Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 10977
Hei.

Min nevø har en scooter som ikke starter. Av merket Sporto Victoria (aka china joss). Etter en del feilsøking har jeg kommet frem til at den har gnist, luft og bensin til forgasseren. Men den får ikke noe bensin til sylinderen. Tok ut pluggen og stakk fingeren inn og kjørte den på startmotoren. Fingeren kom ut helt tørr. Vet at falsk luft etter forgasser kan skape problemer, men har ikke observert det.

Hva er neste trinn? Bytte forgasser?
Den som bare er der
Rense forgasser. Se om den sviver på startgass først. Viss den gjør det er det problem i forgasseren
Uvaksinert 👍
Kan være reed ventilen. Den som sitter mellom forgasser og sylinder. Prøv med startgass og får den start så sjekk om luftfilteret blir vått av bensin. Blir det det så er det reed ventilen.
sviver?
Uvaksinert 👍
Sitat av iiconanii Vis innlegg
sviver?
Vis hele sitatet...
Starter
Takk for svar får dra og kjøpe startgass. Ser ut som startgass er "the tool to have" førr scooter diagnostikk :P Kommer med oppdatering for de som er interessert.

Kjenner du til etmologien av ordet sviver? Er det et lokal utttrykk eller noe jeg ikke har fått med meg?
Uvaksinert 👍
Sitat av iiconanii Vis innlegg
Takk for svar får dra og kjøpe startgass. Ser ut som startgass er "the tool to have" førr scooter diagnostikk :P Kommer med oppdatering for de som er interessert.

Kjenner du til etmologien av ordet sviver? Er det et lokal utttrykk eller noe jeg ikke har fått med meg?
Vis hele sitatet...
Noe du ikke har fått med deg, alle vet hva det er 😉 ikke vondt ment altså.

Sitat av iiconanii Vis innlegg
Takk for svar får dra og kjøpe startgass. Ser ut som startgass er "the tool to have" førr scooter diagnostikk :P Kommer med oppdatering for de som er interessert.

Kjenner du til etmologien av ordet sviver? Er det et lokal utttrykk eller noe jeg ikke har fått med meg?
Vis hele sitatet...
Ikke kjør for lenge på startgass, det smører ikke så kan fort gå veldig galt.
Sist endret av daffe; 25. juni 2019 kl. 01:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sviver er kanskje fra Rogaland om jeg skal tippe? Mye brukt der.
De fleste nyere Kina scootere er 4takt og har ikke Reed ventil. Høres mest ut som vann/dritt i forgasser.
Løsne forgasser i begge ender men ikke ta den ut bare vri den sånn at bunnen peker mot deg. Skru av bunnen, 4 skruer på de fleste. Pass på flotøren når du tar av bunnen. Rens bunnen/skålen godt. Det sitter 3-4 dyser oppi forgasseren som du kan se nå, skru de ut med flat trekker, pass på eventuelle fjærer. De er hule så blås de reine med trykkluft, ta en og en. Sett på bunnen igjen så fyrer den nok.
Er nok som de andre sier at forgasser må åpnes og rengjøres.
I ditt tilfelle, hvor du mest sannsynlig aldri har gjort dette før, så tipper jeg det ligger noen brukende YouTube videoer ute så slipper du å gjøre vondt verre.
Sitat av iiconanii Vis innlegg
sviver?
Vis hele sitatet...
Å svive: https://ordbok.uib.no/svive

At noe sviver betyr at det går rundt. Hvis mopeden sviver går altså motoren rundt.
Prøvde å rense forgasseren. Dysene var ikke tette og alt så bra ut, men fremdeles ikke start ��



Oppdaget denne ledningen ligge å slenge. Ser ingen plasser den ser ut til å høre til. Kan den ha noe med saken å gjøre?
Sist endret av iiconanii; 1. juli 2019 kl. 20:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvor i landet bor du? Sikkert mange her som kan hjelpe.
Men den ledningen som er løs, hvilke farge er det på den?
og har du bilde av rammenummer el? Er ikke dette en GY6 motor?
Det kan minne om en pluggledning, men siden du hadde fått gnist før så kan det jo ikke være den.

Et hint kan jo være å sjekke hva den andre enden av ledningen går til.
Bor i Salten. Ledningen er svart og ser ut til å være en GY6
ta av luftfilter og prøv.
Du sier du har gnist, luft og bensin til forgasser, Den er renset og vil fortsatt ikke starte er pluggen fortsatt tør?
Du skal jo ha alt du trenger, Neste jeg tenker på er tenningspungt og sjekke at det er riktig, du kan også sjekke klaring på plugg men den burde starte selv om det ikke er 100%.

Vi har faktisk hatt en slik gy6 som var ombygget til 100cc der ble registerkjedet lengre og lengre som gjorde at tenningspungt flyttet seg mye. Men det gikk fortsatt.

Du kan jo også ta ut stempel og sjekke til der.
Sist endret av Sterol91; 1. juli 2019 kl. 21:51.
Luftfilteret er åpent. Veldig greit at du sa hva motoren heter, mye lettere å finne relevant info om den. Neste jeg blir å prøve er å sjekke toppen
Motoren er trolig gy6 qmb139
Men det er basert på my3 gjetting. Bilde av aluskilt med rammenummer vil også stå slikt.

Men jeg har skrudd mye på gy6 motor og det som har ført til problemer oftest er løse ledninger eller att hjernen er dårlig. Da går de fint på tomgang men svært dårlig i fart.
Kabelen går til elchoke. Lodd på ledningene eller bruk kabelsko. Kan godt være derfor den ikke starter. Sjekk ventilene også, stiller de lett med bladmål. Gy6 motorene er kresen på det. Send meg pm hvis du lurer på noe. Har mye erfaring med Kina scooter. Eier 3