Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1770
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Legen og kommunens rus og psykiatrienhet vil helst ha meg innlagt.
Dette vil jeg ikke, da jeg skyr folk, og heller ikke vil slutte med både hasj og benzo samtidig. Av tidligere erfaringer tåler jeg det dårlig.
De ville ha meg innlagt i ca 4 uker.
Det sier meg at det blir mer eller mindre bråseponering. Benzoabstinenser kan sitte JÆVLIG lenge.

Står på 3mg alprazolam i døgnet.

Jeg er også nabo til behandlingsstedet, og LAR.

Da jeg sliter med tilbakevendende drømmer og flashbacks etter å kutte ut hasj (mulig PTSD, da det ikke ga seg innen to år), og flere forsøk på stopp, noen inntil to år, føltes det fortsatt som jeg hadde abstinenser. Det eneste som hjalp var isåfall benzo.
Har forøvrig vært på benzo siden 2008, med noen års avbrekk her og der, men da har jeg ikke fungert i hverdagen.

Jeg tenker at det må vel være mye enklere og billigere at jeg henter pillene mine 50m unna, bor hjemme, og har da sykehuset rett ved dersom det blir for vanskelig.

Legen mener at ved å ikke legge meg inn risikerer de å bare fore avhengigheten min.
Jeg kom til dem frivillig, og for en vellykket behandling må man jo selv ha ønske om å komme seg av dette.
Det nytter ikke om det ikke foregår nogenlunde på mine premisser.
Jeg kan godt gi blodorøve og hente piller 3 ganger daglig om det så må til.
Men jeg vil røyke bønna mi.
Lappen har jeg levert fra meg, og bilen avskiltet.
Det kan jeg leve med, bare jeg slipper unna de jævla drømmene.

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men om noen har erfaringer de ønsker å dele om opphold på avrusningsenhet for benzobruk tas de imot med takk. Er her snakk om 4 uker. Hva som skjer i ettertid vet jeg ikke. Er det brutalt?

Sorry, dette ble langt og rotete
Har du ikke lov til å forlate plassen du innlegges til?
Isåfall, legg deg inn, gå hjem og ta deg en blås i ny og ne?
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Har du ikke lov til å forlate plassen du innlegges til?
Isåfall, legg deg inn, gå hjem og ta deg en blås i ny og ne?
Vis hele sitatet...
Da må jeg være borte en stund. Skal ikke være tegn på at jeg har rusa meg når jeg kommer tilbake.
Og vil helst være stein fra morgen til døden i perioden.
Kanskje er det også problematisk i forhold til de andre pasientene.
Tror de må ha følge.
Akkurat. Får du ikke tilbud om noe beroligende som tar vekk behovet for å røyke?
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Akkurat. Får du ikke tilbud om noe beroligende som tar vekk behovet for å røyke?
Vis hele sitatet...
Det er drømmene og søvnen som ligger bak røykinga.
Burde vel vært tatt hos psykolog, men har aldri vært no særlig til å prate.

Vet du om noe alternativ som gjør at jeg ikke drømmer?

Nei, får vel trappe ned røykinga til noen få dager i uka. Det bør holde.
Å nirøyke fra morgen til kveld mens man venter på behandling er jo ikke akkurat givende, men har noen andre prosjekter som krever at jeg må ut døra iblant.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Har du ikke lov til å forlate plassen du innlegges til?
Isåfall, legg deg inn, gå hjem og ta deg en blås i ny og ne?
Vis hele sitatet...
Det blir tatt stikkprøver. Jeg fikk dra hjem etter 1 uke på "treningstur" dagen etterpå var det "tilfeldigvis" stikkprøve og måtte pisse. Det ble tatt vilkårlig blant alle på avdelinga. Er du motivert for å slutte og har et genuint ønske så mener jeg at man ikke trenger avrusning men kanskje heller hjelp til å trappe ned.
Hva kan de på behandlingsstedet hjelpe deg med som du ikke klarer seg? Ingen kan trykke på en knakk så du blir rusfri der inne, alt ligger i bunn å grunn på deg. Da jeg innså det skreiv jeg meg ut etter 3 uker da jeg ble bare værre med angst osv av å være der inne.
Men det gir en vanvittig trygghet å være i behandling å føle man blir passa på men desto større er overgangen når du skal ut derfra en dag.
Løkke tell.
Jeg er absolutt ikke noe ekspert på noe som helst, men jeg tror ikke du kommer unna drømmer utenom rus. Drømmer er gjerne et resultat av et levd liv, og blir påvirket av hvordan du har det når du er våken. Stabile soverutiner og måltider og trening og alt det kjedelige greiene som kan være veldig vanskelig å få til på egenhånd, men som du vil få hjelp til ved en innleggelse. I tillegg til riktig medisinering kan det være at du etter noen uker iikke kommer til å trenge røykings for å unngå drømmene. En stabil og sunn hverdag kan gjøre at du ser dårlige drømmer og mareritt i et annet lys.
Det må være vanskelig å ha det som du har det, å ikke få hvilt ut når man når kroppen er i hvilemodus, så kanskje ta imot hjelpen du blir tilbudt?

Kanskje en idé og føre en slags drømmelogg, om det vil være til hjelp.
Sist endret av Majao Gibensis; 22. september 2022 kl. 18:23.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Blitt satt på nedtrapping.
Reagerer på at overlegen ber meg bruke illegale medisiner i nedtrappingen.
Skal bruke mine siste ksalol, og gradvis over på sobril.

Er dette lovlig?
Greit nok, jeg har spist disse pillene i lang tid, men en nedtrapping bør da inneholde lovlige medisiner?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Grunnen til at han vil stå på weed er jo sikkert fordi daglig inntak av THC til slutt fører til enten drømmeløs eller mangel på erindring av drømmer om de har foregått. Det er jo en av grunnene til at så mange med PTSD godtar litt helseskade fra medisinsk cannabisbruk, eller andre bivirkninger, fordi de ofte er særlig interessert i drømmeløs, komatøs søvn. Hvorvidt denne søvnen er god nok sammenlignet med nyktern søvn, er en annen diskusjon. Men OP sine motiver går igjen i andre pas grupper
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Grunnen til at han vil stå på weed er jo sikkert fordi daglig inntak av THC til slutt fører til enten drømmeløs eller mangel på erindring av drømmer om de har foregått. Det er jo en av grunnene til at så mange med PTSD godtar litt helseskade fra medisinsk cannabisbruk, eller andre bivirkninger, fordi de ofte er særlig interessert i drømmeløs, komatøs søvn. Hvorvidt denne søvnen er god nok sammenlignet med nyktern søvn, er en annen diskusjon. Men OP sine motiver går igjen i andre pas grupper
Vis hele sitatet...
Korrekt. Dette er også godtatt av legen, og kan fortsette å røyke mens jeg trapper ned.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Kvetapin som er enkelt å få fordi det er c preparat, fjerner ikke drømmer men gir loka drømmer hos noen om det kunne vært noe for deg
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har en venninne som går på medesiner mot en type migrene. De gjør at hun ikke drømmer og heller ikke får mareritt.

Vet ikke hva de heter, og det kan jo også være at det kun hjelper for henne. Bare et tips fra meg. Skal høre med henne hva de heter, er mange år siden hun gikk på de.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Quetiapin bruker jeg fra før. Ca 75mg.

Ellers lurte jeg på lovligheten rundt at overlegen ber meg bruke ksalol under nedtrapping, og overgang til sobril.
Bli kvitt den quetiapinen, den fucker opp drømmene dine så inn i helvete.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Bli kvitt den quetiapinen, den fucker opp drømmene dine så inn i helvete.
Vis hele sitatet...
Enig, hvis du plages med rare eller ubehagelige drømmer ville jeg droppa Quetiapin.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Quetiapin er det eneste jeg får sove på. Uten må jeg gjerne gå våken 2-3 dager før jeg klarer å sove.
Vært igjennom alt av c-prep og B-prep som et normalt å bruke for søvn.
Da er det mer aktuelt å bare fortsette å røyke.
Anonym bruker
"Vennlig Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Quetiapin bruker jeg fra før. Ca 75mg.

Ellers lurte jeg på lovligheten rundt at overlegen ber meg bruke ksalol under nedtrapping, og overgang til sobril.
Vis hele sitatet...
Du tenker siden du får disse illegalt? Det sparer kanskje legen litt jobb med oppfølging om du fikser det selv. Jeg fikk beskjed om at viss jeg sleit med å sove kunne jeg ta 1-2 glass vin. Det var noen mnder etter jeg nettopp hadde vært på rusbehandling for alkohol.
Quetapin er kjent for å gi mareritt. Om du leser i pakningsvedlegget så står mareritt som en vanlig bivirkning. Det finnes betablokkere som blir gitt ved traumer for å minske eller fjerne drømmene fullstendig - men sjansene er store for at de drømmene du har kommer av quetapin.