Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  100 11537
Hey, jeg har en del krevende ønsker til ny 2-i-1 stasjonær pc. Er snakk om å prøve å finne noe i nærheten av dette:
  • CPU i5/i7 Haswell (hva er nødvendig?)
  • RAM 8GB eller mer? Skal bruke Adobe Premier til filmredigering.
  • GPU som tar ~nye spill (bf4, gtav, wic) smooth (på 1200x1600px)
  • SSD (win + linux + swap + alle programmer og spill)
  • MB, vifteløst, med wifi og mange HS-USB3-porter.
  • Et stille kabinett. Vurder micro-atx og separat HDD-kabinett.
  • Vifte/kjøleribbe til CPU som kan slå av viften ved lav load/clock.
  • PSU med watt til alt + 6 HDD, som skrur av viften helt ved lav load (eller uten vifte).
Gamer er jeg egentlig ikke, men det er fordi jeg har savnet et bra skjermkort lenge. Vil spille bl.a. Battlefield 3+4, GTA V og World in Conflict. På medium+ med smooth fps på 1200x1600. Har HDDs, eksternt lydkort og skjermer fra før. Vil gjerne ha mulighet til 4 skjermer (2 på internt, 2 på eksternt)? Skal ha dualboot. Windows til spill og Adobe (Photoshop&co). Linux til alt annet.

Stillemodus til natta, med torrent/p2p/servere/klienter. På Linux går det an å slå av dedikert GPU/skjermkort og underclocke CPU. Jeg har derfor et håp om at det skal gå an å bygge en pc som i dette moduset er helt musestille (ingen vifter på). Den kan altså dure på alt den ønsker når jeg gamer, men i dette stillemoduset skal den holde kjeft. Så må altså ha store kjøleribber på alt. Tror ikke vannkjøling vil lønne seg, om det ikke blir nødvendig for å få det til.

Pris: Det det koster, men ikke mer.

Her noen komponenter jeg har sett på:
Noe som ikke passer eller er overkill?

Er veldig takknemmelig for forslag, også de som ikke er helt spot on (skal litt til).
Sist endret av fustercluck; 12. mai 2014 kl. 13:49. Grunn: Flisespikkeri
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Hvorfor ikke bare kjøpe en billig server til - stillemodus "serveren" Finnes et par fine vifteløse "NUC"
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Det er absolutt et alternativ, men blir det ikke totalt sett dyrere? Har du link til vifteløse NUC?
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Det er absolutt et alternativ, men blir det ikke totalt sett dyrere? Har du link til vifteløse NUC?
Vis hele sitatet...
Ja det blir dyrere, men en slik PC koster ikke mye. Du trenger ikke eget skjermkort, bare husk å kjøpe en CPU og HK med integrert skjermkort.
Sist endret av Xernox; 12. mai 2014 kl. 18:23.
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Kan riktignok ikke se at dette lønner seg, så hvorfor ikke prøve å lage en kombinert pc?
Disse NUCene har jo ikke plass til HDDs heller.

Hva med dette oppsettet? http://www.prisjakt.no/list.php?l=96756
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Jeg bare gjetter her, men jeg ville tro at en pc som står på 24/7 vil bli varm - ergo ikke særlig stille.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Jeg bare gjetter her, men jeg ville tro at en pc som står på 24/7 vil bli varm - ergo ikke særlig stille.
Vis hele sitatet...
Den blir ikkje varmare dei neste tjuetre timane akkurat. Det er liten termisk masse i ein PC, og effekten er relativt høg, så den har nådd stabil temperatur etter rimeleg kort tid.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Poenget mitt er: En pc som skal stå på 24/7 bør optimaliseres for det?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Poenget mitt er: En pc som skal stå på 24/7 bør optimaliseres for det?
Vis hele sitatet...
Tjeh, tjah, eigentleg ikkje. Eg har eit stille mediesenter med 8GB RAM og i5-cpu. Temperatur under avspeling er ca. 15-20°C over romtemperatur, og ca. 10°C ved idle. Hovedkortet held 40°C.

Ikkje dramatiske temperaturer, og den boksen er optimalisert for å vere stille, ikkje for ytelse eller temperatur.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Med riktige vifter\kjøler er det ikke noe problem å få en pc til å være rimelig stille når den ikke gjør noe.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tjeh, tjah, eigentleg ikkje. Eg har eit stille mediesenter med 8GB RAM og i5-cpu. Temperatur under avspeling er ca. 15-20°C over romtemperatur, og ca. 10°C ved idle. Hovedkortet held 40°C.

Ikkje dramatiske temperaturer, og den boksen er optimalisert for å vere stille, ikkje for ytelse eller temperatur.
Vis hele sitatet...
Har du vannkjøling eller står PCen din ute? Det går vel ikke an å få under romtemperatur med kun vifter.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Xernox Vis innlegg
Har du vannkjøling eller står PCen din ute? Det går vel ikke an å få under romtemperatur med kun vifter.
Vis hele sitatet...
Selv med vannkjøling så er det jo umulig å få under romtempratur

Hvis man kjøler vannet med luft fra "rommet"
Sist endret av Lima; 12. mai 2014 kl. 20:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg bygde nettopp en gamerPC som ikke var optimalisert for støyreduksjon. Er rimelig mange år siden sist jeg bygde stasjonær PC, så antok at støy var noe man måtte leve med (med mindre man kjører vannkjøling). However, PC-en er meget stille. Står en halv meter unna senga mi, og er nesten ikke hørbar om natten.

Relevante deler jeg kjøpte:
https://www.komplett.no/xfx-radeon-r...b-gddr5/804914
https://www.komplett.no/fractal-desi...itanium/773435
https://www.komplett.no/corsair-cs-750m-750w-psu/802644
https://www.komplett.no/noctua-nh-u9...u-kjler/572572
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Takker for svar

Trenger ikke ha romtemp på cpuen akkurat, bare under smertegrensa vifteløst. Og det er bare på lav load, underclocked.

Noe som er overkill her? Trenger jeg i7? Noe som ikke passer sammen?
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Sist endret av fustercluck; 12. mai 2014 kl. 23:37. Grunn: ...
Du har sikkert bare gjort en liten feil, men du har valgt to skjermkort med to ulike brikker.

Edit: Hovedkortet har 1155 socket, og CPU-en 1150.
Sist endret av raze; 13. mai 2014 kl. 00:11.
Og feil hovedkort. Må velge ett 1150, ikke 1155. Ser det ble oppdaget
Sist endret av sweem; 13. mai 2014 kl. 00:13.
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Takk for at dere så det var feil hovedkort (kunne jo blitt kjipt).

Noen som kan si noe om hvor bra CPU og GPU jeg trenger? Hva er en kombo uten flaskehals?
Har lagt til et par forslag nå: http://www.prisjakt.no/list.php?l=96756
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Takk for at dere så det var feil hovedkort (kunne jo blitt kjipt).

Noen som kan si noe om hvor bra CPU og GPU jeg trenger? Hva er en kombo uten flaskehals?
Har lagt til et par forslag nå: http://www.prisjakt.no/list.php?l=96756
Vis hele sitatet...
Til gaming så trenger du ikke mer enn 4670k. Jeg har 4670k og GTX 770. Kan kjøre Arma 3 på nesten ultra, rundt 30-40 FPS i byene på Stratis.
Kunne sikkert kjørt ultra men ser ikke poenget med det. Når jeg spiller wasteland så er det viktigere å ha høy FPS. Jeg bruker bare recommended settings fra GeForce Experience.
Sist endret av Xernox; 13. mai 2014 kl. 18:19.
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Ja, tror du har rett. Ser at eneste forskjell på i5-4670K og i7-4770K er egentlig at i7en har 8 "logiske kjerner" (dvs dobbelt med cache på hver kjerne). Det vil vel ikke gjøre stor forskjell på spill, og spørs vel om det er verdt ~700kr mer for bittelitt smoothere videoredigering?

Er litt usikker på om GTX 770 er nødvendig. Vil kjøre nye spill smooth på med/high, men trenger ikke ultra. Er R9 270X tilstrekkelig? Andre forslag?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Siden ingen her vet hva en stille pc faktsk er så velger jeg å se bort i fra det som er sagt her tidligere og poster nytt.

Skjermkort, 760DC2, kortet er det kaldeste av 760 kortene, grunnet div endringer på pcb, for å få det til å bli stille, monterer du på en Accelero xtreme 3 kjøler på. 760 burde være nokk til de fleste spill på høyeste innstilling med din oppløsning.

Cpu er ganske grei, 4770k kjekt med i7 mtp redigering. for å kjøle ned denne stapper du på en NH-D15 kjøler, 1 vifte montert på den er i utganspunktet nokk, test først, om du trenger mer kjøling sett på den andre.

Alt sammen stappes i et define r4 kabinett, for å få støydemping. Viftene i kabinettet byttes ut med NF-A14, 2 i front og 1 bak burde holde.

Strømforsyning kan du gjøre enkelt ved å kjøpe en i seasonic platinum serien, da slipper du at vifta slår seg på om den ikke trengs.

Slenger sammen en liste med det du trenger her, uten strømforsyning og gpu kjøler.
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...F-BA69BE1C9BFC
PSU
http://www.dustinhome.no/product/501...-860w-modular/
GPU kjøler
http://techbay.no/product.html/arcti...category_id=60
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Hey, jeg har en del krevende ønsker til ny 2-i-1 stasjonær pc. Er snakk om å prøve å finne noe i nærheten av dette:
  • CPU i5/i7 Haswell (hva er nødvendig?)
  • RAM 8GB eller mer? Skal bruke Adobe Premier til filmredigering.
  • GPU som tar ~nye spill (bf4, gtav, wic) smooth (på 1200x1600px)
  • SSD (win + linux + swap + alle programmer og spill)
  • MB, vifteløst, med wifi og mange HS-USB3-porter.
  • Et stille kabinett. Vurder micro-atx og separat HDD-kabinett.
  • Vifte/kjøleribbe til CPU som kan slå av viften ved lav load/clock.
  • PSU med watt til alt + 6 HDD, som skrur av viften helt ved lav load (eller uten vifte).
Gamer er jeg egentlig ikke, men det er fordi jeg har savnet et bra skjermkort lenge. Vil spille bl.a. Battlefield 3+4, GTA V og World in Conflict. På medium+ med smooth fps på 1200x1600. Har HDDs, eksternt lydkort og skjermer fra før. Vil gjerne ha mulighet til 4 skjermer (2 på internt, 2 på eksternt)? Skal ha dualboot. Windows til spill og Adobe (Photoshop&co). Linux til alt annet.

Stillemodus til natta, med torrent/p2p/servere/klienter. På Linux går det an å slå av dedikert GPU/skjermkort og underclocke CPU. Jeg har derfor et håp om at det skal gå an å bygge en pc som i dette moduset er helt musestille (ingen vifter på). Den kan altså dure på alt den ønsker når jeg gamer, men i dette stillemoduset skal den holde kjeft. Så må altså ha store kjøleribber på alt. Tror ikke vannkjøling vil lønne seg, om det ikke blir nødvendig for å få det til.

Pris: Det det koster, men ikke mer.
Vis hele sitatet...
Min PC er så å si 100% lydløs, og drar BF4 på ultra i FullHD

De eneste viftene som kjører når jeg ikke gamer er 2x Corsair SP120 Quiet Edition @ ~300 RPM...

Lar seg fint gjøre å bygge det samme med intel, men jeg har en FX-8350 med "billigvannkjøling" (ville heller valgt en god luftkjøler enn en billig vannkjøler om jeg skulle velge igjen)

Kjører 2x GeForce Gtx 660 OC i SLI, og har flashet bios slik at de er "vifteløse" opp til 50 grader eller noe. Ellers er PSU en forholdsvis dyr Corsair AX760, men den er også vifteløs opptil 50% (?) Load, og jeg har aldri hørt den lage en lyd. Når jeg ikke gamer er den helt lydløs...

Harddisk er en Samsung SSD, men du kan eventuelt supplere med en 4gb disk. Jeg vet ikke hvilken som er den aller minst bråkete nå for tiden, men jeg har både WD Red og Seagate og ingen av dem har noen ulyder...

Alt er forresten HW-basert og jeg kjører Win8.. slipper å gjøre noen manuelle innstillinger, men måtte modde BIOS på skjermkortene for å få viftene på 0 RPM. Kepler lar seg lett modde der

Det eneste jeg er skeptisk til i ditt forslag er å skru av viftene på CPU-kjøler ved lav load. Både for å ha litt airflow generelt og for å slippe å dimensjonere kjøleren der helt sykt opp ville jeg heller latt viftene snurre på veldig lav RPM på CPU. Jeg hører ikke min PC i det hele tatt selv om den står 2 meter unna med viftene mot meg...

Er du sikker på at Linux kan "skru av" hele skjermkortet i software? Altså at det ikke trekker idle-strøm?

Sitat av Frufsa Vis innlegg
Siden ingen her vet hva en stille pc faktsk er så velger jeg å se bort i fra det som er sagt her tidligere og poster nytt.

Skjermkort, 760DC2, kortet er det kaldeste av 760 kortene, grunnet div endringer på pcb, for å få det til å bli stille, monterer du på en Accelero xtreme 3 kjøler på. 760 burde være nokk til de fleste spill på høyeste innstilling med din oppløsning.

Cpu er ganske grei, 4770k kjekt med i7 mtp redigering. for å kjøle ned denne stapper du på en NH-D15 kjøler, 1 vifte montert på den er i utganspunktet nokk, test først, om du trenger mer kjøling sett på den andre.

Alt sammen stappes i et define r4 kabinett, for å få støydemping. Viftene i kabinettet byttes ut med NF-A14, 2 i front og 1 bak burde holde.

Strømforsyning kan du gjøre enkelt ved å kjøpe en i seasonic platinum serien, da slipper du at vifta slår seg på om den ikke trengs.

Slenger sammen en liste med det du trenger her, uten strømforsyning og gpu kjøler.
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...F-BA69BE1C9BFC
PSU
http://www.dustinhome.no/product/501...-860w-modular/
GPU kjøler
http://techbay.no/product.html/arcti...category_id=60
Vis hele sitatet...
Enig i mye her, men ville byttet PSU fra Seasonic til Corsair AX 760, Seasonic OEM men billigere...og rikelig nok kraft

Glemte også å nevne at jeg har Define R4... Har skjermkort fra gigabyte med originalkjøler (Windforce) og det er null problem å kjøre dem vifteløse. Kan også kutte en del på kabinettvifter

Eneste mekaniske som beveger seg i "stillemodus" på min er 2x CPU-vifter (@ 300 RPM, "lydløse") + en bitteliten vannpumpe i en "ferdig-vannkjøler"...

Jeg ville kanskje valgt vannkjøler om jeg hadde hatt en 2x140mm radiator i topp av R4, men jeg tror helt ærlig at NH-D15 gjør en minst like god jobb... Eneste er at man kanskje bør ha noen stille vifter i tillegg for å luftflyt...
Sist endret av phish; 13. mai 2014 kl. 19:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Ser ut som et veldig bra oppsett Frufsa
Men litt dyrt. Tanken var å spare noen kroner på at pcen kan bråke det den vil når jeg gamer (hører ikke i krigens hete uansett), men holde kjeft ellers, og være musestille i dette stillemoduset med GPU skrudd av og underclock.

Sitat av Frufsa Vis innlegg
Skjermkort, 760DC2, kortet er det kaldeste av 760 kortene, grunnet div endringer på pcb, for å få det til å bli stille, monterer du på en Accelero xtreme 3 kjøler på. 760 burde være nokk til de fleste spill på høyeste innstilling med din oppløsning.
Vis hele sitatet...
Sitat av phish Vis innlegg
Kjører 2x GeForce Gtx 660 OC i SLI, og har flashet bios slik at de er "vifteløse" opp til 50 grader eller noe. Ellers er PSU en forholdsvis dyr Corsair AX760, men den er også vifteløs opptil 50% (?) Load, og jeg har aldri hørt den lage en lyd. Når jeg ikke gamer er den helt lydløs...
(...)
Er du sikker på at Linux kan "skru av" hele skjermkortet i software? Altså at det ikke trekker idle-strøm?
Vis hele sitatet...
Er ikke 100% sikker, skal undersøke nærmere før jeg kjøper. Er ikke et haste-prosjekt dette. Kan hende jeg må gå for ekstra kjøler. Bråker stock vifter mye når man ikke spiller? Å sette GPU-BIOS-innstillinger og få den vifteløs dynamisk ved lav load høres jo knall ut! Er dette noe som går an spesielt på GeForce? Synes Radeon R9 280 også ser ut som et bra alternativ.


Sitat av Frufsa Vis innlegg
Cpu er ganske grei, 4770k kjekt med i7 mtp redigering.
Vis hele sitatet...
Hvor mye har det å si (i5 vs i7)? Skal nok ikke gjøre veldig mye videoredigering, men har et "actionkamera" og det er håpløst og redigere på laptop med i3 og 4GB RAM.


Sitat av Frufsa Vis innlegg
NH-D15 kjøler, 1 vifte montert på den er i utganspunktet nokk, test først, om du trenger mer kjøling sett på den andre.
Vis hele sitatet...
Den ser ut som en sikker vinner


Sitat av Frufsa Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Sitat av Frufsa Vis innlegg
ville byttet PSU fra Seasonic til Corsair AX 760, Seasonic OEM men billigere...og rikelig nok kraft
Vis hele sitatet...
Hvorfor så dyr PSU? Vil ikke denne som jeg fant til halvparten av prisen være bra nok?


Sitat av phish Vis innlegg
Det eneste jeg er skeptisk til i ditt forslag er å skru av viftene på CPU-kjøler ved lav load. Både for å ha litt airflow generelt og for å slippe å dimensjonere kjøleren der helt sykt opp ville jeg heller latt viftene snurre på veldig lav RPM på CPU. Jeg hører ikke min PC i det hele tatt selv om den står 2 meter unna med viftene mot meg...
Vis hele sitatet...
Absolutt mulig det blir vanskelig å ha det helt vifteløst. Men så for meg at det kunne gå om jeg underclocka max og kjørte kun 1 kjerne (går fint i linux), og skrudde av GPU (om det går).
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av phish Vis innlegg
Min PC er så å si 100% lydløs, og drar BF4 på ultra i FullHD

De eneste viftene som kjører når jeg ikke gamer er 2x Corsair SP120 Quiet Edition @ ~300 RPM...

Lar seg fint gjøre å bygge det samme med intel, men jeg har en FX-8350 med "billigvannkjøling" (ville heller valgt en god luftkjøler enn en billig vannkjøler om jeg skulle velge igjen)

Kjører 2x GeForce Gtx 660 OC i SLI, og har flashet bios slik at de er "vifteløse" opp til 50 grader eller noe. Ellers er PSU en forholdsvis dyr Corsair AX760, men den er også vifteløs opptil 50% (?) Load, og jeg har aldri hørt den lage en lyd. Når jeg ikke gamer er den helt lydløs...

Harddisk er en Samsung SSD, men du kan eventuelt supplere med en 4gb disk. Jeg vet ikke hvilken som er den aller minst bråkete nå for tiden, men jeg har både WD Red og Seagate og ingen av dem har noen ulyder...

Alt er forresten HW-basert og jeg kjører Win8.. slipper å gjøre noen manuelle innstillinger, men måtte modde BIOS på skjermkortene for å få viftene på 0 RPM. Kepler lar seg lett modde der

Det eneste jeg er skeptisk til i ditt forslag er å skru av viftene på CPU-kjøler ved lav load. Både for å ha litt airflow generelt og for å slippe å dimensjonere kjøleren der helt sykt opp ville jeg heller latt viftene snurre på veldig lav RPM på CPU. Jeg hører ikke min PC i det hele tatt selv om den står 2 meter unna med viftene mot meg...

Er du sikker på at Linux kan "skru av" hele skjermkortet i software? Altså at det ikke trekker idle-strøm?



Enig i mye her, men ville byttet PSU fra Seasonic til Corsair AX 760, Seasonic OEM men billigere...og rikelig nok kraft

Glemte også å nevne at jeg har Define R4... Har skjermkort fra gigabyte med originalkjøler (Windforce) og det er null problem å kjøre dem vifteløse. Kan også kutte en del på kabinettvifter

Eneste mekaniske som beveger seg i "stillemodus" på min er 2x CPU-vifter (@ 300 RPM, "lydløse") + en bitteliten vannpumpe i en "ferdig-vannkjøler"...

Jeg ville kanskje valgt vannkjøler om jeg hadde hatt en 2x140mm radiator i topp av R4, men jeg tror helt ærlig at NH-D15 gjør en minst like god jobb... Eneste er at man kanskje bør ha noen stille vifter i tillegg for å luftflyt...
Vis hele sitatet...
SP120 er noe elendige vifter, hadde selv en slik en på cpu kjøleren, enten flytta den ikke luft i hele tatt.
Vindforce kjølere er heller ikke noe å skryte av, noe bråkete skvip, bare søppel hele kjøleren.

D15 er det forøvrig ingen problemer med å kjøre pasiv under idle, jeg har selv en D14 stappet på en 920 som kjøres pasiv.

Men ville beholdt seasonic psu'en og ikke byttet til corsair psu'en, hvordan det er med ax760 vet jeg ikke, men min ax750 er døende, ganske skuffende etter under 2 år, så mtp hvor mye trøbbel det faktisk har vert med nye corsair psu'er har jeg ikke tiltro til dem, samme om de bruker seasonic som produsent eller ei, er forøvrig corsair som designer psu'ene og gir spesifikkasjonene til seasonic og ber dem lage de. Er ikke seasonic psu'er men corsair psu'er laget av seasonic.

Kan forøvrig hende det lønder seg å kjøpe en 4790 istedet for 4770k som ligger i lista mi.
Tillegg:

CPU/MB: http://bildr.no/thumb/WE9mL0Y4.jpeg

CPU stress: http://bildr.no/thumb/aWhSMisx.jpeg

GPU: http://bildr.no/thumb/R3d4MXB1.jpeg

Dessverre får jeg ikke opp rett RPM på viftene annet enn i BIOS på grunn av den dustete vannkjølingen, og jeg stoler ikke på temperaturmålingene, men de sier at CPU ligger på 41 grader idle.. FX-8350 er på ingen måte strømgjerrig heller, så et system basert på Intel skulle gjøre det relativt greit uten for mye innsats

http://images.anandtech.com/graphs/graph6396/51143.png
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Ser ut som et veldig bra oppsett Frufsa
Men litt dyrt. Tanken var å spare noen kroner på at pcen kan bråke det den vil når jeg gamer (hører ikke i krigens hete uansett), men holde kjeft ellers, og være musestille i dette stillemoduset med GPU skrudd av og underclock.

Er ikke 100% sikker, skal undersøke nærmere før jeg kjøper. Er ikke et haste-prosjekt dette. Kan hende jeg må gå for ekstra kjøler. Bråker stock vifter mye når man ikke spiller? Å sette GPU-BIOS-innstillinger og få den vifteløs dynamisk ved lav load høres jo knall ut! Er dette noe som går an spesielt på GeForce? Synes Radeon R9 280 også ser ut som et bra alternativ.


Hvor mye har det å si (i5 vs i7)? Skal nok ikke gjøre veldig mye videoredigering, men har et "actionkamera" og det er håpløst og redigere på laptop med i3 og 4GB RAM.



Den ser ut som en sikker vinner



Hvorfor så dyr PSU? Vil ikke denne som jeg fant til halvparten av prisen være bra nok?



Absolutt mulig det blir vanskelig å ha det helt vifteløst. Men så for meg at det kunne gå om jeg underclocka max og kjørte kun 1 kjerne (går fint i linux), og skrudde av GPU (om det går).
Vis hele sitatet...
Ikke spar deg til fant på psu, dette vil du angre på siden.

Ja, dc2 kjøleren til 760 er støylytt, har den selv, hjelper litt med skikkelig kjølepasta, men den er fortsatt ikke det jeg vil klassifisere som bra, men det er ei heller noe av det skvipet produsentene stapper på skjermkorta. Du vil ikke angre om du kjøper en skikkelig gpu kjøler og bytter ut den som følger med.

i5 vs i7 redigeringsmessig kommer veldig an på hvilke programmer, noen har det ingenting å si, andre er det natt og dag. Dog er det alle viktigste at du har nokk ram, for lite ram vil du fort slite med. Og om du skal gå for i7, gjør som jeg sa i det forige innlegget mitt, bytt fra 4770k til 4790.

Vil forøvrig sett om det er cuda støtte i programmene du skal bruke, er det det, så bare glemmer du alt som heter amd, og går for nvidia skjermkort, da vil ytelsen være av en egen liga i rendering.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
SP120 er noe elendige vifter, hadde selv en slik en på cpu kjøleren, enten flytta den ikke luft i hele tatt.
Vindforce kjølere er heller ikke noe å skryte av, noe bråkete skvip, bare søppel hele kjøleren.

D15 er det forøvrig ingen problemer med å kjøre pasiv under idle, jeg har selv en D14 stappet på en 920 som kjøres pasiv.

Men ville beholdt seasonic psu'en og ikke byttet til corsair psu'en, hvordan det er med ax760 vet jeg ikke, men min ax750 er døende, ganske skuffende etter under 2 år, så mtp hvor mye trøbbel det faktisk har vert med nye corsair psu'er har jeg ikke tiltro til dem, samme om de bruker seasonic som produsent eller ei, er forøvrig corsair som designer psu'ene og gir spesifikkasjonene til seasonic og ber dem lage de. Er ikke seasonic psu'er men corsair psu'er laget av seasonic.

Kan forøvrig hende det lønder seg å kjøpe en 4790 istedet for 4770k som ligger i lista mi.
Vis hele sitatet...
Corsair (den jeg linket til) ER jo Seasonic som lager, bare at det står "Corsair" på den. Les tester, og du vil finne ut at Corsairs 860W er identisk på så å si alle områder med Seasonic sin.

Corsair lager ingen strømforsyninger selv, men kjøper inn fra forskjellige produsenter og fester et klistremerke på dem. AX760 og 860 ER Seasonic, men med et annet klistremerke på og noen bittesmå (i all hovedsak) visuelle forandringer.

SP 120 er laget for høyt dynamisk trykk og bør ikke brukes på annet enn radiatorer. De flytter nesten ikke luft, men med mye mottrykk (som med radiatorer) vil "vanlige" vifter flytte enda mindre. Alt til sin tid... ikke rart du ble skuffet om du puttet dem på en vanlig CPU-kjøler Dette er radiatorvifter...

Og Windforce bråker kanskje (mindre enn andre) under load, men hele poenget er jo at de kjører passivt (flashet bios) på idle, altså lager null lyd... å bruke 700,- på en kjøler om man kan oppnå det samme ved en bios-flash, så ville jeg valgt det siste...

Ellers er det tøys at Windforce er dårlig....

http://media.bestofmicro.com/I/Q/389...oise-Level.png

http://media.bestofmicro.com/J/N/389...mperatures.png

Som du sikkert ser har den både lavest støy og lavest temp av standard-viftene... skvip er det ikke, men poenget er uansett at viftene skal stå stille...

Her er min "kurve" for GPU-viftene. Har funnet ut at dette funker fint til å kjøre på 0 RPM til vanlig, men her kan man leke seg frem til det som passer best...

http://bildr.no/image/RXlaNzFD.jpeg

Ved å ha 2x i SLI får jeg også fordelt termisk tap over to kort, og to kjølere....
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av phish Vis innlegg
Corsair (den jeg linket til) ER jo Seasonic som lager, bare at det står "Corsair" på den. Les tester, og du vil finne ut at Corsairs 860W er identisk på så å si alle områder med Seasonic sin.

Corsair lager ingen strømforsyninger selv, men kjøper inn fra forskjellige produsenter og fester et klistremerke på dem. AX760 og 860 ER Seasonic, men med et annet klistremerke på og noen bittesmå (i all hovedsak) visuelle forandringer.

SP 120 er laget for høyt dynamisk trykk og bør ikke brukes på annet enn radiatorer. De flytter nesten ikke luft, men med mye mottrykk (som med radiatorer) vil "vanlige" vifter flytte enda mindre. Alt til sin tid... ikke rart du ble skuffet om du puttet dem på en vanlig CPU-kjøler Dette er radiatorvifter...

Og Windforce bråker kanskje (mindre enn andre) under load, men hele poenget er jo at de kjører passivt (flashet bios) på idle, altså lager null lyd... å bruke 700,- på en kjøler om man kan oppnå det samme ved en bios-flash, så ville jeg valgt det siste...

Ellers er det tøys at Windforce er dårlig....

http://media.bestofmicro.com/I/Q/389...oise-Level.png

http://media.bestofmicro.com/J/N/389...mperatures.png

Som du sikkert ser har den både lavest støy og lavest temp av standard-viftene... skvip er det ikke, men poenget er uansett at viftene skal stå stille...

Her er min "kurve" for GPU-viftene. Har funnet ut at dette funker fint til å kjøre på 0 RPM til vanlig, men her kan man leke seg frem til det som passer best...

http://bildr.no/image/RXlaNzFD.jpeg

Ved å ha 2x i SLI får jeg også fordelt termisk tap over to kort, og to kjølere....
Vis hele sitatet...
Først av alt, jeg har aldri påstått at corsair lager strømforsyningene selv, har bare sakt at corsair designer strømforsyninge, og har sakt at det er seasonic som produserer dem.

Sp er ment for plasser med motstand, om det er er en radiator eller en cpu kjøler eller et hdd rack for densagsskyld spiller ingen trille, motstanden er der.
Og tro meg, jeg har testet nokk forskjellige vifter til å si at SP120 er søppel, og kun er brukans om man har et alt for lite budskjett og får de til 50kr på tilbudd.
Kan nevne 2 vifter som gruser SP120 på alle områder med untak av pris, NF-F12 fra noctua og eLoop fra noiseblocker.

Også testene av gpu kjøler da, du sammenlikner søppel, med skrot, og noe som ikke er verdig å skrot engang (phantom) og 30dB idle?? det er jo søren meg jetfly! ingenting i pc'en min ligger på over 20dB idle, og jeg synes fortsatt den bråker noe helt grusomt. Og om man får ned støyen idle, so what, hjelper fint lite det om man må sitte med hørselvern når man spiller...

Og forresten, 2 kort vil altid støye mer og bli varmere en 1 kort, samme pokker hvordan man vrir og vender på det.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
...
Er ikke 100% sikker, skal undersøke nærmere før jeg kjøper. Er ikke et haste-prosjekt dette. Kan hende jeg må gå for ekstra kjøler. Bråker stock vifter mye når man ikke spiller? Å sette GPU-BIOS-innstillinger og få den vifteløs dynamisk ved lav load høres jo knall ut! Er dette noe som går an spesielt på GeForce? Synes Radeon R9 280 også ser ut som et bra alternativ.
...
Vis hele sitatet...
Nei, å flashe bios går an på de fleste kort, gjorde det samme med HD4870 en gang i tiden..

La ved et screenshot av viftene som viser 0 RPM, pluss at jeg personlig kan garantere for at de står stille f.eks akkurat nå

Sitat av fustercluck Vis innlegg
Hvorfor så dyr PSU? Vil ikke denne som jeg fant til halvparten av prisen være bra nok?
Vis hele sitatet...
Det er en annen produsent... les reviews av den jeg linket til, så skjønner du hvorfor

http://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/AX760/6.html

Ikke overvurder hva systemet ditt kommer til å trekke idle.. 300W er en GOD del.. jeg har aldri hørt viften i min PSU, den står stille stort bortsett fra når jeg gamer men selv med BF4 i FullHD på ultra er det ikke veldig mye bråk...

...og legg fra deg tanken om å kjøre helt vifteløst.. det er ikke noe poeng i det, så lenge den kjører vifteløst idle.. du sparer veldig mye penger på å godta LITT støy når du gamer eller bruker CPU 100%, og ellers ha en musestille PC...

Før var det ganske vanskelig å få til dette, men nå har "alle" hovedkort og skjermkort relativt skikkelige viftekontrollere...

Jeg har som sagt FX-8350 + 2x 660 OC (begge deler litt overklokket) kjørende "lydløst" Lar seg fint gjøre uten å bruke så mye penger... bare ikke heng deg for mye opp i temperaturer.. hvis ting ikke fryser eller er ustabilt er det ikke noe problem...
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av phish Vis innlegg
Før var det ganske vanskelig å få til dette, men nå har "alle" hovedkort og skjermkort relativt skikkelige viftekontrollere...
Vis hele sitatet...
å herre jesus, har tilgode å se en god viftekontroller på et hk, en skikkelig viftekontroller vil altid være bedre!
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Takker for svar igjen. Fine grafer, phish. 4790 ser ut som bra tips, om det blir i7.

Har brukt Adobe Premier til videoredigering, som støtter CUDA. Kanskje jeg skal kjøre i5 + GeForce. Forslag til hvilket GeForce-kort (tror 770 er overkill)? Har alle like bra vifte-innstillinger?

Sier dere at jeg bør unngå billige PSU hovedsakelig fordi jeg risikerer at de dør etter ~2år?

Noe grunn til å vurdere AMD btw? A10-7850K 3,7GHz ser ut som et alternativ til i5. Men fått inntrykk av at Intel er ledende for tida.

Sitat av phish Vis innlegg
...og legg fra deg tanken om å kjøre helt vifteløst.. det er ikke noe poeng i det, så lenge den kjører vifteløst idle.. du sparer veldig mye penger på å godta LITT støy når du gamer eller bruker CPU 100%, og ellers ha en musestille PC...
Før var det ganske vanskelig å få til dette, men nå har "alle" hovedkort og skjermkort relativt skikkelige viftekontrollere...
Vis hele sitatet...
Har aldri ønsket helt vifteløst 24/7. Samme hvor mye den bråker når jeg gamer. Har tenkt akkurat som du sier å få den til å være musestille ved lav load.

Sitat av Frufsa Vis innlegg
å herre jesus, har tilgode å se en god viftekontroller på et hk, en skikkelig viftekontroller vil altid være bedre!
Vis hele sitatet...
Skal kjøpe hovedkort uten vifter. Ser dette hovedkortet bra ut btw?
Sist endret av fustercluck; 13. mai 2014 kl. 20:47.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
..
Og forresten, 2 kort vil altid støye mer og bli varmere en 1 kort, samme pokker hvordan man vrir og vender på det.
....
Vis hele sitatet...
Selvsagt, men man får også større overflate for nedkjøling. Termodynamikk er ikke så vanskelig 2 kort yter også bedre enn 1 kort hvis man skal se veldig enkelt på det...

Og ellers...

0 db + 0 db = 0 db

Null støy er null støy. Mulig en eller annen kondensator lager noe uhørbar støy, men viftene står stille og det er vel viftene vi snakker om her...

Og PS: hadde 2x Noctua (ikke de du snakker om, men Noctua) vifter på radiatoren før, men det funket dårlig og bråket mye på grunn av det heftige mottrykket i de radiatorene. Kan godt hende at NF-F12 er bedre, jeg har ikke prøvd dem, men jeg lurer på hvilken CPU-kjøler du brukte SP120 med? Corsair funker bra her i alle fall og ligger på rundt "så vidt snurrer" på idle, på en FX-8350.

Jeg anbefalte også Noctua NH-D15 i mitt første innlegg, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du maser om akkurat det...
vil bare nevne 3 ting, elllers så følger du lista til frufsa. det har nettopp kommet nye CPUer fra intel 4790K og 4590K. er greit å velge en av dem, nyere er tross alt (for det meste) bedre i tech relaterte sammenhenger. begge CPUene bruker mindre strøm enn hva den tidligere serien bruker som igjen betyr at du kan ha viftene på en lavere omdreining for ssamme kjøle effekt.

dersom du har tenkt til å bytte gpu kjøler er G10 fra nzxt også en fin mulighet. denne kjøpes pluss en lukket vannkjølings enhet. dette vil generelt være lettere å optimalisere for stillhet en hva luftkjøling er. siste lille tingen er at et bytte til h440 kan være smart. kabinettet er veldig likt Define R4, men løser noen av de små problemene som det kabinettet har hatt, gidder ikke ramse opp alle, men se reviewen til Linustechtips med det i tankene at Linus har en forkjærlighet for define R4 som topper frufsa =P
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Takker for svar igjen. Fine grafer, phish. 4790 ser ut som bra tips, om det blir i7.

Har brukt Adobe Premier til videoredigering, som støtter CUDA. Kanskje jeg skal kjøre i5 + GeForce. Forslag til hvilket GeForce-kort (tror 770 er overkill)? Har alle like bra vifte-innstillinger?

Sier dere at jeg bør unngå billige PSU hovedsakelig fordi jeg risikerer at de dør etter ~2år?

Noe grunn til å vurdere AMD btw? A10-7850K 3,7GHz ser ut som et alternativ til i5. Men fått inntrykk av at Intel er ledende for tida.


Har aldri ønsket helt vifteløst 24/7. Samme hvor mye den bråker når jeg gamer. Har tenkt akkurat som du sier å få den til å være musestille ved lav load.


Skal kjøpe hovedkort uten vifter. Ser dette hovedkortet bra ut btw?
Vis hele sitatet...
Ikke kjøp forige gennerasjon hk, blir for teit, kjøp enten noe fra z97 eller h97 seriene.

Og A10 vil nok bli for svak til redigering gitt.

Du vil forøvrig fortsatt tjene litt på cpu i redigering, selv om gpu vil bli belatstet mest. men om du går for i5 så er 4690 være et godt valg.

Og en dårlig psu vil dø fortere en en god psu, også vil den være mer ustabil, noe som igjen kan ødelegge andre komponenter over tid. Også er psu den tingen du har desidert lengst(med mindre den dør) og da er det ikke så dumt å kjøpe en skikkelig en med en gang
Sitat av Frufsa Vis innlegg
å herre jesus, har tilgode å se en god viftekontroller på et hk, en skikkelig viftekontroller vil altid være bedre!
Vis hele sitatet...
Gi et eksempel på en skikkelig viftekontroller?

Kanskje jeg bare er flinkere til å få ting til å fungere enn deg, for jeg klarer meg veldig fint med mitt nåværende oppsett med bare hovedkort (Asus Sabertooth). Viftene snurrer bare akkurat det de skal, og ikke mer...

Testet å stoppe begge viftene (eneste som rører seg) med fingrene nå og hører ikke noe forskjell på 15 cm avstand og åpne dører.. I alle praktiske sammenhenger det man vil kalle "lydløst".
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av phish Vis innlegg
Selvsagt, men man får også større overflate for nedkjøling. Termodynamikk er ikke så vanskelig 2 kort yter også bedre enn 1 kort hvis man skal se veldig enkelt på det...

Og ellers...

0 db + 0 db = 0 db

Null støy er null støy. Mulig en eller annen kondensator lager noe uhørbar støy, men viftene står stille og det er vel viftene vi snakker om her...

Og PS: hadde 2x Noctua (ikke de du snakker om, men Noctua) vifter på radiatoren før, men det funket dårlig og bråket mye på grunn av det heftige mottrykket i de radiatorene. Kan godt hende at NF-F12 er bedre, jeg har ikke prøvd dem, men jeg lurer på hvilken CPU-kjøler du brukte SP120 med? Corsair funker bra her i alle fall og ligger på rundt "så vidt snurrer" på idle, på en FX-8350.

Jeg anbefalte også Noctua NH-D15 i mitt første innlegg, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du maser om akkurat det...
Vis hele sitatet...
2 kort yter ikke nødvendig vis bedre en 1, jeg hadde 2x 680 før, men grunnet elendige driver og dårlig sli optimalisering, så fant jeg ut at det blei bedre ytelse med 1 kort i pc'en og et på pulten til å samle støv.

Kjøleren jeg brukte sp120 i et par dager på var NH-L12. Makan til dritt vifter!

og 0dB får du ikke korta til å bli, du vil altid ha elektronisk støy i de, så lyd vil de lage uansett.

Sitat av phish Vis innlegg
Gi et eksempel på en skikkelig viftekontroller?

Kanskje jeg bare er flinkere til å få ting til å fungere enn deg, for jeg klarer meg veldig fint med mitt nåværende oppsett med bare hovedkort (Asus Sabertooth). Viftene snurrer bare akkurat det de skal, og ikke mer...

Testet å stoppe begge viftene (eneste som rører seg) med fingrene nå og hører ikke noe forskjell på 15 cm avstand og åpne dører.. I alle praktiske sammenhenger det man vil kalle "lydløst".
Vis hele sitatet...
Skikkelig viftekontroller varierer fra hva man vil ha det, om man vil ha noe som man bestemmer selv, eller om man lar sw bestemme.

Eller kansje jeg er mer kresen en deg på støy.

Edit: Evnentuelt at du er døv, det er også en mulighet.
Sist endret av Frufsa; 13. mai 2014 kl. 20:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Tror dere angående PSU, skummelt om den fucker opp andre komponenter, bare virket litt drøyt med dobbel pris.

Konkret forslag til HK (vifteløst, mange sata/usb3) og GeForce-kort (helst under 2k)?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av materi Vis innlegg
vil bare nevne 3 ting, elllers så følger du lista til frufsa. det har nettopp kommet nye CPUer fra intel 4790K og 4590K. er greit å velge en av dem, nyere er tross alt (for det meste) bedre i tech relaterte sammenhenger. begge CPUene bruker mindre strøm enn hva den tidligere serien bruker som igjen betyr at du kan ha viftene på en lavere omdreining for ssamme kjøle effekt.

dersom du har tenkt til å bytte gpu kjøler er G10 fra nzxt også en fin mulighet. denne kjøpes pluss en lukket vannkjølings enhet. dette vil generelt være lettere å optimalisere for stillhet en hva luftkjøling er. siste lille tingen er at et bytte til h440 kan være smart. kabinettet er veldig likt Define R4, men løser noen av de små problemene som det kabinettet har hatt, gidder ikke ramse opp alle, men se reviewen til Linustechtips med det i tankene at Linus har en forkjærlighet for define R4 som topper frufsa =P
Vis hele sitatet...
h440 har sine egne problemer det, som feks for lite lufting for 3 vifter i front.

Og lukka vannkjøling er jeg ikke noe fan av, en ekstra støyfaktor og en ting til som kan gå i stykker, nemmelig pumpe, gud forby slikt tull!!

Og btw, så har ikke "k" modellene kommet ennå
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Har du en dårlig dag Frufsa? Greit at Nf-f12 er bedre og stillere en sp120, men å kalle sp120 viftene for dritt vifter er vel å svartmale det endel.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Tror dere angående PSU, skummelt om den fucker opp andre komponenter, bare virket litt drøyt med dobbel pris.

Konkret forslag til HK (vifteløst, mange sata/usb3) og GeForce-kort (helst under 2k)?
Vis hele sitatet...
det i lista mi skal være et solidt hk. og 760 er vel det beste kortet man får til 2k

Sitat av Lima Vis innlegg
Har du en dårlig dag Frufsa? Greit at Nf-f12 er bedre og stillere en sp120, men å kalle sp120 viftene for dritt vifter er vel å svartmale det endel.
Vis hele sitatet...
Dårlig dag?
Nei jeg har hatt en strålende dag
Men å kalle SP120 for bra, nei det blir for drøyt, viftene er og forblir søppel!
Sist endret av Frufsa; 13. mai 2014 kl. 21:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
2 kort yter ikke nødvendig vis bedre en 1, jeg hadde 2x 680 før, men grunnet elendige driver og dårlig sli optimalisering, så fant jeg ut at det blei bedre ytelse med 1 kort i pc'en og et på pulten til å samle støv.

Kjøleren jeg brukte sp120 i et par dager på var NH-L12. Makan til dritt vifter!

og 0dB får du ikke korta til å bli, du vil altid ha elektronisk støy i de, så lyd vil de lage uansett.



Skikkelig viftekontroller varierer fra hva man vil ha det, om man vil ha noe som man bestemmer selv, eller om man lar sw bestemme.

Eller kansje jeg er mer kresen en deg på støy.

Edit: Evnentuelt at du er døv, det er også en mulighet.
Vis hele sitatet...
Du skal være rimelig kresen for å synes at 2x vifter på 2-300 RPM (eneste bevegelige deler) bråker. Jeg tror det er mer sannsynlig at du er litt hissig av en eller annen grunn Jeg tok for øvrig høyde for elektronisk støy fra f.eks kondensatorer, men det endrer seg ikke om man bytter vifter eller kjøler... vi snakker om viftene her.

Vel, det får du bare være. TS spør om det er mulig å ha en PC som er "lydløs", og jeg sier at jeg har en PC som er satt opp slik uten å være veldig dyr, og den drar BF4 i 1920x1080 på ultra.

Idle er det to vifter som snurrer på "lydløse" ~300 RPM. Ellers ingen andre mekaniske deler, annet enn en bitteliten pumpe i vannkjøling (den mest hørbare delen, ironisk nok) Det finnes helt sikkert bedre vifter, men jeg bryr meg ikke så mye om temperatur så lenge alt er stabilt og jeg ikke hører PC'en om jeg er en halv meter unna...

Hvordan du klarer å få 2x680 til å yte dårligere enn 1x680 er for meg et mysterium, men du klarer tydeligvis mye rart

http://www.guru3d.com/miraserver/images/2012/gtx680-sli/Untitled-18.png

Merkelig hvordan alle andre ser ut til å få bedre ytelse med 2x680 enn 1x680...

Uansett TS, ja, det er helt fint mulig...

De komponentene du bør vektlegge er hovedkort, skjermkort (GTX 760 er et greit valg, Windforce kjøler greit uten vifter), PSU (Corsair AX760 er mitt stalltips her) og CPU-kjøler (Noctua NH-D15).

Fordelen med AMD er at du får et high-end hovedkort til lavere pris. Intel er dessverre fortsatt bedre, så AMD må kjempe på pris, og selv om selve CPU'en koster det samme vil jeg påstå at du får mer på hovedkortsiden med AMD-chipset...

http://media.bestofmicro.com/Y/V/357655/original/time-to-completion.png

http://www.tomshardware.com/reviews/...w,3328-16.html

Hvis ikke du må telle på kronene eller har sterke prinsipper om å støtte den svakeste part må nok anbefalingen min bli en Intel Core i5, men jeg har klart det "umulige", å gjøre en FX-8350 "lydløs" på idle, så ja, det er fint mulig
Sist endret av phish; 13. mai 2014 kl. 21:29.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av phish Vis innlegg
Du skal være rimelig kresen for å synes at 2x vifter på 2-300 RPM (eneste bevegelige deler) bråker. Jeg tror det er mer sannsynlig at du er litt hissig av en eller annen grunn Jeg tok for øvrig høyde for elektronisk støy fra f.eks kondensatorer, men det endrer seg ikke om man bytter vifter eller kjøler... vi snakker om viftene her.

Vel, det får du bare være. TS spør om det er mulig å ha en PC som er "lydløs", og jeg sier at jeg har en PC som er satt opp slik uten å være veldig dyr, og den drar BF4 i 1920x1080 på ultra.

Idle er det to vifter som snurrer på "lydløse" ~300 RPM. Ellers ingen andre mekaniske deler, annet enn en bitteliten pumpe i vannkjøling (den mest hørbare delen, ironisk nok) Det finnes helt sikkert bedre vifter, men jeg bryr meg ikke så mye om temperatur så lenge alt er stabilt og jeg ikke hører PC'en om jeg er en halv meter unna...

Hvordan du klarer å få 2x680 til å yte dårligere enn 1x680 er for meg et mysterium, men du klarer tydeligvis mye rart

http://www.guru3d.com/miraserver/images/2012/gtx680-sli/Untitled-18.png

Merkelig hvordan alle andre ser ut til å få bedre ytelse med 2x680 enn 1x680...

Uansett TS, ja, det er helt fint mulig...

De komponentene du bør vektlegge er hovedkort, skjermkort (GTX 760 er et greit valg, Windforce kjøler greit uten vifter), PSU (Corsair AX760 er mitt stalltips her) og CPU-kjøler (Noctua NH-D15).

Fordelen med AMD er at du får et high-end hovedkort til lavere pris. Intel er dessverre fortsatt bedre, så AMD må kjempe på pris, og selv om selve CPU'en koster det samme vil jeg påstå at du får mer på hovedkortsiden med AMD-chipset...

http://media.bestofmicro.com/Y/V/357655/original/time-to-completion.png

http://www.tomshardware.com/reviews/...w,3328-16.html

Hvis ikke du må telle på kronene eller har sterke prinsipper om å støtte den svakeste part må nok anbefalingen min bli en Intel Core i5, men jeg har klart det "umulige", å gjøre en FX-8350 "lydløs" på idle, så ja, det er fint mulig
Vis hele sitatet...
Tja, nå spiller ikke jeg crysis og battelfield heller, som er typiske spill som drar nytte av sli. Eksempelvis WoW hvor stuttering blei så ekstremt at spillet blei uspillbart. Og som jeg sa istad, ubrkelige drivere er grunnen til at ytelsen gikk til helvete med 2 kort for min del. Masse gamle spill også som får dårligere ytelse med sli kontra uten sli.

Jeg er forøvrig ekstremt kresen når det kommer til støy. Er en grunn til at jeg har montert spikes på kabinettet, har vert igjennom en bunch med vifter, og støtt og stadig eksprimenterer med nye ting for å få ned støyen.

Og når det kommer til gpu kjøler, så hadde jeg valgt dc2 over windforce anny day, selv om dc2 heller ikke er spesielt bra er den bedre en windforce. Forøvrig ikke nødvendig å bytte bios på 760 dc2, kan fint skru av vifta på det med precision x med stock bios.
hehe at h440 har noen problemer er vel sant nok, skal ikke si for mye har ikke fått sett ordentlig på det selv. viste forsovidt at K modellen ikke har kommet, men tar jeg ikke feil er det bare til Norge. virket ihvertfall slik når jeg leste meg raskt opp igår på det, men kan hende jeg tar feil. det at AIOs kan lage støy skal jeg ikke si noe på, men ikke alle. bruker personlig silverstone td03 nettopp for å ungå dette, den har en av de bedre stillegående pumpene, men for all del de kan gå i stykker. det skjer derimot ikke alt for ofte så lenge du velger et merke som faktisk kan vannkjøling. derimot enkelte som har blitt veldig populere merker som corsair er ikke alltid her topp standar, de har tross alt blit kjent for å lekke.

og Lima virkelig Sp120......... dersom du bare tenker ytelse kan de fungere, men ville nok ikke valgt dem da heller ettersom gentle typoon for eksempel får dem til å likne på sånne 17. mai vifter som svaier i vinden. og igjen hvis du ikke bryr deg om støy, velg delta vifter. tar man et par av de kraftigste modellene og retter dem oppover ville jeg vært redd et fly kunne falt ned på deg pga turbulens. igjen så mister du jo hørselen av å sitte ved siden av dem. dersom man virkelig skal ha stillhet er det egentlig ikke mange merkene. viftene må tåle å bli kjørt rundt 400 rpm og da faktisk nærmest ikke kunne høres. her er egentlig valgene noctua og eloops, og kanskje gentle typhoon her og.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
...
Forslag til hvilket GeForce-kort (tror 770 er overkill)? Har alle like bra vifte-innstillinger?

Sier dere at jeg bør unngå billige PSU hovedsakelig fordi jeg risikerer at de dør etter ~2år?

Noe grunn til å vurdere AMD btw? A10-7850K 3,7GHz ser ut som et alternativ til i5. Men fått inntrykk av at Intel er ledende for tida.
...
Vis hele sitatet...
Du kan bruke samme viftekontroller på alle GeForce kort så vidt jeg vet. På mine fra Gigabyte bruker jeg software fra MSI til å sette opp viftekurvene. Hvis du skal ha 0 RPM på viftene må du trolig flashe bios, da jeg tror 20% er minimum ellers. Det er for så vidt rimelig uhørbart med 20% og, men jeg ville ha dem helt avskrudd..

Du har i utgangspunktet 5 års reklamasjon (vil jeg tro?) på PSU, men det er flere fordeler med dyre PSU'er. De er mer effektive (f.eks. AX760 er oppe i nesten 94%, altså bare 6% tap (varme), ved å ha effektivitet på 88% vil du ha dobbelt så mye varmetap), de er stillere på grunn av dette (og bedre vifter), og de er ofte modulære. Videre sliter de sjeldent med "buzz-lyder" fra billige spoler og lignende. Jeg ville helt klart lagt litt ekstra i PSU.

Hvis du skal vurdere AMD er det FX-serien du vil ha. A10 og de andre er billigvarianter med integrert GPU. Hvis du skal nærme deg ytelsen til Intel må du over på FX. Jeg må ærlig innrømme at jeg kjøpte AMD mest for å støtte den svakeste aktøren, men jeg hadde ikke gjort det om det hadde gitt meg vesentlig mindre for pengene...
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Okei, ny liste: http://www.prisjakt.no/list.php?l=96968
Nærmer det seg? Vil holde det under 10k.

Som sagt ikke et haste-prosjekt, så skal bruke litt tid på å undersøke ting (bl.a. stillemodus) og kanskje tom de nye Intel-cpuene (tror jeg dropper AMD ja) kommer i K-versjon.

Forøvrig overraskende bra engasjement for stille pcer her
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Okei, ny liste: http://www.prisjakt.no/list.php?l=96968
Nærmer det seg? Vil holde det under 10k.

Som sagt ikke et haste-prosjekt, så skal bruke litt tid på å undersøke ting (bl.a. stillemodus) og kanskje tom de nye Intel-cpuene (tror jeg dropper AMD ja) kommer i K-versjon.

Forøvrig overraskende bra engasjement for stille pcer her
Vis hele sitatet...
vi er i 2014 FFS, 8gb ram hører ikke hjemme i en pc hvor man så lite som tenker på å redigere med. Kjøp deg 16gb og kjøp deg 8gb sticks, så har du mulighet for å oppgradere til 32gb når 16gb blir for lite.

Og sabertooth er dyrt for lite, kjøp noe fra p9 serien til asus istedet, da får du mer for pengene
Sist endret av Frufsa; 13. mai 2014 kl. 21:55.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Okei, ny liste: http://www.prisjakt.no/list.php?l=96968
Nærmer det seg? Vil holde det under 10k.

Som sagt ikke et haste-prosjekt, så skal bruke litt tid på å undersøke ting (bl.a. stillemodus) og kanskje tom de nye Intel-cpuene (tror jeg dropper AMD ja) kommer i K-versjon.

Forøvrig overraskende bra engasjement for stille pcer her
Vis hele sitatet...
http://www.prisjakt.no/product.php?p=2218126

Du må nok over på dette skjermkortet Det andre selges ikke lenger tror jeg ..

http://www.techpowerup.com/gpudb/images/b2222.jpg

Legg merke til at kjølefinnene "står"

http://www.techpowerup.com/gpudb/images/b2130.jpg

Mens her ligger de...

Tenk deg luftflyt fra bunn til topp (varm luft stiger) og tenk over hvordan den vil "flyte" over kjøleren når viftene er av...

WindForce har en "tom del" bak også, der luften kan flyte rett gjennom...

Her har du noen av grunnene mine til å kjøpe GigaByte Planen var hele tiden å kjøre vifteløst, så jeg tenkte på hvordan kjølerne ville yte passivt, fremfor med vifter...
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av phish Vis innlegg
http://www.prisjakt.no/product.php?p=2218126

Du må nok over på dette skjermkortet Det andre selges ikke lenger tror jeg ..

http://www.techpowerup.com/gpudb/images/b2222.jpg

Legg merke til at kjølefinnene "står"

http://www.techpowerup.com/gpudb/images/b2130.jpg

Mens her ligger de...

Tenk deg luftflyt fra bunn til topp (varm luft stiger) og tenk over hvordan den vil "flyte" over kjøleren når viftene er av...

WindForce har en "tom del" bak også, der luften kan flyte rett gjennom...

Her har du noen av grunnene mine til å kjøpe GigaByte Planen var hele tiden å kjøre vifteløst, så jeg tenkte på hvordan kjølerne ville yte passivt, fremfor med vifter...
Vis hele sitatet...
Hva er det du babler om?
Har ingen praktisk betydning hvilken vei finnene står på den måten du snakker om.
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Bra forslag. Oppdatert liste

Føler i5-en blir det svake leddet (stemmer det?), så la på i7. Men da tippa jeg 10k. Ser utrolig bra ut, men er nesten overkill for min del. Vet ikke om det er noe jeg kan nedgradere en smule uten å "ødelegge balansen"?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Bra forslag. Oppdatert liste

Føler i5-en blir det svake leddet (stemmer det?), så la på i7. Men da tippa jeg 10k. Ser utrolig bra ut, men er nesten overkill for min del. Vet ikke om det er noe jeg kan nedgradere en smule uten å "ødelegge balansen"?
Vis hele sitatet...
Også bytter du til dc2 som er stillere. Det phish balber om gir ikke mening, kortet er montert med vifte ned i kabinettet uansett, og luft går dit den flyttes, samme om den er varm eller kald