Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1554
Hei!

Jeg får adsl om en ukes tid, og da tenkte jeg at jeg skulle legge inn linux.. Har prøvd både Mandrake og Fedora og syns de var ganske lette og hanskes med. Så fant jeg noen screenshots av suse og syns det så utroolig bra ut, både grafikkmessig og brukervennlig. Så lurte jeg bare på om noen her bruker det? Og kan fortelle litt om hvilke pakker og programmer som følger med og hvordan pakke- systemet Yast virker, og hvordan man bruker det?

Takk!
Jeg har suse linux 7.3 (gammel). Jeg prøvde det ett par ganger og det er ganske brukervennlig. Akuratt som fedora core, har det en innstallasjon med GUI som gjør det mye enklere. Følger med masse programmer i tillegg. Når det gjelder Yast systemet vet jeg ikke noe om
SuSE er veldig bra(imo). Nesten enklere å installere enn Mand. og Fedora. Og Yast er helt klart det beste verktøyet hvis du sammenligner Fedora, Mandrake og SuSE. Du bare starter programmet, så søker du på hva du trenger, så merker du av, og den vil laste ned(sånn omtrent). Du bruker det også til masse annet, ikke bare å laste ned pakker(det er en del av yast), du styrer hele systemet med Yast(rpm installering, theme, partisjoner, sikkerhet etc etc).
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
Så jeg trenger ikke å skrive inn noen kommando-linjer en gang for å installere pakker?
Vel, de har ikke alle pakkene som finnes i det yast system saken, til andre programmer som du har lyst på finner du enten en rpm(som egentlig er best når man holder på med distroer som fedora, suse og mand.) , og når man holder på med tgz etc. så pakker du det ut visuelt(som i windows), så må du selvsagt bruke ./configure, make og alt det derre der.
jeg digger også SuSE. minner meg veldig om XP, lett, brukervennlig, og pent. Min favoritt blant linuxene jeg har prøvd.
Ser det finnes Suse 9.1 personal og Suse 9.1 professional. Hva er de store forskjellene på disse? Professional var visst på 5 cd'er...
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
Vet ikke akkurat forskjellen bortsett fra at det er sikkert noen tilleggs greier også koster det penger..

En ting til: finnes det en side hvor de har samlet alle linux- pakker/programmer? Eller må jeg lete rundt etter akkurat det jeg vil ha på mange forskjellige sider..?
Litt oftopic:
Ikke no personlig, men kan ikke folk på nFF slutte å poste når de ikke vet ting de poster? Synes det mye feilinformasjon ute å går, og mange som synser og tror ting....
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av ubert0ffel
Litt oftopic:
Ikke no personlig, men kan ikke folk på nFF slutte å poste når de ikke vet ting de poster? Synes det mye feilinformasjon ute å går, og mange som synser og tror ting....
Vis hele sitatet...
Var den ment for meg eller...?

btw, http://www.suse.com/us/private/produ...pers_prof.html
Der er forskjellen på Professional og Personal.
Sist endret av jdG; 10. august 2004 kl. 02:23.
SuSE kjøper man om man liker CDer, eller gjør FTP-install.

Start på www.suse.com der finner du innstrukser og alt du trenger. Om du vil ha cder, men ikke vil betale, bruk Mandrake eller Fedora.

Man bedriver ikke smålige warez-operasjoner med åpne kildekode.
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
Suse har jo gitt ut iso installasjon av versjon 9.1 personal da? Den er jo gratis..

Btw, her ligger den: ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/9.1-personal-iso/
Sist endret av jdG; 10. august 2004 kl. 03:10.
jdG: du spurte etter en side med alle linuxene?
vel, linuxISO har samlinga av de mest brukte da..
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av eLto
jdG: du spurte etter en side med alle linuxene?
vel, linuxISO har samlinga av de mest brukte da..
Vis hele sitatet...
Ikke distroer, men programmer/pakker.. men fant ut at sourceforge.org hadde det meste.
Jeg bytta nettopp fra mdk 10 og er strålende fornøyd. Jeg husker ikke lenger hva som var galt med mandrake, men jeg kan si dette:

1. I mdk 10 måtte jeg "modprobe via86" eller noe for få lyden til å funke. ikke så vanskelig, men det tok sin tid å finne ut.
2. suse er på 1 CD. kjempefordel.
3. suse er pent
4. Å installere 3Dkort gikk også som en drøm. i mdk måtte jeg editere masse tekstfiler.(men det er fortsatt vanskelig)
5. suse har bare de beste programmene. de har vært skikkelig flinke med det valget. (firefox? eller husker jeg feil nå?)
6. KDE sparker gnomes rumpe.

7. av ukjennte grunner hadde mdk 10 vanskeligheter med å få IP via DHCP. I praksis betydde det masse teksteditering. i suse var det plug and play.

det er vel de viktigste punktene. Uten å ha prøvd noe annet enn mdk 10 , redhat 9(gnome suger) og suse kan jeg vel også si at suse er det letteste distoen ever.
Sist endret av hysing; 11. august 2004 kl. 00:40.
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
Nå har jeg lagt inn SuSE personal, men klarer ikke å mounte diskene mine.. Det er to ntfs disker. Er det ikke automounting i suse? eller er det fordi at det ikke er fat32? I så fall, hva gjør jeg i suse for å mounte diskene mine?
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
Jeg fikk til å mounte dem, men fikk ikke tillatelse uteom jeg var root.. Hvordan tar jeg av "skrivebeskyttelsen" ?
det er foreløpig ikke støtte for skriving til ntfs disker i linux, kune lese-tilgang.
Tror ikke det går... Det er slik NTFS systemet er bygd opp...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Husker jeg rett fins det eksperimentell skriving til NTFS, dvs. man får ikke opprette eller slette noe, men man kan skrive over noe som allerde er der (f.eks. et tekstdokument) så sant størrelsen ikke forandrer seg.

Mulig jeg tar litt feil, men det er slik jeg husker det i alle fall.
Ja det stemmer det er støtte for "delvis skriving" altså som du nevnte Tias, overskriving av filer. Men jeg tror du kan prøve og lage filer på NTFS og men det er på eget ansvar..Det er udokumentert hva som skjer hvis man prøver men de fleste mister data et eller annet sted på disken. Men man må være root for å mounte NTFS filsystem..
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
Gjorde det lett og la inn Mandrake 10.0 jeg.. likte ikke suse helt faktisk.. tror også jeg skal ta å konvertere til fat32 på diskene mine. Har bare ETT lite delikat problem, jeg har winmodem og har ikke fått adsl ennå.. Har et "trust 56k modem", så hvis det er noen som har unix drivere til dette eller finner noen, så vennligst si ifra! Driver å søker, men finner lite..
søk litt her www.tldp.org eller sjekk i kjerne dokumentasjonen.