Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 964
Hei,
jeg lurte på om det var noen kloke hoder her inne som har litt erfaring fra Omron pls, og vet om det finnes muligheter for å importere PLS verdier til en mySQL database?

Jeg har prøvd å finne en løsning på dette, men de fleste løsningene viser bare NS panelet sitt webgrensesnitt, noe som ikke dekker mine behov.

Så det jeg lurer på er om det er noe jeg kan kjøpe inn som vil eksportere verdiene til sql basen, eller om det allerede er et api i plsen.

På forhånd takk

cos
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det finst SCADA-system for å hente data og stappe dei inn i ymse databaser. Felles for dei er at dei ofte koster uforskamma mykje penger. Du har enkelte som er fri programvare, t.d. http://sourceforge.net/projects/omroncomm/ som du kan teste om du vil.

Er det eit alternativ å sende data via t.d. Modbus til PC? I så fall kan du nytte billige, generelle Modbus-API til å ta data inn i eigen programvare, og dumpe til database.
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Trådstarter
Ja, alt er i grunn et alternativ, da scada gjerne koster mer enn det smaker i denne sammenhengen, da prosjektet går ut på å spare inn noen kroner ved å kunne sende samme informasjon til datamaskiner, istedefor å investere i mange NS paneler rundt om. Tusen takk for all nyttig informasjon, jeg skal teste litt nå, så bestiller jeg inn en modbus-api på mandag.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cos Vis innlegg
Ja, alt er i grunn et alternativ, da scada gjerne koster mer enn det smaker i denne sammenhengen, da prosjektet går ut på å spare inn noen kroner ved å kunne sende samme informasjon til datamaskiner
Vis hele sitatet...
Da ville eg brukt eit par timar på å google etter bibliotek for å snakke med Omron-PLSer over den protokollen dei måtte bruke native, og teste eit par forskjellige, og om det slår feil ville eg hoppa på t.d. ei modbusløsning.

Du finn RS-485 til RS-232-adaptere på ebay for ein rimeleg peng, eller om PLSen din har støtte for det finst det sikkert PC-bibliotek med Modbus TCP-støtte slik at du kan nytte ethernet.
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Trådstarter
Jeg har nå funnet en løsning som ser ut som kan fungere, jeg skal teste litt med PLCene jeg har her hjemme. Så kan jeg legge ut litt kode, og resultater fra testingen den kommende uken. Jeg tenkte å bruke FINS protokollen til omron (støtter tcp, udp og seriell kommunikasjon), jeg fant noen visualbasic, og c++ eksempler på nett, samt en bunke med dokumentasjon jeg må lese gjennom.

Det må nok lages et eget bibliotek til mitt forsøk, da de som var lagt ut på nett ikke var helt optimale, og inneholdt heller ikke de ønskede funksjonene. Stor takk til deg Slashdot for at du satte meg på det rette sporet.

Fant også ut at NJ serien til Omron har direkte støtte for SQL servere.
Sist endret av cos; 7. februar 2014 kl. 22:39.