Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2128
Jeg har flere batterier fra kina som skal ha 1950 mah
Dette tviler jeg sterkt på de har, da disse blir så fort tomme.
Ebay link til en av typene: https://www.ebay.com/itm/1950mAh-BLC...d=222983646906

Kan jeg måle dette selv hjemme på en enkel måte uten masse hokus pokus?

(jeg vet alt om hvor farlig disse kina batteriene er. å hvor lite man kan stole på slike kina produkter, så trenger ikke masse svar ang det)
Ja, hvis du kobler til en kjent motstand og måler tiden det tar fra fulladet batteri ned til minste anbefalte volt så kan du regne ut mAh.
Ellers finnes det også ferdige løsninger som måler dette for deg, "battery tester" på din favoritt-kina-side kanskje bringer noe?
Trådstarter
jeg var på ebay og søkte etter battery tester osv. men er så mange duppeditter der.
Noen som har en link til et slikt produkt som kan fungere med tanke på måle mobil tlf batterier?
Handler endel fra ebay og div. kinavarehus selv men akkurat batterier fra Kina styrer jeg helt klar av. Grunnen for det er at det er så utrolig mye falske batterier ute på markedet, da rebranding av kasserte batterier er stor industri i Kina. Li-poly og Li Ion batterier som kasseres i QC kasseres av en grunn. Som regel pga at de ikke klarer å holde jevn "vilespenning" og da er ofte det et tegn på tidlig død for batteriet og de kasseres. Så finner disse kasserte batteriene bakdøren og plukkes opp av "batterimafiaen" som f.eks på 18650 celler ofte setter på falsk krympeplast merket med kjente navn.

Har flere rc entusiaster i kretsen som har opplevd batteribrann med kinabatterier de siste årene, både under hard bruk men også under lading. Og oppdages ikke brann umiddelbart under lading blir det kostbare eller katastrofale følger. Har hørt flere som vaper oppleve batteribrann med kinabatteri. Du vet aldri om du har fått et kvalitetsbatteri, en klone eller en kopi som egentlig er kassert.

Om batteriet ditt ikke virker som forventet er det nok en grunn til det. Kast det på dertil egnet sted og kjøp nytt av bedre kvalitet. Langt billigere og mindre pes enn om huset ditt brenner ned.
Trådstarter
Jeg vet om kvaliteten på kina batterier/produkter. ikke alt fra kina har dårlig kvalitet eller er farlig.
uansett jeg spør om metoder/apparater for å kunne måle de for å sjekke mAh. det kan da ikke være så vanskelig å måle slikt?
Som spett nevner så kan du jo løse det ved hjelp av et ordinært voltmeter og en motstand. Eller om du har en spenningsvarsler som piper når spenning faller lavere enn angitt. Om du timer tiden det tar å kjøre ned spenning gjennom motstand kan du etterpå regne ut kapasiteten.
Trådstarter
tja... men hadde det vært et apparat å få kjøpt som gjorde den jobben så hadde det vært enklest for meg
Om du måler spenning på batteri når det er nyladet og når det er tomt, så kobler du til en motstand og logger tiden det går fra max volt til min volt så skal jeg regne ut kapasiteten på batteriet jeg. Det må vel være enkelt? Og om du har eller får lånt deg et multimeter så koster det deg ikke mer enn en tier eller tre for motstanden eller ingenting om du måler motstanden på noe du alt har med det lånte multimeter.
Sist endret av random67489; 6. juli 2018 kl. 06:12.
Trådstarter
har multimeter. får jeg kjøpt motstander på biltema/clas o?
Et eksempel på en ferdig batteritester fra Banggood
Vær litt obs på at du ikke bør tappe batteriene for mye da de kan skades(hvis de ikke har innebygd beskyttelse). Jeg tror du kan sette devicen i linken over til å kutte ved valgt volt.
Trådstarter
sprett å bronsky takker for link!
Produktene er bestilt