Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 7293
Hei

Søkte meg frem til denne dingsen: http://imgur.com/a/mCnv3

Skal visstnok hjelpe til med å opprettholde kullsyren litt lengre i flasker. Lurte bare på om det finnes noe liknende produkter i Norge som gjør samme jobben.

Vet om soda stream og alle disse andre greiene, men ser kun etter en liten og smart løsning som den på bildet.
Så lenge du ikke tilsetter mer co2, så er vel dette produktet bare tull.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det den gjer er å auke lufttrykket i flaska. Det fører til at meir CO2 kan løysast i vatnet. I prinsippet bør det funke.

Du får dei for ein drøy femtilapp på ebay, og istadenfor å leite etter norske sjapper hadde eg bestilt frå ebay.

http://www.ebay.com/itm/Jokari-Fizz-...EAAOSwB-1YrJo9
Sist endret av vidarlo; 30. mai 2017 kl. 20:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Sitat av warmkorv Vis innlegg
Så lenge du ikke tilsetter mer co2, så er vel dette produktet bare tull.
Vis hele sitatet...
Er det?
Trodde dette produktet ville tilsette trykk og tvinge kullsyren tilbake ned i brusen?
Not a real gamer
retovio's Avatar
funker helt greit, men det letteste du kan gjøre for å holde kullsyren nedi brusen er å klemme sammen flasken og la det være lite luft igjen i flasken, gratis er det og
Hva med å modde noe slikt? Så kan du fylle på enten nitro eller co2 for å gjenopprette trykket.

https://www.amazon.com/Carbonation-C.../dp/B01039C0Z0



Kanskje du kan bruke de pittesmå co2 eller nitro patronene? Sammen med den blå korken?

Om du kobler slike partroner; https://www.amazon.com/iSi-10-Pack-S...co2+cartridges

sammen med denne slangen; https://www.amazon.com/16-Gas-Line-A...51CD6H2W1DA53J

Da skal du ha alt du trenger, ja forresten du må feste slangen til patronen og trenger da en overgang med ventilhjul slik at du kan åpne og lukke for gassen når du kjenner det er trykk i flasken.

Om du feks er glad i farris så sparer du fort inn pengene på egenprodusert farris. Eller du kan sørge for at du aldri trenger drikke dau brus.
Sist endret av frtoretang; 31. mai 2017 kl. 02:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bare ett lite tips ikke oppbevare åpnet brus i kjøleskapdøra da denne som regler blir åpnet mange ganger i løpet av en dag.

Det som retovie nevner hjelper også en hel del
Trådstarter
99 9
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Bare ett lite tips ikke oppbevare åpnet brus i kjøleskapdøra da denne som regler blir åpnet mange ganger i løpet av en dag.

Det som retovie nevner hjelper også en hel del
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke at jeg ikke har tenkt på dette før! Takk! Du har gjort en liten positiv endring i livet mitt for resten av livet mitt
Hvis du klemmer flasken, gir du vel bare co2 mere rom for utvidelse. Etterhvert når den max trykk, pluss det volumet av luft du må erstatte. Nitrogen er vel primert brukt til at åpnede vinflasker ikke skal oksidere seg til eddik.
Sitat av warmkorv Vis innlegg
Nitrogen er vel primert brukt til at åpnede vinflasker ikke skal oksidere seg til eddik.
Vis hele sitatet...
Det stemmer, men det betyr jo ikke at en ikke kan kjøre nitro i brusen. Det blir litt annerledes bobler bare. Har brukt nitro et par ganger når jeg har brygget Ale. Virker som boblene blir super smooth og kanskje mindre enn ved kullsyre?

Men nå kan jo brus tvangskarboneres med kullsyre også, og det tror jeg at jeg nevnte i innlegget.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det stemmer, men det betyr jo ikke at en ikke kan kjøre nitro i brusen. Det blir litt annerledes bobler bare. Har brukt nitro et par ganger når jeg har brygget Ale. Virker som boblene blir super smooth og kanskje mindre enn ved kullsyre?

Men nå kan jo brus tvangskarboneres med kullsyre også, og det tror jeg at jeg nevnte i innlegget.
Vis hele sitatet...
Off-topic: Nitrogen gir definitivt smoothere og mindre bobler enn kullsyre. Hvis du kjøper øl som Kill Kenny eller Guinness Drought på butikken så har de nitrogen kapsel i seg som gir deg veldig annerledes skum.
Noe jeg brukte å gjøre er å alltid la flasken stå i kjøleskapet, aldri ligge. Merker den holder myee lengre. Drikker veldig lite brus nå for tiden, men mener å huske at hvis jeg åpnet si en 1,5 cola og la den i kjøleskapet var det snakk om timer før den var tom for kullsyre. Når jeg hadde den stående kunne den være nesten like bra som ny i 1-2 dager.
Effekten av Fizzkeeper-en skal i utgangspunktet være neglisjerbar. Tanken bak produktet er at man øker trykket i flasken og dermed tvinger mer CO2-gass til å gå i løsning i brusen for å skape likevekt. Det som ikke er tatt med i beregningen er at det er partialtrykket til den enkelte gassen, og ikke det totale trykket i flasken, som avgjør løseligheten til hver enkelt gass. Siden luft har minimale mengder CO2, vil en trykkøkning av luft nesten ikke gi noen effekt, siden det CO2-konsentrasjonen du trenger å øke.

Les mer om det her: https://www.physicsforums.com/thread...ssures.761486/

Edit: Jeg kan også nevne at jeg faktisk kjøpte flere av disse for drøye ti år siden, men husker ikke om jeg merket noen forskjell. Teoretisk sett burde de uansett ikke fungere.
Sist endret av icTus; 7. juni 2017 kl. 16:47.
Sitat av retovio Vis innlegg
funker helt greit, men det letteste du kan gjøre for å holde kullsyren nedi brusen er å klemme sammen flasken og la det være lite luft igjen i flasken, gratis er det og
Vis hele sitatet...
Er du sikker på dette? Jeg er ingen ekspert med slik går min tankegang:

Når flasken er fult utblåst med vanlig luft først vil trykket i flasken stige når co2 fra brusen forlater væsken. Når trykket når et visst punkt vil ikke co2 forlate ''væsken'' lengre. Dersom du klemmer sammen flasken vil nøyaktig det samme skje, men flasken må først blåse seg opp til normal form med kun co2. Dette vil resultere i tammere brus dersom du krøller flasken før du setter på korken, spesielt hvis dette gjentar seg hver gang en henter seg et glass.
^det samme jeg skrev litt lengre opp...