Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4108 1029054
hvilken plante blir størst raskest?

tenkte da på en scrog

1plante er vel bedre enn 10små lowrydere
Sitat av ivingman90 Vis innlegg
hvilken plante blir størst raskest?

tenkte da på en scrog

1plante er vel bedre enn 10små lowrydere
Vis hele sitatet...
Spørs hvor god tid du har
En indica-dominert plante gror ikke veldig fort, blir heller ikke kjempestor. Men, du kan ha noe å røyke på relativt raskt.
Men, vil du gro en massiv plante som du nesten kan se på vokse så velger du en staiva-dominert strain. De kan fort vokse 2-4 cm om dagen(om ikke mer). Og vet at de feks i Canada gror digre beist på 2.5-3m. Da kan du begynne å snakke om yield De bruker myye lengre tid på å bli ferdige enn indica-strains though.
Sitat av moret Vis innlegg
Spørs hvor god tid du har
En indica-dominert plante gror ikke veldig fort, blir heller ikke kjempestor. Men, du kan ha noe å røyke på relativt raskt.
Men, vil du gro en massiv plante som du nesten kan se på vokse så velger du en staiva-dominert strain. De kan fort vokse 2-4 cm om dagen(om ikke mer). Og vet at de feks i Canada gror digre beist på 2.5-3m. Da kan du begynne å snakke om yield De bruker myye lengre tid på å bli ferdige enn indica-strains though.
Vis hele sitatet...
Du mener sativa og ikke staiva :P
Ja, nettopp:P
Sitter med nytt tastatur, litt uvant. Blir litt annerledes å skrive med digre, solide taster(tenk gammelt IBM-tastatur) enn det spinkle som sitter fast i den bærbare pc'en. Så slurver litt.
Sitat av ivingman90 Vis innlegg
hvilken plante blir størst raskest?

tenkte da på en scrog

1plante er vel bedre enn 10små lowrydere
Vis hele sitatet...
Vel, erfaringsmessig vil jeg si at det å få mest produkt på kortest mulig tid ikke er det beste utgangspunktet. Det er så mange variabler som spiller inn, at selv om det står 60 dager blomstring på pakka, så er det bare et estimat.

Men som nevnt tidligere, indica egner seg best for innendørsdyrking, både fordi de er mindre og mer buskete og har kortere blomstringstid enn sativaer.

Veldig mye lys + omsorg + tålmodighet + gode frø = Superweed
hei - Skal starte å dyrke.

Tenkte å lage meg en GrowBox av et gammelt kjørleskap.
Setter inn ventilasjon, og lys, trekker søvpapir i sidene.

Noen som har gjort noe liknende?

- Trenger også tips til hva slags utstyr jeg trenger å kjøpe. Noen som har erfaringer? (har lest de 30 første sidene, men orka ikke 101)
- Jord?
- Vitaminer etc? =P

Seeds? - Hva er bra for meg som nybegynner?

Er helt ny innenfor dyrking, og vil legge ut alt her når jeg er igang. (venter kun på leiligheten som er under oppussing)
Sitat av Jazzy Fizzle Vis innlegg
hei - Skal starte å dyrke.

Tenkte å lage meg en GrowBox av et gammelt kjørleskap.
Setter inn ventilasjon, og lys, trekker søvpapir i sidene.
Vis hele sitatet...
For det første burde du ikke bruke sølvpapir, invester heller i mylar(noen mener det er BS, du kan også bruke hvit maling)
Det finnes mange typer lys, blant annet HID, LED og HPS. Skal du gå for HPS, så må du forsikre deg om at du har god nok ventilasjon. HPS avgir en sinnsyk varme.

Cannabisplanter elsker negativt et lufttrykk, dvs. du burde ha en inline-vifte nede og en exhaust-vifte oppe. Exhaust-vifta burde ha høyere CFM enn inline-vifta.


- Trenger også tips til hva slags utstyr jeg trenger å kjøpe. Noen som har erfaringer? (har lest de 30 første sidene, men orka ikke 101)
- Jord?
- Vitaminer etc? =P
Vis hele sitatet...
1. Les litt mer! skjønner at du er sinnsykt gira, men lesing er en stor del av cannabiskultivering.
2. Du kan kjøpe ferdigblandinger på sider som weedshop og cropshop. Du kan også dra på plantasjen og kjøpe blomsterjord m/leca for så og blande i perlite.
Perlite kan være litt vanskelig å få tak i, siden "sesongen" er over. En løsning er å kjøpe X-TRA kattesand fra COOP

Du burde ha god drenering i jorda di. Leca-blokker i bunnen av potta, så kan du blande 30/70 eller 50/50 med perlite/jord.

3. biobizz-serien anbefales. Et lite søk så har du det!

Seeds? - Hva er bra for meg som nybegynner?
Vis hele sitatet...
Northern Lights, som anbefales i dyrkeguiden(pdf-fil) som står i den første posten.


Good luck
Takker for svar! - Får begynne å lese hele driten!

Ill be back!
Har selv dyrket northen light og kan anbefalle den på det varmeste, dyrket den i vinduskarmen og den vokste som bare det, tålte til og med en uke i mørke og dårlig vanning.
Du kan kjøpe PH - opp!
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Var litt kjapp istad å kjøpte blomsterjord med ph 5.5 på plantasjen,skal ligge mellom 5.8 å 7 vel? Tips til hva jeg kan blande i jorda for å få den opp på 5.8?
Vis hele sitatet...
Dette er langt ifra verdens undergang og bør gå helt fint. Da er det nesten viktigere å sjekke at vannet du bruker har riktig pH. Justeringssett for pH i vann finner du i dyrebutikker som fører akvariumsutstyr.
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Var litt kjapp istad å kjøpte blomsterjord med ph 5.5 på plantasjen,skal ligge mellom 5.8 å 7 vel? Tips til hva jeg kan blande i jorda for å få den opp på 5.8?
Vis hele sitatet...
pH-up?? Fåes i dyrkesjapper.
eller..
http://www.ehow.com/how_2140378_adju...-ph-level.html

eller..

http://www.landscapingideasonline.co...ing-Plants.php
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Var litt kjapp istad å kjøpte blomsterjord med ph 5.5 på plantasjen,skal ligge mellom 5.8 å 7 vel? Tips til hva jeg kan blande i jorda for å få den opp på 5.8?
Vis hele sitatet...
Dolomite lime

www.google.no

Og som herr moret sier. PH folkens. Det er der hemmeligheten ligger. Husk på at vannet fra springen som brukes som regel ikke er så ph vennlig mot damene. Så det å kjøpe et ph meter, eller kombinert med en EC måler er alfa og omega. Mye blir spart hva frustrasjon og kløing i hode angår..
Sist endret av RESpekt; 21. oktober 2010 kl. 23:07.
Sitat av RESpekt Vis innlegg
Dolomite lime

www.google.no

Og som herr moret sier. PH folkens. Det er der hemmeligheten ligger. Husk på at vannet fra springen som brukes som regel ikke er så ph vennlig mot damene. Så det å kjøpe et ph meter, eller kombinert med en EC måler er alfa og omega. Mye blir spart hva frustrasjon og kløing i hode angår..
Vis hele sitatet...
Må si meg enig her...Du kan også gå på en hvilken som helst dyrebutikk og kjøpe et PH-Test kit til aquarium... Det koster rundt 100 lappen...
Ehm - Lurer litt på hva jeg skal dyrke.

Har skjønt, og fått forklart at Northern Lights er en god plante å dyrke for nybegynnere.

- Har sjekket litt rundt og lurer på om ikke Caramelicious er et bedre alternativ?


Høres bra ut ivertfall..
- Mindre dyrketid
- God for nybegynnere
- Mer THC innhold
- Happy High

Anyone? =o
-Kan ikke se at 8-9 uker bnomstring(altså ruffly 60 dager) for Caramelicius er kortere enn 45 dager blomstring for NL.
-90% av alle frø som selges på nett er såkalt "Good for beginners".
-THC innhold er ikke alt som teller. Du må tenke balanse mellom THC og cannabioder.
-Happy High er bra.

Skal allikevel ikke slakte strainen helt. Om det er den du har lyst til å gro så sier jeg kjør på Cannabisdyrking er ingen heksekunst som er umulig å få til. Pluss at det finnes hjelp å få. Og, er det DEN strainen du vil dyrke, så kommer du antagelig til å gå for den uansett hva andre sier.
Jeg begynte med en Swiss Cheese(tydeligvis moderat vannskelighetsgrad) og det gikk veldig fint egentlig. Det er jo ugress liksom.
Hei!
Jeg har laga et skap, og HPSen avgir altfor mye varme.. Jeg har en inntaks-vifte med 105 CFM nede, og en ekstraksjonsvifte med 185 CFM oppe.. Samtidig som jeg har en bordvifte som sirkulerer nede ved plantene på full ytelse.
Alikavel blir rommet 36 celcius når det blir lukket, noe som kan bli et problem når planten skal gå i blomstring. Akkurat nå fungerer det greit, siden jeg kan ha døra oppe og temperaturen synker ned til 27.
Skapet er 180x90x70cm

Noen ideer?
Sist endret av daaa; 23. oktober 2010 kl. 00:06.
Sitat av daaa Vis innlegg
Hei!
Jeg har laga et skap, og HPSen avgir altfor mye varme.. Jeg har en inntaks-vifte med 105 CFM nede, og en ekstraksjonsvifte med 185 CFM oppe.. Samtidig som jeg har en bordvifte som sirkulerer nede ved plantene på full ytelse.
Alikavel blir rommet 36 celcius når det blir lukket, noe som kan bli et problem når planten skal gå i blomstring. Akkurat nå fungerer det greit, siden jeg kan ha døra oppe og temperaturen synker ned til 27.
Skapet er 180x90x70cm

Noen ideer?
Vis hele sitatet...
Kanskje du bør investere i en cool tube?
Hei Lovetogrow!

Jeg har nettopp satt 3 frø nedi en potte, og den ene har spiret opp og frø nr 2 er på vei til å spire, (ligger bøyd nedi jorden venter på å sprette opp) og frø nr 3 er ikke kommet opp ennå.

Har bare gjort det som et eksperiment, tatt jord utenfor i blomsterbedet til borettslaget, aner ikke hvilken type jord det er, men er klar over at det er feil. Men de spirer jo opp og frø nr 1 har fått 2 blader, eller knopper.

Satte det 3 i samme potte den 18.10.

Spørsmålet mitt er om de skal ha konstant lys nå? De har bare stått i mørke frem til nå.
Skal fikse bilde.
Sist endret av vigen22; 24. oktober 2010 kl. 16:38.
Sitat av vigen22 Vis innlegg
Hei Lovetogrow!

Jeg har nettopp satt 3 frø nedi en potte, og den ene har spiret opp og frø nr 2 er på vei til å spire, (ligger bøyd nedi jorden venter på å sprette opp) og frø nr 3 er ikke kommet opp ennå.

Har bare gjort det som et eksperiment, tatt jord utenfor i blomsterbedet til borettslaget, aner ikke hvilken type jord det er, men er klar over at det er feil. Men de spirer jo opp og frø nr 1 har fått 2 blader, eller knopper.

Satte det 3 i samme potte den 18.10

Spørsmålet mitt er om de skal ha konstant lys nå? De har bare stått i mørke frem til nå.
Skal fikse bilde.
Vis hele sitatet...
Ja, konstant lys er fint. 24 timer i døgnet blir ikke feil.
Ok.
Selv om planten ikke blir noe særlig bra osv, vil den fortsatt vokse seg stor og fin ? Overlever den selv om den ikke får alle næringsstoffer den trenger? Blir det bedre hvis jeg f.eks kjøper subtral nærlig og perlite jord? og potter den om om en uke eller noe til en 10 liters potte?
Min første grow kjørte jeg som deg. Fant noen frø i no weed jeg hadde kjøpt, og tenkte jeg kunne få en pen liten plante. Jeg brydde meg heller ikke om avkastning på planten. Det var bare for gøy.
Jeg fikk da en plante på ca. 40 cm. Den var tynn, spinkel. Og bestod stort sett av èn gren med noen blader på. Fikk etter hvert også nok weed til 1 joint.

Så for å svare på sprøsmålet ditt: Jo, den overlever. Den blir ikke stor, heller ikke pen. Men, den kommer til å overleve rundt 6mnd kanskje. Da i en liten potte uten noe særlig lys, bra jord eller næring.

For være ærlig så tipper jeg du om 6-7 mnd kommer til å sitte med 2*400w hps, et eget skap og sikkert 10 planter stående å godgjøre seg. Så hvorfor ikke begynne litt halvdedikert med litt bra jord, en dunk næring, passende potter og en CFL med en gang? Koster deg rundt 6-7 hundre. Jeg er 99% sikker på at du kommer til å bi bitt av basillen, og når du ser tilbake kan du enten angre på at du ikke satset litt mer og lærte mer om denne planten, eller du kan være stolt over en 1.grow som ble så bra.
Hehe.. Det går ikke an å vite det bedre.. Du er meg i den posten.. =)
Går det an å kjøpe alt fra plantasjen?
Jord med perlite
Subtral næring
10 liters potte
CFL har jeg skjønt er en lyspære
Vifte? Har en god vifte som jeg bruker å kjøle meg ned med på sommeren da det koker over er på toppen i blokken.

Jeg har lest gjennom de fleste 100 sidene i denne tråden. Men kan noen eller du 'moret' gi meg en helt enkel kjapp gjennomgang?
Sett at jeg kjøper alt som jeg og du beskrev over nå, litt halvdedikert, hva skal når? og hvordan, hvor mye..
Jeg er på dette forumet daglig og leser de fleste poster og har lest meg til mye. Tok meg friheten til å registere meg for dette er interessant.

kp til deg moret for et innlegg jeg likte =)
Sist endret av vigen22; 24. oktober 2010 kl. 18:11.
Sitat av vigen22 Vis innlegg
Hehe.. Det går ikke an å vite det bedre.. Du er meg i den posten.. =)
Går det an å kjøpe alt fra plantasjen?
Jord med perlite
Subtral næring
10 liters potte
CFL har jeg skjønt er en lyspære
Vifte? Har en god vifte som jeg bruker å kjøle meg ned med på sommeren da det koker over er på toppen i blokken.

Jeg har lest gjennom de fleste 100 sidene i denne tråden. Men kan noen eller du 'moret' gi meg en helt enkel kjapp gjennomgang?
Sett at jeg kjøper alt som jeg og du beskrev over nå, litt halvdedikert, hva skal når? og hvordan, hvor mye..
Jeg er på dette forumet daglig og leser de fleste poster og har lest meg til mye. Tok meg friheten til å registere meg for dette er interessant.

kp til deg moret for et innlegg jeg likte =)
Vis hele sitatet...
Jord med leca får du kjøpt på Plantasjen. Det samme gjør du med perlite og vermiculite og potter.
CFL-pærer får du kjøpt online fra utlandet, eller designbelysning.no.
Ett dyrketelt á la Secret Jardin eller HomeBox er fine å dyrke i.
Ekstraksjonsvifte og kullfilter får du kjøpt i diverse onlinebutikker.

Les igjennom dyrkehåndboka til NorCan før du setter i gang.

Lykke til.
tenkte ikke å gå så drastisk til verks skjønner du.
jeg lurer på om 4 lysstoffrør klarer å holde varmen nok i ei kasse som vil stå i en garasje uten issolasjon i vinter jeg...

men det må vell slås av etterhvert 12 timer on/off for blomstring,må setta en ovn inni kassa når den skal stå av også da,off vanskelig å dyrke utendørs

har problemer med lukt hvis det er inne serru,må være null lukt her isåfall

jeg må vell bare tolmodig vente til våren??

noe gode tip??
tror det kan bli for kaldt, men det er jo enkelt å finne ut av selv, bare måle hvor kaldt det er, men du må nok ha en varmeovn.
Sitat av vigen22 Vis innlegg
Hehe.. Det går ikke an å vite det bedre.. Du er meg i den posten.. =)
Går det an å kjøpe alt fra plantasjen?
Jord med perlite
Subtral næring
10 liters potte
CFL har jeg skjønt er en lyspære
Vifte? Har en god vifte som jeg bruker å kjøle meg ned med på sommeren da det koker over er på toppen i blokken.

Jeg har lest gjennom de fleste 100 sidene i denne tråden. Men kan noen eller du 'moret' gi meg en helt enkel kjapp gjennomgang?
Sett at jeg kjøper alt som jeg og du beskrev over nå, litt halvdedikert, hva skal når? og hvordan, hvor mye..
Jeg er på dette forumet daglig og leser de fleste poster og har lest meg til mye. Tok meg friheten til å registere meg for dette er interessant.

kp til deg moret for et innlegg jeg likte =)
Vis hele sitatet...
Det første du skal gjøre er å handle alt, så du har det i hus.
Så setter du opp dyrkestedet. om det er et skap,i et hjørne av et soverommet eller et dyrketelt er opp til deg. Det enkeleste er vel å overta et klesskap. og dedikere dette til prosjektet.
Etter dette så spirer du frøene.
Og så er det bare å la gresset gro

Akkurat nå er det kun dette du skal bekymre deg over. Les masse, se filmer(Jorge Cervantes...) og lær. Det er mye enklere å hjelpe opm det er noe konkret du lurer på utover i prossesen enn å lage en framgangsmåte, de finnes det masse av alleredee(dyrkehåndboka eks)
laster ned JC as we speak..
igår vokste stilken seg nesten halvparten så stor... sykt oppsig =) spire nr 2 har nesten foldet seg opp av jorden, regner med ikveld og imorgen kl 12 og utover så bør den ha kommet seg opp.
Jeg har kjøpt utstyret `som vist over. Unntatt lys, har den på badet foreløpig med ca 26 grader.
Når skal jeg potte den om ? Kan ta flere bilder om du du/noen er interessert.

Det jeg reagerer på er at selve stilken på den som er "bra" og ser ut som den vil mest (du skjønner hva jeg mener), går veldig langt opp og er nesten 10 cm med stilk og 2 blader høyre, 2 pittesmå som ikke har komt ut ennå, venstre side, (av blomsten da.. ) . De er helt øverst. Men har sett bilder fra diverse og der ligner ikke min på noe. Det er akkurat som om jeg ikke har sett bilder fra fasen "frø til spire, og så hva?". Beklager rotete tekst, er vanskelig å forklare hva jeg mener.
*Burde jeg ompotte den med en gang? Eller bør jeg vente til de har blitt pittelitt mer robuste og ikke minst at spire nr utfolder seg og blir stilk den og ? 3 frø har komt opp en gang, så utifra min enkle logikk så sier det meg at frøet på en måte er defekt, eller ødelagt på et vis..

hva er veg fase og blomstringsfase?
nå har bladene bøyd seg nedover igjen, fra å stå rett opp, er dette normalt?
Sitat av vigen22 Vis innlegg
laster ned JC as we speak..
igår vokste stilken seg nesten halvparten så stor... sykt oppsig =) spire nr 2 har nesten foldet seg opp av jorden, regner med ikveld og imorgen kl 12 og utover så bør den ha kommet seg opp.
Jeg har kjøpt utstyret `som vist over. Unntatt lys, har den på badet foreløpig med ca 26 grader.
Når skal jeg potte den om ? Kan ta flere bilder om du du/noen er interessert.

Det jeg reagerer på er at selve stilken på den som er "bra" og ser ut som den vil mest (du skjønner hva jeg mener), går veldig langt opp og er nesten 10 cm med stilk og 2 blader høyre, 2 pittesmå som ikke har komt ut ennå, venstre side, (av blomsten da.. ) . De er helt øverst. Men har sett bilder fra diverse og der ligner ikke min på noe. Det er akkurat som om jeg ikke har sett bilder fra fasen "frø til spire, og så hva?". Beklager rotete tekst, er vanskelig å forklare hva jeg mener.
*Burde jeg ompotte den med en gang? Eller bør jeg vente til de har blitt pittelitt mer robuste og ikke minst at spire nr utfolder seg og blir stilk den og ? 3 frø har komt opp en gang, så utifra min enkle logikk så sier det meg at frøet på en måte er defekt, eller ødelagt på et vis..

hva er veg fase og blomstringsfase?
nå har bladene bøyd seg nedover igjen, fra å stå rett opp, er dette normalt?
Vis hele sitatet...
Du skal ikke potte om enda. Som regel potter man ikke om før røttene har tatt et godt grep om jorden i potten. Det vil si at du ser røtter stikke ut av jorden under og på sidene hvis du løfter opp planten. Tenker det tar 2-3 uker, kanskje lenger(spørs på strain og alle andre faktorer).
Og bilder setter vi alltidt pris på. Det gjør ting mye enklere for oss, og dermed for deg.
ok. da er mitt siste spørsmål, om den vil klare seg med den jorden den har (fra bedet i borettslaget) og spring vann frem til jeg potter den om i ny god jord osv?

Er det greit at den står på badet hvor det er fuktig, baderomsviften spytter luft inn på badet og går ut gjennom baderomsdøren, og baderomslyset (ikke spesielt godt) står på 24/7 frem til da?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
vigen22: Grunnen til at planten din er 10cm og fremdeles bare har to brukbare blad er fordi den prøver å finne en lyskilde.
Såvidt jeg forstår det så får de bare lys fra vanlige lyspærer inne på badet ditt?
Dette er ikke nok, det som vil skje er at plantene bare vil vokse seg høyere og tynnere inntil stilken knekker og de dør.
Det du trenger, og dette er omtrent minimumskrav i belysning er en slik pære, helst to som du plasserer veldig nærme plantene.
Pærene passer i helt vanlige sokler (såkalt E27 sokkel, som du får tak i her).

Veg fase er fasen fra spire til kjønnsmoden plante, også kallt vekstfasen. Den varer fra ca 4-6 uker eller mer og så kommer blomstringsfasen der man skifter til 12 timer med lys og 12 timer mørke, da vil stoffene man får rusen fra utvikle seg på trikomer som vil vokse ut i toppskuddene og på endel blad.

Jeg tror du bør sette deg ned å lese Dyrkehåndboken. Det er mye bra informasjon å hente der.

Ellers forstår jeg godt at du bare vil sette i gang, fingrene klør etter å få i stand noen fine planter. Men ta rådene fra oss: Det er noen essensielle ting du MÅ ha først, og riktig lys er en av de aller viktigste tingene.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det du trenger, og dette er omtrent minimumskrav i belysning er en slik pære, helst to som du plasserer veldig nærme plantene.
Pærene passer i helt vanlige sokler (såkalt E27 sokkel, som du får tak i her).
Vis hele sitatet...
Når man dyrker cannabis, da under gunstige forhold med lys som er helt essensielt, er det slik at man må bytte ut pærene underveis? At man må kjøpe nye? Hvor lenge varer en slik pære sånn cirka, for på siden stod det bare at den hadde lang levetid, noe som for meg sier svært lite :P

Hvor mange ganger kan man dyrke med en slik pære?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
vigen22: Grunnen til at planten din er 10cm og fremdeles bare har to brukbare blad er fordi den prøver å finne en lyskilde.
Såvidt jeg forstår det så får de bare lys fra vanlige lyspærer inne på badet ditt?
Dette er ikke nok, det som vil skje er at plantene bare vil vokse seg høyere og tynnere inntil stilken knekker og de dør.
Det du trenger, og dette er omtrent minimumskrav i belysning er en slik pære, helst to som du plasserer veldig nærme plantene.
Pærene passer i helt vanlige sokler (såkalt E27 sokkel, som du får tak i her).

Veg fase er fasen fra spire til kjønnsmoden plante, også kallt vekstfasen. Den varer fra ca 4-6 uker eller mer og så kommer blomstringsfasen der man skifter til 12 timer med lys og 12 timer mørke, da vil stoffene man får rusen fra utvikle seg på trikomer som vil vokse ut i toppskuddene og på endel blad.

Jeg tror du bør sette deg ned å lese Dyrkehåndboken. Det er mye bra informasjon å hente der.

Ellers forstår jeg godt at du bare vil sette i gang, fingrene klør etter å få i stand noen fine planter. Men ta rådene fra oss: Det er noen essensielle ting du MÅ ha først, og riktig lys er en av de aller viktigste tingene.
Vis hele sitatet...
Sett at jeg kjøper 2 CFL pærer og sokkel idag, og ny jord. Vil den klare seg da?
Den klare seg, men resultatet blir langt fra optimalt!
Se der ja.. Ting som kan forbedres:
1. Jorda..
Den jorda så ikke mye luftig ut gitt! Du burde ha lecablokker i bunnen av potta, og blande kompostjorda/blomsterjorda di med perlite. Perlite er sesongvare, så det kan derfor blir et problem å få tak i.. Et billig alternativ er X-TRA kattesand fra COOP. Dette blander du inn i jorda for å lage bedre drenering, slik at vannet kan strømme gjennom potta. Da unngår du blant annet råteskade på røttene dine.
2. Lys..
Tror det ble nevnt tidligere, men du ser hvordan den ene har strukket seg noe helt sykt? Det er på grunn av lysmangel. HPS, MH, CLF eller LED er the way to go.

Mine er vel 9 dager gamle, og du kan se bildene i forrige post..
Sist endret av daaa; 27. oktober 2010 kl. 11:22.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Når man dyrker cannabis, da under gunstige forhold med lys som er helt essensielt, er det slik at man må bytte ut pærene underveis? At man må kjøpe nye? Hvor lenge varer en slik pære sånn cirka, for på siden stod det bare at den hadde lang levetid, noe som for meg sier svært lite :P

Hvor mange ganger kan man dyrke med en slik pære?
Vis hele sitatet...
En CFL pære har mellom 6000 og 15000 timer levetid, så mellom litt under et år til nesten to år levetid (med konstant lys) avhengig av kvalitet etc.

HPS pærer derimot har 20.000 timer levetid , disse trenger høy spenning for å tennes, og trenger derfor en ballast, de finnes i analog og digital form.
De digitale favoriseres ettersom de ikke blir så varme (brannfare etc) og forbedrer levetiden på pærer.
Man kjører helst 18 timer lys og 6 timer av, da får både plantene og pæren/ballasten hvilt, en slik pære vil da vare i en 5-6 grows noe som er mer enn nok til å tjene inn utgiften på lysutstyret.
føkk jeg har drete meg ut der ja..
Men hvor langt ned har du lampene dine i forhold til toppen av plantene?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
CFL pærer blir ikke så varme, så du kan ha de ganske nærme plantene.
Så lenge bladene ikke tar borti pæra går det bra.

Igjen, så står alt dette mer detaljert i dyrkehåndboka, les deg til informasjonen.
Vil ammonium nitrat eller andre sterke gjødsler gi betre resultat? :P

Høres logisk ut, men man veit aldri.
Sitat av daaa Vis innlegg
Se der ja.. Ting som kan forbedres:
1. Jorda..
Den jorda så ikke mye luftig ut gitt! Du burde ha lecablokker i bunnen av potta, og blande kompostjorda/blomsterjorda di med perlite. Perlite er sesongvare, så det kan derfor blir et problem å få tak i.. Et billig alternativ er X-TRA kattesand fra COOP. Dette blander du inn i jorda for å lage bedre drenering, slik at vannet kan strømme gjennom potta. Da unngår du blant annet råteskade på røttene dine.
2. Lys..
Tror det ble nevnt tidligere, men du ser hvordan den ene har strukket seg noe helt sykt? Det er på grunn av lysmangel. HPS, MH, CLF eller LED er the way to go.

Mine er vel 9 dager gamle, og du kan se bildene i forrige post..
Vis hele sitatet...
Så enkel logikk tilsier meg da at jo når toppen nærmer seg lyset, så vokser den ikke oppover lenger, fordi den føler at den har nådd toppen, og begynner da å vokse utover og tjukkere osv?
nei alt mitt gikk til helvete :P tror ikke groing er noe for meg... overlater det til alle andre..
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Vil ammonium nitrat eller andre sterke gjødsler gi betre resultat? :P

Høres logisk ut, men man veit aldri.
Vis hele sitatet...
To ord; Advanced Nutrients

http://www.advancednutrients.com/hydroponics/index.php

I forhold til andre sterkere gjødsler. Men om ammonium nitrat er noe du bør fore de tviler jeg på. Det går på Nitrogen, Potassium og Kalium. Og så klart mikronæringer. Hvilke får nesten bli opp til hver enkelt hvem de velger å bruke. Du kan jo alltids prøve med ammonium nitrat, men personlig har jeg skjønt hvorfor de fleste anbefaler A.N. nutrients. Husk den er i utgangspunktet en 1 årig plante:P

BTW, vigen, 3 frø en og samme potte er bad. Tenk på plantene som noe levende, og hvor kult synes du det er å konkurrere om mat og vann a?

Do not give up, kjøp CFL som de her inne anbefaler. Beste utgangspunktet siden gir de "levende" plantene de trenger for å trives og ikke minst vokse.. One more try?
Sist endret av RESpekt; 31. oktober 2010 kl. 01:59.
Hei,

Noen som har erfaringer med dyrking i små potter?

Har tenkt å prøve meg på veldig kort vekstfase på stiklinger i kansje 2-3 liters potter for så å potte de om til 6.5 liters potter. Planen er en liten SoG.

Også håper jeg noen her har eller kan sende meg en link til informasjon om DWC. Har skjønt hovedprinsippene etter å ha fulgt med litt her og der men trenger mer info.

Vann/næringsløsning i stort og dypt lystett vannreservoar opp til noen cm under bunnen av pottene. TIlførsel av luft, minst 8-9,5 liter luft pr time x liter vann. Helst sirkulasjonspumpe i tilegg.

Men det er vel mer å vite...

Hvor mye næring?
Hvor ofte bytter man vann?

Hadde vært greit om noen kunne kommet med noe linker jeg kan lese på.. Har lest litt rundt men finner ikke ut så mye mer.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Hei,

Noen som har erfaringer med dyrking i små potter?

Har tenkt å prøve meg på veldig kort vekstfase på stiklinger i kansje 2-3 liters potter for så å potte de om til 6.5 liters potter. Planen er en liten SoG.

Også håper jeg noen her har eller kan sende meg en link til informasjon om DWC. Har skjønt hovedprinsippene etter å ha fulgt med litt her og der men trenger mer info.

Vann/næringsløsning i stort og dypt lystett vannreservoar opp til noen cm under bunnen av pottene. TIlførsel av luft, minst 8-9,5 liter luft pr time x liter vann. Helst sirkulasjonspumpe i tilegg.

Men det er vel mer å vite...

Hvor mye næring?
Hvor ofte bytter man vann?

Hadde vært greit om noen kunne kommet med noe linker jeg kan lese på.. Har lest litt rundt men finner ikke ut så mye mer.
Vis hele sitatet...
Har dyrket i 3,5 liters potter, men da i jord.. Dette går fint om du setter stiklingene i blomst så lenge de er minimum 15cm og rundt 25 maks.. Det er hgeltst med en Indica strain... Sativa dominerende strains er vanskelig å dyrke i små potter pga lang blomstringstid, for de vokser endel igjennom blomst...Husk å bruke stiklinger og ikke frø, for da vil planten ikke være kjønnsmoden, men om man bruker stiklinger følger alderen til mor med...Og stiklingene kan settes rett i blomst etter de har fått røtter..

Når du sier DWC, hva mener du? det er flere forskjellige metoder innefor hydrophonisk dyrking.. Men i de fleste hydrophoniske dyrkeoppsett trenger du en EC måler slik at du kan se forholdene i vannet du bruker...Vannet burde byttes hver 14. dag.
Sist endret av Zarathustra; 1. november 2010 kl. 00:27.
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Har dyrket i 3,5 liters potter, men da i jord.. Dette går fint om du setter stiklingene i blomst så lenge de er minimum 15cm og rundt 25 maks.. Det er hgeltst med en Indica strain... Sativa dominerende strains er vanskelig å dyrke i små potter pga lang blomstringstid, for de vokser endel igjennom blomst...Husk å bruke stiklinger og ikke frø, for da vil planten ikke være kjønnsmoden, men om man bruker stiklinger følger alderen til mor med...Og stiklingene kan settes rett i blomst etter de har fått røtter..

Når du sier DWC, hva mener du? det er flere forskjellige metoder innefor hydrophonisk dyrking.. Men i de fleste hydrophoniske dyrkeoppsett trenger du en EC måler slik at du kan se forholdene i vannet du bruker...Vannet burde byttes hver 14. dag.
Vis hele sitatet...
Hey, thanks. Ja det er jord jeg tenker å kjøre på de 6.5 literspottene. Har en del grows bak meg fra før, men alltid i 11-15 liters potter. Men virker som det skal være ok det altså i 6.5 liters med kortest mulig vegfase. Man skal uansett ikke ha store vekstfasen når man kjører sog.

Når jeg sier DWC så mener jeg Deep water culture som er en metode innen hydrodyrking ja. Men hydro er noe jeg ikke har satt meg inn i. Men om man bruker generelle regler innen all hydro er jo saken egentlig ganske grei å sette seg inn i.
Sist endret av Naturgrønn; 1. november 2010 kl. 00:34.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Hey, thanks. Ja det er jord jeg tenker å kjøre på de 6.5 literspottene. Har en del grows bak meg fra før, men alltid i 11-15 liters potter. Men virker som det skal være ok det altså i 6.5 liters med kortest mulig vegfase. Man skal uansett ikke ha store vekstfasen når man kjører sog.

Når jeg sier DWC så mener jeg Deep water culture som er en metode innen hydrodyrking ja. Men hydro er noe jeg ikke har satt meg inn i. Men om man bruker generelle regler innen all hydro er jo saken egentlig ganske grei å sette seg inn i.
Vis hele sitatet...
Når det kommer til SoG i jord er det ingen problem med 6,5 liters potter om du har en Indic dominerende plante=) Om man kjører SoG eller ikke er en ting, men det er også slik at det er stort sett bare de øverste 40cm av planten som blir noe særlig buds, dette grunnet at lyset ikke rekker lengre ned på planten...

Jeg vet hva DWC betyr, men det er flere typer hydrophoniske metoder.. Du har planter som står i rockwool kuber med dryppere på timer (Drip system), du har "bubble bucket" som er en enkelt beholder med vann, næring og luftpumpe(Aerophonics), du har potter med leca som fylles med vann på en timer(Ebb & Flow) og du har disse avlange rørene med små potter som også bruker et resevoir med vannpumpe til å skylle over røttene med en timer.( Nutrient Film tec.) De fungerer litt forskjellig... Var derfor jeg spurte=)
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Når det kommer til SoG i jord er det ingen problem med 6,5 liters potter om du har en Indic dominerende plante=) Om man kjører SoG eller ikke er en ting, men det er også slik at det er stort sett bare de øverste 40cm av planten som blir noe særlig buds, dette grunnet at lyset ikke rekker lengre ned på planten...

Jeg vet hva DWC betyr, men det er flere typer hydrophoniske metoder.. Du har planter som står i rockwool kuber med dryppere på timer (Drip system), du har "bubble bucket" som er en enkelt beholder med vann, næring og luftpumpe(Aerophonics), du har potter med leca som fylles med vann på en timer(Ebb & Flow) og du har disse avlange rørene med små potter som også bruker et resevoir med vannpumpe til å skylle over røttene med en timer.( Nutrient Film tec.) De fungerer litt forskjellig... Var derfor jeg spurte=)
Vis hele sitatet...

Ah ok, tusen takk. Var litt redd for at 6.5 liter ble i det minste laget og kom til å ende opp med mangen rotbundete planter.


Men ja, forskjellige metoder innen hydro. Og slik jeg har forstått det så er jo DWC en metode innen hydro akkurat som f eks. Aerophonics, Ebb & Flow osv.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Ah ok, tusen takk. Var litt redd for at 6.5 liter ble i det minste laget og kom til å ende opp med mangen rotbundete planter.


Men ja, forskjellige metoder innen hydro. Og slik jeg har forstått det så er jo DWC en metode innen hydro akkurat som f eks. Aerophonics, Ebb & Flow osv.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke sikker, men jeg mener DEWC er Aerophonics... Uten at jeg skal være 100% påståelig=)
ok jeg må bare spørre. hvor får dere tak i frø?
send gjerne pm