Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1204
Noen som har erfaringer med bruk av rusmidler med god effekt mot langvarig/kronisk anhedoni? Altså ved langvarig tap av interesse og genuin glede.

Har hørt at mikrodosering av psilocybin kan ha effekt.
Rusmidler hjelper bare kortsiktig, langvarig bruk vil bare forverre problemet. Mulig ikke svaret du ønsket, men det er min erfaring.
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Av egen erfaring vil jeg si at det som hjalp meg opp av det sorte hullet var kombinasjonen av medisiner og terapi. Så det anbefales å prøve.
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Cannabis hjelper for meg, men kan også ha motsatt effekt.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Gjelder det musikk og mat også?
Gjentatt makrodosering med psilocybin, selvgranskning og endring av tankemønstre har hjulpet meg mye i allefall. Men det er ikke anbefalt for alle og krever egeninnsats. Stoffer alene løser ikke problemer. Mikrodosering, etter min mening og erfaring, er ikke tilstrekkelig for en så pass omfattende problemstilling som depresjon heller.

LSD egner seg bedre til mikrodosering for å oppnå gode resultater ifølge KasperAG: https://freak.no/forum/showthread.ph...=mikrodosering

Har du forsøkt terapi sammen med en god psykolog? Hvis ikke, så er det her du bør starte.
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Psykedelika (sopp/lsd) og ketamin også forresten, der sitter effekten gjerne i et par uker/måneder etterpå, men selve rusopplevelsene fra disse kan være noe mer krevende for en nybegynner. Ville droppa mikrodosering som det kun finnes reddit-anekdoter (mye placebo og hype) om foreløpig, mens det finnes endel forskning som underbygger tradisjonell dosering i kliniske settinger. Men for all del, mikrodosering av psilocybin er ikke farlig med mindre du er disponert for psykoser eller får feil sopp.

Det som er viktig er forhåndsregler og litt disiplin om du skal omgå helsevesenet og behandle problemer istedenfor å ruse deg. Ikke bland substanser, bruk minst mulig doser som gir deg effekt og ta pauser for å kjenne på evt. langtidsvirkninger.

Kan jeg spørre hva slags medikamenter eller rusmidler du har erfaring med fra før av?
Takk for info og tips.

Jeg sliter ikke med alvorlig depresjon med selvmordstanker osv. Jeg har kun problemer med denne mangelen på interesse som har vart i ihvertfall 10 år. Alt er uinteressant og meningsløst.

Sjokolade og usunn mat er det eneste som gir noe kortvarig nytelse om dagen.

Jeg har kun erfaring med alkohol tidligere, ingen andre rusmidler.

Prøvd en type SSRI uten effekt og forsøker en annen type nå. Har mange år med terapi bak meg uten særlig effekt.

Jeg er ganske desperat etter å føle noe som helst bra.
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sliter med det samme og har gjort det i 6-7 år. Prøvde sopp i fjor sommer. Det hadde som nevnt over her en viss effekt i noen uker etterpå, men jeg er tilbake i samme menignsløse sporet. Jeg har lyst til å prøve en runde til med sopp snart, men jeg venter litt på å føle meg klar for det igjen. Det var en litt i overkant røff reise inn i tankegangen min. Jeg grugleder meg til å konfrontere meg selv på den måten igjen. Man stiller seg selv litt til veggs..
Everyting is gonna be alrigth - Bob marley



Hjalp meg utav selvmordstanker/ønske
Sitat av HerrHermansen Vis innlegg
Takk for info og tips.

Jeg sliter ikke med alvorlig depresjon med selvmordstanker osv. Jeg har kun problemer med denne mangelen på interesse som har vart i ihvertfall 10 år. Alt er uinteressant og meningsløst.

Sjokolade og usunn mat er det eneste som gir noe kortvarig nytelse om dagen.

Jeg har kun erfaring med alkohol tidligere, ingen andre rusmidler.

Prøvd en type SSRI uten effekt og forsøker en annen type nå. Har mange år med terapi bak meg uten særlig effekt.

Jeg er ganske desperat etter å føle noe som helst bra.
Vis hele sitatet...
Et par tripper hjalp meg opp av det verste, men det er ikke noe jeg anbefaler, for det var noe av det mest krevende jeg noensinne har opplevd. Les deg opp på emnet ordentlig før du bestemmer deg for å ta noe som helst psykedelisk. DETTE ER IKKE LEKETØY. Hvis man tar dette er det ingen vei ut bortsett fra å vente til trippen går over.

Man kan ikke bruke medisiner som SSRI i kombinasjon med psykedeliske stoffer.

Igjen, les deg opp FØR du bestemmer deg!
Hvordan er din sosiale krets? Denne bør by på glede osv. Ellers er man jo forskjellig, noen er svært lite entusiastiske uansett hva som skjer. Er vel ganske vanlig å ikke føle på så mye glede (som er et ekstrovert trekk, hvis jeg husker riktig).

Selv røyker jeg hver kveld fordi da får jeg hvertfall et par timer hvor jeg koser meg. Men anbefales ikke, rusmidler er generelt en trist "løsning" som ikke varer. Psilocybin, derimot, kan gi varige personlighetsforandringer. Mer spesifikt blir man mer åpen, men jeg stiller meg noe tvilende til hvordan det kan øke gleden i livet ditt.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Hvordan er din sosiale krets? Denne bør by på glede osv. Ellers er man jo forskjellig, noen er svært lite entusiastiske uansett hva som skjer. Er vel ganske vanlig å ikke føle på så mye glede (som er et ekstrovert trekk, hvis jeg husker riktig).

Selv røyker jeg hver kveld fordi da får jeg hvertfall et par timer hvor jeg koser meg. Men anbefales ikke, rusmidler er generelt en trist "løsning" som ikke varer. Psilocybin, derimot, kan gi varige personlighetsforandringer. Mer spesifikt blir man mer åpen, men jeg stiller meg noe tvilende til hvordan det kan øke gleden i livet ditt.
Vis hele sitatet...
Min sosiale omkrets er ikke-eksisterende pga denne type depresjon + angst og tilknytningsvansker. Prøver å jobbe med det i terapi.

Var litt skuffende å høre at heller ikke dette er så lovende "behandlingsalternativ" siden jeg har prøvd så lenge med terapi osv.

Jeg er så fryktelig lei av å føle meg så uengasjert og flat, og spesielt dette med å ikke klare å nyte noe som helst sånn ordentlig. Å "kose meg" har jeg nesten glemt følelsen av..
Av sunne vaner er vel standardsvarene trening, kosthold og sosialt lag.

Rusmidler må du for all del unngå å bruke jevnlig, men personlig har jeg positiv erfaring med beskjeden bruk av både små doser Buprenorfin og litt røyking i riktige situasjoner av og til. For eksempel en joint ute i skogen i godværet med godt selskap.

Psilocybin er risky, for om du er deprimert kan det forsterke følelsene dine og få deg til å overtenke masse samtidig som det kødder med hodet ditt. Jeg har prøvd. 1g ble litt vel mye.
Mikrodosering derimot tror jeg virkelig kunne hjulpet, og dette har man jo faktisk legalisert til medisinsk bruk/testing visse steder globalt. Har til og med investert penger i noen aksjer hvor selskapene forsker på med nettopp dette Hvorfor? Fordi jeg også har prøvd dette selv
Mikrodosering = cirka 0.1g tørket Cubensis.

https://mikrodosering.no/
Sist endret av krystallkongen; 2. mars 2021 kl. 23:38.