Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3988
Har fått en ny jobb i nord. og trenger godt med skotøy.

Der jeg skal jobbe så ligger temperaturen på 35- i snitt. og kan komme helt opp i 50 minus grader.

Har noen felt støvler m77 igjen fra forsvaret. men er usikker på om de vill holde varmen i slikt "ekstremkulde"

Noen som har noe kjennskap med de støvlene og sterk kulde?

I jobben så er jeg ute 99% av tiden, og kjøring av snøskuter hele dagen.
Støvlene i seg selv har knapt isolering, men det er vanlig å ha et "vinterpar" som er et par størrelser for store, slik at man kan legge inn ekstra såle og bruke tykke raggsokker i kombinasjon med en teknisk sokk. Det har vært nok for min del i temperaturer rundt -30, så lenge man var i bevegelse. Men jeg er veldig varm på beina, your milage may differ.

Nå tviler jeg på at det blir så kaldt som du skriver, men skulle det være tilfellet så er det ikke nok med bare det, spesielt ikke når dere skal kjøre snøskuter hele tiden. Ta turen til et overskuddsutsalg og kjøp deg en "komagenser", sørg også for at du har netting og ullundertøy (ikke syntentisk!), samt ekstra foring og et vindtett lag på utsiden. Det er også mulig de har "anna"-bukser og fotposer der, de er gull verdt.

Slik vi kledde oss opp i forsvaret, i rekkefølgen det blir tatt på, når det sto på som verst:
På kroppen: Netting, ullfrotté, "anna"-bukse og komagenser, goretex og windstopper (snøkamuflasje).
På beina: Teknisk sokk, ullsokk/raggsokk, M77 og fotposer.
På henda: Ullvotter med eget overtrekk som var vind og ~vanntett.
På hodet: Luebrettet balaklava og ansiktsmaske.
Kan melde om at m77 er gode sko, ha gode og tykke såler som isolerer og ullsokker. Ville prøvd å få tak i fotposer (typ de Forsvaret bruker) de hjelper utrolig mye! Husk at m77 er relativt tynne sko som fort kan bli kalde uten fotposer ( min erfaring i -30)

Prøv gjerne med m77, men vær forberedt på at de kan bli litt i minste laget på de kaldeste dagene..

Et viktig punkt er om du beveger deg mye på jobb eller ikke. Står du stille blir du kald uansett
Dritt langt i m77 hvis du skal sitt mye stille. da burde du kjøpe deg egene skuter sko. hvis det du sier stemmer med 35- i snitt så vil du ha MYE andre problemer enn skotøy. værtfall med skuter kjøring.

I slike temperatur kreves helt spesielt tøy.
Skulle tro arbeidsgiver hadde noen tips å komme med her? Eventuelt passende klær å stille med?
Arbeidsgiver har ansvar for at du har på deg forsvarlig tøy... så dette skal dem skaffe deg.

Hva om du velger feil og får alvorlige forfrysninger.. det skal ikke skje.
Klær får jeg av jobben

Skoene er ekstra store så jeg får plass til ekstra tjukke sokker+ pustende sokker innerst, men har jo ikke vært i så bitende kulde med dem

Grunnen til at jeg tenkte på dem, var at de er dritgode å gå i, og er lett å bevege seg i motsetningen til "vinter-sko" som er så svære som snowboard støvler++

Har alt av klær fra forsvaret fremdeles, så kropp er ingen problem.
Stedet er i Kiruna i lappeland, så jo temperaturen stemmer.

Takker for svar folkens!

Blir til at jeg bruker dem når det ikke er så kaldt.

Jobben er tur guide. så mange av turene er på natten siden det er nordlys dem fleste turistene vill se
Sist endret av NoSkillZ; 9. november 2014 kl. 02:03.
Kiruna blir nok ikke så kaldt som de skal ha det til. Det er stor forskjell på opplevd kulde og faktisk kulde. Som du ser, så er det kaldt, men langt fra så kaldt som du først skrev: http://www.yr.no/sted/Sverige/Norrbo...tatistikk.html

Hvis den temperaturen stemmer så er det helt problemfritt med M77, teknisk sokk og raggsokk. Når du skal kjøre skuter derimot så er du nødt til å ha fotposer, hvis ikke fryser du tærne av deg. Men de tar du bare av deg når du er ferdig med kjøringen.

Så lenge du har et vindtett lag så er den kulden helt håndterbar uten å gå drastisk til verks. Til sammenligning kan du se hvordan det er på Rena: http://www.yr.no/sted/Norge/Hedmark/...tatistikk.html, og der gikk vi bare rundt i M77 med raggsokk til daglig.
Vi skjærte ut såler av liggeunderlag og putta i fotposene. Det er nå lenge siden, men synes å huske at dette funket bra. Men det var da når vi gikk/stod i snøen, ikke timesvis på skuter. Også meget viktig at du er varm på beina før du tar på fotposer. Tar du på når du er kald, får du aldrig varmen igjen.
Når det gjelder kjøring i den kulda sier jeg bare pass godt på tommelen din!
Kamik, Sorel og Härkila er sko som brukes mye av hundekjørere. Det virker som det da ofte er modellene Kamik Oslo WP, Sorel Glacier og Härkila Inuit det går i. Sistnevnte fikk mye skryt av Lars Monsen for at de sitter godt på foten og er gode å gå med sammenliknet med tilsvarende sko.

Selv har jeg Kamik Alborg, og kombinert med tykke ullsokker og lette fotposer (godt fornøyd med Helsport sine), skal det virkelig være ekstremt kaldt før jeg fryser. Men Oslo-modellen deres skal tåle enda lavere temperaturer. Tynne, uforede skinnlefser av noen militærstøvler ville du aldri fått meg ut i kulda med, selv om jeg ble tilbudt både ullsokker og fotposer.
Sist endret av Provo; 9. november 2014 kl. 08:56.
Sitat av Provo Vis innlegg
Kamik, Sorel og Härkila er sko som brukes mye av hundekjørere. Det virker som det da ofte er modellene Kamik Oslo WP, Sorel Glacier og Härkila Inuit det går i. Sistnevnte fikk mye skryt av Lars Monsen for at de sitter godt på foten og er gode å gå med sammenliknet med tilsvarende sko.

Selv har jeg Kamik Alborg, og kombinert med tykke ullsokker og lette fotposer (godt fornøyd med Helsport sine), skal det virkelig være ekstremt kaldt før jeg fryser. Men Oslo-modellen deres skal tåle enda lavere temperaturer. Tynne, uforede skinnlefser av noen militærstøvler ville du aldri fått meg ut i kulda med, selv om jeg ble tilbudt både ullsokker og fotposer.
Vis hele sitatet...
Anorakk blafrer så djevelsk at man blir mørbanket av fartsvinden, vindtett blir det heller ikke.
Samme med fotposer, pluss at det blir vanskelig å hoøde bena på fotbrettene når man må finmanøvrere, noe man må.

Har gjennom årene prøvd det meste av bekledning til snøscooterbruk, og det er bare klær beregnet til scooterbruk som holder mål i kulde, og er det eneste som blir vindtett nok til å unngå forfrysninger i kulde + fartsvind.
Sitat av Max_Uflax Vis innlegg
Anorakk blafrer så djevelsk at man blir mørbanket av fartsvinden, vindtett blir det heller ikke.
Vis hele sitatet...
Godt mulig, men jeg har ikke nevnt noe om anorakk?

Sitat av Max_Uflax Vis innlegg
Samme med fotposer, pluss at det blir vanskelig å hoøde bena på fotbrettene når man må finmanøvrere, noe man må.
Vis hele sitatet...
Det skal mye til å bli mørbanket av Helsport sine fotposer festet utenpå skoene jeg nevner, men at man ikke får optimalt feste på fotbrettene kan jeg godt forestille meg. Uansett skal det ikke være nødvendig med fotposer til de første tre modellene jeg ramset opp. Ikke til mine heller, for så vidt, men siden jeg misliker sterkt å fryse på bena, tar jeg de på hvis jeg for eksempel skal sitte stille på isen og fiske.

Sitat av Max_Uflax Vis innlegg
Har gjennom årene prøvd det meste av bekledning til snøscooterbruk, og det er bare klær beregnet til scooterbruk som holder mål i kulde, og er det eneste som blir vindtett nok til å unngå forfrysninger i kulde + fartsvind.
Vis hele sitatet...
Skoene jeg nevner i første avsnitt er alle beregnet til blant annet scooterbruk.