Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1589
hallo kjære frikere
jeg er en nokkså ung gutt (blir 16) og føler jeg har et stjele problem. jeg stjeler nøkler hver gang jeg får sjangsen, tar fra folk jeg er på besøk til og tæsjer fra butikk. jeg håper dere har erfaring på hva som kan skje vis jeg fortsetter ned denne veien og hva jeg kan gjøre for og slutte å stjele.

mvh tav
Kleptomani kalles det, kanskje oppsøke profesjonell hjelp. Det ligger kanskje noe bak de handlingene du gjør.
Hva som kan skje er fengsel, juling, avklipte fingre, gjeld, et liv uten venner og familie, får ikke jobb noen steder fordi ingen vil gi deg gode referanser hvis du stjeler fra jobben, komme borti kjipe folk som også stjeler som kanskje utnytter deg fordi de ikke har noe samvittighet etc...

Hvis du er kleptoman og stjeler uten impuls og uten tanke om økonomisk vinning, liksom bare bøffer for å bøffe uten å ha noe mening med det, så regnes det som en psykisk sykdom og adferdsforstyrrelse. Hvis du kjenner deg igjen i det burde du få hjelp med det heller før enn for seint.
Begynn med å ta det opp med dine foreldre og si at du har hørt det kan være lurt å kontakte en psykolog slik at su kan få snakket om og avklart hva det er som ligger bak disse handlingene. Greit å få gjort noe med det nå i starten i stedet for å vente med det til voksen alder og har blitt vant til "belønningen" hjernen din får når du kommer unna med det.
Sist endret av hala; 19. mars 2022 kl. 00:28.
Been there..

Etter å ha føkka opp en jobb, og mistet mye gode relasjoner, og blitt loddrett driti ut for slik oppførsel så gikk det igrunn over. Det er litt for mye å tape på det, om det så nødvendigvis ikke er i rene verdier.