Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  483 42327
Helt klart, men det må vel gå an å prøve å få hjem folk, slik som andre land gjør.
Norge virker fullstendig handlingslammet når det kommer til det meste.
Sist endret av ID-Brikke; 12. oktober 2023 kl. 12:26.
Sitat av Kastebort Vis innlegg
Hvorfor er det så mye fokus på Israel sin isolering av Gaza når de har en grense til Egypt?

Gaza er ikke stort så om de isoleres av Israel burde de kunne samarbeide eller bruke grenseovergangen til Egypt? Hvorfor det evinellige hatet mot Israel, det fantes aldri noen stat ved navn Palestina.

Gaza har valgt å bruke midler til å dyrke hat, produsere våpen. Veldig rart at de kan produsere raketter, men kloakk, vann osv er noe de ikke bryr seg om. Og før noen sier at de ikke har lov å bore brønner e.l. Avsaltningsanlegg er fullstendig mulig der.

At befolkningen avholder valg og velger inn Hamas som vil utslette Israel sier vel alt egentlig. Før Israel isolerte Gaza var selvmordsbombere, selv barn som selvmordsbombere fra Gaza ett prpblem.
Vis hele sitatet...
https://no.maps-israel.com/israel-turist-kart

At det var?!
Hva viser kartet, hva er poenget ditt? Gaza grenser til Egypt.
Sitat av Kastebort Vis innlegg
Hva viser kartet, hva er poenget ditt? Gaza grenser til Egypt.
Vis hele sitatet...
Så du tror det er fri passasje mellom Israel og Gaza?
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg tar en råsjans og gir mine to cent.

Jeg er ikke hundre prosent lest opp på historien gjennom tidene. Men en ting vet jeg, og jeg forenkler det på den måten.

Har strengt tatt ikke så mye meninger om det, for jeg bruker energien på andre ting.

Jeg respekterer Israel og spesielt militæret deres. En imponerende og en av de mest profesjonelle styrkene i verden.

Jeg støtter selvfølgelig ikke drap på sivile uansett hvem det gjelder.
Jeg synes de ulike (terror)organisasjonene er noen svin som gjemmer seg bak sivile og angriper dem med vilje.

Israel har drept en Haug sivile de og, men etter hva jeg husker, ikke vet, men husker så er det motangrep etter å ha blitt angrepet.

USA er vår største og viktigste alliert. Usa støtter Israel, ergo er Israel også en alliert. Vi trenger allierte.

Så hvis jeg har en pistol mot hodet og må velge så støtter jeg Israel og håper de treffer de riktige folka med kulene og bombene sine.

Fauda fauda!!
Vis hele sitatet...
Norge er grunnen til at Israel har atomvåpen så vi bør vel kalles alliert ja
Hamas er jo skikkelig greie mot egen befolkning når Israel varsel angrep.

Hamas kaller derimot meldingene for «falsk propaganda», ifølge Reuters. De ber palestinere om ikke å falle for det.
Vis hele sitatet...
Sitat av 420master Vis innlegg
Så du tror det er fri passasje mellom Israel og Gaza?
Vis hele sitatet...
Nei, Egypt er ikke keen på å åpne grensen for palestinere. Men det er det jo ingen som hyler og skriker om, av en eller annen grunn.
Sitat av 420master Vis innlegg
Vis hele sitatet...
At Palestina grenser direkte til Egypt?
Finnes det bøker som forklarer konflikten på en nøytral måte. Lest en del i Israels ran, vårt svik av Odd Karsten Tvedt. Ligger jo i tittelen at den er Palestina vennlig. Boken har i tillegg fått masse ros. Er sykt mange berettninger der om hvor dårlig de blir behandlet av Israelerne, men synes det høres for sykt ut at Israeleske styrker dreper palestinere over en lav sko. Plyndrer alt av verdier til Palestinerne. Om det er slik Palestinerne har blitt behandlet i tiår etter tiår er det jo ikke rart at det kommer en kraftig reaksjon mot Israel.
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Finnes det bøker som forklarer konflikten på en nøytral måte. Lest en del i Israels ran, vårt svik av Odd Karsten Tvedt. Ligger jo i tittelen at den er Palestina vennlig. Boken har i tillegg fått masse ros. Er sykt mange berettninger der om hvor dårlig de blir behandlet av Israelerne, men synes det høres for sykt ut at Israeleske styrker dreper palestinere over en lav sko. Plyndrer alt av verdier til Palestinerne. Om det er slik Palestinerne har blitt behandlet i tiår etter tiår er det jo ikke rart at det kommer en kraftig reaksjon mot Israel.
Vis hele sitatet...
Veldig vanskelig å være nøytral i en slik sak.

Venstresiden støtter palestinerne og høyresiden støtter israel.

Ellers går arabere(palestinere) og jøder ganske dårlig ilag. Mye hat der og religion er en av flere faktorer.
Russlands president Vladimir Putin advarer mot at den israelske bakkeoperasjonen på Gazastripen vil koste mange liv. - Den israelske bakkeoperasjonen på Gaza vil resultere i store sivile tap. Hovedsaken er å stoppe blodsutgytelse, sier presidenten ifølge Reuters. Det er ikke vanskelig og være enig i det, men en mann som er ansvarlig for store elver av blod som renner og hundre tusener av liv kunne kanskje la være og komme med formaninger. Det er litt kvalmende at akkurat han kommer med pekefingeren. Kanskje han skulle prøve og begrense bombingen av boligblokker selv.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
At Palestina grenser direkte til Egypt?
Vis hele sitatet...
Poenget mitt, med påstand fra Fn.no link er allerede postet
«I 2005 bestemte Israel å trekke ut alle sine styrker og bosettinger fra Gazastripen. Israel iverksatte deretter en blokade mot Gaza i 2007, som følge av at Hamas kom til makten. Blokaden begrenser inn- og utfart av både mennesker og varer i så stor grad at Gazastripen er nærmest ulevelig. FN anser Gazastripen for fortsatt å være under israelsk okkupasjon.»


Henviser derfor igjen til svaret til kastebort, hvorfor det var så mye fokus på Israel når gaza grenser til Egypt.

Han henviser til internasjonale grenser som forøvrig er helt riktig. Men fra delingsplanen til FN så endte israel opp med 77% av området kalt palestina og 22% mer landeområder enn forslaget la til rette for. Så jo, deler av palestina er fremdeles okkupert av Israel.
Ser man på listen over terrorangrep utført i Israel er det ikke vanskelig å forstå at de stenger grensen, flere selvmordsbombere årlig var normalen.

Er ikke vanskelig å forstå at man stenger grensen når naboen får selvstyre men ender opp med å stemme frem en gruppering som ønsker at Israel skal slutte å eksistere.

Skal vi virkelig legge ansvaret på Israel å sørge for strøm og vann til en nabo som ønsker dem tilintetgjort?

Spør dere selv heller hvorfor ingen arabiske land ønsker Palestinske flyktninger, Egypt kunne huset dem alle men det er ingen som vil huse ekstremister. 2 millioner ekstremister er det som bor i Gaza.
Palestinere er pill råtten: München-massakren - OL masakeren i 72, alle flykapringene på 70 og 80 talle med fatale utfall der Palestinere sto bak. Kapringen av Lufthansafly der Souhaila Andrawes drepte en av flyverne bor nå i Norge (Grefsen i Oslo). Massakren på Israels kysthovedvei i 78, blant annet 13 barn drept. Noen fremstiller det som om at det er Israel skyld at de blir nødt til å iverksette tiltak etter slike grusomme hendelser.
Sitat av oggen Vis innlegg
Palestinere er pill råtten: München-massakren - OL masakeren i 72, alle flykapringene på 70 og 80 talle med fatale utfall der Palestinere sto bak. Kapringen av Lufthansafly der Souhaila Andrawes drepte en av flyverne bor nå i Norge (Grefsen i Oslo). Massakren på Israels kysthovedvei i 78, blant annet 13 barn drept. Noen fremstiller det som om at det er Israel skyld at de blir nødt til å iverksette tiltak etter slike grusomme hendelser.
Vis hele sitatet...
Hva tror du er årsaken til at disse hendelsene skjer i det hele tatt? Når man har cirka to millioner mennesker trykket sammen på et så lite område, og de blir trakassert av israelske soldater når de forsøker å krysse grensene for å arbeide eller skaffe seg mat.

Israelerne kan vel finne på å skyte palestinere, eller sende raketter, som dreper minst like mange mennesker hvert eneste år. Men uten at alle disse hendelsene blir rapportert i verdenspressen.
Sitat av Fishface Vis innlegg
Hva tror du er årsaken til at disse hendelsene skjer i det hele tatt? Når man har cirka to millioner mennesker trykket sammen på et så lite område, og de blir trakassert av israelske soldater når de forsøker å krysse grensene for å arbeide eller skaffe seg mat.

Israelerne kan vel finne på å skyte palestinere, eller sende raketter, som dreper minst like mange mennesker hvert eneste år. Men uten at alle disse hendelsene blir rapportert i verdenspressen.
Vis hele sitatet...
Palestinerne har jo fått muligheten til fred og sameksistens flere ganger, men de er jo ikke interessert. De skal ha hele landet de. De vil at jødene skal UT, alt annet er ikke oppe for diskusjon. Hva mener du israel skal gjøre da? Skal de legge seg på rygg, spre beina og si kom å ta oss?
Israel er omringet av hundrevis av millioner av mennesker som ønsker å se dem døde. Som vil utrydde dem. Det er så enkelt som dette: om araberne legger ned sine våpen blir det fred. Om israel legger ned sine våpen blir de utryddet.
Jeg har samme tilgang på informasjon som andre, og jeg forstår jo at man vurderer forskjellig, men jeg har enda ikke fått med meg at Israelske soldater voldtar kvinner eller kapper hode av kvinner og barn (uten at jeg kan gå god for det). Dette er et par eksempler på det jeg mener er pill råttent. Det er helt klart at det gjøres grusomheter av alle parte i alle kriger slik jeg ser det. Soldater er ikke bare soldater, men også enkeltindivider...
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Palestinerne har jo fått muligheten til fred og sameksistens flere ganger, men de er jo ikke interessert. De skal ha hele landet de. De vil at jødene skal UT, alt annet er ikke oppe for diskusjon. Hva mener du israel skal gjøre da? Skal de legge seg på rygg, spre beina og si kom å ta oss?
Israel er omringet av hundrevis av millioner av mennesker som ønsker å se dem døde. Som vil utrydde dem. Det er så enkelt som dette: om araberne legger ned sine våpen blir det fred. Om israel legger ned sine våpen blir de utryddet.
Vis hele sitatet...
Begge delene ønsker hverandre bort. Slik Israel har drevet på og driver på er ganske så motbydelig også. Fått muligheten til fred og sameksistens? Javel, du kaller det kanskje fred om noen tar litt av huset ditt, stadig ønsker flere rom der, nekter deg rettigheter, dra til naboen og besøke familie og slike ting?
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Palestinerne har jo fått muligheten til fred og sameksistens flere ganger, men de er jo ikke interessert. De skal ha hele landet de. De vil at jødene skal UT, alt annet er ikke oppe for diskusjon. Hva mener du israel skal gjøre da? Skal de legge seg på rygg, spre beina og si kom å ta oss?
Israel er omringet av hundrevis av millioner av mennesker som ønsker å se dem døde. Som vil utrydde dem. Det er så enkelt som dette: om araberne legger ned sine våpen blir det fred. Om israel legger ned sine våpen blir de utryddet.
Vis hele sitatet...
Dette handler ikke om å kun legge ned våpen. Det blir for dumt å si.

I 1948 ble staten Israel opprettet. Det skjedde gjennom krigføring og på bekostning av den palestinske befolkningen som bodde i området fra før.

// Sakset fra fn.no

FN’s generalforsamling kom i 1947 med en ikke juridisk bindende anbefaling om at Palestina burde deles i to, der jødene ble tildelt 55 prosent av jorda, mens palestinerne fikk 44 prosent. Dette ble akseptert av sionistbevegelsen som et viktig førstesteg mot å overta hele Palestina. Palestinerne, som utgjorde ca. 70 prosent av befolkningen, så på forslaget som urettferdig og avviste det.

Da krigen endte i januar 1949, satt Israel igjen med et landområde som var 77 prosent av det historiske Palestina, altså med 22 prosent mer av det historiske Palestina enn det FNs delingsplan hadde foreslått. Det er likevel disse 77 prosentene som i stor grad anses som det folkerettslige anerkjente Israel i dag. Egypt og Jordan tok kontrollen over resten av Palestina i løpet av krigen i 1948.

Det sionistiske lederskapet, med David Ben-Gurion i spissen, hadde lenge vært enig om at palestinerne måtte vekk. Under 1948-krigen ble over 500 palestinske landsbyer ødelagt med viten og vilje.

Etter 1967-krigen kontrollerte Israel dermed mer enn hele det historiske Palestina, med det resultat at om lag én million palestinere var bosatt på okkupert område under israelsk styre. Bortsett fra Sinai, er disse områdene fortsatt okkupert av Israel i dag.

Daværende FNs spesialrapportør for menneskerettighetssituasjonen i de okkuperte palestinske områdene, Michael Lynk, konkluderte i sin rapport til FNs menneskerettighetsråd, 25. mars 2022, at Israels 55 år lange okkupasjon av palestinske områder, er apartheid. Nåværende spesialrapportør, Francesca Albanese, har samme konklusjon.

Israelsk apartheid innebærer at palestinerne blir undertrykt, diskriminert og forfulgt på rasistisk grunnlag, basert på deres identitet som palestinere. Innen folkeretten anses apartheid for å være en forbrytelse mot menneskeheten. //

Hele konflikten for palestinere gjelder land og områder. Hva skal de gjøre? Bare gi opp? «Nei, det er deres skyld som ikke godtar deres skjebne»

Det er nettopp av samme grunn Ukraina nekter å gi opp. Verden kunne sikkert også føyd seg til Nazi Tyskland, men av åpenbare grunner så kan det aldri bli realiteten.
Egentlig rart ikke Israel kunne blitt opprettet fra landområder i tyskland etter andre verdenskrig som kompensasjon for Holocaust?
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Egentlig rart ikke Israel kunne blitt opprettet fra landområder i tyskland etter andre verdenskrig som kompensasjon for Holocaust?
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at jødedom, kristendom og islam har samme gud men litt forskjellige måter å tilbe han. Derfor anser de alle det området i Midtøsten som hellig. De er egentlig bare forskjellige tolkninger av samme religion. Det er deler av hadithene som forklarer at Muhammed selv sa at jøder ikke trengte konvertere da det han forkynte var samme religion men med noen "oppdateringer"
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Egentlig rart ikke Israel kunne blitt opprettet fra landområder i tyskland etter andre verdenskrig som kompensasjon for Holocaust?
Vis hele sitatet...
Faen meg det beste forslaget jeg har hørt på 20 år!
Bare synd det er 75 år for sent.
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Egentlig rart ikke Israel kunne blitt opprettet fra landområder i tyskland etter andre verdenskrig som kompensasjon for Holocaust?
Vis hele sitatet...
Et spørsmål meg og mine nærmeste venner har spurt oss selv de siste 75 årene. Svaret ligger i at vesten med Usa i spissen har ønsket seg en alliert i midtøsten.

Helt siden Rikard Løvehjertet har vesten kriget i midtøsten. Husk at midtøsten ligger i "bakgården" til Europa - den som kontrollerer midtøsten, vil således få betydelig makt.

Hva er ikke bedre enn å hente mennesker med en annen etnisitet enn majoriteten i området? Du sikrer deg en evig alliert da flertallet, her araberne ville være fiendtlig innstilt til minioriteten, altså jødene. Dette var kolonistene (britene) klare over. Videre var sionistbevegelsen også en bevegelse som først og fremst stammet fra europeiske jøder - dermed var det lettere for vesten å identifisere seg med disse. En ganske syk tanke av britene, nå er det vel ikke lite sykt de gjorde heller.

Det er vel også noe av grunnen til hvorfor Israel og Libanon er like i størrelse. Israel ble gitt til jødene av britene. Libanon ble gitt til kristne av franskmennene som også ønsket seg en "evig" alliert i området.

Har du noen gang sett Israel på tv? Det minner meg ikke om et land, men snarere en gigantisk militærbase til Usa og vesten. Landet er militarilisert til tennene. Det er vinn-vinn for Europa og Usa som på den måten får en tilstedeværelse i midtøsten, samt får sikret interessene sine i området.

Israel bedriver åpenlyst okkupasjon, fordrivelse, fengsling uten dom, drap av av småbarn, drap av journalister osv, uten at vesten eller Usa fordømmer. Hadde herrene i Europa og Usa knesatt Israel til forhandlingsbordet, samt ansvarliggjort Israel, ville det ha blitt fred i området.

Dobbelt moralen trenger jeg heller ikke å vise til - bare sammenlign Ukraina krigen med Israel. Media er på Russland 24/7, imens Ukraina blir hyllet som frihetskjempere som sloss for landet sitt. Menneskerettighetsbrudd blir knapt, om ikke nevnt i det hele tatt.

Palestinere er "terrorister". Vil minne på at da den tyske okkupasjonsmakten okkuperte Norge, kalte de også Max Manus & Co for terrorister. Når media i Norge og verden kaller alle som kjemper mot Israel for terrorister, om det gjelder Hamas, Hizbollah, Islamske Jihad eller andre grupper - så bør bjellene ringe for enhver mann med samvittighet. Hvorfor blir alle grupper som kjemper imot Israel med våpen kalt terrorister? Jo, ikke fordi de nødvendigvis er terrorister - men fordi de utgjør en reell trussel for de vestlige interessene i området. Vesten har hatt definisjonsmakten for lenge. Skal vi først kalle alle grupper som kjemper mot Israel for terrorister, så bør Israel bli kalt en apartheidstat, okkupant og kolonist.

From the river to the sea, palestine will be free
Sist endret av ItBoy1234; 13. oktober 2023 kl. 20:49.
Norge gir 70 millioner til Gaza, disse blir nok brukt fornuftig når man ser infrastruktur og annet som er på plass i Gaza. Vannrør blir gravd opp og laget raketter av.

Palestinerne bør innse at de tapte for lenge siden, den som taper mister som regel landområder.

Finnes ingen forsvar mot terror satt i system over så mange år. Skulle alle som avgir landområder som følge av tap drive med storstilt terror mot de som erobret dem hadde det ikke vært fred noen plass i verden.
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Egentlig rart ikke Israel kunne blitt opprettet fra landområder i tyskland etter andre verdenskrig som kompensasjon for Holocaust?
Vis hele sitatet...
Et veldig godt poeng.
Jeg har tenkte det samme en stund selv.
Bedre hvis Israelerne hadde fått:
Bavaria
Brandenburg
Berlin
Mecklenburg-Vorpommern
Saxony
Thuringia
Saxony-Anhalt

så kunne det blitt til Israel i steden for tvinge gjennom et jødisk land i midtøsten.
https://www.make-it-in-germany.com/e.../german-states
Sist endret av UrbanFreak86; 13. oktober 2023 kl. 21:49. Grunn: Link
Her er Jødenes historie, lektyre for helgen. Kos dere...https://snl.no/j%C3%B8denes_historie

Altså, I mer enn tre tusen år har jøder hatt tilknytning til det landet som omtales som Eretz Israel (Landet Israel). Jeg tror at både jeg og mange andre kunne ha godt av å lese litt historie i helgen.

Uansett lever vi her og nå og tillater oss å diskutere Hamas, Gaza og Israel. Budskapet fra Hamas i dag (13.10.2023) er at de venter på Israel inntog og at de skal knuses dem (se flere telegrambyrå). Jeg tenker: Til tross for intrikate tunellsystem osv. som de også utalte seg om i dag samt enormt med raketter mot Israel har jeg svært vanskelig for å se for med at Hamas står med flagget på Israels jord og triumferer seier over Israel om noen uker. Jeg tror det eneste de klarer å oppnå er at mange, mange barn og sivile av sin egene ligger igjen i ruinene. israel har jo et luftvåpen som kanskje bare USA kan vise til. Det skal brukes som støtte til bakkeoperasjonen (noe rykter, men Israelske militære har lekket noe). Det eneste jeg har sett av alle Israelske ledere enten militært eller sivilt, har sagt (og gjentatt i dag) er at når de er ferdig med jobben skal det ikke være en (1) Hamas kriger igjen i Gaza. Vi går tøffe dager og uker i møte...
Sitat av ItBoy1234 Vis innlegg
Palestinere er "terrorister". Vil minne på at da den tyske okkupasjonsmakten okkuperte Norge, kalte de også Max Manus & Co for terrorister. Når media i Norge og verden kaller alle som kjemper mot Israel for terrorister, om det gjelder Hamas, Hizbollah, Islamske Jihad eller andre grupper - så bør bjellene ringe for enhver mann med samvittighet.
Vis hele sitatet...
Uhh, ikke kom her å sammenlign norsk motstandskamp med det pisset hamas holder på med!

Norsk motstandskamp innebar ikke å gå dør til dør og henrette alle som evt måtte befinne seg på innsiden av døren, uavhengig av alder og kjønn.

Norsk motstandskamp innebar ikke å slepe lik i gatene etter bilene mens man hyler at Gud er stor.

Norsk motstandskamp innebar ikke å massemyrde uskyldig ungdom som nøt livet på musikkfestival.

Norsk motstandskamp innebar å rette motstand mot millitære mål og installasjoner, ikke den driten hamas holder på med. Norsk motstandskamp hadde ære, og du er faen meg frekk som prøver sammenligne de to. Hamas er noen bestialske dyr som fortjener alt vondt.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Uhh, ikke kom her å sammenlign norsk motstandskamp med det pisset hamas holder på med!

Norsk motstandskamp innebar å rette motstand mot millitære mål og installasjoner, ikke den driten hamas holder på med. Norsk motstandskamp hadde ære, og du er faen meg frekk som prøver sammenligne de to. Hamas er noen bestialske dyr som fortjener alt vondt.
Vis hele sitatet...
Hvis du tror det finnes noe "ære" i krig - så tar du fryktelig feil. De du kaller "sivile" er okkupanter - kolonister som har tatt stjålet land de ikke har noe rett på. Kibbutzene som ble angrepet er landsbruks kollektiver - basert på mennsker som har kommet fra hele verden, og som har tatt et jordet fra en eller annen stakkars palestiner. Ikke snu temaet på hodet: Spørsmålet er hvorfor Israel er der og okkuperer land i utgangspunktet, ikke hvorfor Hamas skyter og dreper.

Videre skal jeg fortelle deg hva som ikke er ærefult - det er at du forsvarer en stat som har fengslet over 4400 palestinere, 160 av de barn og minst 1000 uten lov og dom. Et land som har blitt stemplet som en Apartheidstat av Amnesty International, som okkuperer, fordriver og bomber sivile, sykebiler og journalister. Et land som gikk til en brutal angrepskrig mot Libanon som de okkuperte i 20 år, samt bidro til massakrer av dimensjoner . Eller hva med torturfengslene som Israel driftet? Jeg kunne ha holdt på til det uendelige.


Hvert eneste meter tapt har en brutal historie å fortelle. De som mistet sine hjem, sine nabolag - og sine familier. De som ble fordrevet av Israel. Det er lite ærefult.
Sitat av ItBoy1234 Vis innlegg
Hvis du tror det finnes noe "ære" i krig - så tar du fryktelig feil. De du kaller "sivile" er okkupanter - kolonister som har tatt stjålet land de ikke har noe rett på. Kibbutzene som ble angrepet er landsbruks kollektiver - basert på mennsker som har kommet fra hele verden, og som har tatt et jordet fra en eller annen stakkars palestiner. Ikke snu temaet på hodet: Spørsmålet er hvorfor Israel er der og okkuperer land i utgangspunktet, ikke hvorfor Hamas skyter og dreper.

Videre skal jeg fortelle deg hva som ikke er ærefult - det er at du forsvarer en stat som har fengslet over 4400 palestinere, 160 av de barn og minst 1000 uten lov og dom. Et land som har blitt stemplet som en Apartheidstat av Amnesty International, som okkuperer, fordriver og bomber sivile, sykebiler og journalister. Et land som gikk til en brutal angrepskrig mot Libanon som de okkuperte i 20 år, samt bidro til massakrer av dimensjoner . Eller hva med torturfengslene som Israel driftet? Jeg kunne ha holdt på til det uendelige.


Hvert eneste meter tapt har en brutal historie å fortelle. De som mistet sine hjem, sine nabolag - og sine familier. De som ble fordrevet av Israel. Det er lite ærefult.
Vis hele sitatet...
Du mener altså det er helt innafor å drepe sivile. Ok, da melder jeg meg ut av denne diskusjonen. Du er hjernevasket, og det er umulig å nå inn til deg uansett.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Du mener altså det er helt innafor å drepe sivile. Ok, da melder jeg meg ut av denne diskusjonen. Du er hjernevasket, og det er umulig å nå inn til deg uansett.
Vis hele sitatet...
Det har jeg ikke sagt i det hele tatt. Det er dine ord. Jeg prøver ikke å forsvare noe som helst - men forklare hvorfor ting er som de er. Det må vel være greit - uten at du bruker hersketeknikker som "hjernevasket" og som det er "umulig å nå inn til deg". Vi diskuterer - og det må være lov å argumentere for sitt syn - uten at vi graver oss ned i hver vår skyttergrav. Generelt er holdningen din en tendens jeg ser mer og mer her på Freak, men også generelt i Norge. Den offentlige debatten har blitt snevrere - da folk begynner å anklage hverandre. Det må være mulig å ha en debatt - der en skiller mellom sak og person. Har du argumenter for ditt syn - så la meg høre. Fortell meg hvorfor det Israel gjør er greit - belær meg om hvorfor de ikke også er "bestialske dyr" som må bli besvart med samme mynt. Ellers kan du spare deg for hersketeknikker.

Det er det som er problemet med at konflikten begynner i feil ende og hele saken blir til om en fordømmer Hamas som en terroristorganisasjon eller ikke. Teknikken som du benytter deg av er den samme som vestlig media benytter seg av. Videre gjetter jeg at VG og Dagbladet er dine eneste informasjonskilder - da narrativet du selger kunne ha vært tatt rett ut av BBC sin håndbok.

Konflikten startet ikke med Hamas. Den startet med okkupasjonen - den startet med overgrepene og okkupasjonen som Israel startet med. Her skal vi få se noen par bilder.

Nå skal du få se når konflikten virkelig startet. Her bør fordømmelsen starte - og ikke andre veien rundt. Israel bør og må bli kalt for den staten den er.


Husker du at VG og Dagbladet inngående har snakket om at journalister som ble drept?


Eller har de nevnt Israel sin bombing av ambulanser?


Eller massearrestasjonene som Israel gjennomfører mot uskyldige barn hver dag?



Eller hva med denne stakkars tenåringen som tisset på seg av redsel?



Eller de palestinske barna som ble satt i bur av israelske soldater?



Eller de ydmykende slusene som palestinere må gjennom hver eneste dag, bare for å komme til jobb?



Her bør fordømmelsen starte - og siden du bruker ord som "hjernevasket", så kan jeg vel kaste ballen rett tilbake. Jeg vet ikke hvem av oss som er "hjernevasket". Men en ting er klart - det er Israel som er "bestialske dyr" og ikke andre veien rundt.

Sitat av Kastebort Vis innlegg
Finnes ingen forsvar mot terror satt i system over så mange år. Skulle alle som avgir landområder som følge av tap drive med storstilt terror mot de som erobret dem hadde det ikke vært fred noen plass i verden.
Vis hele sitatet...
Tolker jeg deg riktig? Mener du virkelig at en bare skal overgi seg til okkupasjon og kolonisering. At en virkelig bare skal godta å blilukket inne i verdens største fengsel?. At en bare skal akseptere å bo under Apartheid?. Bra ikke Nelson Mandela lever mer - han ville ha snudd seg i graven.

Og det er ikke noe "tap" - Israel ble dannet ved masse fordrivelse og vold. Dette lenge før araberstatene i området gikk til "krig". 700 000 mennesker ble fordrevet fra sine hjem, sine hus. Disse bor i flyktningleirer rundt om i verden- disse har rett og krav å få komme tilbake til sine hjem.
Sist endret av ItBoy1234; 14. oktober 2023 kl. 10:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Man kan jo lure på hvordan HAMAS egentlig klarte å mobilisere så mange væpnede medlemmer og organisere alle sammen akkurat nå, uten at Israel klarte å oppdage dette?

Og hvordan klarte HAMAS tak å få tak i så mange raketter, uten at dette ble oppdaget av Israel før angrepet tok til?
Sitat av Fishface Vis innlegg
Man kan jo lure på hvordan HAMAS egentlig klarte å mobilisere så mange væpnede medlemmer og organisere alle sammen akkurat nå, uten at Israel klarte å oppdage dette?

Og hvordan klarte HAMAS tak å få tak i så mange raketter, uten at dette ble oppdaget av Israel før angrepet tok til?
Vis hele sitatet...
Flerparten av Palestinere er pro Hamas så de er ikke så veldig uskyldige. Man får jo inntrykk av at de lever kun av hatet de har for Israel/jøder.

De har vel smuglet våpnene via tunneler under bakken.

Forresten. Noen som vet hvor jeg finner befolkningsutviklingen i Gaza? Hvis halvparten av Palestinere er barn så var det vel rundt 1 mill i Gaza for 18 år siden?
Sist endret av IneartheDx; 14. oktober 2023 kl. 12:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Noen som har noen tanker om hvordan Egypt forholder seg til dette?
Hvorfor kommer det ikke vann og forsyninger fra Egypts grense i sør?
For min del synes jeg det virker som at verden blir ødelagt på grunn av religion, eller uenigheter om religion.
Sitat av j0n Vis innlegg
Noen som har noen tanker om hvordan Egypt forholder seg til dette?
Hvorfor kommer det ikke vann og forsyninger fra Egypts grense i sør?
Vis hele sitatet...
De vil ikke ha noe med de å gjøre.

Vi burde gi pengestøtte til Egypt mot at de tar i mot flyktningene.
La Israel ta resten av Gaza.

Så blir vi endelig ferdig med den helvetes krigen.
Hvis all all penge- og militærstøtte til Israel hadde forsvunnet så senker kanskje roen seg til slutt?
Etniske nordmenn har hatt tilknyting til Norge i flere tusen år. Hadde vi hatt samme mindset som palistinerne hadde vi kalt alle innvandrere for okkupanter.
Sitat av neiass Vis innlegg
Etniske nordmenn har hatt tilknyting til Norge i flere tusen år. Hadde vi hatt samme mindset som palistinerne hadde vi kalt alle innvandrere for okkupanter.
Vis hele sitatet...
Enkelte av oss gjør det, en av de mest ekstreme gikk til angrep og drepte 77 mennesker fordi han mente vi ble invadert.

Historien er ganske klar, men ikke så relevant idag.
Verken jøder eller palestinerne kommer til å forlate området, spørsmålet er hvordan de kan sameksistere.
Ingen av dem er særlig interessert i det idag.

Mitt grunnsyn ligger i hvem som har makten, Israel har all makt i denne konflikten og dessverre er de ikke interessert i en løsning.
Denne videoen oppsummerer greit historien. Palestinere har ikke noe mer krav på området enn jødene. Hadde hatt mer respekt for palestinere/hamas om det var militære mål dem gikk etter, men å sende "dumme" raketter fra sykehus, høyblokker osv for å så påberope Israel krigsforbrytelser ved gjengjeldelseangrep blir for dumt. Jeg kunne postet bilder for å lage en post med ønske om å høste kp men oppfordrer heller folk til å finne dette selv.

Dette er hva Hamas gjør med vannrør.

Palestinakomiteeens leder i Norge nektet ikke for å ha feiret angrepene Hamas utførte mot Israel. Bestialske angrep der hunder, barn, sivile kvinner og menn var målene. Ikke noe strategiske mål. Det finnes ett hundretalls videoer som viser disse angrepene, Israel angriper mål det ble sendt raketter fra eller mål det er dokumentert militære mål fra. Den evneveike forklaringen at dette er palestinernes motstandskamp blir for dumt, gutta på skauen drepte ikke dyr, barn og sivile for moro skyld, de gikk etter militære mål.

Kunne linket til ett hundretalls videoer som viser Hamas sin oppførsel med å kaste granater inn i bomberom med sivile, skyte hunder som kommer å vil hilse på dem, dette er ikke menneskelig oppførsel på linje med moderne verdier i min mening.

Sam Harris er verdt å høre på, en som forteller det som det er.
Sist endret av Kastebort; 15. oktober 2023 kl. 01:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Synes det er fantastisk at de klarer å fly taliban hit på privatfly men ber nordmenn finne seg en båt ut av Israel
Vis hele sitatet...
Hvor ble ikke flyet skutt ned?
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
De vil ikke ha noe med de å gjøre.

Vi burde gi pengestøtte til Egypt mot at de tar i mot flyktningene.
La Israel ta resten av Gaza.

Så blir vi endelig ferdig med den helvetes krigen.
Vis hele sitatet...
Det minner meg om det elon musk sa om at Russland burde få Krim osv.
Tusen takk, er ikke hver dag jeg blir genierklært!
Sitat av Kastebort Vis innlegg
Hadde hatt mer respekt for palestinere/hamas om det var militære mål dem gikk etter, men å sende "dumme" raketter fra sykehus, høyblokker osv for å så påberope Israel krigsforbrytelser ved gjengjeldelseangrep
Vis hele sitatet...
IDF sitt hovedkvarter ligger vel i sentrum av tel-aviv, er ikke lett å treffe militære mål når Israel gjemmer dem blandt sivilbefolkningen.
Sitat av ItBoy1234 Vis innlegg
Jeg prøver ikke å forsvare noe som helst - men forklare hvorfor ting er som de er. Det må vel være greit - uten at du bruker hersketeknikker som "hjernevasket" og som det er "umulig å nå inn til deg".
Vis hele sitatet...
Du forklarer jo ingenting. Du kommer bare med masse Pro-Hamas Propaganda.
Sitat av Unsub Vis innlegg
IDF sitt hovedkvarter ligger vel i sentrum av tel-aviv, er ikke lett å treffe militære mål når Israel gjemmer dem blandt sivilbefolkningen.
Vis hele sitatet...
Morsomt at du sammenlikner å gjemme seg i sentrum med å hjemme seg på skoler og sykehus.

Etter denne hendelsen så er alle palestinasympatisører tilhengere av terrorister i mine øyne. Jeg skjønner heller ikke hvorfor de som er pro-israel fortsetter å holde liv i denne tråden.

God søndag, folkens.
er blitt veldig lei av denne konflikten at jeg ikke lenger følger med så mye på den, det er ikke noe god side begge partene begår kriminelle handlinger, men på slutten av dagen handler denne konflikten om land Israel tok landene til palestineren og kastet dem ut på samme måte om de gjorde i Libanon og Golanhøydene.

men vi vet alle at israel var med å skape hamas og det ser vi på denne videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=o7gr...l=TheIntercept
Sitat av ItBoy1234 Vis innlegg
Apartheid?Bra ikke Nelson Mandela lever mer - han ville ha snudd seg i graven.
Vis hele sitatet...
Å si at Israel driver med apartheid er skivebom.
I det Israelske millitære , foreksempel kan (så vidt jeg vet) alle minoriteter tjenestegjøre. Og gjøre det bra. Inkludert Arabere.
Minoriteter i Idf er offiserer og mange har sin egen kommando. Og jeg tror et par har nådd generals rang. (Ut ifra noe jeg leste en gang.)
Sitat av Dough Vis innlegg
Du forklarer jo ingenting. Du kommer bare med masse Pro-Hamas Propaganda.
Vis hele sitatet...
Synes han forklarte en god del.
Det er ikke uten grunn at situasjonen er som den er i dag.

Men man kan jo selvfølgelig velge å kalle alt man er uenig med for propaganda.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Flerparten av Palestinere er pro Hamas så de er ikke så veldig uskyldige. Man får jo inntrykk av at de lever kun av hatet de har for Israel/jøder.
Vis hele sitatet...
Der tar du fryktelig feil - de fleste palestinere er ikke "pro hamas". Jeg vet ikke hvor du henter noe informasjonen din fra- men her skal du få en liten historiebelæring. Hovedsakelig er det to fraksjoner som styrer palestinerne Fatah og Hamas. Fatah styrer på vestbredden -imens Hamas styrer på Gaza. Mao: de styrer hvert sitt geografiske området. De er adskilt. Partiene er ikke alliterte. Det innebærer at de er fiender. De som liker Fatah - liker ikke Hamas. Så nei - "flerparten" er ikke pro Hamas.


Sitat av neiass Vis innlegg
Etniske nordmenn har hatt tilknyting til Norge i flere tusen år. Hadde vi hatt samme mindset som palistinerne hadde vi kalt alle innvandrere for okkupanter.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om det er troll - eller om du er seriøs. Jeg satser på førstnevnte. Sammenligner du det at innvandrere kommer til Norge - på fredeligvis - med sionistiskeparamilitæret grupper som kom til Palestina - fordrev mennesker gjennom massakrer det samme som okkupasjon? Vi snakker om minst 400 byer som ble brutalt utslettet. Over 750 000 mennesker ble fordrevet. Det er en okkupasjon. De som ble igjen lever under apartheid. Jeg håper for gudsskyld - at du som en lojal medborger - som en nordmann - ikke har det "mindsetet" som du selv prosjekterer ut. Et slikt "mindset" ville ha resultert i lettfattet invasjon av Norge

Sitat av Arex_x Vis innlegg
Å si at Israel driver med apartheid er skivebom.
I det Israelske millitære , foreksempel kan (så vidt jeg vet) alle minoriteter tjenestegjøre. Og gjøre det bra. Inkludert Arabere.
Minoriteter i Idf er offiserer og mange har sin egen kommando. Og jeg tror et par har nådd generals rang. (Ut ifra noe jeg leste en gang.)
Vis hele sitatet...
Det at Israel hvitvasker ryktet sitt seg selv ved å tillate inn noen arabere inn i hæren, samt pinkwasher seg selv med å la seksuelle minioriteter holde noen par parader i ny og ne holder dessverre ikke for meg.

Nå skal vi gjennom et bildealbum sammen, så kan du bedømme selv.

Her har du den berømte veggen som Israel bygger og som adskiller palestinere og israelere fra hverandre.








Eller hva med at palestinere ikke får bruke veier - altså at veien kun er reservert for jøder. De må gjennom kontrollposter for å komme hjem til sin egen dør.



Her har du kartet over stedene palestinere får bevege seg og ikke, samt kontrollsperringer som palestinerne må gjennom i Shahada gaten i Jerusalem som Israel har annektert.



Under kan du se hvordan en kontrollsperring kan se ut. Dette må en palestiner gjennom hver dag - bare for å komme gjennom til sitt hus.





Sitat av Kastebort Vis innlegg
videoen oppsummerer greit historien.Palestinere har ikke noe mer krav på området enn jødene
Vis hele sitatet...
Hvem som har "krav" på et land eller ikke, er helt likegyldig for meg. Om legitimeringsgrunnlaget til Israel er en 2500 år gammel bok, samt at de fikk området av gud - så holder det dessverre ikke for meg. Jeg vet ikke helt om du vet hvorfor britene og amerikanerne i det hele tatt støttet opprettelsen av Israel. Men selve grunnlaget er sykt og forstyrrende i seg selv: tanken til de kristne sionistene var at en reetablering av en jødisk stat i Midtøsten, er selve premisset for at Jesus Kristus skal komme tilbake. For at det skal skje - må arabere vekk, og Israelerne få vende tilbake. Det forklarer noe av hvorfor støtten blant de kristne evangelistene har vært sterk. Det morsomste av alt: mange israelere tåler ikke, og avskyr de kristne selv. De er uønsket av Israel.

Det jeg forholder meg til er hvem som bodde der - ikke det at noen driver og legitimerer okkupasjonen sin på gud, mosebøker, samt at de kanskje hadde et tempel der for nesten 3000 år siden.



Det du altså mener er at - de millioner av jødene som kom fra USA, Europa, Afrika og Asia - har mer rett på å bo i Palestina enn de palestinerne som har bodde der før 1946. Slik anvist på kartet - så var det knapt jøder i Israel før 1946. Vi skal altså tillate massakrering, utvisning og okkupasjon av palestinere - for å gi land til okkupanter og kolonister fra hele verden som har absolutt null tilhørighet til området. Og til de som argumenterer for at sionistene har tilhørighet, jo det baserer de på en en 2500 år gammel bok, et tempel, samt de kristne sin kåte drøm om å få Jesu tilbake på jorda. Ser du egentlig hvor forstyrrende hele prosjektet egentlig er?

Sitat av Kastebort Vis innlegg
Hadde hatt mer respekt for palestinere/hamas om det var militære mål dem gikk etter, men å sende dumme raketter fra sykehus, høyblokker osv for å så påberope Israel krigsforbrytelser ved gjengjeldelseangrep blir for dumt.
Vis hele sitatet...
Argumentet ditt om "dumme" raketter orker jeg ikke engang å ta i. For du forventer virkelig at et landområdet som er avstengt fra alle kanter fra Israel og som har blitt omtalt som verdens største fengsel har muligheter for å lage presise raketter. Hadde de hatt det - så hadde de selvfølgelig gjort det. Det at de hele tatt har noe å kjempe med er en bragd i seg selv.

Sitat av Kastebort Vis innlegg
Jeg kunne postet bilder for å lage en post med ønske om å høste kp men oppfordrer heller folk til å finne dette selv
Vis hele sitatet...
Hvis du for et sekund tror at jeg postet innlegget med bilder fordi jeg hadde lyst på KP, så tar du fryktelig feil. Det å få KP fra tilfeldige på et slitent forum som har sett sine bedre dager, er av absolutt ingen betydning. Og vet du hva? Du skal få være den voksne og ansvarlige som ikke poster bilder. Jeg er dessverre ikke like behersket som deg - jeg vil at verden skal få se den uretten som palestinerne opplever.

Derimot er formålet mitt med innlegget mitt å vise Israel sine forbrytelser. Å gi de over 5 millionene av palestinere som har blitt fordrevet fra sine hjem, sine hus - og sine nabolag et ansikt. De millioner av palestinere som hver dag blir trakassert, drept, okkupert og fordrevet fra sine land fortjener det. Det er det minste jeg kunne ha gjort.

Menneskerettigheter, folkerett og ytringsfrihet er noe vi i vesten skriker om, når det passer oss. Det kalles selektiv humanisme: menneskerettighetene gjelder for noen, men ikke andre. Hos meg er ikke menneskerettigheter til salgs: og under ingen omstendigheter vil jeg ikke stå opp for noen som er nede. Jeg bryr meg like mye om ukrainere som jeg bryr meg om palestinere. Dobbeltmoralisme i det hele har vi sett: Ukraina blir hyllet som en frihetskjemper - ikke under noen omstendigheter har jeg sett noen kalle de terrorister - selv om - de bruker sivile som skjold. .

Resten av innlegget ditt har jeg dessverre ikke tid eller energi å svare på. Har faktisk en kommende eksamen Men mange av argumentene dine er et klassisk vestlig narrativ. Det forstår jeg - vi bor tross alt i Norge. Men jeg vil anbefale deg å utvide horisonten din. Hvis du tror at VG, Dagbladet og Aftenposten er verden - så har du misforstått fundementalt. Egentlig vil jeg anbefale deg å holde deg unna media - studer heller historien, og gjør deg opp en mening selv.

Basert på hva jeg har sett av kunnskap av hva angår denne konflikten på dette forumet, så har det vært svært labert. De fleste argumentene kunne ha blitt tatt ut fra en BBC-håndbok. Det er null kilder - og innleggene er skrevet i et format som minner meg mer et om Facebook-innlegg nedtegnet av folk som har studert på livets harde skole.

Før jeg takker for meg: husk hva Nelson Mandela sa

Sist endret av ItBoy1234; 15. oktober 2023 kl. 16:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.