Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3685 738583
Per idag er det klart at det er risikosport å sette sparepenga i Bitocins. Ingen tvil om det;-) Tror dere man kan ha kjempeavkastning uten risiko? Den komboen finnes ikke. Bitcoin er nyskapende og har enormt potensiale. Om det vil bli en suksess er det ingen som vet og det vil bli mange opp- og nedturer. Noen vil tape og andre tjene.

Jeg tror at Bitcoin på sikt kan fylle mange behov og fjerne mange store aktører som har tjent seg søkkrike. Med andre ord fungere som noe mye mer enn bare anonym dop valuta og for ren spekulasjon.
Sist endret av Zolly; 15. april 2013 kl. 13:52.
Jeg tror det er der missforståelsen ligger, folk tror at oss som argumenterer mot BitCoins argumenterer mot at teknologien er dårlig. For all del, teknologien er bra - og tanken om en desentralisert konkurent til sentralbanken er veldig fin den. Eneste er bare at det ikke er så perfekt og problemfritt som mange Bitcoin-entusiaster fremstiller det som - i tillegg er det ingen som kan spå fremtiden.

Som jeg har sagt siden første dag jeg hørte om Bitcoin; En av de største problemene med Bitcoin er at det i dag er et produkt for spekulasjon. En valuta folk kjøper kun med tanke på å selge senere, ikke for å faktisk bruke. Dette fører til at man får en høyest ustabil valuta - noe som nesten gjør den ubrukelig i vanlige handler. I tillegg fører denne store mengden med spekulanter til at valutaen lett kan kræsje som vi har sett flere eksempler på allerede. Så fort ting går dårlig vil den akselerere fort nedover.

BitCoin er rett og slett ikke forutsigbart nok til å kunne bli ansett som en god valuta per dags dato. I tillegg er den alt for ung og sårbar. Det er alt for enkelt for folk med et stort kapital med penger å påvirke kursen i stor grad - og en eventuell motstander kan fint lage sine egne kræsj ved å bare kjøpe og selge store mengder. (Dette hadde ikke vært et problem om valutaen var i større grad i bruk, og ikke bare et spekulasjonsobjekt).

Det viktigste er å få med seg det Mith sier her; det kan godt være Bitcoin blir en brukbar valuta i fremtiden - men ingen vet dette. Og dine påstander er ikke annet enn påstander. Du rett og slett prøver å spå fremtiden; og alt for mange her tar det du sier for god fisk - noe jeg vil si er litt naivt. Jeg håper derfor folk kan se det at å investere i Bitcoin er høy-risiko og at ingen kan spå fremtiden - og derfor må man være klar over at man lett kan tape pengene man investerer. (er selvfølgelig også mulighet for å tjene penger).

Sitat av dain Vis innlegg
Etter min mening bør folk ha såpass med vett at de uansett ikke kjøper på bakgrunn av en manns meninger. Dette var vel Warz også selv sagt, i allefall indirekte, ved å påpeke at dette er hans meninger (og spådommer) og slettes ingen fasit. Selv om dette ikke engang bør være nødvendig å påpeke på et forum, da det er nettopp ens egne meninger man som regel presenterer.
Vis hele sitatet...
kan være han har sagt det, men se i tråden her. Virker som mange ser på hva Wars sier som om det skal være sant - og at han er en person som vet akkurat hva som skjer i fremtiden. Det er viktig at folk forstår at han ikke vet dette - dette er kun noe han tror. Det kan være prisen stiger som han sier; men den kan også falle.
Sist endret av etse; 15. april 2013 kl. 13:58.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg har ikke argumentert for eller imot det.
Det vet vi jo ingenting om.
Hehe, ja, det er ikke akkurat kjempe betryggende at folk bruker sparepengene sine basert på det der.
Hehe, javel, hvis du sier det så må det jo være sant.
Fordi det er det du er tjent med.
Nei, jeg argumenterer for at folk skal bruke sunn fornuft og ikke se seg blinde på dine påstander.
Vis hele sitatet...
Dette gir jo ingen mening.

Hvis warz har en bråte spådommer, noen feil og noen ikke, og han da greier å luke ut dem som er rett og kun poste dem - da har han jo ikke feil da.

Det blir som å anklage meg for å ikke ha fortjent et bra prøveresultat fordi jeg lukte ut feilene før jeg leverte inn.
Nei, det er ikke spesielt vanskelig å sørge for at man får nesten helt rett når man selv stiller spørsmålene og svarer på dem i ettertid og ikke minst kan velge å ikke svare på spørsmål (eller ikke stille de man ikke kan svare på)
Sist endret av Mith; 15. april 2013 kl. 14:06.
Sitat av etse Vis innlegg
kan være han har sagt det, men se i tråden her. Virker som mange ser på hva Wars sier som om det skal være sant - og at han er en person som vet akkurat hva som skjer i fremtiden. Det er viktig at folk forstår at han ikke vet dette - dette er kun noe han tror. Det kan være prisen stiger som han sier; men den kan også falle.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke uenig, men nå er realiteten den at warz har brukt mye mer tid på bitcoins enn de fleste andre. Hvem mener du en skal se til for råd? Finner du en økonom som har kommet med mer treffende prognoser?

Selvfølgelig vet ikke warz alt, og selvfølgelig farges meninger bevisst eller ubevisst av egeninteresser. Men han er fortsatt den eneste jeg har sett uttale seg som virkelig har satt seg inn i det.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg er ikke uenig, men nå er realiteten den at warz har brukt mye mer tid på bitcoins enn de fleste andre.
Vis hele sitatet...
Hvordan i alle dager vet du det? Hos meg så blinker det store røde varsellamper når jeg leser postene hans, men det er nå så.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Selvfølgelig vet ikke warz alt, og selvfølgelig farges meninger bevisst eller ubevisst av egeninteresser. Men han er fortsatt den eneste jeg har sett uttale seg som virkelig har satt seg inn i det.
Vis hele sitatet...
Og dette er grunnen til at folk bør være jævlig forsiktig med å tro på det han kommer med. Vet du feks. utifra hva jeg har skrevet her på forumet hvor mye penger jeg kan ha tjent på bitcoins eller hvor godt jeg har satt meg inn i det?
Sist endret av Mith; 15. april 2013 kl. 14:16.
Og dette er grunnen til at folk bør være jævlig forsiktig med å tro på det han kommer med. Vet du feks. utifra hva jeg har skrevet her på forumet hvor mye penger jeg kan ha tjent på bitcoins?
Vis hele sitatet...
Nå må du stole litt på at folk greier å tenke selv og gjøre seg opp sin egen mening.
Sitat av Zolly Vis innlegg
Nå må du stole litt på at folk greier å tenke selv og gjøre seg opp sin egen mening.
Vis hele sitatet...
Folk viser jo gang på gang at de er veldig naive og godtroende og gir folk større tillit enn de burde. Å minne folk på det at de faktisk må tenke litt og være mer kritiske er noe som må til innimellom. Spesielt med tanke på hvor stor bredde med brukere dette forumet har; finnes veldig mange yngre brukere som kanskje fort blir litt blinde så fort man snakker om lette penger.

Og med tanke på at mennesker gang på gang blir lurt inn i pyramidespill; så tror jeg at man nesten burde minnet folk oftere på det at de må være mer kritiske.
Sitat av Zolly Vis innlegg
Nå må du stole litt på at folk greier å tenke selv og gjøre seg opp sin egen mening.
Vis hele sitatet...
Ja, men etter den hallelujastemning det har vært her i det siste så er det åpenbart at enkelte trenger å få beina ned på jorda igjen.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvordan i alle dager vet du det? Hos meg så blinker det store røde varsellamper når jeg leser postene hans, men det er nå så.
Og dette er grunnen til at folk bør være jævlig forsiktig med å tro på det han kommer med. Vet du feks. utifra hva jeg har skrevet her på forumet hvor mye penger jeg kan ha tjent på bitcoins eller hvor godt jeg har satt meg inn i det?
Vis hele sitatet...
Bare det å skrive alt han har skrevet her ville tatt mange ganger så lang tid som jeg har brukt på å researche bitcoins.

Og selvfølgelig, jeg sier ikke at varsellampene er slått av eller at warz ikke er urimelig begeistret og optimistisk for dette prosjektet. Det jeg prøver å si er at kunnskapsnivået hos de fleste, meg selv inkludert, er ekstremt lavt når det kommer til bitcoins. Hadde det ikke vært for ambisjoner om å bestille syre hadde jeg aldri eid en eneste bitcoin, men nå som pengene plutselig er verdt litt har jeg prøvd å bli litt klokere på det.

Jeg har lest økonomer uttale seg, jeg har kontaktet bekjente som har peil på økonomi, og så langt er faktisk det jeg har lest av warz her det som har stemt best med virkeligheten. Nå høres det sikkert ut som om jeg har en hard-on for warz, men jeg syntes bare han får urimelig mye negativ omtale tatt i betraktning at han har vært så og si alene om sine påstander - og fått rett.

Med det sagt så ville jeg fortsatt ikke satt inn så mye som en krone i bitcoins for annet enn underholdningsverdien sin skyld, og jeg anbefaler ingen å investere sparepenger.

Når det gjelder egeninteressen så går jeg egentlig utifra at warz er vel vitende om at konsensus på freak vil være totalt ubetydelig for bitcoins sin verdi, så at han sier det han sier av økonomiske grunner har jeg vanskelig for å tro. At han derimot (underbevisst) velger å se det positive heller enn det negative er vel dog hevet over enhver tvil.

Sitat av Mith Vis innlegg
Vet du feks. utifra hva jeg har skrevet her på forumet hvor mye penger jeg kan ha tjent på bitcoins eller hvor godt jeg har satt meg inn i det?
Vis hele sitatet...
Du har lest litt, men du har aldri eid en bitcoin
Sist endret av Tøffetom; 15. april 2013 kl. 15:20.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
etse har flere gode poenger her. Så lenge 99% av de som kjøper bitcoins gjør det for å spekulere i verdistigning eller handle dop, så er ikke dette et reellt alternativ til vanlig valuta. Jeg ser absolutt bruksområdet for bitcoin, men all den tid den ikke brukes til det, blir det ganske ubrukelig. Jeg synes teknologien forsåvidt er spennende, og håper det etterhvert vil bli et alternativ til "vanlig" valuta, men den må da vise seg stabil over tid, og at man kan få kjøpt annet enn AK-47 og dop med det.
Sprøtt. Verditap fra 250 dollar - 60 dollar akkurat nå.

Warz taper ikke store summen skulle bitcoins gå til helvete, siden han invisterte såpass tidlig. Jeg tør ikke investere i noe som er så ustabilt.
Sitat av Hei-Det-Er-Meg Vis innlegg
Sprøtt. Verditap fra 250 dollar - 60 dollar akkurat nå.

Warz taper ikke store summen skulle bitcoins gå til helvete, siden han invisterte såpass tidlig. Jeg tør ikke investere i noe som er så ustabilt.
Vis hele sitatet...
Det er hele poenget - du skal ikke investere noe i det. Sparing er det definitivt ikke, og om en skal kalle det en investering er det en usedvanlig risikabel en.

Slik jeg ser det er det underholdning, og med de store svingningene så kan du potensielt sett få ganske god avkastning på kort tid. Sånn sett blir det en mellomting mellom lotto og aksjer
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Sitat av Hei-Det-Er-Meg Vis innlegg
Sprøtt. Verditap fra 250 dollar - 60 dollar akkurat nå.

Warz taper ikke store summen skulle bitcoins gå til helvete, siden han invisterte såpass tidlig. Jeg tør ikke investere i noe som er så ustabilt.
Vis hele sitatet...
Hvis vi ser for oss den imaginære valutaen "CosbyCoins" som jeg har 10.000 av. Som jeg har kjøpt for totalt 1000 NOK. Så vil jeg jo uansett hva som skjer ikke tape mer enn 1000 NOK, men hvis mine "CosbyCoins" plutselig hadde hatt en verdi av til sammen 1.000.000 NOK, og jeg valgte å beholde de litt lengre, litt lengre, så hadde jeg hatt en kjip smak i munnen når jeg våknet og så at mine "CosbyCoins" sto til 10.000 NOK. Greit nok, jeg har tjent 9.000 NOK på ingenting, men kunne jo hatt så mye mer.

Meeeeeen, sånt er umulig å vite når man investerer, og jeg tror det er lurt å sette seg limits på forhånd, så begrenser man mulighetene til inntjening, men også tap.
Sitat av Mith Vis innlegg
H Du kan for alt vi vet ha tippet feil i 90% av påstandene dine og bare postet 10% av spådommene dine her på forumet.

Jeg argumenterer altså ikke mot bitcoin direkte, jeg hinter frampå at folk kanskje skal tenke seg om to ganger før de satser pengene sine på bakgrunn av en anonym idealists håp og drømmer, som ikke klarer å begrunne påstandene sine og som tjener penger på at de blir med.
Vis hele sitatet...
Haha, det første der var priceless! Kanskje han skal fylle ut 1000 lottokuponger og bare levere inn den som det er 7 rette på også?

Når det gjelder argumentene til warz så har han vel svart på de aller fleste, om ikke alle påstandene folk kommer med. Om du velger å tro på det han sier får være opp til deg.

Jeg har lest hele tråden, uten å kjøpe en eneste bitcoin, men hadde jeg lest dette når tråden først ble opprettet så hadde jeg nok kjøpt meg inn for en tusenlapp eller to, eller ihvertfall satt opp en miner.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Hei-Det-Er-Meg Vis innlegg
Sprøtt. Verditap fra 250 dollar - 60 dollar akkurat nå.

Warz taper ikke store summen skulle bitcoins gå til helvete, siden han invisterte såpass tidlig. Jeg tør ikke investere i noe som er så ustabilt.
Vis hele sitatet...
Warz skryter jo bitcoins opp i himmelen som en fantastisk hellig anonym valuta som får bankene til å skjelve av skrekk.

Bitcoins idag er ingenting annet enn et stort risikofylt spekuleringsobjekt.
Som valuta er det tilnærmet ubruklig med de enorme prisendringene vi ser fra time til time og dag til dag.

Det er et spennende konsept, men for at det noengang skal kunne brukes som en faktisk valuta så må kursen stabilisere seg og holde seg rolig på et gitt nivå over lengre tid.
Skjer dette så vil kjøp og salg av bitcoins mer eller mindre stagnere sammenlignet med idag fordi mange av spekulantene som holder liv i bitcoinmarkedet vil miste interessen da sjansen for å tjene store penger over kort tid forsvinner.
Sist endret av Bombasa; 16. april 2013 kl. 10:52.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Tror dere at summen vil gå opp eller at Bitcoins vil nå "dø ut"? Jeg trodde at det ville stige etter det gikk ned til 150ish, men ser jo nå at det er nede på hele 56!
Personlig tror jeg den vil synke enda lengre. Håper bare at når den er ferdig å synke at det hele roer seg og man får en veldig treg og forutsigbar verdi vekst. Det ville helt klart vært det beste for Bitcoins.
Noen i denne tråden som faktisk har forsøkt å bruke Bitcoin til det den skal brukes til? (handle varer og tjenester, og ikke spekulasjon)

Hvor stort er dette markedet av varer og tjenester?

Og hvordan i all verden klarer dere å bli enige om et vederlag når "valutaen" er så vinglete? Hvis jeg skal kjøpe 10 gram hasj for kr 1000,-....hvor mange bitcoins er det nå? Hva er prisen imorgen?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Ruh Vis innlegg
Hvor stort er dette markedet av varer og tjenester?
Vis hele sitatet...
Sikkert noen som har kjøpt ganske mye rart med bitcoins, men jeg tror jeg med relativ trygghet kan si at iallefall 95% av all reell handling med bitcoins har gått til dop og lignende ulovligheter.
Sist endret av Bombasa; 16. april 2013 kl. 11:37.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Sikkert noen som har kjøpt ganske mye rart med bitcoins, men jeg tror jeg med relativ trygghet kan si at iallefall 95% av all reell handling med bitcoins har gått til dop og lignende ulovligheter.
Vis hele sitatet...
Har du noen som helst mulighet for å gjette på det?
Ikke at jeg har sjekket hva som er mulig å kjøpe for btc....
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Mechie Vis innlegg
Har du noen som helst mulighet for å gjette på det?
Ikke at jeg har sjekket hva som er mulig å kjøpe for btc....
Vis hele sitatet...
Det var et tall jeg dro rett ut av ræva, men det virker jo logisk.

Hvorfor skal noen gidde å handle med bitcoins når et visakort fungerer likegodt, med mindre man har en veldig god grunn til å forholde seg anonym?

Jeg hadde aldri giddet å gå igjennom det lille styret med registrering, overføring etc for å handle en vare jeg kan betale mye kjappere og enklere med visakortet og da med en valuta som ikke varierer med flere hundre prosenter innen veldig korte tidsrom.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hvorfor skal noen gidde å handle med bitcoins når et visakort fungerer likegodt, med mindre man har en veldig god grunn til å forholde seg anonym?
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er mer lettvint med PayPal enn med kredittkort, og er jo i prinsippet ingen forskjell mellom PP og BC sånn jeg bruker det i vertfall. Har penger på PP som ligger klar til at jeg trenger de, og det samme kunne jeg hatt på BC. Gidder ikke styre med kredittkort hver gang jeg skal ha noe. Og fordi PayPal er ekstremt nazi og har en lang liste med ting de ikke godtar omsettes via PayPal, ser jeg fint for meg at jeg kan komme til å bli en aktiv bruker av BC en gang i fremtiden.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av nikita Vis innlegg
Jeg synes det er mer lettvint med PayPal enn med kredittkort, og er jo i prinsippet ingen forskjell mellom PP og BC sånn jeg bruker det i vertfall. Har penger på PP som ligger klar til at jeg trenger de, og det samme kunne jeg hatt på BC. Gidder ikke styre med kredittkort hver gang jeg skal ha noe. Og fordi PayPal er ekstremt nazi og har en lang liste med ting de ikke godtar omsettes via PayPal, ser jeg fint for meg at jeg kan komme til å bli en aktiv bruker av BC en gang i fremtiden.
Vis hele sitatet...
På Paypal kan du i det minste ha penger stående i noen dager uten å bekymre deg over at du kan ha tapt 80% av hva du satt inn der.
Sist endret av Bombasa; 16. april 2013 kl. 12:58.
Problemet er som Bombasa er inne på, ustabiliteten.

Om eg kjøper 10 bitcoins til kr 50 pr stk, så har det kostet meg 500 kr. Enkel mattematikk og helt uproblematisk.
Men å ha de der er det jo liten verdi i, bortsett fra spekulasjoner og investering. Eg må da selge når verdien er høyere, for eks 100 kr pr bitcoin. Eg vil da få 1000 tilbake, og ha tjent 500 kr. Helt greit.

Problemet er når eg skal kjøpe noe for disse bitconinene. Den ene dagen kan eg risikere å betale 500 kr for en vare(10 bc), mens en annen dag må eg betale 1000 kr(fortsatt 10 bc). For meg som kjøper er det flott når eg sparer penger, og surt når eg taper penger på det. Er eg villig til å ta den risikoen? Nei.

De andre siden av problemet er for selger. Enten så må eg faktisk oppdatere prisene på det eg selger i henhold til kursen(noe som betyr at eg kanskje må ta 2 bc for noe en dag, mens eg må ta 7 bc en annen dag for å ikke tape penger), eller så må eg selge til flat bc verdi, og risikere å tape masse penger(eller tjene ekstra).

Om eg produserer en vare som koster meg 5 bc i varekostnad, og fem timer arbeid, så legger eg det kanskje ut for salg til 15 bc(2 bc pr arbeidstime). Dette gir meg kanskje 3500 NOK i omsetning pr solgte vare en dag. Neste dag gir det meg kanskje 5000 NOK pr solgte vare, mens to uker etter er det knapt 900 NOK. Hadde eg vært villig til å ta den risikoen som selger? Nei.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Sikkert noen som har kjøpt ganske mye rart med bitcoins, men jeg tror jeg med relativ trygghet kan si at iallefall 95% av all reell handling med bitcoins har gått til dop og lignende ulovligheter.
Vis hele sitatet...
Bitpay alene fikk $5 millioner i transaksjoner i mars, noe som er mer enn silk road får i måneden. Og det er bare en av mange betalingsløsninger som kun godtar lovlige bedrifter. Jeg ville gjettet på at MAKS 20% av all bitcoin handel er for ulovlig gods.

Sitat av nomore Vis innlegg
Problemet er som Bombasa er inne på, ustabiliteten.

Om eg kjøper 10 bitcoins til kr 50 pr stk, så har det kostet meg 500 kr. Enkel mattematikk og helt uproblematisk.
Men å ha de der er det jo liten verdi i, bortsett fra spekulasjoner og investering. Eg må da selge når verdien er høyere, for eks 100 kr pr bitcoin. Eg vil da få 1000 tilbake, og ha tjent 500 kr. Helt greit.

Problemet er når eg skal kjøpe noe for disse bitconinene. Den ene dagen kan eg risikere å betale 500 kr for en vare(10 bc), mens en annen dag må eg betale 1000 kr(fortsatt 10 bc). For meg som kjøper er det flott når eg sparer penger, og surt når eg taper penger på det. Er eg villig til å ta den risikoen? Nei.

De andre siden av problemet er for selger. Enten så må eg faktisk oppdatere prisene på det eg selger i henhold til kursen(noe som betyr at eg kanskje må ta 2 bc for noe en dag, mens eg må ta 7 bc en annen dag for å ikke tape penger), eller så må eg selge til flat bc verdi, og risikere å tape masse penger(eller tjene ekstra).

Om eg produserer en vare som koster meg 5 bc i varekostnad, og fem timer arbeid, så legger eg det kanskje ut for salg til 15 bc(2 bc pr arbeidstime). Dette gir meg kanskje 3500 NOK i omsetning pr solgte vare en dag. Neste dag gir det meg kanskje 5000 NOK pr solgte vare, mens to uker etter er det knapt 900 NOK. Hadde eg vært villig til å ta den risikoen som selger? Nei.
Vis hele sitatet...
Det er bare å ikke bruke bitcoin som en pengebinge, men heller bruke dem umiddelbart etter du har anskaffet deg dem hvis det er noe du vil kjøpe. Dette gjelder spesielt for selgere. De aller fleste får folk som Bitpay til å holde styr på kursen og gi deg automatisk $ i banken når noen betaler med bitcoin. Risikoen er lik null. Jeg driver selv en liten nettbutikk som tar betalt i bitcoin, og jeg gjør til og med omvekslingen manuelt. Jeg synes ikke det er noe problem i det hele tatt.
Sist endret av Grix; 16. april 2013 kl. 14:25.
Grix, rent teknisk, hvordan setter du prisen på varene når kursen er aå ustabil? Finnes det gode verktøy hvor du f.eks. bare kan sette en pris på varen i dollar så vil den til en hver tid regne om og vise hva prisen ville vært om man betalte med Bitcoin? (Er dette en av tingene Bitpay gjør for deg?)
Sist endret av etse; 16. april 2013 kl. 14:30.
Men dersom du veksler til $, andre tilbyr det automatisk, hvorfor ta seg bryet med å bruke BC som ett betalingsmiddel i det hele tatt? Sannsynligvis sitter kjøper med $ selv, eller NOK, og da må omvekslingen gå fra NOK -> $ -> BC -> (varetransaksjon) -> BC -> $. Dette er det "noen" som betaler for, enten du eller kjøper, eller begge.
Wow så lav den var blitt nå. Fikk folk panikk når den holdt seg imellom 80-110 bare ett par dager? Meget ustabilt.
TESTING AV BIT-COIN
Noen som gidder å være med å teste å sende/motta noen coins.
Send meg det minste beløpet du klarer, så sender jeg tilbake samme beløp.

(jeg har vel nok innlegg her til at folk stoler på ikke å bli snytt for usle kronestykker :-)

19tsyybxBo9euSUy3q4iWZrdDvXTRDjnpk

Vi burde kanskje lære/teste signert melding også (litt fersk der...).

Signer melding:
Dette er fra Mechie på Freak.no'

Signatur:
IGtUVmUNjxiJRjpY5K03xdu0EjyTG3p6qSIOJZixcy3/gobrFEg82IEoQ7TZ13QP2BJiMeb+3hyaCKqmHioyUm0=

Fikk selvfølgelig med et tegn for mye på slutten.
Riktig signert melding:

Dette er fra Mechie på Freak.no
Sendte deg 50 øre i Bitcoin Mechie. Prøv å gjøre dét med kredittkort

Tenkte jeg skulle prøve noe artig. I Bitcoin er det noe som heter Brainwallet, hvor du kan ha et passord som genererer en bitcoinaddresse.

(PS: Hvis man skal bruke Brainwallet må man bruke et VELDIG sterkt passord, for det er folk som akkurat nå sitter å tester ut så mange passord de kan for å sjekke om de finner Bitcoin-addresser med Bitcoins i)

Men jeg tenkte jeg skulle prøve noe artig, jeg har to brainwallets som inneholder Bitcoins for ca 1 krone hver:
https://blockchain.info/address/1Ltn...tz3Hu7A97fUc6E
https://blockchain.info/address/1C1W...kgzhe71q2ogYS2

Den som vil teste hvordan man redeemer en brainwallet kan teste det:
Passordet på den første er: brainWalletTest001
Og den andre en veldig lett gåte (bytt ut XX): brainWalletTest1XX7
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av freak_troll Vis innlegg
Sendte deg 50 øre i Bitcoin Mechie. Prøv å gjøre dét med kredittkort
Vis hele sitatet...
Gi meg kontonummeret ditt så overfører jeg ei krone til deg jeg..
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Gi meg kontonummeret ditt så overfører jeg ei krone til deg jeg..
Vis hele sitatet...
Ikke over landegrenser
Sitat av freak_troll Vis innlegg
Sendte deg 50 øre i Bitcoin Mechie. Prøv å gjøre dét med kredittkort
Vis hele sitatet...
50 øre? Er du sikker på at det er beløpet som når frem?

hvordan skal Mechie nå gå frem for å få ut disse 50 ørene? Må han ikke da prøve å få solgt 0.0007 bitcoins...det tar litt tid?

Si at Mechie finner en kjøper; hvordan overfører kjøperen disse 50 ørene til mechie?
Sitat av Ruh Vis innlegg
50 øre? Er du sikker på at det er beløpet som når frem?

hvordan skal Mechie nå gå frem for å få ut disse 50 ørene? Må han ikke da prøve å få solgt 0.0007 bitcoins...det tar litt tid?

Si at Mechie finner en kjøper; hvordan overfører kjøperen disse 50 ørene til mechie?
Vis hele sitatet...
Jesus Kristus, hvorfor i all verden skulle han ville konvertere 0.001 BTC til kroner?! Dette er for å teste ut Bitcoin, for moro skyld, og for å demonstrere hvor lett (mikro-)transaksjoner er med Bitcoin.

Et eksempel på bruk: En nettavis (eller blogg evt.) har en Bitcoin-addresse i bunnen av artikkelen. De som liker den sender 1 krone. Si at 100 000 personer leser den, og 5% av de sender 1 krone. Da kan man finansiere en avis på en måte som gir et insentiv til å skrive bra artikler istedet for sensasjonelle overskrifter!

(PS: Dette er bare ett av mange mange måter Bitcoin (eller noe lignende) kan gjøre verden til et bedre sted)
Sist endret av freak_troll; 16. april 2013 kl. 18:38.
Sitat av freak_troll Vis innlegg
Jesus Kristus, hvorfor i all verden skulle han ville konvertere 0.001 BTC til kroner?! Dette er for å teste ut Bitcoin, for moro skyld, og for å demonstrere hvor lett (mikro-)transaksjoner er med Bitcoin.
Vis hele sitatet...
Det var et generelt spørsmål hvor ditt eksempel ble brukt. Du må gjerne bytte ut 50 øre med 5000 kroner hvis det gjør det mer troverdig som eksempel.
Sitat av Ruh Vis innlegg
Det var et generelt spørsmål hvor ditt eksempel ble brukt. Du må gjerne bytte ut 50 øre med 5000 kroner hvis det gjør det mer troverdig som eksempel.
Vis hele sitatet...
For et større beløp er det veldig enkelt om du er villig til å betale et lite gebyr. Tjenester som f.eks. MtGox gjør det raskt og enkelt å selge BitCoins, og da kan man også lett overføre de til kontoen din. Eneste er at de tar et gebyr på cirka 100 kroner - så for små beløp er det ikke noe å gå for.
Sitat av Ruh Vis innlegg
Det var et generelt spørsmål hvor ditt eksempel ble brukt. Du må gjerne bytte ut 50 øre med 5000 kroner hvis det gjør det mer troverdig som eksempel.
Vis hele sitatet...
Åja, da beklager jeg
Det er flere måter du kan gjøre det.

1) Cash. Annonser på localbitcoin.com og Bitcointalk.org (skandinavisk subforum) at du vil veksle bitcoin for cash i din by og se om noen svarer. Etterhvert som flere begynner å bruke Bitcoin blir dette lettere (for da øker du sannsynligheten for at noen nær deg vil veksle)

2) Bankoverføring (person til person). Ta kontakt med sturle (http://bitmynt.no/) eller andre som selger og kjøper Bitcoin privat.

3) Gjennom en børs. Sett inn dine Bitcoins på en børs, f.eks Bitstamp. Da kan du selge de der og overføre (med f.eks SEPA-overføring) til din bankkonto.

4) Paypal (eller lignende). Det er flere steder du kan selge dine Bitcoins for Paypal-betaling, men dette bør du kun gjøre hos en tjeneste du stoler på, for Paypal har chargeback risiko.

Jeg glemte jo den viktigste måten: Du kan rett og slett bruke de til å kjøpe ting, donere eller spare. Her er en oversikt over noen av stedene du kan bruke Bitcoin (det blir flere og flere): http://bitcoinmagazine.com/where-to-...your-bitcoins/

(Off topic: Hvorfor går det ikke an å redigere innlegg etter 5 minutter )

Så rart, jeg prøvde å redigere innlegget, men det gikk ikke. Og når jeg skrev et svar så havnet det automatisk inne i det forrige innlegget mitt...
Sitat av freak_troll Vis innlegg
Sendte deg 50 øre i Bitcoin Mechie. Prøv å gjøre dét med kredittkort

Tenkte jeg skulle prøve noe artig. I Bitcoin er det noe som heter Brainwallet, hvor du kan ha et passord som genererer en bitcoinaddresse.

(PS: Hvis man skal bruke Brainwallet må man bruke et VELDIG sterkt passord, for det er folk som akkurat nå sitter å tester ut så mange passord de kan for å sjekke om de finner Bitcoin-addresser med Bitcoins i)

Men jeg tenkte jeg skulle prøve noe artig, jeg har to brainwallets som inneholder Bitcoins for ca 1 krone hver:
https://blockchain.info/address/1Ltn...tz3Hu7A97fUc6E
https://blockchain.info/address/1C1W...kgzhe71q2ogYS2

Den som vil teste hvordan man redeemer en brainwallet kan teste det:
Passordet på den første er: brainWalletTest001
Og den andre en veldig lett gåte (bytt ut XX): brainWalletTest1XX7
Vis hele sitatet...

Takk for test så langt. Får uansett ikke sjekka før i morra (på jobb-pc).
Brainwallets skjønte jeg ikke stort av, må sjekke...

En annen ting: Den adressen jeg oppga - hvis det var på en offline pc (som har vært online og synket opp), vil det fungere fordi adressene alltid finnes ledig i en pool på 100?
Uten de pre-genererte adressene så måtte vel adressen spres ut på p2p for å kunne motta...
Sitat av Mechie Vis innlegg
Takk for test så langt. Får uansett ikke sjekka før i morra (på jobb-pc).
Brainwallets skjønte jeg ikke stort av, må sjekke...

En annen ting: Den adressen jeg oppga - hvis det var på en offline pc (som har vært online og synket opp), vil det fungere fordi adressene alltid finnes ledig i en pool på 100?
Uten de pre-genererte adressene så måtte vel adressen spres ut på p2p for å kunne motta...
Vis hele sitatet...
Du kan generere addresser på en offline PC og printe de ut om du vil (eller lagre de på minnepenn), de trengs ikke spres på nettverket. Det eneste du trenger er de private nøklene. Dette kaldes "cold storage" og det er måten man går frem om man vil være 100% sikker på at ikke hackere stjeler dine Bitcoins (spesielt for store summer).

Grunnen til at man har den poolen med pre-genererte addresser er bare for at du skal kunne slippe å ta backup for hver eneste gang du overfører bitcoins eller legger til nye adresser.

Å "sweepe" brainwalleten kan gjøres på flere måter, men her er en enkel måte å gjøre det på om man bruker blockchain.info/wallet:

1) Registrer deg og logg inn
2) Trykk på "Import/Export" og "I understand"
3) Under Brainwallet skriver du inn passordet og trykker "Generate key".
4) Nå skal adressen være lagt til din Blockchain.info-wallet, men siden flere personer har tilgang til passordet må du overføre milliBitcoinene til en annen adresse (hvis du vil ha de).
Heisann freaks. Jeg er helt ny hva gjelder bitcoins, men jeg synes konseptet er helt fantastisk og har lyst til å kjøpe meg inn i denne valutaen.

Har registrert meg på bitstamp.net, men synes det virket forferdelig kronglete å overføre penger dit. Sto masse om SETA-land og wire transfer..

Hva er den smidigste måten for en ny bruker å kjøpe bitcoins på?
Jeg synes det var ganske enkelt å overføre til Bitstamp, med SEPA-overføring. Bare å skrive inn informasjonen de kommer med i nettbanken din.

Men sturles (bitmynt.no) selger bitcoin for norsk bankoverføring, det er veldig enkelt og raskt.

Om du vil kjøpe med kredittkort skal det visstnok gå på http://www.btcquick.com/, men det er dyrt (7,5% over mtgox).
Takk for raskt og godt svar freak_troll.

Da går jeg for bitstamp, det passer meg egentlig veldig bra da jeg først og fremst skal spekulere.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
På Paypal kan du i det minste ha penger stående i noen dager uten å bekymre deg over at du kan ha tapt 80% av hva du satt inn der.
Vis hele sitatet...
Så sant så sant :-)
Måtte virkelig le av kommentaren din....
Der var innskuddet gjort. Nå er det bare å vente på at spekulasjonsmulighetene byr seg i en av verdens mest ustabile valutaer
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Der var innskuddet gjort. Nå er det bare å vente på at spekulasjonsmulighetene byr seg i en av verdens mest ustabile valutaer
Vis hele sitatet...

Hadde du kjøpt bitcoins i dag tidlig, hadde du spart nesten 20 usd pr bitcoin
Hvis den faller i morgen tidlig tenker jeg at jeg kommer til å invistere i noen bitcoins til. Etter hva jeg har sett de siste dagene har prisen på bitcoin vært lav på starten av dagen, blitt høyere frem til formiddagen, og falt svakt utover kvelden. (men dette er ingen fasit)
Sitat av Mechie Vis innlegg
Så sant så sant :-)
Måtte virkelig le av kommentaren din....
Vis hele sitatet...
Det er helt korrekt, og er derfor man ikke bør investere mer enn man tåler å tape. Men jeg mener at hvis man ser mulighetene til Bitcoin kan man hjelpe utviklingen med å bruke Bitcoins der det er mulig.

Når weben kom på begynnelsen av 90-tallet var det bare noen få websider, og mange mente det var helt ubrukelig. De klarte ikke se for seg mulighetene, akkurat som mange idag ikke ser hvorfor Bitcoin er en god idé.

Mange tror at Visa, Mastercard og PayPal er billig, men det er bare fordi kostnaden ligger hos den som tar imot betalingen (altså prisen på varen blir høyere). Se her for en sammenligning mellom BitPay og Visa/MC/PP: https://bitpay.com/pricing

Dette betyr at butikker vil kunne gi rabatt om man bruker Bitcoin. Når det skjer tror jeg flere begynner å se nytten.

Se her for en veldig god forklaring på hvorfor vi trenger Bitcoin: http://www.youtube.com/watch?v=U7BfjsCAZyQ

PS: BitPay er bare en av flere "Merchant Solutions" for Bitcoin-betaling, men det som ramses opp i videoen gjelder for alle.

Det var feil video fant jeg ut... Men finner ikke den jeg tenkte på. Men uansett så er de første minuttene av videoen gode argumenter for Bitcoin,
Sist endret av freak_troll; 16. april 2013 kl. 23:04.
Sitat av etse Vis innlegg
Grix, rent teknisk, hvordan setter du prisen på varene når kursen er aå ustabil? Finnes det gode verktøy hvor du f.eks. bare kan sette en pris på varen i dollar så vil den til en hver tid regne om og vise hva prisen ville vært om man betalte med Bitcoin? (Er dette en av tingene Bitpay gjør for deg?)
Vis hele sitatet...

Jeg bruker ikke bitpay selv, jeg har et skript kjørende på serveren min som oppdaterer btc/usd prisen per 5. min automatisk. Varene sin pris er fastsatt i usd.
Har to mottatte beløp nå, men det står "ukjent" på begge.
Den ene har 125 bekreftelser, den andre har 350 nesten.

Hvorfor ukjent avsender?
Er det murlig å kjøpe fks 1 bitcoin når prisen er lav også cashe ut pengene ifra bitcoin når kursen er kjempe høy? Murlig å tjene penger på dette?
Sist endret av Pyromannn; 17. april 2013 kl. 13:01.