Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5761 1377066
Sitat av insite Vis innlegg
Tydeligvis mange innlegg av gjerningsmannen på document dot no
Vis hele sitatet...
Hadde han et alias? Søker på navnet hans i søkefeltet, men søket resulterer i 0 treff.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av QuePasa Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Synes det er greit at mannen ble doxa, men er ikke nødvendig å begynne å leite etter kone/familie.. de har nesten garantert ikke noe med dette å gjøre..
Han jobber/jobbet med dyrking?

Han har vel ganske grei tilgang på kunstgjødsel?

hmm..
Virker som han har opprettet twitter og fb profilene bare for dette. Ganske oppmerksomhetssyk tydeligvis.
Morderen, som nå er navngitt over halve FaceBook, er/var Frimurer og medlem i en Johannesloge i Oslo.
Jeg fant adressen til han som hadde blitt intervjuet på VG og skjekket naboene hans og fant navnet på denne personen.. Ser dere kom meg i forkjøpet med google street view.. NFF er alltid først ute!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av evievu Vis innlegg
Her er bilde av gjerningsmannen i aksjon, se personen i vannet, ser ut som han ber for livet sitt før han setter en kule i han. http://i53.tinypic.com/25krjsy.jpg
Vis hele sitatet...
Om det er det vi har bilde av her, så skulle han ha sett mythbuster og prøvd å dykke til sikkerhet. Halvmeter nede og man er trygg!

Sitat av BomberMan Vis innlegg
Flere skal ha rapportert om ei sterk lukt av svovel etter bomba, er det mulig at det kan ha vært en komposisjon med AN og svovelsyre? Sistnevnte gir vel svoveldioksid (lukter "svovel") når det fungerer som oksidant?
Vis hele sitatet...
AN og svovelsyre vil reagere og danne salpetersyre og ammoniumsulid, og dermed fungerer det dårlig å fuele AN med det. Man kan blande i litt, så man får masse AN, og salpetersyre og ammoniumsulfid, men salpetersyre er ikke akkurat det beste drivstoffet, og ammoniumsulfid blir blant annet brukt som coating for å hindre AN prills til å absorbere diesel(ikke i norge tror jeg), så det er ikke noe bra drivstoff det heller. Om tviler VELDIG på at de har gått for ANNMSA, som i praksis er HNO3 + NM + ammoniumsulfid, da dette er veldig dyrt i forhold til ANFO, som vil gjøre like grei jobb!

Og om de først har fått tak i store mengder NM, så ville det vært mye greiere å bare lage ANNM, som er veldig kraftige saker.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det høyrest rart ut, ettersom diesel er mykje lettare å få tak i store kvanta av enn svovelsyre. Men korleis vil styrken på AN og svovelsyre bli vs. styrken på ammoniumnitrat og diesel?
Vis hele sitatet...
Styrken på AN + litt HNO3 og litt ammoniumsulfid vil ikke være noe bedre enn ANFO. Diesel er et så bra fuel, at du trenger kun 6% for å oppnå en oksygenbalanse på 0%, som vil gi størst energiutbytte. Dermed er det mye sprengstoff, og mye kraft. Forskjellen på ANNM og ANFO er derimot stor. Jeg har ikke regnet, men jeg er ganske sikker på at ANFO vil gi litt større gassvolum enn lik mengde ANNM, men sistnevnte har ca 50% høyere detonasjonshastighet, og en del høyere tetthet(kommer an på hvordan man "tilbereder" AN'et), og en del mer energi(noe jeg ikke har regnet på eller husker utenatt), så skadeomfanget ville nok vært like stor, bortsett fra at ground zero ville vært mye mer knust i fillebiter der eksplosjonen fant sted, grunnet høyere "peak pressure".

Sitat av BomberMan Vis innlegg
Ammoniumnitrat og svovelsyre er ikke et sprengstoff i seg selv AFAIK, men det finnes flere komposisjoner hvor AN og svovelsyre inngår i en blanding med flere ingredienser, f.eks. ANNMSA (ammoniumnitrat, nitrometan, svovelsyre). Nitrometan er enda verre å få tak på enn svovelsyre, så jeg kan ikke helt se hvordan de kan ha anskaffa det uten videre. Er ikke helt sikker på forskjellene mellom ANFO og andre AN-baserte sprengstoffer (her er det nok Up som er eksperten), annet enn at ANFO helt klart er det billigste og enkleste - og mer enn kraftig nok til å ha gjort skadene vi ser i nyhetene nå.

Svovellukta kan godt ha kommet av brannene i ettertid eller andre kilder enn selve sprengstoffet.
Vis hele sitatet...
ANNMSA blir som sagt egentlig en variant av HNO3+NM, og jeg kan understreke at den miksen er VELDIG kraftig. Men meget dyr i drift!
Nitrometan kan man kanskje få kjøpt hos drag race folk. Jeg kjenner en som pleide kjøpe tønner for 50 kroner literen hos noen litt utenfor Oslo.
Tror også at den lukta kan ha kommet av andre brennende saker, og folk er ikke kjente for å vite hva svovel lukter! Husker mamma så mange ganger klagde på svovellukt på rommet mitt da jeg var yngre, og det var ALLTID noe helt annet, som ikke lukta svovel i det hele tatt.
Sitat av QuePasa Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Triste greier, han ser jo veldig oppegående ut, at det kan klikke så jævlig for et menneske er vanskelig å forstå. Forsvarer naturligvis på INGEN MÅTE det gjerningsmannen har gjort, men når du ser på det bildet er alt sammen bare trist.

Edit; det må være søsteren da han er singel ifølge FB.
Sist endret av Simplicity; 23. juli 2011 kl. 01:21.
Kunstgjødsel gjennom dyrkevirksomhet og våpenlisens gjennom jakt, da? Ifølge facebook jakter han visst.
Sitat av sumoivar Vis innlegg
Hvordan har det seg at utenlandske medier rapporterer om navn før politiet har bekreftet det?
Vis hele sitatet...
Norske medier har andre lover å forholde seg til enn utenlandske medier. Norske medier er fullt klar over hvem det er, de har jo trossalt bilde av han som de har blurra på. De har rett og slett ikke lov til å offentliggjøre det.
Hadde jeg vært i samme situasjon hadde jeg og gjort som på mythbusters UP.

Venter fortsatt på å få vite hva som er sant, og ikke antakninger rundt tilfelle her.
Sitat av r0bin Vis innlegg
Synes det er greit at mannen ble doxa, men er ikke nødvendig å begynne å leite etter kone/familie.. de har nesten garantert ikke noe med dette å gjøre..
Vis hele sitatet...
Joa, men på facebooken og twitter så er alle bildene og postene rundt 17 juli, og bildet der ble postet 17. Juli også, så jeg tenkte at det kanskje hadde noe med saken. Ikke vet jeg.
Sitat av Rorschach Vis innlegg
Kunstgjødsel gjennom dyrkevirksomhet og våpenlisens gjennom jakt, da? Ifølge facebook jakter han visst.
Vis hele sitatet...
Ja, står det, selv om jakting med Glock er noe uvanlig.. vil jeg tro
Sitat av Rorschach Vis innlegg
Kunstgjødsel gjennom dyrkevirksomhet og våpenlisens gjennom jakt, da? Ifølge facebook jakter han visst.
Vis hele sitatet...
vell han hadde automatvåpen da ifølge nyheter.
Hero of Time
bronze's Avatar
Sitat av FlipWare Vis innlegg
Hadde jeg vært i samme situasjon hadde jeg og gjort som på mythbusters UP.

Venter fortsatt på å få vite hva som er sant, og ikke antakninger rundt tilfelle her.
Vis hele sitatet...
Det hadde ikke gjort deg mye godt med mindre du allerede var langt ute, for fyren drev med jakt og skjøt tydligvis folk som var greit langt ute. Om du var inne med land og skulle svømme under vann mens du hadde panikk hadde du ikke komt veldig langt før du hadde brukt opp luften i lungene.
*irony on* Fantastisk *irony off*, pikken har samme etternavn som meg...
Hvordan i helvete får en person med tilknytning til et høyreekstremt miljø tillatelse til automatvåpen?
Sitat av Mirni Vis innlegg
Vis hele sitatet...
ingen som har prøvd å ringe da?
Sitat av Akanth Vis innlegg
Ja, står det, selv om jakting med Glock er noe uvanlig.. vil jeg tro
Vis hele sitatet...
Men jaktlisens gjør det lettere å få tak i våpen generelt, gjør det ikke?
Sitat av nikons Vis innlegg
Hvordan i helvete får en person med tilknytning til et høyreekstremt miljø tillatelse til automatvåpen?
Vis hele sitatet...
Ved ulovlige metoder da automatvåpen er ulovlig å eie for privatpersoner..
Sitat av nikons Vis innlegg
Hvordan i helvete får en person med tilknytning til et høyreekstremt miljø tillatelse til automatvåpen?
Vis hele sitatet...
Sovjetisk lager shopping?
Skal man på død og liv eie et automatvåpen er det ikke umulig å kjøpe det.
Ridder av 1. klasse
http://bildr.no/thumb/933066.jpeg

Dette var det bildet TV2 nyhetskanalen viste på TV av gjerningsmannen...
Sist endret av Mchjort; 23. juli 2011 kl. 01:28.
Beste straffen er om de lar han gå rundt omkring, uten å kunne forlate landet.
http://www.facebook.com/pages/Anders...45683272126884

Tar av på "fansida" hans
Sist endret av cookiesRGood; 23. juli 2011 kl. 01:28.
Sitat av Rejolo Vis innlegg
Ved ulovlige metoder da automatvåpen er ulovlig å eie for privatpersoner..
Vis hele sitatet...
Ifølge TV2 er han registrert med en Glock og et automatvåpen.

"Ifølge TV 2s kilder skal den pågrepne tilhøre det høyreekstreme miljøet på Østlandet, og mannen skal ha registrert to våpen på navnet sitt – et automatvåpen og en pistol av type Glock. "
Hva faen egentlig? Dette virker helt sykt. Hvis han opprettet facebook-profilen for at folk skulle finne den no som er sannsynlig, hvorfor legger han inn bilde av moren(?) og søsteren(?) ?

Kanskje ikke så overraskende egentlig for fyren må jo være ond tvers igjennom.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
ingen som har prøvd å ringe da?
Vis hele sitatet...
Prøver å ringe så plutselig BOOM! en bombe går av fordi en person er dumbass og prøver å ringe han... tviler though


EDIT;

Also, trenger ikke å være søsteren bare fordi han står som singel, kan være eks-kona. See? There might be ONE (av mange) grunner til at han gjorde det?
I så fall er det ikke første gangen noen gjøre noe pga en eks.
Sist endret av QuePasa; 23. juli 2011 kl. 01:31.
Får frysninger av fyren. Ser jo skummel ut.

Alle mine tanker går til ofre, pårørende, og alle borgere i Norge.
Dette er forferdelig, og når vi har fått se hvem personen er, føles det enda verre.
Sitat av nikons Vis innlegg
Ifølge TV2 er han registrert med en Glock og et automatvåpen.

"Ifølge TV 2s kilder skal den pågrepne tilhøre det høyreekstreme miljøet på Østlandet, og mannen skal ha registrert to våpen på navnet sitt – et automatvåpen og en pistol av type Glock. "
Vis hele sitatet...
Hva med at vi heller forholder oss til hva som er lov i flg. Norges lover, og ikke en tablod-kanal som tydeligvis ikke er kildekritisk?

Tillegg: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=857768
Sist endret av Rejolo; 23. juli 2011 kl. 01:32.
Tviler litt på at FB profilen hans er ekte, dersom dere ser på det som er blitt poster er det veldig rart at alt bare er musikk, og at han komenterer på det selv på en merkelig måte.. Hadde en liknende profil som la meg til for en stund siden, og alt profilen la ut var sanger, profilen er blitt fjernet i ettertid tho..!
Sitat av Mchjort Vis innlegg
http://bildr.no/thumb/933066.jpeg

Dette var det bildet TV2 nyhetskanalen viste på TV av gjerningsmannen...
Vis hele sitatet...
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/281538_103736456391397_100002651290254_19949_3078284_n.jpg
Sitat av Paranoid Vis innlegg
Tviler litt på at FB profilen hans er ekte, dersom dere ser på det som er blitt poster er det veldig rart at alt bare er musikk, og at han komenterer på det selv på en merkelig måte.. Hadde en liknende profil som la meg til for en stund siden, og alt profilen la ut var sanger, profilen er blitt fjernet i ettertid tho..!
Vis hele sitatet...
Hva forventer du at han skal legge ut?

Små ledetråder om hva som skulle skje?
Sadistiske videoer?
Alt virker jo som om han ville bli tatt og bli funnet, facebook profilen er nettopp opretta.
Sist endret av detune; 23. juli 2011 kl. 01:33.
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Vis hele sitatet...
ja det var en god samling rampe-ord der
Ridder av 1. klasse
Sitat av Sqq Vis innlegg
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/281538_103736456391397_100002651290254_19949_3078284_n.jpg
Vis hele sitatet...
ser veldig likt ut ja :P
Nå har VG kommet ut med navn og bilde av han.
Sitat av Paranoid Vis innlegg
Tviler litt på at FB profilen hans er ekte, dersom dere ser på det som er blitt poster er det veldig rart at alt bare er musikk, og at han komenterer på det selv på en merkelig måte.. Hadde en liknende profil som la meg til for en stund siden, og alt profilen la ut var sanger, profilen er blitt fjernet i ettertid tho..!
Vis hele sitatet...
Mesteparten er blitt postet 17. Juli (bildene også) så hvorfor skal noen lage en fake bruker og bruker bildene og navnet til en person som dreper folk 1 uke etter?
Selv om navnet kanskje viser seg å være riktig, er det ikke sikkert at bildene på facebook faktisk er ham?
Føles som om VG har vært innom forumet og tatt med seg alt dere skriver de siste sidene.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10080610
vg.no har nå offisielt gitt ut bilde og info
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Selv om navnet kanskje viser seg å være riktig, er det ikke sikkert at bildene på facebook faktisk er ham?
Vis hele sitatet...
Sjekk vg.no.
Det er nå offisielt.
Sitat av VG
Den 32 år gamle mannen har vært aktiv innen dataspill og har vært engasjert i online-spillet World of Warcraft. I forbindelse med dette spillet har han lagt ut et bilde av et pistolløp.
Vis hele sitatet...
Jeg må bare spørre, hva har pistolløp med WoW å gjøre?
Sitat av Rejolo Vis innlegg
Ved ulovlige metoder da automatvåpen er ulovlig å eie for privatpersoner..
Vis hele sitatet...
http://www.nfps.no/index.php?doc=faq&s=erverv

Er du medlem av en skyteklubb, og aktiv i miljøet kan man anskaffe seg halvautomatiske våpen
Facebook proilen hans virker jo helt tullete , nettopp oppretett og har ingen venner.
Jo, VG bekrefter det mer eller mindre
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10080610

"For seks dager siden la han ut sin første og eneste melding på nettsamfunnet Twitter, der han la ut et kjent sitat av den britiske filosofen og sosialliberalisten John Stuart Mill."
"Våren 2009 opprettet 32-åringen et eget firma som skulle drive med dyrking av grønnsaker, rot og knallvekster. Med firma innenfor denne bransjen kan man få tilgang til store mengder kunstgjødsel."
"Den 32 år gamle mannen har vært aktiv innen dataspill og har vært engasjert i online-spillet World of Warcraft. I forbindelse med dette spillet har han lagt ut et bilde av et pistolløp."

Det er definitivt samme mann som det er lenket til her.
vg: En barndomsvenn av Breivik opplyser til VG Nett at han skal ha blitt høyreekstrem i slutten av 20-årene, og postet en rekke kontroversielle meninger på Facebook. Profilen hans ble deaktiviert etter en stund. Han opprettet senere en ny profil hvor det hovedsaklig er postet linker til musikkvideoer.

My bad
Sitat av Rakettsau Vis innlegg
http://www.nfps.no/index.php?doc=faq&s=erverv

Er du medlem av en skyteklubb, og aktiv i miljøet kan man anskaffe seg halvautomatiske våpen
Vis hele sitatet...
Som fortsatt ikke er et automatvåpen..
Sitat av detune Vis innlegg
Facebook proilen hans virker jo helt tullete , nettopp oppretett og har ingen venner.
Vis hele sitatet...
Han hadde facebook profil, men den ble deaktivert så han lagde en ny for han postet en rekke kontroversielle meninger på Facebook.
Sist endret av nambi; 23. juli 2011 kl. 01:40.
Ser han har registrert firma sitt i Rena.
Er det han som står bak jordskjelvet der igår inatt tro? Testing av eksplosiver....

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7720566
Sist endret av NaturligAroma; 23. juli 2011 kl. 01:42.
Informasjon om denne tråden: Vi har valgt å kjøre en mer passiv modereringsstil når det gjelder denne hendelsen, men nå begynner ting å gå litt over styr. Vi varsler at denne tråden kommer til å bli stengt om en dag eller to ettersom den har syltet ned i "chatting" og et evig sammensurium av ulike emner. Dere som har emner dere fortsatt ønsker å diskutere som er relatert til dette kan lage dere en egen tråd som er litt mer avgrenset til ett emne.

"Internett-detektiver": Vær snill å tenk dere om et par ganger før dere legger ut informasjon om mennesker som dere "tror" kan ha noe med denne saken å gjøre. Tro kan dere gjøre i kirken, som de sier. Dere hadde ikke likt det hvis andre la ut deres navn og på syltynnt grunnlag insinuerte at dere hadde noe med denne saken å gjøre...
Tråden er nå stengt. Dette er på ingen måte for å stoppe diskusjon om emnet eller å bedrive sensur, men for å føre til en ryddigere og mer strukturert debatt. Dere som ønsker å diskutere videre kan lage nye tråder som er mer avgrenset til et konkret emne per tråd.