Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2270
Jeg ser dårlig på lang avstand. Sliter med å kjenne igjen ansikt hvis personene står mer enn 20 meter unna. I tillegg sliter jeg med å lese veiskilt med stedsnavn, må nesten være 15 meter fra skiltet for å klare å lese teksten.

For noen år siden var jeg hos optikeren og fikk konstatert at jeg har -75 elns. Vet ikke om det er mye. Fikk noen prøvelinser men følte ikke at langsynet mitt ble noe særlig bedre så sluttet å bruke de.

Nå skal jeg begynne å jobbe som kranfører og trenger derfor godt syn. Vil synet mitt kunne bli 100% bra hvis jeg får riktig synsstyrke på linsene/brillene eller vil det bare bli f.eks. 90% bra?
Kan være lurt å høre med optikeren kanskje?
Minus 75?!? Det er....mye, ja. Tviler på at det stemmer. Mener du 7,5?
Selv 7,5 er voldsomt. Tipper på 0,75. Jeg har det samme problemene om natta og bruker briller på -1 som jeg kjøpe på Coop extra. Tror du skal ta deg en ny tur til optiker og skriv ned resultatet, og prøv briller der.
Jeg har -0,75 og mitt syn ble 100% med riktige briller. Stikk innom Specsavers så får du deg en synstest med øyehelsesjekk og 2 par briller med glass til 1500 spenn. Får det vell ikke billigere enn hos dem.
Hm - 75 sier du? Da trenger du ikke briller men kikkert eller kanskje mikroskop?

Om du kan lese greit men feks sliter med å lese feks skilt, eller ting blir litt ute av fokus om du flytter blikket raskt så kan det være noe med avstandskorrigering og zoom? Husker ikke hva det kalles men det finnes spesielle linser på briller som korrigerer for det.

Kranfører? Sånn svær heisekran på byggeplass? Trodde det var krav til synstest før en får "heisekran-lappen"?
om du bare er nær/langsynt kan det fint korrigeres til normalen med briller, ofte også linser.

verre å få "normalt" syn om du er langsynt på det ene, nærsynt på det andre, sjeler, mangler dybdesyn og har skjeve hornhinner, men det har bare hindra meg minimalt på ting som fotballbanen, men får lov til å ta lappen osv.. og hvem har 100% perfekt syn anyways?

siden du føler deg hindra så "bare" fiks deg perfekte briller for øya dine (nøye testing av begge øya og briller lagd akk for dem), og gratulerer med ny look og 10 mer iq poeng!
Har 0,75 på ett og 0,50 på andre øyet, synet mitt er helt supert med briller. Kan kjøre personbil uten briller, men må bruke briller når jeg kjører Trekkvogn og tralle.
Prøv å få tak i noen "billigbriller" som er -1,0 og se om du ser bedre med de. selges stortsett på nille, europris osv. En tur til optiker koster 600, og billigste brilleparet der koster ikke mange hundrelappene. Det er verdt det.
Jeg har -1.25 og ser veldig bra med briller. Er ikke så glad i linser, men syns pc-skjermen og tven får et litt skarpere og klarere bilde med linser.
Jeg gikk med dårlig syn fram til midten av 20 årene og så ikke poenget med å skaffe meg briller - det fungerte jo greit uten.

Men jeg hoppet på et tilbud om billig synsundersøkelse og gratis briller, å jeg må innrømme at det ble en annen verden etter jeg prøvde brillene mine for første gang.

Brukte først brillene kun når jeg kjørte bil, så begynte jeg å bruke de i jobb. Og nå etter 7-8år bruker jeg dem fra morgen til kveld.
Kjøpte til og med ganske stilige, dyre briller for et år siden. Noe jeg aldri hadde vurdert for noen år siden.

Om synet blir 100% kan jeg ikke svare på, men jeg anbefaler på det sterkeste å prøve. Det kan i alle fall ikke bli dårligere.
Helt perfekt blir det jo ikke. Jeg har selv helt sinnsykt dårlig syn, husker ikke om det var pluss eller minus, men er 8 på høyre og 7.5 på venstre. Pluss skjeve hornhinner. Det er som vanlig syn, men litt mer begrenset synsvinkel. Men er fortsatt mye mye MYE bedre med briller og kan ikke leve uten. Stikk til optikeren, bestill synsundersøkelse og kjøp deg et par briller.
Har selv minus 5, antar som over at du kanskje mente 0.75. Er det 7.5 er du jo praktisk talt blind.

Begynte på - 1, som ikke er så mye mer en du har nå. Husker ennå opplevelsen fra å se i 240p til 1080p, ville absolutt anbefalt deg å skaffe linser/briller. For så gå på årlig sjekk. Det koster. Men der er da fint å kunne se også.
Nei, mener det jeg skrev. Hadde dårligere enn det når jeg var mindre men det ble bedre og bedre etterhvert som jeg vokste opp. Har begynt å bli dårligere igjen nå.
Har selv -0.75 og -1.0. Med briller, så er det dag og natt. Ser så mye bedre med de. Nå som øya er mer vandt til det, så ser jeg nesten ikke uten haha. Regner med at jeg dårligere styrke enn det jeg skriver mtp at øynene slutter å kompensere