Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  98 33071
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Jeg har hørt mye om folkehøgskoler og lurte på om det er noen her som har vært på det. I såfall åssen var det?
jeg har ikke vært på en selv, men har snakket med en god del som har vært der, og ikke en har angret på det. tvert imot. hadde ikke det vært for militæret, hadde jeg nok godt på en selv..
King of Spooning
Acidous's Avatar
Blir ikke folkehøgskole rekna som et "fri år" av ganske mange da?
skal sjøl på folkehøgskole om ca 3 uker...blir super digg
folkehøgskole, bare ordet bringer fra følelsen av lykke.
nå er det fem år siden jeg gikk ut derfra, jeg gikk på Jæren FHS i ett år. Man har de vanlige sakene å si om slike skoler, ikkenoe leksepress, ingen eksamener og det er ikke en skole i vanlig forstand. men det er ikke det viktige. ikke på langt nær. når jeg gikk der var vi 20 gutter og 70 jenter... oh joy. og jeg gikk sosialfaglinja.. 2 gutter og 27 jenter. oh heaven! men det er likevel ikke det viktigste. det viktigste er sammholdet, vi var en familie på over hunder personer, en rektor som kunne navnene på alle elevene og viste hvor vi kom fra.

men dette kan ikke forklares, det må oppleves, så jeg tar heller eksempel metoden; tenk, elevsamtaler på vgs, 15 min og du får vite om alle fagene du suger i, og kor stort fravær du har. elevsamtaler på fhs, 2-3 timer, og du får virkelig SNAKKET med læreren din! ut på byen 50 stk og drikke, noo problemo... og du vet at de du er sammen med vil hjelpe deg hjem og ikke etterlate deg full på et utested. ikke drikke press, ikke motepress, ikke noe press i det hele tatt(oki, dere må likevel vaske rommet deres en gang i uken...)...

og på slutten av året... *snufs* så vil dere alle ønske at dette året skulle vare evig...

meitemark
damn meitemark.. *lyst på folkehøyskole*
Et år på folkehøgskole er verd hver bidige krone du må ut med, for dyrt er det. Men hva gjør vel det? Så ufattelig tett og godt samhold skal du leite lenge etter. Gikk på Danvik Folkehøgskole 01/02, og det var så fullstendig konge. Mye jenter, og venner for livet. Håper du tar deg et år på folkehøgskole, jeg garanterer deg at du får ditt livs år. Minner for livet. Men en ting må du være obs på... Voss folkehøgskole er nok styrt av djevelen sjøl, og må styres unna....
▼ ... over et år senere ... ▼
psss...folkehøgskole kan også være en svært middelmådig/kjedelig opplevelse, bare så det er sagt. Lite vits å dra dit om en har etpar år og litt erfaring på baken. Grei plass å være om det er første gangen man er flyttet hjemmefra... for min del ble det for kjedelig og for mange "kids"..
Sitat av tor82
psss...folkehøgskole kan også være en svært middelmådig/kjedelig opplevelse, bare så det er sagt. Lite vits å dra dit om en har etpar år og litt erfaring på baken. Grei plass å være om det er første gangen man er flyttet hjemmefra... for min del ble det for kjedelig og for mange "kids"..
Vis hele sitatet...
Dette varierer jo fra skole til skole, og fag til fag..

Var selv elev ved Skiringssal FHS, 94/95. Har vel stort sett bare gode minner og positivt å si om et slikt år.

Det er endel som bruker året som "friår", som nevnt, men det er også store muligheter for å bruke det noe mer rettet mot hva du ønsker å gjøre med livet ditt, og samtidig finne ut hva du ikke kunne tenke deg å gjøre med det.

Gikk selv Radiolinje, med valgfag som; Foto, Minikor, Grafikk, Drama og Teater og Ballspill.

Det året jeg gikk der, var gjennomsnittsalderen ca. 20 år, de fleste var nettopp ferdig med VGS, men det var også flere elever som var eldre enn dette.

Innstilling til et slikt år er stort sett mer viktig enn hva du får av fag og med-elever. Jeg antar at de fleste skoler har alle fasiliteter åpne for bruk på kveldstid, så om du ikke får akkurat de fagene du kunne ønske deg, vil nok muligheten for å teste ting være der allikevel.

Når det er sagt, gleder jeg meg vanvittig til 10-års festen vi skal ha til sommeren. Ah. Gamle venner, godt drikke og artige historier.

[Edit: Snakk om gammel tråd du fant..]
Sist endret av osWald; 28. februar 2005 kl. 18:52.
Det er vel heller ingen hemmelighet at Folkehøgskole-året er bankers om du ikke har mistet dyden enda.

Alle puler som kaniner i ett år, slik at de er ferdig skolert for resten av livet.
Noen andre påstander enn det aviser jeg blankt.
Haha, Folkehøyskole it is! Neste år er ferdig planlagt! ;-)
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Trådstarter
En eller annen sjelden gang hører jeg at noen ikke trives på folkehøgskole, og i løpet av de to årene som har gått siden jeg skrev denne posten har jeg prata med mange.
Den beste informasjonen om dette får man på yrkesmesser (den på Lillestrøm i hvertfall), der prater elevene av egne erfaringer.
Jeg lurer faktisk fortsatt på om jeg skal dra på det, har veldig lyst til å gjøre noe helt annet enn hva jeg gjør til vanlig. Teater eller noe sånt
Ministry of Love
sptz's Avatar
Siden temaet først er tatt opp, neste år skal jeg tilbringe i lofoten på lofotenfolkehøgskole i kabelvåg. Dykkerlinja. Om det er noen som skal ditt, så ses til sommeren
▼ ... flere år senere ... ▼
Plukker opp denne tråden igjen jeg..
Går siste året på vgs nå, og planlegger så smått neste år. Planen var lenge friår med reising osv, men ettersom alle mine nærmeste kompiser skal i millitæret er jeg redd et friår vil tilsi et år i kassa på rimi. Har ganske bra karakterer så kunne nok kommet inn på studier neste år, men jeg er verken sikker på hva jeg skal studere eller om jeg er motivert for å gå rett på studier. Derfor virker folkehøgskole perfekt for meg, men så var det bare det å finne riktig skole.

Ettersom jeg ikke har det helt store talentet for dans, drama, musikk o.l. så tenkte jeg å gå på en mer "samfunnsfaglig" rettet linje. Jeg fant fort fram til Nansenskolen på¨Lillehammer. Faglig sett virker denne skolen veldig bra og givende. Det som holder meg litt igjen er at jeg ikke har blitt helt klok på det sosiale på denne skolen, det sies at den skiller seg litt ut fra andre folkehøgskoler med aldersammensetning på elevene osv. Det som trekker meg mot folkehøgskole er jo mye det sosiale, med andre som kommer rett fra videregående, litt festing, et ikke altfor seriøst år rett og slett. Noen som har gått på nansenskolen?

Noen som har noen andre folkehøgskoler å anbefale?
Andre folkehøgskoler å anbefale? Jeg vil selvfølgelig anbefale Namdals Folkehøgskole.
De har vel ikke akkurat en "sammfunsfaglig" linje, men du kan jo alltids sjekke den ut.

Gjennomsnittsalderen ligger vel rundt 20år, og det er en helt fantastisk skole.
Lærerne, plassen, samholdet - dere fatter det ikke før dere faktisk har prøvd det. Som meitemark sa, det blir som en stor familie. Alle kjenner alle, dere bor sammen 24/7, og dere vil ønske at skoleåret varer evig.

Når jeg gikk der var reglene for festing strenge, men etter X antall regelbrudd forandret lærerne reglene, da de skjønte at ungdom drikker uansett.
På det verste ble 63/72 elever tatt for drikking...

Jeg avsluttet mitt skoleår ved Namdals Folkehøgskole ~10.mai 2007, og etter den tid har jeg ved flere anledninger besøkt skolen.
Det ble som mitt 2. hjem.

...når skoleåret er over, føles det helt forjævlig. Du vil ønske at folkehøgskolen kunne hatt ett år ekstra.


Ble litt mye mimring, men jeg anbefaler den skolen på det sterkeste. Kanskje for at det er den eneste FHS-en jeg har gått på, men sånn er nå det.

Her er uansett en link til skolen, hvis du vil sjekke den ut: http://www.namdals.fhs.no/
Sist endret av s1gh; 17. januar 2009 kl. 22:37.
Takk for godt tips, den Europa linjen de hadde hørtes veldig bra ut!
Garantert det beste året i mitt liv, kan absolutt anbefales på det varmeste. Du utvikler deg enormt sosialt og skaffer deg venner for livet, du kan godt kalle det et friår ja.
Noe av det smarteste jeg har gjort er å søke meg inn på folkehøyskole. er 4 år siden jeg gikk der, men jeg har fremdeles mange venner fra det året. Gikk på Buskerud Folkehøgskole Rock & Metal linja rett utenfor Kongsvinger, 45 min fra Drammen. Utrolig fint sted, og veldig bra skole
Jeg går på folkehøgskole og det kan absolutt anbefales! Et annerledes år med mange gode minner og nye venner.

Er en kristen skole, men hvis du vil så kan du sjekke ut www.sandvik.fhs.no
moro at cappys tråd kom tilbake igjen nå. vi går på samme folkehøyskole for øyeblikket.

det virker ut som jeg er en av de få som opplever dette fhs-året på en negativ måte. litt grunnet min egen idioti, da jeg burde vite at jeg som i utgangspunktet foretrekker å være en del for meg selv, ikke egentlig passer inn i folkehøyskole-miljøet. det blir rett og slett for nære og for mange.
jeg sliter litt med disse alt for strikte reglene, noe som blir tatt høyst seriøst på denne skolen, samt fravær fra tåpelige morgensamlinger hvor de leser barneeventyr og synger sanger i samme kategori i 9/10 tilfeller jeg faktisk er tilstede der.

en annen ting er at lærerne blir -alt- for innblandet i hva du driver med og hvordan det står til med deg ift skolen. man har så og si null privatliv.

jeg høres kanskje grinete ut, men det får så være.
Jeg liker å si at fhs er barnehage for ungdom. Kan anbefale kinalinja på Møre FHS! Læreren er kineser og med litt innsats kan du være i stand til å føre en samtale på kinesisk når du reiser på den 7 uker lange (!!!) studieturen rundt i kina. Jeg fikk lyst til å gå der et år til, når jeg skrev dette.
Sist endret av Gud; 19. januar 2009 kl. 01:47.
For musikk teater dans kunst og lyd kan jeg anbefale www.sunnfolk.no
Vi hadde masse sceneoppsetninger og supre lærere. Var ikke "friår" for meg men faglig dybde og engasjement. Blir hva du legger i det.
[quote=Murdoc;196463]gikk på Danvik Folkehøgskole 01/02, og det var så fullstendig konge. Mye jenter, og venner for livet. Håper du tar deg et år på folkehøgskole, jeg garanterer deg at du får ditt livs år.
Var det en religiøs tone over alt dere gjorde? Har søkt meg inn der, men leste først i ettertid at de har "et kristent verdigrunnlag" og at det er et kristent tilbud. Er alt jesus-greiene valgtfritt går det jo greit, men jeg hadde ikke fikset å høre meg igjennom ting jeg ikke tror på.

Noen andre som har erfaring med Danvik fhs?
Ingen som har gått på nansenskolen her? vurderer sterkt å søke, men er fortsatt litt usikker
Sitat av Gud Vis innlegg
Jeg liker å si at fhs er barnehage for ungdom. Kan anbefale kinalinja på Møre FHS! Læreren er kineser og med litt innsats kan du være i stand til å føre en samtale på kinesisk når du reiser på den 7 uker lange (!!!) studieturen rundt i kina. Jeg fikk lyst til å gå der et år til, når jeg skrev dette.
Vis hele sitatet...
Hvordan er miljøet og reglene (særlig med tanke på alkohol) på Møre FHS?
Sitat av emphi Vis innlegg
Hvordan er miljøet og reglene (særlig med tanke på alkohol) på Møre FHS?
Vis hele sitatet...
Selv om det er en frilynt FHS, så var de ganske kristne på alkohol og rusmidler. I løpet av den første måneden var 10 % av elevene bortvist (ikke utvist), pga at de drakk eller var beruset på skolens område. Du har altså ikke lov til å være synlig beruset på skolens område, selv om du kommer fra byen og har tenkt deg rett i seng. Det kan hende de har forandret på dette, men jeg tviler. Personlig skulle jeg ønske jeg drakk mindre da jeg gikk der. Fyll får man nok av ellers i livet.

Miljøet var veldig bra. Det avhenger selvfølgelig i stor grad av kullet (medregnet deg selv), men omstendighetene i og rundt skolen ligger til rette for at det blir et godt miljø.

Hm, skal vi se. Morgensamling 7-8ish hver dag, bortsett fra helgene og fornuftig støynivå etter 23 (det var ingen som ble irettesatt på dette punktet, så vidt jeg kan huske).

Reglene skiller seg i grunn ikke fra andre fhs'ers lover. Bruk huet og følg hovamål, så vil du trives.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis du har ca 70 000 du bare har lyst til å kaste bort høres folkehøgskole bra ut.
Sitat av kristiner Vis innlegg
Hvis du har ca 70 000 du bare har lyst til å kaste bort høres folkehøgskole bra ut.
Vis hele sitatet...
Så du mener at man ikke får noe igjen for å gå ett år FHS?
joda, du får sikkert mange kjekke venner som du aldri kommer til å se igjen.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Murdoc Vis innlegg
Et år på folkehøgskole er verd hver bidige krone du må ut med, for dyrt er det. Men hva gjør vel det? Så ufattelig tett og godt samhold skal du leite lenge etter. Gikk på Danvik Folkehøgskole 01/02, og det var så fullstendig konge. Mye jenter, og venner for livet. Håper du tar deg et år på folkehøgskole, jeg garanterer deg at du får ditt livs år. Minner for livet. Men en ting må du være obs på... Voss folkehøgskole er nok styrt av djevelen sjøl, og må styres unna....
Vis hele sitatet...
jeg skal på voss fhs om non uker, hva er så galt med den
var ferdig på folkehøgskole i år, og det er det beste året i mitt liv, for å si det mildt anbefalles på det sterkeste.
fått masse gode venner, og opplevelser.
Sitat av kristiner Vis innlegg
Hvis du har ca 70 000 du bare har lyst til å kaste bort høres folkehøgskole bra ut.
Vis hele sitatet...
Statens Lånekasse hjelper bra til der. info om slikt. Og hvis man går på attføring/tiltak er NAV stort sett overlykkelig med å spandere penger på skole, også FHS.
Sist endret av meitemark; 4. august 2009 kl. 01:56.
http://www.toten.fhs.no/

Gikk her i 2008. Jeg gikk ped.psyk og ledelse linja. De har også idretts og språklinjer.

Knall skole. Gode minner for livet.

Ett slikt år kommer du ikke til å angre på
Når jeg leser at det som folk har opplevd og alt det positivet som blir sagt får jeg lyst til å søke selv!
Fremtidsplanene mine forandrer seg annen hver måned så vet ikke hva jeg ska til slutt. Loket mye rundt på diverse VGS linjer så når jeg blir ferdig med lærlig tida så blir det vel militæret eller videre studering på universitet eller lignende. Nå som jeg har lest dette så må jeg nesten vurderer FHS også
Sitat av kristiner Vis innlegg
joda, du får sikkert mange kjekke venner som du aldri kommer til å se igjen.
Vis hele sitatet...
nuvel.. jeg endte opp med tonnesvis av erfaring, turer til frankrike, ghana og midtøsten, 4 mnd praksis (i skolen) og fikk fulltidsjobb som fotograf etter 2 år på AFR. (fotografi og media2)

det blir hva man gjør det til, i guess..

folkehøgskule er fantastisk.
▼ ... noen uker senere ... ▼
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Trådstarter
Mitt inntrykk av folkehøgskoleåret er femti femti.

Klarte aldri å vende meg til å ha lærere rundt meg hele tiden, kanskje fordi jeg hadde bodd hjemmefra i noen år før jeg begynte på skolen. Ble lei av spillet deres, kontiuerlig ros for gode gjerninger og ris for de gale. Vi var barna, de foreldrene.

Husker jeg hatet den læreren som var mest populær. Han svevde på sine skyer av at visse elever digget han. På morgenmøtene kunne han kom med de mest banale utsagn og morsomheter. Hans faste hærskare av tilhengere lo like godt av alt sammen, uansett hvor idiotisk det var. De som er samfunnets tåper kan lett bli ungdommens helter.

Problemet med å bo på internat er at man bor så tett innpå et tilfeldig utvalg av mennesker. Sjansen for at man kommer overens med hverandre er helt tilfeldig, det samme gjelder romkameraten.. For å overleve må man gå for et medmenneskelig løp mange mener er sunt. Sjøl syntes jeg den overdrevene omsorgen elevene hadde for hverandre ble en altfor drøy kost.

Jeg kom ikke noe særlig overens med klassen min heller, en av fire var gutter. Det kan høres ut som en drøm for en kar å gå i en klasse med bare jenter, men det er i såfall bare i begynnelsen. I lengden er det uutholdelig, de hadde en helt annen måte å oppføre seg på enn oss gutta, og vi ble totalt overkjørt. Jentene slang mye dritt om hverandre og spesielt oss; det var alt annet enn koselig.

Folkehøgskoleåret var en evig fest, men på skolen er det jo som kjent et alkoholforbud. Vi som likte å vorse før byturene ble stadig tatt og bortvist fra skolen. Gjennom året ble omtrent åtte prosent av elevene bortvist. Jeg forstår hvorfor det er alkoholforbud på internatene, men hadde store problemer med å holde den regelen.

Fikk faktisk noe positivt ut av folkehøgskoleåret, og det var gode venner. Dette er venner man opparbeider seg seint i livet, og enda føles det ut som at man har kjent dem fra fødselen av.

Under noen av studieturene hadde jeg noen interessante opplevelser som aldri kommer til å glemmes. Jeg fikk også muligheten til å teste ut mine egne grenser.

Angrer jeg på året?

Nei..
begynner på holtekilen folkehøgskole. flytter/starter i morra.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Noen som har gått på Høgskolen i Gjøvik? bra?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Cappy Vis innlegg
Mitt inntrykk av folkehøgskoleåret er femti femti.

Under noen av studieturene hadde jeg noen interessante opplevelser som aldri kommer til å glemmes. Jeg fikk også muligheten til å teste ut mine egne grenser.

Angrer jeg på året?

Nei..
Vis hele sitatet...
Fett, har noen venenr som er supergira på folkehøyskole. (går vg2 idrett) Så har vel tid til å finne ut hva jeg vil. men jeg vil høre mest mulig synspunkter rundt temaet, personlig har jeg planer om å sjekke ut Australia, sikkert noen land i Asia og en del av LatinAmerika..

Du svare nei på om du angrer på det. Men ville du gjort det igjen? Jeg kjenner absolutt ingen behov for å passe på rom-buddy med mindre det er en av mine nærmeste venner... Og har en tendens til å klare meg best når ingen presser meg, kanskje ubevisst opposisjon?

Så, var det såpass gøy at du ble super-stoked, eller kunne tenke deg noe annet istedenfor?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vet jeg drar opp en gammel tråd nå, MEN....
Jeg lurer på å gå på Holtekilen Folkehøgskole neste år, på mote og design-linja. Har en kompis som bor i Oslo, og tenkte på å bo et sted nærme han, så da virker dette som det beste alternativet. Lurer på om noen har erfaringer fra denne skolen? Den er visst styrt av det norske baptistsamfunnet, så jeg lurer litt på hva dette har å si for skoleåret... Er nemlig ikke kristen selv.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei! bumper denne jeg, istedet for å starte en ny tråd.

Begynner å bli lei av livsstilen min. Jobber deltid på Bunnpris. Mye røyking og festing.
Tenker kanskje folkehøyskole kan hjelpe meg litt.
Vet ikke helt hva jeg skal søke, så ønsker litt erfaringer osv. Interessene mine er Musikk, DJ, Produksjon. Drømmen er jo seff å leve på det! Har lyst til å stikke fra Trondheim, bare så det er sagt.
Jeg har og kunne tenkt meg å dra ut å Reise.. Men, ser at alle folkehøyskoler drar på en tur, så om det finnes ei linje eller noe innen intressene mine, så trenger jeg ikke å gå reiselinja liksom.

Erfaringer tips osv, om noen gidder
Sist endret av snikenderoy; 12. januar 2010 kl. 19:14.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som gidder å anbefale en "chill, avslappet" folkehøyskole? Hvor alle røyker hasj og tar livet med ro..... jada, jeg kødder. Vet de fleste folkehøyskoler slår hardt ned på dette, men dere skjønner tegninga. IKKE send link til folkehogskole.no, vil ha personlige anbefalinger.
Er folkehøyskole oppskrytt? Leser om en del folk som sier det var det verste året i hele livet deres, men de satt pris på faenskapet fordi de ble sterkere av det... mens andre skriver at det er det beste som noensinne har skjedd dem. Bortkastet penger?
Jeg har gått på Nansenskolen. Fantastisk bra. Dette var i 2000/01 så det er en stund siden. Men har vert inne på nettisdene deres og ser at mange av de samme lærerne er der fortsatt. Virkelig givende. Utrolige lærere. Liberale elever, i alle fall i mitt kull (vi var dog visstnok det "værste" på mange år... men dog godt likt blant skolens mange exfrikelærere. Absolutt å anbefale!!!
Hva er vitsen med folkehøyskole? Om målet er å være "student" uten å gjøre noe kan man alltids ta vanlig høyskole og gi faen i alt uten om ett fag og fortsatt sitte igjen med mer enn folkehøyskole...
Sitat av tnt85 Vis innlegg
Hva er vitsen med folkehøyskole? Om målet er å være "student" uten å gjøre noe kan man alltids ta vanlig høyskole og gi faen i alt uten om ett fag og fortsatt sitte igjen med mer enn folkehøyskole...
Vis hele sitatet...
Det blir så langtifra noe i nærheten av det samme. Har ikke vært på fhs sjøl, men bor rett i nærheten av en. Og jeg har lest denne tråden, har du ?
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Meanstreak Vis innlegg
Jeg har gått på Nansenskolen. Fantastisk bra. Dette var i 2000/01 så det er en stund siden. Men har vert inne på nettisdene deres og ser at mange av de samme lærerne er der fortsatt. Virkelig givende. Utrolige lærere. Liberale elever, i alle fall i mitt kull (vi var dog visstnok det "værste" på mange år... men dog godt likt blant skolens mange exfrikelærere. Absolutt å anbefale!!!
Vis hele sitatet...
Nansenskolen er en litt annerledes folkehøgskole. Besøkte dama en del da hun gikk der. Nesten alle elevene får et eget rom, og rommene er helt strøkne. Det er heller ikke noe forbud mot å drikke på internatet, men inne i skolebygningen er det totalforbud. Husker elevene ofte hadde vorse på hyblene sine, noe jeg likte veldig godt, spesielt med tanke på at det var helt motsatt på min skole. Fagene var også litt annerledes, og det var ofte gjester fra utlandet der. Skolen viste også at alder ikke er en hindring, det var elever fra atten til åtti år der. Veldig fascinerende! På min skole var jeg den eldste med mine tjuetre år.

Rektoren sa sjøl at skolen skilte seg så mye ut fra andre folkehøgskoler, og at det egentlig var litt feil å bruke betegnelsen "folkehøgskole" om Nansenskolen.

tnt85: På en folkehøgskole har man muligheten til å dyrke hobbyen sin til det fulle samtidig med at en beholder en stabil struktur på livet sitt. Går man ut i jobb blir en gjerne avhengig av å tjene penger, og hvis man tar et friår uten å gjøre noe blir en bare uproduktiv og lat. Der kommer folkehøgskolene inn som et godt alternativ.
Sist endret av Cappy; 3. april 2010 kl. 17:53.
Folkehøgskole anbefales på det sterkeste. Jeg gikk på Trondarnes folkhøgskole i Harstad. Skolen i seg selv er ganske "middels", ikke så god standard, men lærerne og selve året/opplevelsen var verdt hver krone. Alkohol var heller ikke lov på den skolen, som de fleste, men det stoppet ikke noen. Hvis man går inn for å bli kjent med folk og få nye venner så blir året kjempebra. Går du inn med negativ holdning som en del i denne tråden har, så får du et kjipt år, og først da er pengene bortkastet. Det er en opplevelse for livet.

Sitat av DannyFugl
Noen som har gått på Høgskolen i Gjøvik? bra?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke gått på den skolen, men var der som assistent gjennom siviltjenesten. Det virka som en ganske bra skole, selv om den var kristen. Ble bekjent med noen elever som gikk musikklinja, ble med dem inn på musikkrommet og jamma litt etter arbeids/skoletid i ny og ne. Selve jobben jeg hadde der var og ble kjip, men ser jeg bort fra det så var det ganske greit.
Noen som har erfaringer med Rødde FHS ? (frestyle freride linja)

Skal begynne der til høsten
Sist endret av naxoz; 3. april 2010 kl. 19:02.
Danvik Folkehøgskole

gikk der 07\08

Sentral skole i drammen med massevis av flinke lærere etc. Hvis du er interessert i media, men vil ha et "friår" først og finne helt sikkert ut om radio etc. er tingen for deg så anbefaler jeg skolen på det fulleste. De har fått nattevakter nå har jeg hørt, men det hadde de ikke da jeg gikk der. Var absolutt ingen problemer med å vorse på skolen også dra på byen. Man må bare oppføre seg og ikke spy utover biljardbordet o.l.

Angående narkotika så er det fult mulig å gjennomføre et år på Danvik og samtidig røyke hasj eller gå på piller. Man kan bare ikke fortelle det til en eneste person. Slikt sprer seg som ild i gress (haha) og da vil skolen komme og undersøke det. Jeg røyka kun sammen med to andre som jeg stolte fullt på og det gikk kjempebra. Verre var det med han som drakk og fyrte som en idiot. Utvist etter 3 måneder.

yeye
Sitat av Meanstreak Vis innlegg
Jeg har gått på Nansenskolen. Fantastisk bra. Dette var i 2000/01 så det er en stund siden. Men har vert inne på nettisdene deres og ser at mange av de samme lærerne er der fortsatt. Virkelig givende. Utrolige lærere. Liberale elever, i alle fall i mitt kull (vi var dog visstnok det "værste" på mange år... men dog godt likt blant skolens mange exfrikelærere. Absolutt å anbefale!!!
Vis hele sitatet...
Har hørt om denne. Redd den høres litt for "seriøs" ut. Litt kjipt å komme dit og se at det er som vanlig skole. Litt av greia med folkehøyskole er jo at det ikke er like stort press på elevene skolemessig, at det fokuseres mer på det sosiale (tenker jeg). Var det slik at dere satt i samme klasserom med 80 åringer? Kan vel ikke være like sammenspleiset miljø med så stor aldersforskjell, eller?

Noen andre anbefalinger?

Synes det er å gamble litt når det gjelder folkehøyskole, koster jo flesk. Vanskelig å vite hvordan det er der før man har kommet seg dit. Hører jo om folk som forakter det. Miljøet forandrer seg vel for hvert kull også.... :/ hmm
Sist endret av Purge; 3. april 2010 kl. 22:37. Grunn: leif