Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4090
Har noen erfaringer med "refinansiering" av masse små-gjelder? Det er under 100,000. Har masse smålån/regninger jeg bare vil bli kvitt. Har mistet litt kontrollen og ignorert ting over en lang tid. Lendo osv. virker som heftige scams med tanke på rente, men samtidig virker det digg å bli kvitt alt samtidig og ha en betaling å holde meg til. Hva tenker dere, hva ville dere gjort?
Sist endret av bigBoss_Dope; 1. mars 2022 kl. 02:15.
Lendo er legit det, de sender deg til et utall banker også får du tilbud fra de bankene.

Du kan jo da velge det tilbudet du får, eller ta informasjonen og ringe/ta kontakt med de forskjellige og se om du får ett bedre tilbud sånn.
Lendo er topp, jeg økte nedbetalingsevnen min med nesten 1000,- pr.mnd med å refinansiere med hjelp av dem. Det koster ingenting å få et tilbud.

Har du inkasso eller ting har gått på betalingsanmerkning så sliter du værre, da må du sansyneligvis pantsette bolig eller skaffe kausjonist.
Så du kan altså ikke ha betalingsanmerkning om du skal få til en avtale med Lendo? Trodde det var hele poenget å bli kvitt gjelden å gjøre det om til 1.lån. men hvis man ikke kan ha betalingsanmerkninger så treffer jo dette tilbudet ingen av de som trenger det??
Sitat av Sondre Vis innlegg
Så du kan altså ikke ha betalingsanmerkning om du skal få til en avtale med Lendo? Trodde det var hele poenget å bli kvitt gjelden å gjøre det om til 1.lån. men hvis man ikke kan ha betalingsanmerkninger så treffer jo dette tilbudet ingen av de som trenger det??
Vis hele sitatet...
1. Lendo bare formidler, ingen grunn til å svartmale de for akkurat det. Send 10 random lånesøknader med betalingsanmerkning å du får avslag.
2. Det er straffa for å ha betalingsanmerkinging å bli utelatt fra alle gode kredittavtaler.
3. Det er som nevnt egne lån som gjelder for deg med betalingsanmerkning og Lendo har det også.

https://www.lendo.no/lan-med-sikkerhet-i-bolig/

Et veldig godt alternativ til å ta opp lån for å betale gjeld er snøballmetoden. Betal ut de minste kreditorene.
Kontakt de du skylder / innkreverne og bli enig om en fast sum i mnd med nedbetaling og følg den. Går fortere enn man skulle tro og noen kreditorer om det er gått til inkasso kan være veldig greie og også gå ned fra det opprinnelige beløpet litt. Til sammen fra alle kreditorer fikk jeg ca 20 000,- i "rabatt" / lette da jeg inngikk avtaler om raskere nedbetalinger av beløp.

Nettopp ferdig med og betale ned rundt 200 000 i div inkassoer og blitt kvitt betalingsanmerkningene på den måten.

Har du betalingsanmerkninger og ikke noe hus eller lignende og sette pant på er det nok veien og gå. Lykke til !
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Lendo er topp, jeg økte nedbetalingsevnen min med nesten 1000,- pr.mnd med å refinansiere med hjelp av dem. Det koster ingenting å få et tilbud.

Har du inkasso eller ting har gått på betalingsanmerkning så sliter du værre, da må du sansyneligvis pantsette bolig eller skaffe kausjonist.
Vis hele sitatet...
Haha, faen. Har en betalingsanmerkning på rundt 10k. Var liksom det som var hovedproblemet. Får sykt angst av tanken av å sette meg inn i alt dette selv når jeg har ignorert den og en del andre småting over lang tid. Vet jeg har satt meg i denne knipa selv men har ikke vært på topp mentalt.

Sitat av freakypedro Vis innlegg
Kontakt de du skylder / innkreverne og bli enig om en fast sum i mnd med nedbetaling og følg den. Går fortere enn man skulle tro og noen kreditorer om det er gått til inkasso kan være veldig greie og også gå ned fra det opprinnelige beløpet litt. Til sammen fra alle kreditorer fikk jeg ca 20 000,- i "rabatt" / lette da jeg inngikk avtaler om raskere nedbetalinger av beløp. Har ikke bolig eller bil btw, er 24.

Nettopp ferdig med og betale ned rundt 200 000 i div inkassoer og blitt kvitt betalingsanmerkningene på den måten.

Har du betalingsanmerkninger og ikke noe hus eller lignende og sette pant på er det nok veien og gå. Lykke til !
Vis hele sitatet...
Helvete, here we gooo
Sitat av bigBoss_Dope Vis innlegg
Haha, faen. Har en betalingsanmerkning på rundt 10k. Var liksom det som var hovedproblemet. Får sykt angst av tanken av å sette meg inn i alt dette selv når jeg har ignorert den og en del andre småting over lang tid. Vet jeg har satt meg i denne knipa selv men har ikke vært på topp mentalt.


Helvete, here we gooo
Vis hele sitatet...
Ja jeg vet godt hvordan det føles, har selv vært der. Jeg fikk heldigvis litt bistand fra familie så jeg var veldig heldig der, men det var en periode jeg rett og slett ikke maktet å ta tlf fordi jeg var redd det skulle være en innkrever som skulle mase på meg. Det er vondt, men det er så jævlig værdt det når du kommer i mål.

Jeg har betalt så det svir litt nå i ca 2 år, og er gjeldfri ved utgangen av Mai i år. Gleder meg som F.

Lykke til!
Sitat av Dough Vis innlegg
Et veldig godt alternativ til å ta opp lån for å betale gjeld er snøballmetoden. Betal ut de minste kreditorene.
Vis hele sitatet...
Sitat av bigBoss_Dope Vis innlegg
Haha, faen. Har en betalingsanmerkning på rundt 10k. Var liksom det som var hovedproblemet. Får sykt angst av tanken av å sette meg inn i alt dette selv når jeg har ignorert den og en del andre småting over lang tid. Vet jeg har satt meg i denne knipa selv men har ikke vært på topp mentalt.


Helvete, here we gooo
Vis hele sitatet...
Jeg skrev de minste kreditorene men det som er greia med snøballmetoden er å starte med de som gir mest resultat på kort sikt for å få ryddet unna plass til mer nedbetaling av færre langsiktige kreditorer. Betalingsanmerkningen vil jo være en prioritet å få bort.
Det finnes kalkulatorer på nett som regner ut prisen på gjelda di for hver enkelt kreditor med renter, gebyrer og alt og gir deg en "veiviser" på nedbetalingsplan. Høres håpløst ut men dette er anbefalt av gjeldsrådgivere og alle som ikke får hvert med på luksusfellen. Det er langt i fra alltid anbefalt å ta lån for å betale gjeld.

Jeg har ikke brukt en sånn kalk selv da jeg har hatt gjeldsordning. Men et søk gir deg litt alterntiver.

Kalk
Lag hundre obligasjoner med pålydende verdi på 1.000kr hver. Selg disse obligasjonene til venner og bekjente på facebook, bruk pengene til å kvitte deg med gjeld hos kreditorene. tilby dem som kjøper obligasjonene en årlig kupongrente på 2-3prosent, eller mer hvis interessen er lav. Og sett en løpetid på 5år (eller mer hvis du ikke klarer 5 år) - hvor du ved obligasjonens forfall utbetaler pålydende. I mellomtiden sparer du opp slik at du kan betale ut pålydende.

Slik fungerer obligasjoner i finansmarkedet i praksis. Jeg har aldri hørt om at en privat person har gjort dette - kun finansielle institusjoner. Hadde vært kult om det hadde fungert for privatpersoner også, isåfall gir det deg en gylden mulighet til å sette renten lavere enn det du får hos banken.
Har akkurat tatt i et skikkelig tak selv. Mitt tips er å få hjelp med det.

Jeg klarer ikke å ta telefonen lenger pga angst, så jeg fikk hjelp av mor til å ringe rundt og sette opp avtaler for meg. Helt konge å få den vekta løfta av skuldrene, ikke vent med det for det er så jævlig verdt det.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Har akkurat tatt i et skikkelig tak selv. Mitt tips er å få hjelp med det.

Jeg klarer ikke å ta telefonen lenger pga angst, så jeg fikk hjelp av mor til å ringe rundt og sette opp avtaler for meg. Helt konge å få den vekta løfta av skuldrene, ikke vent med det for det er så jævlig verdt det.
Vis hele sitatet...
Vet det er lett å si, men hadde du tatt de samtalene selv så hadde du fått hamlet opp med noe av selvfølelsen som forårsaker angst i samme slengen
Tusen takk for gode svar alle sammen! Setter pris på det.