Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1334
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan jeg være oppe 32 timer så sove 15-20? antall timer søvn i uka byttes ikke, å sover godt å fint, eller vil jeg gå på en smell vis jeg fortsetter? godt fint par ganger nå med 32 timer våken å 15-20 timer søvn, men er det noe helsemessig jeg utsetter meg for? med så rar døgnrytme?
Ja, du går glipp av søvn. Du kan ikke "hente inn" søvn igjen.
Svaret på det er ja, klart at du vil gå på en smell om du fortsetter. Deriblant angst og paranoia, du utsetter deg selv for en psykose og en rekke andre ting. Matlyst og næringsinntak er vel heller ikke særdeles effent.

Selv med ÈN time for lite søvn søvn per dag så tuller man med den biologiske cirkadisk klokken. Mer om for lite jevn søvn kan du lese om på denne studien her Anbefaler deg denne podcasten med Matthew Walker, det får ting i perspektiv. Om du stuker så har du vel ikke noe annet å fore!
Sist endret av TrippyPippi; 28. juni 2022 kl. 14:48.
Sitat av TrippyPippi Vis innlegg
Svaret på det er ja, klart at du vil gå på en smell om du fortsetter. Deriblant angst og paranoia, du utsetter deg selv for en psykose og en rekke andre ting. Matlyst og næringsinntak er vel heller ikke særdeles effent.

Selv med ÈN time for lite søvn søvn per dag så tuller man med den biologiske cirkadisk klokken. Mer om for lite jevn søvn kan du lese om på denne studien her Anbefaler deg denne podcasten med Matthew Walker, det får ting i perspektiv. Om du stuker så har du vel ikke noe annet å fore!
Vis hele sitatet...
Riktig, jeg har gått lenge uten søvn uten å ha tatt dop og det ender i skyggefolk i sidesynet, paranoia og vrangforestillinger samt noe høyere blodtrykk.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Riktig, jeg har gått lenge uten søvn uten å ha tatt dop og det ender i skyggefolk i sidesynet, paranoia og vrangforestillinger samt noe høyere blodtrykk.
Vis hele sitatet...
Sinnet og særlig det med søvn er særdeles interessant og mer man lærer jo mer føler jeg at jeg forstår mye av røttene til mine problemer.
Jeg har det "problemet" at jeg misliker å sove, så jeg bruker ofte å tyne kroppen til det ytterste og dette har jeg holdt på med i veldig mange år. Det er fint mulig å være velfungerende etter 3-4 dager våken så lenge stoffet fungerer, men du vil bruke av kroppens overskudd så på ett eller annet punkt må du hente deg inn igjen - og dette opplever du gjerne de første par ukene når du kutter ut inntaket, sånn at du blir tyngre i kroppen, tom for energi, mer sliten og ofte sover mer. Dette er ikke til å komme unna hvis du inntar amfetamin, så det er smart å legge inn 2 uker på å hente seg inn når man skal holde på. Og det vil også komme ett punkt der du vil merke at stoffet ikke fungerer lengre, sånn at du ikke kommer deg opp uansett hvor mye du pakker innpå (dette ser også ut til å ha blitt mer fremtredent med alderen, da jeg før kunne holde ut i ukevis så klarer jeg ikke mange dagene nå som jeg nærmer meg 40-årene).
Kroppen vår er laget for å ha en stabil søvnrytme, og det skjer for mye til at man en gang kan begynne å gå inn på hvis man bare bytter ut timer slik.. Nei, du vil ikke dø av det, og det går jo an. Men det er helseskadelig, for både kropp og hode.
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mener å ha lest at det er kobling mellom stimulantmisbruk, søvnmangel og alzheimer/demens. Tenker det kan straffe seg senere i livet, om det ikke gjør det i ung alder. Ville vært obs på dette, og prøvd å unngå flerdags-stuk. Selv klarer jeg nesten ikke døgne 24 timer engang, selv om jeg tar speed Føler meg bare rotete i huet og får ikke så mye utbytte av det.