Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 696
Hei.
Nå har jeg akkurat installert skolelinux på en gammel Simens jeg har her. Veldig lekkert.
Men, jeg har et problem, jeg får den ikke til å koble seg på nett, for den må på en måte gjør som resten av Windows-PCne vi har i huset ellers her, det er å motta en IP adresse fra routeren/huben jeg har her.

Men jeg klarer ikke finne ut hvordan jeg klarer å skru av den DNS serveren som er oppe og går på linux PCn nå og hvordan får jeg den ut på nett?
Er det noen som kan hjelpe meg?

På forhånd takk!
Kanskje dette er trickset:

Kode

apt-get install dhcpcd
[edit]
Opprinnelig postet av hagebakken
Men, jeg har et problem, jeg får den ikke til å koble seg på nett, for den må på en måte gjør som resten av Windows-PCne vi har i huset ellers her, det er å motta en IP adresse fra routeren/huben jeg har her.
Vis hele sitatet...
[/edit]
Sist endret av nudo; 7. august 2004 kl. 21:06.
nudo: jeg tror ikke dhcpcd er det han trenger.

http://www.roaringpenguin.com/pppoe
Sjekk der. Husk @online.no bak brukernavnet.

EDIT: Sorry. Var kjapp der. Leste Telenor ADSL og tenkte med en gang pppoe. My bad.
Sist endret av Nichotin; 7. august 2004 kl. 21:38.
Lenge siden jeg har satt opp dhcpcd, da jeg bruker debian mest på servere:

Det er mulig du kun trenger å sette /etc/network/interfaces

Kode

iface eth0 inet dynamic
flap's Avatar
Trådstarter
Andre forslag? :P Hvordan deaktivere DHCP på linux burken?
killall -9 dhcpd hvis det er dhcp-serveren den kjører du tenker på. Husk at skolelinux først og fremst er lagt til rette for skolenettverk og deres oppsett, da det ikke er så konfigurerbart som en distro beregnet på andre oppsett. Dessuten er pakkene mye eldre enn hva man får i en moderne distro.