Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2126
Hei alle sammen.
Har prøvd å formulere denne teksten et par ganger, men roter meg opp i et hjørne. Så beklager på forhånd om dette er noe rotete.
Jeg har vokst opp med min mor, storebror og lillesøster. Vil bare påpeke at min mor har vært en god mor, men har hatt sine problemer. Min mor ble uføretrygdet i ung alder, da hun har kraftig adhd. Noe som gjør at hun sliter med å holde ruiner. Min storebror har også sterk adhd. Dermed så har min mor og storebror vært de som har tatt fokuset til hverandre.
Så under min oppvekst så har jeg ikke hatt noe form for rutiner, arbeidsoppgaver hjemme. Og med et hjem som generelt har vært rotete under oppveksten så merker jeg nå at jeg sliter med å bli bedre på privaten selv.
Jeg flyttet for meg selv når jeg var 15år, grunnet mye mobbing under oppveksten.

Jeg er 27 år, og har jobbet i samme jobben 7 år. På jobb så gjør jeg en god jobb, holder rutiner og gjør det jeg skal. Problemet er når jeg kommer hjem, jeg planlegger å gjøre flere ting. Men ender nesten alltid opp med å overtale meg selv til å ikke gjøre det. Jeg ender opp med å ha det rotete i rundt meg, uten at jeg gidder å ta det før jeg eventuelt planlegger å få besøk.
Jeg har holdt på med oppussing siste årene, men jeg velger heller å leie inn andre personer for å gjøre min jobb. Så reiser jeg heller og hjelper andre i familien, med deres oppussing og prosjekter.

Jeg kjenner at min tankegang tærer veldig på, da jeg vil få gjort noe. Men når jeg kommer til tidspunktet jeg skal gjennomføre noe, så ender jeg opp 9 av 10 ganger med å droppe det.


Er det noen som kan relatere seg litt til situasjonen, og eventuelt har noen tips til hvordan jeg kan endre tankegang.
jeg hadde begynt med en adhd utredning.
Monax's Avatar
Trådstarter
53 7
Sitat av magnet Vis innlegg
jeg hadde begynt med en adhd utredning.
Vis hele sitatet...
Skal sies at jeg blir veldig giret av ritalin, og får gjort veldig mye på det.
Men det er vel amfetamin som gjør det.
Bare av den grunn så tenker jeg at ikke har adhd, da min reaksjon på ritalin er lik de som ikke har adhd.
Vaner eller rutiner har blitt viktigere og viktigere for meg, og jeg har etterhvert endret livet til det bedre.

Jeg anbefaler deg å begynne med de små elementære tingene og ta seier for seier.
Feks re opp sengen hver dag, sett inn/ ta ut av oppvaskmaskinen uten drøysmål, heng/legg klær du ikke skal bruke i skapet, betal regninger i tide, sett yttertøy på riktig plass når du kommer hjem osv.
Jeg opplever at alt blir lettere og motivasjonen for å fortsette med de større tingene øker for hver ting du har på stell.
Håper det var ok input for deg.
Monax's Avatar
Trådstarter
53 7
Sitat av Hårnett Vis innlegg
Vaner eller rutiner har blitt viktigere og viktigere for meg, og jeg har etterhvert endret livet til det bedre.

Jeg anbefaler deg å begynne med de små elementære tingene og ta seier for seier.
Feks re opp sengen hver dag, sett inn/ ta ut av oppvaskmaskinen uten drøysmål, heng/legg klær du ikke skal bruke i skapet, betal regninger i tide, sett yttertøy på riktig plass når du kommer hjem osv.
Jeg opplever at alt blir lettere og motivasjonen for å fortsette med de større tingene øker for hver ting du har på stell.
Håper det var ok input for deg.
Vis hele sitatet...
Takk for fint svar
Skal begynne å sette meg daglige små mål, og prøve å bygge små rutiner.
Sitat av Monax Vis innlegg
Skal sies at jeg blir veldig giret av ritalin, og får gjort veldig mye på det.
Men det er vel amfetamin som gjør det.
Bare av den grunn så tenker jeg at ikke har adhd, da min reaksjon på ritalin er lik de som ikke har adhd.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke si om du har ADHD eller ikke ut fra hvordan du reagerer på metylfenidat eller amfetamin. Begynn med utredningen og finn eventuelt riktig medisin og dosering etterpå. Det vil gi et bedre og sunnere resultat enn å selvmedisinere på måfå.

Uavhengig av hva utredningen viser, så kan nok mange typiske ADHD-triks funke for deg også. Det er jo en kvantitativ utviklingsforstyrrelse, dvs det er problemer alle har, bare veldig mye mer. Det går mye på å lage fysiske systemer rundt seg som støtter eksekutive funksjoner, f eks lister og påminnere, og å skape motivasjon ved å flytte belønningen nærmere handlingen du vil forsterke. Belønning kan være ganske banale ting, alt som gir et lite dopaminkick. Det finnes f eks apper som "gamifiserer" kjedelige oppgaver. Avledning er en annen manøver, sørg for å holde hjernen stimulert mens du jobber. Brett f eks klær foran favorittserien eller hør på lydbok når du vasker.

Youtube et stappfull av tips, bare plukke det du tror funker og prøv det ut. Bare pass på at du ikke hyperfokuserer så mye på å planlegge nye systemer at du aldri egentlig prøver dem ut. Det å planlegge å forbedre seg kan gi såpass mye godfølelse at man bare blir der, noe som kan forklare det umettelige markedet for selvhjelpsbøker.

Ikke at selvhjelpsbøker alltid er meningsløst heller, bare ikke tro at å lese dem i seg selv hjelper på noe. For å nevne en som går konkret på det å endre hverdagsvaner, så er Atomic Habits (Mikrovaner) av James Clear en lettfattelig og rimelig konkret en.

Siden du liker å hjelpe andre, kan du kanskje avtale at du tar en dag med dem på deres prosjekt og de tar en dag hos deg, og dele et par øl etterpå? Du kan også tenke gjennom hva det er på jobben som gjør at rutinene fungerer der, og prøve å kopiere noe av det.

Det var mine tanker. Men uansett: Bruk begrenset tid på å planlegge å bli en bedre person på hundre områder, og kom igang med gjennomføringen på to-tre av dem.

Edit:
Et tips til, vet ikke om dette er et problem for deg, men det er i alle fall ganske vanlig: Unngå å snakke deg selv ned for å tvinge deg til å gjøre ting. Det er effektivt nok i små doser, men bikker lett over til å gjøre deg motløs og overveldet så du ikke får gjort noe. Det er dessuten kun en strategi for skippertak, ikke for langsiktig endring. Man handler nemlig i tråd med den man oppfatter seg selv å være. Det å se på deg selv som en rotete person vil gjøre deg mer tilbøyelig til å oppføre deg som en rotete person i fremtiden, selv om det kan gi deg dyttet for å panikkrydde akkurat da. For ikke å snakke om at overdrevet selvkritikk åpenbart har en del andre negative effekter for livskvaliteten.
Sist endret av *pi; 28. september 2022 kl. 14:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Monax Vis innlegg
Hei jeg velger heller å leie inn andre personer for å gjøre min jobb. Så reiser jeg heller og hjelper andre i familien, med deres oppussing og prosjekter.
Vis hele sitatet...
Er du perfeksjonist når det kommer til slikt arbeid?
Et lite tips jeg kan gi er om noen ting tar under 1 minutt å gjøre, gjør den tingen med en gang
Sitat av Omniscient Vis innlegg
Et lite tips jeg kan gi er om noen ting tar under 1 minutt å gjøre, gjør den tingen med en gang
Vis hele sitatet...
Det kan være lettere sagt enn gjort. Jeg er "lat" og kan miste noe på gulvet å tenke "tar det senere, gidder ikke nå" for deretter å hoppe å sprette rundt i leiligheta i flere minutt.
Om TS f. eks har ADD/ADHD er det å motivere seg ofte uhyre vanskelig.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hvis du er i en 100% jobb du har vært i syv år sammenhengende - kan det være du har råd til en hushjelp på torsdager/Fredager, OP?
Sitat av Monax Vis innlegg
Jeg er 27 år, og har jobbet i samme jobben 7 år. På jobb så gjør jeg en god jobb, holder rutiner og gjør det jeg skal. Problemet er når jeg kommer hjem, jeg planlegger å gjøre flere ting. Men ender nesten alltid opp med å overtale meg selv til å ikke gjøre det. Jeg ender opp med å ha det rotete i rundt meg, uten at jeg gidder å ta det før jeg eventuelt planlegger å få besøk.
Jeg har holdt på med oppussing siste årene, men jeg velger heller å leie inn andre personer for å gjøre min jobb. Så reiser jeg heller og hjelper andre i familien, med deres oppussing og prosjekter.
Vis hele sitatet...
Jeg klarer ikke å lese i det du skriver noe som klart tyder på ADHD, men med tanke på hyppigheten i den nære familien din bør det
kanskje utredes? Det høres mer ut som om du holder en slags fasade oppe på jobb, men slipper maska og gir faen i alt (deg selv?)
når du kommer hjem. I så fall hvorfor? Har du hatt noen langvarige forhold/samboer, og hvordan var du på hjemmebane da?

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Hvis du er i en 100% jobb du har vært i syv år sammenhengende -
kan det være du har råd til en hushjelp på torsdager/Fredager, OP?
Vis hele sitatet...
Alle burde hatt en, også hushjelpene, men går det opp matematisk eller blir det slik at vi hjelper hverandre?
Det hadde hvert vakkert.
Sist endret av vindaloo; 28. september 2022 kl. 17:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg klarer ikke å lese i det du skriver noe som klart tyder på ADHD, men med tanke på hyppigheten i den nære familien din bør det
kanskje utredes? Det høres mer ut som om du holder en slags fasade oppe på jobb, men slipper maska og gir faen i alt (deg selv?)
når du kommer hjem.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke så unaturlig at en jobb med god ytre struktur gjør det lettere å få gjort ting enn når ens egne eksekutive funksjoner må styre skuta på egenhånd? Sier ikke at det må være ADHD, men hvordan det kommer til uttrykk varierer ekstremt med situasjonen.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er vel ikke så unaturlig at en jobb med god ytre struktur gjør det lettere å få gjort ting enn når ens egne eksekutive funksjoner må styre skuta på egenhånd?
Vis hele sitatet...
men så store variasjoner, er det vanlig?
Sist endret av vindaloo; 28. september 2022 kl. 17:57.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg ser ingen problemer med at en nevroatypisk bytter noe av sin arbeidskraft mot andres arbeidskraft, gitt ellers rettferdige forhold.
Bra innlegg OP. Du ønsker å bli en bedre versjon av deg selv. Det er beundringverdig og du kan gi deg selv et klapp på skuldra bare av den grunn.
Mellom linjene leser jeg at du dømmer deg selv litt hardt for å ikke være produktiv. Slutt med det. Du er god nok som du er. Dømming og negativitet er ikke en langsiktig bærekraftig måte å endre adferd på.
Når det er sagt er det positivt å ville ta tak og endre noe.
Tror mye starter med hvorfor. Hvorfor vil du ha det ryddig?
Tror det må være en motivasjon der utover det at du tror det kan være lurt å ha det ryddig.
Tenker du bedre når det er ryddig? Slapper du av når det er ryddig? Gjør du noe godt mot deg selv når du har det ryddig? Fortjener du den investeringen i deg selv?

Finn ut hva som blokker deg. Hvis du ikke klarer å finne ut av det på egenhånd kan du jobbe med en coach.
Av hva du skriver kan det høres ut som en motivasjon/self worth type ting er litt i veien. Sjekk ut https://www.amazon.com/Myth-Normal-I.../dp/0593083881 kanskje.
Lykke til. Fortsett den søken du har startet i denne tråden. Det kan gjøres på en måte hvor du ønsker å bli bedre men samtidig er fornøyd med den du er i dag. Klarer du det blir det bra ��
Sitat av vindaloo Vis innlegg
men så store variasjoner, er det vanlig?
Vis hele sitatet...
Det kan det fint være ja. Det er en myte at man må slite i skole- og arbeidsliv for å ha ADHD. Ytre struktur som passer gjør at du ikke trenger så mye indre struktur, andre evner (f eks IQ) kan gjøre at man henger med uten å gjøre så mye, og ikke minst finner man jo etterhvert metoder for å maskere synptomene på de områdene der det er nødvendig. Det kan være veldig utmattende og gjøre at man ikke makter så mye der det ikke er noen som krever noe.

Trenger som dagt ikke være det, men kan ikke utelukke det fordi vedkommende fikser jobben.
Begge som svar til meg

Sitat av *pi Vis innlegg
Trenger som dagt ikke være det, men kan ikke utelukke det fordi vedkommende fikser jobben.
Vis hele sitatet...
Sitat av *pi Vis innlegg
Sier ikke at det må være ADHD, men hvordan det kommer til uttrykk varierer ekstremt med situasjonen.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke trukket dine meninger i tvil @*pi
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg har ikke trukket dine meninger i tvil @*pi
Vis hele sitatet...
Ville bare presisere at man ikke kan slå fast at det er det heller basert på informasjonen, det er mange andre ting som kan gå ut over motivasjon og gjennomføringsevne.

Grunnen til at jeg svarte deg var at jeg oppfattet at du ikke synes det hørtes ut som ADHD fordi funksjonsevnen var såpass varierende. Det mener jeg er en misforståelse. Til ditt forsvar er det en veldig vanlig en.
Monax's Avatar
Trådstarter
53 7
Sitat av kemist Vis innlegg
Er du perfeksjonist når det kommer til slikt arbeid?
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke perfeksjonist når det kommer til sånn arbeid. Jeg sliter bare med å gjøre noe for meg selv. Derfor er det lettere for meg å reise bort til andre å hjelpe de.

Sitat av NokErNok Vis innlegg
Det kan være lettere sagt enn gjort. Jeg er "lat" og kan miste noe på gulvet å tenke "tar det senere, gidder ikke nå" for deretter å hoppe å sprette rundt i leiligheta i flere minutt.
Om TS f. eks har ADD/ADHD er det å motivere seg ofte uhyre vanskelig.
Vis hele sitatet...
Prøver å ta noen krafttak her og der, og føler meg mye bedre etterpå. Men det kan gå dager i mellom.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Hvis du er i en 100% jobb du har vært i syv år sammenhengende - kan det være du har råd til en hushjelp på torsdager/Fredager, OP?
Vis hele sitatet...
Har råd til hushjelp, men ikke noe jeg ønsker.
Vil jo prøve å klare dette selv uten å måtte gå flere runder med meg selv.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg klarer ikke å lese i det du skriver noe som klart tyder på ADHD, men med tanke på hyppigheten i den nære familien din bør det
kanskje utredes? Det høres mer ut som om du holder en slags fasade oppe på jobb, men slipper maska og gir faen i alt (deg selv?)
når du kommer hjem. I så fall hvorfor? Har du hatt noen langvarige forhold/samboer, og hvordan var du på hjemmebane da?


Alle burde hatt en, også hushjelpene, men går det opp matematisk eller blir det slik at vi hjelper hverandre?
Det hadde hvert vakkert.
Vis hele sitatet...
Det er vel veldig spot on, jeg gir vel faan i det jeg kommer hjem.

Jeg har vært i et par langvarige forhold, der skjerper jeg meg, av respekt for partneren. Men vil ikke si at jeg var topp da heller.

Sitat av Lassis23 Vis innlegg
Bra innlegg OP. Du ønsker å bli en bedre versjon av deg selv. Det er beundringverdig og du kan gi deg selv et klapp på skuldra bare av den grunn.
Mellom linjene leser jeg at du dømmer deg selv litt hardt for å ikke være produktiv. Slutt med det. Du er god nok som du er. Dømming og negativitet er ikke en langsiktig bærekraftig måte å endre adferd på.
Når det er sagt er det positivt å ville ta tak og endre noe.
Tror mye starter med hvorfor. Hvorfor vil du ha det ryddig?
Tror det må være en motivasjon der utover det at du tror det kan være lurt å ha det ryddig.
Tenker du bedre når det er ryddig? Slapper du av når det er ryddig? Gjør du noe godt mot deg selv når du har det ryddig? Fortjener du den investeringen i deg selv?

Finn ut hva som blokker deg. Hvis du ikke klarer å finne ut av det på egenhånd kan du jobbe med en coach.
Av hva du skriver kan det høres ut som en motivasjon/self worth type ting er litt i veien. Sjekk ut https://www.amazon.com/Myth-Normal-I.../dp/0593083881 kanskje.
Lykke til. Fortsett den søken du har startet i denne tråden. Det kan gjøres på en måte hvor du ønsker å bli bedre men samtidig er fornøyd med den du er i dag. Klarer du det blir det bra ��
Vis hele sitatet...
Jeg øsnker å ha det ryddig i rundt meg for det gjør at jeg føler meg bedre, jeg kan gå hele dagen på jobb å tenke at jeg skal rydde når jeg kommer hjem. Men med en gang jeg går inn døren så forsvinner alt av motivasjon. Overtaler meg selv til å ikke gjøre det.

Jeg skal se på litt selvhjelpsbøker.

Sitat av *pi Vis innlegg
Du kan ikke si om du har ADHD eller ikke ut fra hvordan du reagerer på metylfenidat eller amfetamin. Begynn med utredningen og finn eventuelt riktig medisin og dosering etterpå. Det vil gi et bedre og sunnere resultat enn å selvmedisinere på måfå.

Uavhengig av hva utredningen viser, så kan nok mange typiske ADHD-triks funke for deg også. Det er jo en kvantitativ utviklingsforstyrrelse, dvs det er problemer alle har, bare veldig mye mer. Det går mye på å lage fysiske systemer rundt seg som støtter eksekutive funksjoner, f eks lister og påminnere, og å skape motivasjon ved å flytte belønningen nærmere handlingen du vil forsterke. Belønning kan være ganske banale ting, alt som gir et lite dopaminkick. Det finnes f eks apper som "gamifiserer" kjedelige oppgaver. Avledning er en annen manøver, sørg for å holde hjernen stimulert mens du jobber. Brett f eks klær foran favorittserien eller hør på lydbok når du vasker.

Youtube et stappfull av tips, bare plukke det du tror funker og prøv det ut. Bare pass på at du ikke hyperfokuserer så mye på å planlegge nye systemer at du aldri egentlig prøver dem ut. Det å planlegge å forbedre seg kan gi såpass mye godfølelse at man bare blir der, noe som kan forklare det umettelige markedet for selvhjelpsbøker.

Ikke at selvhjelpsbøker alltid er meningsløst heller, bare ikke tro at å lese dem i seg selv hjelper på noe. For å nevne en som går konkret på det å endre hverdagsvaner, så er Atomic Habits (Mikrovaner) av James Clear en lettfattelig og rimelig konkret en.

Siden du liker å hjelpe andre, kan du kanskje avtale at du tar en dag med dem på deres prosjekt og de tar en dag hos deg, og dele et par øl etterpå? Du kan også tenke gjennom hva det er på jobben som gjør at rutinene fungerer der, og prøve å kopiere noe av det.

Det var mine tanker. Men uansett: Bruk begrenset tid på å planlegge å bli en bedre person på hundre områder, og kom igang med gjennomføringen på to-tre av dem.

Edit:
Et tips til, vet ikke om dette er et problem for deg, men det er i alle fall ganske vanlig: Unngå å snakke deg selv ned for å tvinge deg til å gjøre ting. Det er effektivt nok i små doser, men bikker lett over til å gjøre deg motløs og overveldet så du ikke får gjort noe. Det er dessuten kun en strategi for skippertak, ikke for langsiktig endring. Man handler nemlig i tråd med den man oppfatter seg selv å være. Det å se på deg selv som en rotete person vil gjøre deg mer tilbøyelig til å oppføre deg som en rotete person i fremtiden, selv om det kan gi deg dyttet for å panikkrydde akkurat da. For ikke å snakke om at overdrevet selvkritikk åpenbart har en del andre negative effekter for livskvaliteten.
Vis hele sitatet...

Har tenkt mye på det å skulle utrede meg for ADHD, og at det kan være noe rundt det.
Har snakket med noen med erfaring på jobb rundt det, og jeg ble anbefalt til å bli utredet. Da h*n kunne kjenne seg igjen i noe av det.


Jeg er vel litt for flink til å snakke meg ned, og at jeg heller velger å isolere meg selv når jeg kommer hjem. Får ofte dårlig samvittighet på kveldene når jeg legger meg, og sier til meg selv at i morgen blir det bedre.
Sist endret av Monax; 30. september 2022 kl. 11:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Monax Vis innlegg
Har tenkt mye på det å skulle utrede meg for ADHD, og at det kan være noe rundt det.
Har snakket med noen med erfaring på jobb rundt det, og jeg ble anbefalt til å bli utredet. Da h*n kunne kjenne seg igjen i noe av det.
Vis hele sitatet...
Det ville jeg gjort. Det enkleste er å bare gå til en privat psykiater, hvis du har full jobb så er det overkommelig å betale for noen timer. Alternativet er dps, og var du ikke deprimert fra før så blir du det hos dem. Neida. Men jo, litt. Diagnostisering og medisintesting går kjappere og bedre privat, så kan du heller vurdere dps hvis du trenger noe mer langvarig.

Jeg er vel litt for flink til å snakke meg ned, og at jeg heller velger å isolere meg selv når jeg kommer hjem. Får ofte dårlig samvittighet på kveldene når jeg legger meg, og sier til meg selv at i morgen blir det bedre.
Vis hele sitatet...
Høres absolutt ut som et mønster du bør komme deg ut av, ja. Små skritt om gangen er nok.
Sitat av magnet Vis innlegg
jeg hadde begynt med en adhd utredning.
Vis hele sitatet...
Vil bare informere alle som vurderer testing av ADHD og som også driver med rus.

Dersom man har lappen er det veldig stor sjanse for at legen vil sette deg opp på urinprøver i minimum 6mnd dersom du nevner at du har vært borti dette.

Dette har skjedd med meg og må ta narkotikatester i over 3 år for å kunne ha lappen UTEN at de tester meg.

Hvis du vil beholde rusen og lappen, anbefaler jeg å holde tåta, og nekte narkotikatest.
Monax's Avatar
Trådstarter
53 7
Sitat av Lekende Lett Vis innlegg
Vil bare informere alle som vurderer testing av ADHD og som også driver med rus.

Dersom man har lappen er det veldig stor sjanse for at legen vil sette deg opp på urinprøver i minimum 6mnd dersom du nevner at du har vært borti dette.

Dette har skjedd med meg og må ta narkotikatester i over 3 år for å kunne ha lappen UTEN at de tester meg.

Hvis du vil beholde rusen og lappen, anbefaler jeg å holde tåta, og nekte narkotikatest.
Vis hele sitatet...
Er klar over dette, men takk for tipset uansett

Må nok vente en mnd eller to før jeg starter på utredning. Sånn at ikke ting dukker opp i prøvene

Sitat av *pi Vis innlegg
Det ville jeg gjort. Det enkleste er å bare gå til en privat psykiater, hvis du har full jobb så er det overkommelig å betale for noen timer. Alternativet er dps, og var du ikke deprimert fra før så blir du det hos dem. Neida. Men jo, litt. Diagnostisering og medisintesting går kjappere og bedre privat, så kan du heller vurdere dps hvis du trenger noe mer langvarig.


Høres absolutt ut som et mønster du bør komme deg ut av, ja. Små skritt om gangen er nok.
Vis hele sitatet...
Usikker hvilken vei jeg kommer til å gå, men det kan godt være det ligger noe i bunn som vil komme frem om jeg går til psykiater. Men det kan jo alltids komme noe godt ut av det også.

Jeg har bestemt å starte å gjøre litt og litt hver dag, for å så opprettholde det etter en standard når jeg blir fornøyd. Vet det tar en times tid om jeg tar i et krafttak når jeg kommer hjem.
Men da tror jeg bare at jeg vil fortsette i samme spor som før, at jeg lar det bli like rotete, for så å ta krafttak igjen.
Sist endret av Monax; 30. september 2022 kl. 13:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg synes faktisk at det hjelper veldig å lese dommer / avgjørelser fra rettsvesenet i Norge og spesialenheten.

Ikke spør meg hvorfor, men jeg føler at jeg har blitt en svært selvsikker og direkte person ved å lese sånt. Det at jeg også tilhører en minoritet fra før gir meg også sosiale utfordringer. Disse er helt borte nå.
"Hvordan endre tankegang, og bli en bedre versjon av seg selv."

Metakognitiv tenking og introspeksjon.
Bruk av nihilisme til å dekonstruere alt du har av verdier, moral, kultur, tro, tradisjon osv. som kom fra eksterne kilder. E.g, om du er kristen fordi du vokste opp i en kristen familie gjør deg ikke kristen. Det er da en arbitrær verdi satt på deg fra eksterne kilder, og ikke fra et internt valg å tro på disse verdiene. Kristne verdier er her bare et eksempel. Samme gjelder alt av tradisjon, verdier, kultur, tro, ideologi osv.

Mange ser på nihilisme som noe negativt. Men du må bryte ned alt av verdier du har til null. SPESIELT verdier som er arbitrære eller et resultat av ekstern innflytelse. Gå igjennom alt du tror på. Alt du er. Bryt det ned. Et jorde er mest fruktbart etter skogen er brent ned. Bli kvitt ugresset.

Har du en favoritt farge? Feil. Alle farger er perfekt i sin beste kontekst. Alle farger er like vakre og like stygge. Slutt å tro at du har personlighet fordi ditt favoritt band er ditt, fordi din favoritt farge er datt. Slutt å tro at du har personlighet fordi at du forbinder deg selv til X tro, kultur, tradisjon, musikk, farge osv.

Du har personlighet kun når du har brent ned skogen. Fjernet alt som har lenket seg fast til deg igjennom tilfeldigheter, oppvekst, hendelser og alt av eksterne kilder som har "gjort deg til den du er". Den personen du er - er et arbitrært matematisk resultat av kausalitet. Action og reaction.

Du kan ikke vokse som et menneske før du har fjernet ALT AV VERDIER OG TRO. Og bygget deg selv opp igjen. Favoritt fargen din er ikke rød. Du tror den er det. Når du har destruert fargen rød og analysert hvilke farge som er din favoritt og ikke, så har du lov til å si at fargen du har som favoritt faktisk er det.

Når du har lest igjennom alle religiøs tro og tenkt dem igjennom. Så kan du kalle ideologien du velger din ideologi din ideologi.
Du kan ikke kalle deg muslim om du vokste opp i en muslimsk familie med muslimsk tro påført deg eksternt. Men du kan kalle deg selv muslim om du du har lest alle religiøse verk og faller på Islam uten ytre påvirkningskrefter.

Du kan ikke si du er vegetarianer av X og Y grunn om du ble påvirket til å bli vegetarianer av andre sine grunner. Men du kan kalle deg vegetarianer om det er ditt eget valg av dine grunner etter mye tenking.

Alt over er eksempler. Vil du bli en bedre versjon av deg selv? Så bli deg selv. Brenn ned alt av verdier. Så gror du frøene kun i fra et internt standpunkt.

99.9% av mennesker er et matematisk resultat av cause and effect. Ekstern påvirkning. Arbitrære verdier. Bruk dyp introspeksjon, metakognisjon og nihilisme som et verktøy. Bli så deg selv, og ikke et konstrukt.
Utredning, medisiner og mindfulness har fungert ganske bra for meg, men det er en evig kamp
Sitat av *pi Vis innlegg
Et tips til, vet ikke om dette er et problem for deg, men det er i alle fall ganske vanlig:
Unngå å snakke deg selv ned for å tvinge deg til å gjøre ting. Det er effektivt nok i små doser, men bikker lett over til å gjøre deg motløs og overveldet så du ikke får gjort noe. Det er dessuten kun en strategi for skippertak, ikke for langsiktig endring. Man handler nemlig i tråd med den man oppfatter seg selv å være. Det å se på deg selv som en rotete person vil gjøre deg mer tilbøyelig til å oppføre deg som en rotete person i fremtiden, selv om det kan gi deg dyttet for å panikkrydde akkurat da. For ikke å snakke om at overdrevet selvkritikk åpenbart har en del andre negative effekter for livskvaliteten.
Vis hele sitatet...


Dette er det beste som er skrevet i denne tråden.

Den enkleste måten å distansere seg fra denne destruktive tankegangen - som er innprintet i det fleste av oss - er å meditere. På. Ekte.

En feilaktig tolking av prakisen er at du er kapabel til å stenge av tankene. Det går dessverre ikke.

Men det meditasjon kan hjelpe deg med er å bli bevisst på tankespiralene som konstant surrer og går og gjør deg til den du tror du er. For meg har meditasjon vært, og er fortsatt et fantastisk verktøy som jeg mener alle bør ha i med seg i hverdagen.

Hør: https://dynamic.wakingup.com/course/...4&pack=PK2V71A
Sist endret av voktern; 2. oktober 2022 kl. 02:21.