Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2379
Hei, vi ønsker og ta vare på alle bilder vi tar av barna i lang tid.
Nå er barna små og vi ønsker en sikker og lur plass og lagre de i skyen frem til de blir voksne og kan se tilbake på disse.

Trenger noen som tilbyr apps til ios og android, slik at hele familien kan legge til bilder hele tiden.

Vi har nå hver får dropbox, og google disk som vi bruker privat.
Ønsker en tjeneste som er uten om disse sånn at det ikke blir så mye styr for og finne riktig mappe osv.

Noen som vet eller brukes en slik tjeneste selv?
Vet at dette ikke er det du spør etter men jeg ville hatt en ekstern harddisk i en bransikker safe som backup. Liker å ha det som en ekstra sikkerhet. Kanskje du er enig
Sitat av Berre_ein_fyr Vis innlegg
Vet at dette ikke er det du spør etter men jeg ville hatt en ekstern harddisk i en bransikker safe som backup. Liker å ha det som en ekstra sikkerhet. Kanskje du er enig
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke stolt på at dette er en god løsning. Jeg har selv nesten 1 million bilder oppbevart, det er ihvertfall minst 900.000 bilder, videoer osv.

Det skjer til tider at filene plutselig blir korrupte og uleselige. Derfor sørger jeg for å ikke "la det ligge", jeg sørger for å aktivt bære bildene frem. Det vil si, jeg vil anbefale trådstarter å ta backup på nye medier så ofte som mulig. Behold de gamle mediene i tilfelle.

Altså, brenn en DVD. La den ligge i safen i f.eks. 1 år, og etter 1 år, kopier innholdet i DVD-en, brenn en ny identisk DVD, oppbevar begge DVD-ene i safen. Osv osv..

Per i dag er bildene mine oppbevart på to NAS som ligger i to forskjellige byer med 8 TB harddiskplass. Det er et RAID-array, så hvis en harddisk dør, ligger det ihvertfall på den andre harddisken, og ihvertfall i det andre NAS-et.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 28. august 2017 kl. 17:11.
Trådstarter
Takk for tips, men bildene blir tatt med en telefon. Blir aldri overført til pcn.
Ønsker kun og laste de opp en plass i skyen og la de være der hele tiden.
Google photos ble løsningen for vår del. Kan legge til flere brukere, automatisk opplasting, ubegrenset og gratis lagring. Dersom du legger inn bilder fra speilrefleks eller andre kamera med over 16 mpx, nedskalerer appen automatisk for deg. Ble løsningen etter årevis med ulike leverandører.
To speilede disker lokalt (nas) + skylagring. Kan lett synkroniseres, og hvis det skjer noe feil med disk eller sky kan du bytte disk/sky og synke på nytt. Alltid på 2 disker og cloud.
Trådstarter
Sitat av plohg Vis innlegg
To speilede disker lokalt (nas) + skylagring. Kan lett synkroniseres, og hvis det skjer noe feil med disk eller sky kan du bytte disk/sky og synke på nytt. Alltid på 2 disker og cloud.
Vis hele sitatet...
Og da er det store spørsmålet, hva brukes til synkronisering?


Sitat av reklame Vis innlegg
Google photos ble løsningen for vår del. Kan legge til flere brukere, automatisk opplasting, ubegrenset og gratis lagring. Dersom du legger inn bilder fra speilrefleks eller andre kamera med over 16 mpx, nedskalerer appen automatisk for deg. Ble løsningen etter årevis med ulike leverandører.
Vis hele sitatet...
Har allerede 5 kontoer fra Google som brukes hver dag, blir så mye stress om jeg må velge konto hver gang jeg ønsket at et bilde skal lastet opp til skyen.
Sist endret av 4asd13; 28. august 2017 kl. 21:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når det kommer til backup så lønner det seg å følge 3-2-1-regelen. 3 backups, på 2 ulike ulike medier, med 1 ekstern backup.

Så om du kopierer ting over på en backup-harddisk, brenner ut DVDer og samtidig laster opp til en backup-tjeneste så er du rimelig safe. Sannsynligheten for at to harddisker kræsjer samtidig er større enn man tror, spesielt om de er kjøpt ca. samtidig og har samme levetid. CD/DVD-plater kan forringes over tid, og tåler ikke mye når det kommer til slitasje eller brann. Minnepenner og SSD-harddisker vil miste data om de ikke jevnlig mottar strøm, og egner seg derfor dårlig til langtidslagring (alt fra 3 måneder til 10 år i følge Dell).

Men når det kommer til sky-tjenester for lagring så må du nesten spesifisere litt nærmere bruksområdet ditt. Har du tenkt å *kun* lagre data der, og hente ut igjen når det er krise, eller vil du jevnlig bla gjennom backupen for å hente ut filer? Er det viktig med et web-basert UI slik som Drive/Dropbox, eller er det bare integriteten til bildene som teller? Avhengig av svaret der så er det svært forskjellige tjenester å anbefale. Det finnes nemlig flere som tar noen øre per gigabyte per måned for lagring, men som tar mye penger for å hente ut igjen dataene (Amazon Glacier, Google Cloud Storage / Nearline). I tillegg har du backup-tjenester som Carbonite/Crashplan (sistnevnte blir nå utilgjengelig for privatpersoner) som tilbyr gode klienter for å sette opp backup-sett, og får litt automatikk i å ta backup for deg, men som ikke har noe særlig til WebUI. Sist har man da altså Dropbox, Jottacloud, Min-Sky osv. som fokuserer hardt på å gjøre ting tilgjengelig for deg fra alle steder, men som er ganske useriøse på annet. Jottacloud tilbyr f.eks. "uendelig" lagring, men skriver med liten skrift at 10TiB = misbruk og vil føre til sletting.
Sist endret av Dyret; 28. august 2017 kl. 21:56.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Kan jo også ta analoge bilder, som du setter i album. Litt tungvint, men blir ihvertfall ikke korrupt eller forsvinner i skyen..
Sitat av Clayton Vis innlegg
Kan jo også ta analoge bilder, som du setter i album. Litt tungvint, men blir ihvertfall ikke korrupt eller forsvinner i skyen..
Vis hele sitatet...
Men de er ganske lettantennelig, dessverre
Onedrive funker fint for min del, hvis du i tillegg tar med office pakka så får du masse plass. Men ser at 100Gb pakken jeg har ikke selges lenger.
Skjønner ikke hvorfor du skal lagre det i skyen, eller hvorfor folk anbefaler det.
"Hei, kan du passe på lommeboka mi i 18 år, aldri snok i den eller mist den."

Ta ansvar og pass på bildene selv ihvertfall som supplement til skylagring.

Hvem skal erstatte bildene hvis firmaet går konkurs eller lignende?
Sitat av haxxor Vis innlegg
Og da er det store spørsmålet, hva brukes til synkronisering?
Vis hele sitatet...
Synology + DS Photo. Verdt å sjekke ut.