Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5761 1376004
Helt uinteressant, men hvorfor har tv2 gul/brun facebook?
Sitat av hypernuke Vis innlegg
One person with a belief is equal to the force of 100 000 who have only interests.

anders hadde samme sitat?
Vis hele sitatet...
Legg merke til at sitatet, jobben hos Breivik Geofarm osv. er lagt til i dag etter hendelsen fant sted.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Nå er det på tide at jeg legger meg! Dette har vært en lang sinnsyk dag,
og denne tråden er nok uten tvil den mest populære tråden på nFF noen sinne,
og jeg har idag lest 1650+ forumposter, noe som er ny personlig rekord!

Jeg må si jeg nesten gruer meg til å se det oppdaterte dødstallet når dykkerne har fått sett over hele bunnen.
Sist endret av Up; 23. juli 2011 kl. 05:28.
Sitat av Norweedian Vis innlegg
http://www.facebook.com/Kristoffer.Nordin

Co-Director hos Breivik Geofarm
Vis hele sitatet...
tja....

Kristoffer Danielssen added Breivik Geofarm to his work.
4 hours ago
Vis hele sitatet...
Trukke det
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Med 4-5 fulle magasiner skal han ha truffet ekstremt presist (jeg er usikker på hvor mye et magasin rommer, men hvis jeg tenker tilbake til CS-tidene tar M4 30 patroner). Hvis vi sier at 100 stk. ble drept totalt og 50 skadet skal han ha truffet uvirkelig bra med 5 (150 patroner) magasiner. Han hadde garantert massevis av bomskudd og skremselskudd "in the heat". Jeg vil tro at han må ha hatt minst 10 fulle magasiner med seg. Tar vi utgangspunktet i at hvert magasin veier 2-3 kilo(?) er vi oppe i 25 kilo. Tja, det er jo mulig, men som sagt krever det en enorm presisjon å gjennomføre alt dette på så kort tid og at ingen prøvde å overmanne han når han ladet geværet sitt (såfremt det var mulighet for det, noe det må ha vært) ser jeg nok en gang på som veldig rart. Overlevelses instinktet slo garantert inn hos alle de 80+ som ble drept... Er sikker på at det er noe mer enn "bare" en desperado som skjøt "vilt/presist" rundt seg på Utøya igår, enten det er medhjelpere eller hjelp av sprengstoff.
Vis hele sitatet...
Skjønner du har erfaring fra CS-tida, ja, men tvilsomt om du har noe utover det. Jo lavere kaliber du skyter med jo bedre presisjon som utgangspunkt for SIBO strategi (strid i bebygd område, millitær sjargong overført til CS-sjargong). Om han hadde benyttet seg av HK-MP5 kunne du gitt han bind for øynene (real life, ikke CS) og han kunne knerta det antallet på kortere tid - uten proper training (!). Med en AR-15, "sivil" utgave av en M-16 (M-16 heter egentlig M-16 AR-15) antar jeg han benyttet seg av 20 skudds magasin med 5.56mmx51mm ammunisjon. Bomskudd tas ikke med i beregning ved presisjonsanalyser, siden det i all hovedsak telles som en "menneskelig svikt" mer enn potensiell "teknisk svikt". Avstand derimot, er gjerne tellende for at eventuelt "bomskudd" i beregnes ... (dårlig forklart men ballistikk er ikke min sterke side).
Faktisk stor sjanse for at noen fra Freak var på denne samlinga, så kanskje vi får høre om deres opplevelser senere. Garantert mange sterke historier fra denne dagen, og håper de som gikk igjennom dette og de pårørte får all oppfølgingen og hjelpen de trenger for å komme seg videre. Dette er en trist dag for Norge.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Hvorfor faen er det ikke mulig å ha noensomhelst sikkerhetsfolk der mens ungdommene var der??
Vektere, politifolk og likn, bevæpnete..

På et arrangement med 650 så har du jo en god del medisinsk personell.
Der kommer jo den politiske eliten også på besøk!

5-10 vanlige vektere, eller 3-5 bevæpna politifolk hadde holdt til å stoppe ham og massakren
Sitat av ribtin Vis innlegg
tja....



Trukke det
Vis hele sitatet...
Okei, ser det nå ja. Var altfor rask på avtrekkeren der.
Sitat av ribtin Vis innlegg
tja....



Trukke det
Vis hele sitatet...


"En moderne helt" ?

Denne fyren legger til sitatet og arbeidsplassen etter angrepet og skriver at drittsekken er en helt?



politiet er vel på besøk?
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hvorfor faen er det ikke mulig å ha noensomhelst sikkerhetsfolk der mens ungdommene var der??
Vektere, politifolk og likn, bevæpnete..

På et arrangement med 650 så har du jo en god del medisinsk personell.
Der kommer jo den politiske eliten også på besøk!

5-10 vanlige vektere, eller 3-5 bevæpna politifolk hadde holdt til å stoppe ham og massakren
Vis hele sitatet...
Dette er ikke USA.
Sitat av mumL Vis innlegg
https://www.facebook.com/photo.php?f...00002078332529

Sjekk kommentarfeltet. Noe muffens med han her.
Vis hele sitatet...
Får opp dette:
"Innholdet er for øyeblikket utilgjengelig
Siden du ønsket å vise, kan ikke vises akkurat nå. Den kan være midlertidig utilgjengelig, du kan ha klikket på en gammel lenke eller det kan være du ikke har tillatelse til å se denne siden."
Vis hele sitatet...
Facebook kontoen hans er slettet ser det ut som..
Sitat av Turbolego Vis innlegg


"En moderne helt" ?

Denne fyren legger til sitatet og arbeidsplassen etter angrepet og skriver at drittsekken er en helt?



politiet er vel på besøk?
Vis hele sitatet...

Mulig han har blitt faceraped? Han har også delt noen lenker med "støttegrupper"
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Jeg har og fult både freak.no, såvell som diskusjon.no sin tråd - samtidig som jeg har oppdatert og snakket på et amerikansk forum, sett nyheter i over 14 timer nå. Så, god natt, snakkes snart. Takk for at vi alle kan holde sammen og snakke og oppdatere i disse tider. Jeg setter mer pris på freak.no nå enn jeg gjorde, og er glad vi har slike fantastiske brukere her. Må dere alle som har holdt på som meg og andre også legge oss nå.. Vi får nok vite mere på nyheter når vi våkner..
"kinda funny that atleast one of his friends from wow is also an extreme nationalist from Sweden and they might have talked about this on wow. How long does blizzard store chat logs, can they help the police with evidence here?"

Fra Silvermoon forum http://eu.battle.net/wow/en/forum/to...age=3#new-post
Sitat av Turbolego Vis innlegg


"En moderne helt" ?

Denne fyren legger til sitatet og arbeidsplassen etter angrepet og skriver at drittsekken er en helt?



politiet er vel på besøk?
Vis hele sitatet...
Hele gjengen er forskrudd med nynazisme.
Mens jeg sover litt, så syns jeg dere kan forske litt på den bilen på sto på Utøya
http://kamzy.no/2011/07/23/den-verste-dagen-i-mitt-liv/

Ei som var på Utøya i dag har blogget om det.
Sist endret av Norweedian; 23. juli 2011 kl. 05:39.
God natt freaks . Kondolorer med alle pårørende eller nære tilknyttede av denne tragedien. Håper bare jeg ikke er en av dem
Sitat av noy Vis innlegg
Skjønner du har erfaring fra CS-tida, ja, men tvilsomt om du har noe utover det. Jo lavere kaliber du skyter med jo bedre presisjon som utgangspunkt for SIBO strategi (strid i bebygd område, millitær sjargong overført til CS-sjargong). Om han hadde benyttet seg av HK-MP5 kunne du gitt han bind for øynene (real life, ikke CS) og han kunne knerta det antallet på kortere tid - uten proper training (!). Med en AR-15, "sivil" utgave av en M-16 (M-16 heter egentlig M-16 AR-15) antar jeg han benyttet seg av 20 skudds magasin med 5.56mmx51mm ammunisjon. Bomskudd tas ikke med i beregning ved presisjonsanalyser, siden det i all hovedsak telles som en "menneskelig svikt" mer enn potensiell "teknisk svikt". Avstand derimot, er gjerne tellende for at eventuelt "bomskudd" i beregnes ... (dårlig forklart men ballistikk er ikke min sterke side).
Vis hele sitatet...
Det å ALENE drepe 80+ samt skade MASSEVIS på relativt kort tid er så og si UMULIG med håndholdte våpen. Det håper jeg selv våpeneksperten forstår. Uansett, lite poeng i å være spydig når det ser ut som om jeg har rett allikevel:

http://www.vgtv.no/#!id=42417

"noen begynte å skyte, utkledd som politimenn"
Tror jeg legger meg nå. Kondolanser til alle som har mistet noen. Håper dere alle sover godt!
God natt!
Sist endret av Fusjon; 23. juli 2011 kl. 05:41.
Litt rart at alle sier de begynte å høre skyting siden han brukte lyddemper.
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Litt rart at alle sier de begynte å høre skyting siden han brukte lyddemper.
Vis hele sitatet...
Regner med du kun kjenner til lyddempere fra spill og filmer. I virkeligheten demper de ikke så mye lyd.
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Litt rart at alle sier de begynte å høre skyting siden han brukte lyddemper.
Vis hele sitatet...
en lydemper lager forsatt stor lyd, ikke alt er slik man ser på film


http://www.youtube.com/watch?v=vhwWS5sU1tU der ser du en som skyter med usp, med lydemper,
Sist endret av First-Price; 23. juli 2011 kl. 05:45.
Sitat av Yanee Vis innlegg
"kinda funny that atleast one of his friends from wow is also an extreme nationalist from Sweden and they might have talked about this on wow. How long does blizzard store chat logs, can they help the police with evidence here?"

Fra Silvermoon forum http://eu.battle.net/wow/en/forum/to...age=3#new-post
Vis hele sitatet...

ooooh interesangt. tips politiet om at de bør kontakte blizzard.
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Litt rart at alle sier de begynte å høre skyting siden han brukte lyddemper.
Vis hele sitatet...
Kilde til lyddemper?

Ikke at det har mye å si...
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Litt rart at alle sier de begynte å høre skyting siden han brukte lyddemper.
Vis hele sitatet...
Lyddemper fjerner IKKE lyden, ofte fjerner det bare den skarpe smellen fra 5.56x45!!


Whatever se på denne; http://www.facebook.com/profile.php?id=100002620052297

Faren til han andre svensknazien som jobbet i firmaet??
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Lyddemper fjerner IKKE lyden, ofte fjerner det bare den skarpe smellen fra 5.56x45!!


Whatever se på denne; http://www.facebook.com/profile.php?id=100002620052297

Faren til han andre svensknazien som jobbet i firmaet??
Vis hele sitatet...
Han så jo ut som en forbanna retarded nynazist-downie. Beklager språket, men han så ikke riktig god ut. Tror ikke Anders B var alene om dette.

Ser han Kristoffer Danielssen publiserer linker til http://www.facebook.com/event.php?eid=166957000044018 ganske ofte. Created by Kristoffer Danielssen, Sigvard Adolfsson, Måns Sjøgren, Neoma Taylor. Merklige folk. Hun Neoma virker jo som en nynazist.. Hun skrev für deutschland!
Sist endret av Donkeybrain; 23. juli 2011 kl. 05:50.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Lyddemper fjerner IKKE lyden, ofte fjerner det bare den skarpe smellen fra 5.56x45!!


Whatever se på denne; http://www.facebook.com/profile.php?id=100002620052297

Faren til han andre svensknazien som jobbet i firmaet??
Vis hele sitatet...
Det er ingen vits i å plage familien. Hverken til gjerningsmannen eller hans venner.
Må innrømme at jeg skammer meg litt her jeg sitter....... Var skråsikker på at det var muslimer som sto bak dette angrepet... Så viser deg seg at det var en nordmann....http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7723548

Her har jeg (ikke på forumet men ellers) bjeffet rundt om at man burde stenge grensene, bure inn alle muslimer, skyte Mulla Krekar og sprenge alle moskeer i Norge!

Så viser det seg at det var en nordmann....... Fy faen!
Beklager til alle jeg har sett sint på, alle jeg har dratt under samme kam, alle jeg har hatt stygge tanker om...

Beklager.........
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
NAZIDOWNS ÅÅÅjeee =)




Vi må kunne le litt i denne nasjonle katastrofen.. hjelper oss å komme videre

Sitat av Olje14 Vis innlegg
Må innrømme at jeg skammer meg litt her jeg sitter....... Var skråsikker på at det var muslimer som sto bak dette angrepet... Så viser deg seg at det var en nordmann....http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7723548

Her har jeg (ikke på forumet men ellers) bjeffet rundt om at man burde stenge grensene, bure inn alle muslimer, skyte Mulla Krekar og sprenge alle moskeer i Norge!

Så viser det seg at det var en nordmann....... Fy faen!
Beklager til alle jeg har sett sint på, alle jeg har dratt under samme kam, alle jeg har hatt stygge tanker om...

Beklager.........
Vis hele sitatet...


I 16-17-18-19tida gikk det så jævli mye antimuslimsk hyling på facebook, og det var rapporter om hijabjenter som ble regelrett banka opp

Satte opp et stort innlegg på face mot det!
Jeg tenkte alltid på om vi ble kvitt nazisme med makt under ww2? Jeg tok visst feil
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Best å ta en liten pause med oppdateringer og nyhetssjekk.

Blir nesten gal i hodet av å se og høre på dette her...80....
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
NAZIDOWNS ÅÅÅjeee =)




Vi må kunne le litt i denne nasjonle katastrofen.. hjelper oss å komme videre





I 16-17-18-19tida gikk det så jævli mye antimuslimsk hyling på facebook, og det var rapporter om hijabjenter som ble regelrett banka opp

Satte opp et stort innlegg på face mot det!
Vis hele sitatet...
Ja, slikt skjer når sinnet koker og går ut av kontroll. Heldigvis var den antatte gjerningsmannen etnisk norsk, og ikke muslimsk innvandrer. Ellers ville hendelsen hatt helt andre konsekvenser, ikke minst for norges muslimer.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Best å ta en liten pause med oppdateringer og nyhetssjekk.

Blir nesten gal i hodet av å se og høre på dette her...80....
Vis hele sitatet...
87 faktisk.
Sist endret av Moreagain; 23. juli 2011 kl. 05:56.
Sitat av civix Vis innlegg
Jeg tenkte alltid på om vi ble kvitt nazisme med makt under ww2? Jeg tok visst feil
Vis hele sitatet...
Gjerningsmannen var da vel ikke nazist?
Av det som er kommet frem er det ingenting som tyder på at Breivik er en nazist, han er en nasjonalist med forkjærlighet for Israel og et intenst hat mot Islam.

Jeg vil påstå at angrepet er politisk motivert og siktet mot AP fordi de er et regjeringsparti fordi de i følge hans syn har ødelagt landet når det kommer til Islam/innvandring.
Sitat av Affo Vis innlegg
Gjerningsmannen var da vel ikke nazist?
Vis hele sitatet...
Han var nynazist, en ideologi som er bygget rundt den avdøde nazisme.
Sitat av Olje14 Vis innlegg
Må innrømme at jeg skammer meg litt her jeg sitter....... Var skråsikker på at det var muslimer som sto bak dette angrepet... Så viser deg seg at det var en nordmann....http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7723548

Her har jeg (ikke på forumet men ellers) bjeffet rundt om at man burde stenge grensene, bure inn alle muslimer, skyte Mulla Krekar og sprenge alle moskeer i Norge!

Så viser det seg at det var en nordmann....... Fy faen!
Beklager til alle jeg har sett sint på, alle jeg har dratt under samme kam, alle jeg har hatt stygge tanker om...

Beklager.........
Vis hele sitatet...
Jeg skjemmes over alt som har blitt sagt i dag fra norske landsmenn. Viser hvor rasistisk befolkningen i dette landet egentlig er. Jeg håper bare folk kan lære og reflektere over dette, og at man ikke skal som du sier, "dra alle under samme kam". Som han lengre oppi her som på grunnlag av bildet på facebook kaller en person for "en forbanna retarded nynazist-downie". Har du ikke lært noe av denne dagen? Først facebook grupper og storstyr om at vi må bombe hele midtøsten osv osv, også når det viser seg og være noen andre, skal vi like greit dra alle under en kam der også?

Skjemmes over mine landsmenn i dag..
Ja hvor kommer alt nazist snakket fra?
Sitat av civix Vis innlegg
Han var nynazist, en ideologi som er bygget rundt den avdøde nazisme.
Vis hele sitatet...
Nei?!
Har du lest noen av innleggene hans på document.no?
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Av det som er kommet frem er det ingenting som tyder på at Breivik er en nazist, han er en nasjonalist med forkjærlighet for Israel og et intenst hat mot Islam.

Jeg vil påstå at angrepet er politisk motivert og siktet mot AP fordi de er et regjeringsparti fordi de i følge hans syn har ødelagt landet når det kommer til Islam/innvandring.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om Breivik hadde forkjærlighet til Israel. Hvis dette stemmer, er massakrene ikke tilfeldige, men kommer dagen etter Jonas Gahr Støres erklæring om erkjennelse av staten Palestina i FN, på AUFs ungdomsleire på Torsdag:
http://politisk.tv2.no/nyheter/st%C3...et-ma-skje-na/
Sitat av civix Vis innlegg
Han var nynazist, en ideologi som er bygget rundt den avdøde nazisme.
Vis hele sitatet...
Du er åpenbart HELT på jordet.
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Det å ALENE drepe 80+ samt skade MASSEVIS på relativt kort tid er så og si UMULIG med håndholdte våpen. Det håper jeg selv våpeneksperten forstår. Uansett, lite poeng i å være spydig når det ser ut som om jeg har rett allikevel:

http://www.vgtv.no/#!id=42417

"noen begynte å skyte, utkledd som politimenn"
Vis hele sitatet...
Nu vel, våpenekspert er litt vel å ta i. Nå ser jeg posten min var noe kort og kanskje litt for teknisk fokusert til å gi et realistisk bilde av hva jeg prøvde å få frem og det var i grunn henvisningen din - som du igjen repeterer her - at det er UMULIG å gjennomføre en slik massakre alene på relativt kort tid basert på ammunisjonsmengde, "overlevelsesinstinkt", osv, kjøper jeg ikke. Hva jeg mente med at det var tydelig du hadde erfaring fra CS var rett og slett tanken på at noen - spesielt unge eller ungdom - skulle forsøke å enten alene - eller sammen - forsøke å avvæpne en bevæpnet iskald drapsmann. Kanskje litt spydig, men ikke realistisk.

Overlevelsesinstinktet hos folk flest, og spesielt barn, vil være å rømme mer enn å forsøke å overmanne. På TV2 nyhetene oppdaterer en talsmann for politiet at så langt er det ikke avdekket flere personer og det er vel i grunn det jeg forholder meg til også. Når det kommer til umulighetspåstanden din kan jeg røpe såpass at i forsvaret ble vi (gruppen vår) faktisk opplært i --beskyttelse-- av slike scenarioer, da i såkalt "Strid I Bebygd Område" (SIBO), og jeg stoler fullt og helt på instruktøren fra Politi og de fra Rena leir på tidligere utsagn.
CNN's artikkel inneholder jo dobbelt så bra bilder som artiklene på VG og NRK sine nettsider. Bildene er usensurerte og i høy kvalitet.
Skal innrømme at jeg selv var meget islamkritisk da dette skjedde, men dere må huske at diverse islamske organisasjoner gikk ut og påtok seg skylda, samtidig som vi har blitt truet gjenntatte ganger fra samme gruppe mennesker, så at mange trodde dette var muslimer er ikke så merkelig.

Får bare håpe at det ikke kommer frem at mannen har vert gjennom psykiatrien og blitt beregnet som ustabil for flere år siden, men ikke blitt innlagt eller fått den hjelpen han tydeligvis trengte.
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Du er åpenbart HELT på jordet.
Vis hele sitatet...
Gikk vi på forskjellige læreskoler?
Nynazisme er en politisk ideologi og kultur som blant annet bygger på den tyske nasjonalsosialismen fra 1920-tallet. Nynazismen oppstod etter nazistenes nederlag i andre verdenskrig, men ble særlig tydelig fra 1960-tallet. Nynazismen bygger på tanker både fra nazismen og den italienske og spanske fascismen, ofte med særlig vekt på rasisme. Flere organisasjoner som bygger på nynazistiske tanker, betegner seg ikke som nazistiske selv, men prøver å tilpasse seg samfunnets etablerte politiske systemer. Andre grupperinger er mer direkte og offensive. De har tatt opp i seg kulturen fra gjengkriminaliteten og har vært særlig beryktet for voldshandlinger og for å lokke til seg rotløse ungdommer.
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Nynazisme

Nynazistene plantet en bombe i en moske i oslo på 80-tallet. En slik høyreekstremisme var vanlig før, men er sjelden synlig idag. Men når den kommer, utløser den slike voldelige konsekvenser som vi alle bevitnet idag.
Så et intervju av en jente som fortalte at hun og flere andre hadde ligget i skogen i om lag 15 min før de hørte lyder i nærheten, og derfor bestemte seg for å svømme
Noen som vet noe om hvordan politiet overmannet ham? Skadeskøt de ham, eller kom han frivillig, eller hva skjedde? Grunnen til jeg spør er at, så vidt jeg vet, så pleier slike gærninger ofte å skyte seg selv før noen får slengt håndjern på dem.
Sitat av ribtin Vis innlegg
Noen som vet noe om hvordan politiet overmannet ham? Skadeskøt de ham, eller kom han frivillig, eller hva skjedde? Grunnen til jeg spør er at, så vidt jeg vet, så pleier slike gærninger ofte å skyte seg selv før noen får slengt håndjern på dem.
Vis hele sitatet...
Han var sikkert tom for ammo...
Sitat av ribtin Vis innlegg
Noen som vet noe om hvordan politiet overmannet ham? Skadeskøt de ham, eller kom han frivillig, eller hva skjedde? Grunnen til jeg spør er at, så vidt jeg vet, så pleier slike gærninger ofte å skyte seg selv før noen får slengt håndjern på dem.
Vis hele sitatet...
Han overga seg.

Han skal ha ringt politiet rett før han overga seg, om dette var for å si ifra om overgivelsen eller noe annet aner jeg ikke da dette ikke har blit nevnt i media i løpet av natten.

Han her er ikke en selvmordsbomber, han er en politisk aktivist slike pleier sjeldent å ta selvmord.
Informasjon om denne tråden: Vi har valgt å kjøre en mer passiv modereringsstil når det gjelder denne hendelsen, men nå begynner ting å gå litt over styr. Vi varsler at denne tråden kommer til å bli stengt om en dag eller to ettersom den har syltet ned i "chatting" og et evig sammensurium av ulike emner. Dere som har emner dere fortsatt ønsker å diskutere som er relatert til dette kan lage dere en egen tråd som er litt mer avgrenset til ett emne.

"Internett-detektiver": Vær snill å tenk dere om et par ganger før dere legger ut informasjon om mennesker som dere "tror" kan ha noe med denne saken å gjøre. Tro kan dere gjøre i kirken, som de sier. Dere hadde ikke likt det hvis andre la ut deres navn og på syltynnt grunnlag insinuerte at dere hadde noe med denne saken å gjøre...
Tråden er nå stengt. Dette er på ingen måte for å stoppe diskusjon om emnet eller å bedrive sensur, men for å føre til en ryddigere og mer strukturert debatt. Dere som ønsker å diskutere videre kan lage nye tråder som er mer avgrenset til et konkret emne per tråd.