Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 11124
Hei, jeg har planer om å convertere en varebil til bobil. Ser på finn at det er mange aktuelle biler som er over 10 år gammel og kan omregistreres til personbil eller bobil. Problemet er at varebiler som legges ut for salg ofte er kjørt i stykker. For eksempel litt misstenkelig hvorfor posten pluttselig skal selge en sprintervan. Det må jo være fordi den ikke kan kjøre post lengre, etc. Derfor har jeg sett på muligheten for å kjøpe en helt ny varebil.

spm: Er det da mulig å ha den registrert på grønne skilter, beholde skilleveggen, men innrede den som bobil baki? Dette må jo være den billigste løsningen, men det blir kanskje slått hardt ned på kontroll hvis det er senger baki og sitteplasser hvor det potensielt kan sitte/ligge folk. Eller er det kun ulovlig hvis det faktisk fraktes mer enn 2/3 personer, som de fleste varebiler har i fremsetene?

Elektronikk:
Siden jeg holder til i Norge er sjeldent solcelle optilmalt, derfor har jeg planer om å ha et lithiums batteri som kan drive bade 12V og 240V gjennom inverter. Dette systemet er også ønskelig å kunne koble opp på vanlig 240 strømuttak, gjerne med switch, men da trenger jeg gjerne en inverter for å redusere 240v ned til 12v igjen. Mulig eksternt uttak bare blir til 240 systemet.

Jeg har også et ønske om å kunne lade batteriet både med ekstern generator/aggregat, solcelle fra tak, innebygget dynamo i bil, mens det kjøres og kunne lade fra eksternt strømuttak, 240v.

Jeg er ingen elektriker, men jeg synes hele greien er interessant, kanskje noen kan komme med noen tips eller fortelle meg om jeg er helt på jordet.

Seng:
Tengte å skru fast ekstrudert aluminiumsrammer rett i rammen på bilen for så å legge bjelker på tvers med plater oppå og til slutt madrass.

Noe slikt:
https://forums.mtbr.com/cars-bike-ra...m-1021494.html
Du får trøbbel men en gang du fastmonterer innredning.
Forutsetning for grønne skilter er lasteplan med plass til den berømte statskassa, en pall med en viss høyde. Du kan innrede som lastsikring med f.eks stropper. Du får og trøbbel med alt som kan regnes som egnet for persontransport. Blir du stoppet med grønne skilter og tatt for dette er det ingen annen vei tilbake enn å betale avgiftene som kan bli dyrt.

10 år gammel bil med grønne skilter kan omregistreres gratis.

Sitat av gladlaks Vis innlegg
Hei, jeg har planer om å convertere en varebil til bobil. Ser på finn at det er mange aktuelle biler som er over 10 år gammel og kan omregistreres til personbil eller bobil. Problemet er at varebiler som legges ut for salg ofte er kjørt i stykker. For eksempel litt misstenkelig hvorfor posten pluttselig skal selge en sprintervan. Det må jo være fordi den ikke kan kjøre post lengre, etc. Derfor har jeg sett på muligheten for å kjøpe en helt ny varebil.
Vis hele sitatet...
Dette er jo bare en ide du har, det er da mange gode brukte varebiler med grønne skilter. Kan være en del km på noen.

En firmabil kan like gjerne ha fulgt service på godkjent verksted enn en gjerrigper som har brukt pengene på bil uten å tenke på utgiftene og i stedet gjør rare ting i garasjen.
Sist endret av Dough; 9. juni 2019 kl. 17:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dei fleste firmabiler som selges er biler som leasingavtalen er utgått på. Ikke at dei er kjørt i filler (spesielt om det er fra store firma)

Men som alltid, NAF test er stort sett verd det.
Sjekk ut caddy life.
Firmabiler fra kjente foretak har gjerne gått på serviceavtale, dvs bilen du kjøper har garantert blitt tatt vare ihht service og vedlikehold. Når det kommer til bruk, vel det er jo faktisk avhengig av personen(e) som har brukt bilen. Det kan ha vært en fornuftig sjåfør eller det kan ha vært en som gir bængen. Servicen er likevel det viktigste. Ville ikke utelukket brukt firmabil.

Når det kommer til grønne skilter risikerer du tidenes blåmandag om du blir stoppet i kontroll og det er seter bak eller feks seng. Alt som "kan benyttes som sete" sier de er ulovlig å montere i lasterommet, da blir bilen automatisk som personbil og regne, og avviket mellom personbilprisen og varebilprisen må du da betale. Bilen havner i toll-lager frem til du har gjort opp alt av avgifter. Du kan også risikere straffe-gebyr på toppen....

10 år gammel varebil omreg til camping blir svært mye pes. Ikke umulig bare fryktelig slitsomt. Fordi det er så mange merkelige skrivebordskrav for å få registret et kjøretøy som campingbil. Blant annet krav til dybde, høyde og bredde på skap, seng (også lengde) kjøkkenbenk må være innen for kravene og du får kun så mange sitteplasser i vognkortet som det er soveplasser til. Sengene må være store nok til å fylle kravene...pes.

10 år gammel varebil (merk ti år fra første gang reg. i norge, dvs styr unna bruktimport) til personbil er gratis. Null krav. Og du kan montere hva du ønsker i varerommet og kaste skilleveggen. Seter må være godkjente og ha bilbelte samt være orientert i henhold til krav. Er blitt vanskelig å om ikke umulig å få godkjent sittebenk som er montert sideveis.

Endel varebiler har også hatt endel problemer. Feks fra vw. Gear og topp er det jeg kommer på i farten. Men sjekk rundt før du signerer.

Kan du skru selv og fikser det å feks bytte motor og gearboks selv så ville jeg ikke vært skremt av å kjøpe en ti år gammel varebil. Da vet du at om noe går helt galt kan du alltids finne brukte deler og bytte selv. Om du ikke skrur selv, vurder å ta en tur feks til polen, lativa el og få ta tatt full service evt. få byttet deler der, kanskje fabrikkoverhalte motorer finnes der fortsatt? Eller noen kan klyve din motor og bygge den opp igjen med ny deler? Timesprisen på norske verksteder vil være døden for et slikt prosjekt så ikke sats på det. Er du heldig kjenner du kanskje noen som er kan bidra på privaten? Eller en du kjenner vet om en flink mekaniker som ønsker litt "jobb på si"?

Solceller blir fort kostbart når du også velger li-ion batterier. Men da får du jo et gildt oppsett. Når det kommer til kjøl/frys/koketopp så vurder å skaffe maritime greier. Bedre kvalitet og lavere forbruk. Tenk nøye på hvordan du vil bruke bilen før du bestemmer deg for elektronikk. Skal du sjeldent på campingplasser der du betaler for strøm og plass, men heller satser på boondocking/stealth camping så burde du forsøke å kjøre alt du kan på 12v el gass/diesel. Straks du roter med invertere så spiser det av effektiviteten. Har du 12v kjøler så drar den langt mindre strøm enn en som kjører 240v og må gå via inverter.

Er du usikker klink til med inverter, men kanskje velge gass framfor el der det er mulig? Gass er rimelig, du får fylt overalt også utenlands. Det eneste du må passe på er å ha en håndfull overganger for å få fylt på mer gass om du reiser utenlands. Men det kan du jo også kjøpe om det blir aktuelt.
Sist endret av random67489; 9. juni 2019 kl. 19:33.
Trådstarter
19 1
Ok, takk for masse gode tips. Jeg er nok ikke i stand til å kunne gjøre noe særlig med motoren/girkasse og understell, dempere selv. Ser for meg at elektronikken også blir vanskelig, særlig siden det meste som finnes av batterilading til camper van er solcellebasert. Har funnet noen kraftige ladere 50-100A. Usikker på hvor mye en generator kan produsere. Klarer ikke sette opp regnestykket på forholdet mellom generator/ drivstoff, lader / batteri og forbruk. Hva som blir riktig å velge. Ser for meg kjøleskap og kanskje induksjonsovn, om ikke gass. Muligens strøm til oppvarming, om ikke diesel varmer. takvifter, tviler på at jeg går for air condition. Det er ønskelig å kunne lade laptop og mobiler, samt kraftig mobil trådløs ruter. lys ser jeg for meg LED over alt, masse forskjellige. Varmtvannstank hadde vært luxus. Hvis jeg går for dusj blir det nok med fotpumpe.

Caddy life blir noe liten, men ellers så den fin ut.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av gladlaks Vis innlegg
Ser for meg kjøleskap og kanskje induksjonsovn, om ikke gass. Muligens strøm til oppvarming, om ikke diesel varmer. takvifter, tviler på at jeg går for air condition. Det er ønskelig å kunne lade laptop og mobiler, samt kraftig mobil trådløs ruter. lys ser jeg for meg LED over alt, masse forskjellige. Varmtvannstank hadde vært luxus. Hvis jeg går for dusj blir det nok med fotpumpe.
Vis hele sitatet...
Kjøleskap, lade laptop, mobil, takvifter etc. er snakk om eit par hundre watt. Eit lite kjøleskap er oppgitt til 119kWh/år, altså 320Wh per døgn. Mobil og laptop til saman blir kanskje 50W max, altså ca. 1kWh om det er på 24/7, realistisk sett rundt halvparten. Lys, sei ca. 100W LED, i bruk 4 timer for dag. Det er 400Wh
  • Lys, 400Wh
  • Mobil og laptop, 500Wh
  • Kjøleskap, 350Wh

Totalt <2kWh. Maksbelastning vert antakeleg i området 500W. Det er fullt ut overkommeleg med kombinasjon av generator og batteri. 2kWh blybatteri er overkommeleg, om du skal gjere det enkelt...

Skal du imidlertid dimensjonere skiten til å dritve induksjonsplate på 2-3kW, varmtvatn på 2kW, varme på 1kW... oboy. Då snakker du brått om peaklaster som er 4-5 gangen, og forbruk deretter.

Vel er elektrisitet praktisk, men når det kjem til lagring er faktisk hydrokarboner enklare. Og det er meir effektivt (mindre tap) å brenne dieselen i dieselvarmer for å lage varme, enn å brenne den i ein dieselmotor for å lage straum som du bruker til oppvarming. Det er meir effektivt å bruke gass i komfyren, enn å dille på med generator.

Einaste grunnen til å bruke høgverdig energi som straum til oppvarming er at vi har det lett tilgjengeleg, billeg. I eit scenario der du må generere den med fossile brennstoff er det idiotisk.
Tanken på varmtvannsbereder ville jeg slått fra meg om jeg var deg, TS.
Unødvendig å bruke strøm på å holde vann varmt, så sant du ikke står stille og har tilkoblet vann og strøm fra strømnettet/vannledning.
Med VV-bereder er du avhengig av kontinuerlig tilgang på vann, samt at du bruker unødvendig energi på å holde vannet varm når du ikke trenger varmtvann.
Jeg ville enten gått for en campingdusj som du henger ut i sola og eventuelt en vannkoker eller kjele. Da har du varmt vann ved behov, og trenger ikke bruke ekstra strøm på å holde vannet varmt når du ikke trenger varmtvann.

Glemte i farten at du skal legge opp til 230v, men da kan en vanlig vannkoker være litt hard belastning, så da ville jeg eventuelt investert i 2 stykker, en som du bruker når du er tilkoblet nett-strøm og en som er beregnet for 12v for bruk når du ikke har tilgang på nettstrøm.
Sist endret av Veggen; 9. juni 2019 kl. 21:17.
Trådstarter
19 1
Ok, takk for gode innspill. Kjører gass til kokeapperat, Diesel til oppvarming og vannkoker eller gryte med vann til fotpumpedusj. Da er det ikke så mye igjen som krever strøm. solceller må jo være veldig gunstig så langt nord om sommeren. Problemet er jo vinteren, da. Kommer ikke på noen bedre løsning enn aggregat, lithium batteri og en kraftig lader, men sikkert fortsatt mye som går til svinn. Disse blybatteriene egner seg vel ganske dårlig til opplading fra eksternt 240v uttak. Vet ikke helt hva jeg snakker om. Er derfor interessert i innspill til hvor jeg kan lese meg opp på elektronikken, AC/DC etc. Ser for meg et sikkringsskap, gjerne med en switch som kan bestemme om jeg skal bruke batteri eller eksternt strømuttak, hvis jeg har lyst til å kople meg på når jeg ikke er "stealth". Gjerne også en switch for solcelle lading eller 240v lading, da trenger jeg gjerne en litt mindre kraftig lader hvis jeg går for bly batteri siden det lader saktere. På den måten kan jeg planlegge turer på vinteren hvor jeg ofte kommer innom plasser hvor jeg kan hekte meg på 240v eksternt. Kanskje gå for litt ekstra batterikapasitet. Hvor kan man stoppe lovlig å lade 240v bortsett fra betalte campingplasser?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av gladlaks Vis innlegg
solceller må jo være veldig gunstig så langt nord om sommeren.
Vis hele sitatet...
Ikkje veldig. Rett nok har du midnattssol, men det høgaste sola er på himmelen i Kirkenes er rett under 45°. Det gjer at du får relativt låg effekt frå solcellepanela.
Sitat av gladlaks Vis innlegg
Problemet er jo vinteren, da. Kommer ikke på noen bedre løsning enn aggregat, lithium batteri og en kraftig lader, men sikkert fortsatt mye som går til svinn. Disse blybatteriene egner seg vel ganske dårlig til opplading fra eksternt 240v uttak.
Vis hele sitatet...
Skilnaden på blybatteri og lithium er ikkje kor lett det er å lade. Du kan rett nok lade lithium kjappere, men du må ha meir avansert styresystem for å lade lithium. Blybatteri tåler derimot alvorlege mengder mishandling før det går til helvete.
Glemte å nevne en viktig ting ts. Om du går for 12v for å slippe kostnadene (både de økonomiske og tap av effektivitet) ved å bruke inverter så se om du finner en diesel generator med DC output. Altså at du ikke trenger omforme det generatoren gir ut fra vekselstrøm til likestrøm.

Har du en likestrøm generator fyller du opp batteribanken med minst mulig tap. Er sikkert noen som kan regne på dette og gi deg konkrete eksempler. Mener å huske at om du må gå veien fra vekselstrøm til likestrøm (dc til ac) så kan tapet bli opp mot 10-20%. Skal se om jeg finner tilbake til der jeg leste det.

Personlig ville jeg nok valgt diesel til oppvarming. Feks webasto. Ellers er det vel også diesel vannvarmtvannstanker i mindre størrelser for maritim bruk du kan se på. Som vidarlo sier så vil induksjon gjøre at du må dimensjonere opp alt sammen, og bortsett fra at det er akademisk øvelse og å sikre at du ikke går over maks kapasitet når du koker og steker så koster det brått masse ekstra cash du heller kan bruke på innredning og ombygging.

Ps har du først varmtvann så kan du kjøre en varmesløyfe i gulvet og fin lunk i bilen når du camper. Kanskje mer behagelig enn webasto til varm luft?

Er det forresten noen spesielle grunner til at du ønsker li-ion batteripakke? Klart du sparer noe vekt, men kostnadene er vel minst 3-4 ganger mer enn blybatterier som tåler dyputladning. Solceller vil hjelpe, spesielt på sommeren i godt vær. På vinteren kommer det jo an på hvor du camper. Lite å hente i mørketiden på solcellene i nord-norge...
Sist endret av random67489; 9. juni 2019 kl. 23:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
19 1
Er det mulig å lade såkalte "deep cycle lead acid batterier", som er veldig vanlig kombinert med solcellepanel, ved bruk av 240v eksternt strømuttak fra veggen? Da kreves det gjerne en lader av et litt annet kaliber enn den som er plassert mellom solcellepanel og batteri? Kanskje det er mulig å feste solcellepanelene med mulighet for å tilte dem opp til 45 grader når bilen er parkert. Alternativt er det gjerne mulig å kjøre veldig stor batterikapasitet og sattse på at det holder hele turen, ta med hodelykter for lys osv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av random67489 Vis innlegg
Har du en likestrøm generator fyller du opp batteribanken med minst mulig tap. Er sikkert noen som kan regne på dette og gi deg konkrete eksempler. Mener å huske at om du må gå veien fra vekselstrøm til likestrøm (dc til ac) så kan tapet bli opp mot 10-20%. Skal se om jeg finner tilbake til der jeg leste det.
Vis hele sitatet...
Likestraum får du ved å likerette vekselsstraum. Det er det generatoren i ein bil gjer; den er typisk ei trefasemaskin med likeretterdioder.

Likeretting vil gi eit tap på ca. 1-1.4V. Det vil ganske riktig gi ca. 10% tap, men vekselstraumsmaskiner har mindre tap enn likestraumsmaskiner, m.a. på grunn av oppbygging. Det gjer at du uansett får det tapet.

Tapet er i større grad funksjon av låg spenning enn likeretting. Går du opp til 48VDC, er tapet 3%, og kopartapet ditt vert og redusert, på grunn av lågare straumar.

Veldig mykje moderne elektronikk funker fint på 120VDC, så om ein sjekkar litt kan det vere eit alternativ og... men då er ein inne i det territoriet som gjer at alle vil trekke på skuldrene om laptopen din eksploderer.
Mtp på lading når du er tilkoblet strøm feks på campingplass så kan du bare kjøpe en av disse camping-laderne. Sålenge du holder deg til 12v så har du svært stort utvalg og prisene er også overkommelig. Da sørger laderen selv for å omforme 220/240v til 12v, og siden den laderen vil brukes kun når du har "landstrøm" spiller det jo ingen rolle om du taper litt i effektivitet der. For da har du jo landstrøm.
Trådstarter
19 1
Er det forresten noen spesielle grunner til at du ønsker li-ion batteripakke?
Vis hele sitatet...
Ja, det kan lades fortere og på sikt bruke mindre disel og derfor lønne seg i lengden, men jeg har ikke regnet på det.

Mtp på lading når du er tilkoblet strøm feks på campingplass så kan du bare kjøpe en av disse camping-laderne. Sålenge du holder deg til 12v så har du svært stort utvalg og prisene er også overkommelig. Da sørger laderen selv for å omforme 220/240v til 12v, og siden den laderen vil brukes kun når du har "landstrøm" spiller det jo ingen rolle om du taper litt i effektivitet der. For da har du jo landstrøm.
Vis hele sitatet...
Hva er det som ikke kan kjøre på 12 volt som jeg kunne hatt bruk for, sett at jeg bruker gass til kokeapperat, disel til oppvarming og dropper varmtvannstank? Finnes det en lader som kan funke både for solcelle og 240 output. Dersom jeg er tilkoblet "landstrøm" ønsker jeg ikke å trekke strøm fra batteriet. Virker da som at jeg trenger to forskjellige ladere og en inverter for å kunne bruke "landstrøm" samtidig som batteriet lader. Det er kanskje mulig å trekke strøm direkte fra 240-laderen" rett ut til apparatene uten å redusere ladehastigheten til batteriet?

Jeg har ikke helt snøring på hvordan elektronikken funker og på ett eller annet tidspunk må jeg ta et dypdykk i hvordan det hele skal skrues sammen. Har funnet en del gode tutorials og tegninger.
Du kan koble koble systemet slik at du kan ha en bryter som gjør at du ikke belaster batteribanken i det hele tatt om du står i landstrøm. Da må du kanskje opp i dimensjon på lader. Slik jeg tenker så er prisen på blybatterier såpass lav og de har såpass mange utladninger før de kneler at det enkleste er kanskje å bare stå tilkoblet batteribanken når du bruker campingbilen. Selv når du står i landstrøm. Da får batteribanken nødvendig vedlikeholdsladning fra campingladeren og vil alltid stå tilnærmet fult ladet selv om kjøleskap, frys og diverse elektroniske duppeditter trekker strøm. En laptop, mobil, tablet og ruter trekker jo ikke mange ampere. Ikke led lys heller. Så du vil nok få et temmelig beskjedent forbruk slik at du ikke trenger en kostbar batteribank. Og når dagen kommer og batteriene sliter med å holde lading bare bytter du de ut.

Og legger du opp solceller så vil disse da også lade batteribanken. Slik at du skal ha mye dårlig vær før forbruket ditt tømmer batteribanken. Og har du da en diesel-generator så er det jo bare å fyre opp den, evt. kjøre deg en tur. Du kan jo også utruste varebilen med langt kraftigere dynamo enn den originale slik at den kan lade både batteribanken til campingbruk og varebilens startbatteri.

Den camping-laderen plugger du inn i strømkabel på capingplass (220v), og laderen mater batteribanken med strøm. Dermed vil du ikke klare å bruke nok strøm til tappe ned batteriene sålenge du står i "landstrøm".

Du trenger ikke droppe varmtvann om du først har skaffet dieselvarmer. Det er vel utvidelses-kit blant annet til webasto og de andre konkurrentene som gjør at du kan varme vann heller enn luft. Varmtvannsberedere får du helt ned i 5-10l så det er lite stress å bruke, å det koster lite å fyre den opp og vedlikeholdsvarme den. Er godt isolert den tanken. Og du kan velge å ikke bruke varmtvannstanken om du ikke skal dusje, og likevel kjøre varmesløyfen i gulvet.

Det er forresten en kinesisk variant av webasto til ca 35-40% av prisen på webasto...
Sist endret av random67489; 9. juni 2019 kl. 23:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
19 1
Ok, supert! tror jeg går for den du anbefaler med å trekke rett fra batteriet. Men det går vel ikke å koble 220v direkte på 12v batteriet, men jeg må ha en slik "camping lader" som du snakker om. Da kobler jeg fra solcelleladeren med bryter eller plugg og kobler til "camping laderen"?

Dersom jeg går for å omregistrere en varebil og ta ut skilleveggen, er jeg da nøtt til å ha minst 5 godkjente sitteplasser med setebelte. Eller er det ingen krav som må oppfylles og det holder med 2 seter og skru alt som er baki hardt fast i skråget på bilen?

kan jeg ta med meg "camping laderen" eller er dette noe som er stasjonert på campingplassen? Ser for meg at jeg kanskje ønsker å lade batteriet før jeg fyker avgårde.
Sist endret av gladlaks; 9. juni 2019 kl. 23:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du får antall sitteplasser basert på antall seter når de besikter bilen. Har du ingen seter bak så får du 2 el 3 om det er midtsete foran.
Når varebilen er personbilregistert så kan du sitteplasser bak selv om de ikke blir godkjent. Feks at de står i feil retning. De setene kan du kun brukes når bilen står i ro.

Det finnes slike smarte dingser som automatisk gjør valget for deg når det kommer til lading. Er det sol og solcellene leverer strøm så velger den solceller, kobler du til landstrøm så velger den landstrøm. Aldri sjekket prisen på noe slikt men tenker vel at en en helt ordinær manuell bryter gjør jobben og koster jo nesten ingenting. Så ja da bare velger du ladekilde manuelt etter hva som passer for øyeblikket.

Et slikt system blir vel også mest ryddig mtp på koblingsskjema og kabelstrekk.

Den laderen "bygger du inn" i bilen. Også har du feks stikk i bakskjermen med folde-lokk som holder vann og vær ute. Den er stasjoner i bilen, veier lite og tar lite plass. Så strekker du kabel fra laderen til pluggen i bakskjermen.

Er ingen elektriker så kan godt være jeg bruker litt feilaktig fagterminologi, blir det forvirrende så får du bare spørre så skal jeg forsøke å forklare. Er selv-lært etter som behovene har oppstått men har aldri orket å lære mer enn jeg må for å få fullført akkurat det jeg plages med.
Sist endret av random67489; 9. juni 2019 kl. 23:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
https://toppfritid.no/hytteutstyr/en...47-p0000010061
Eksempel på kurant lader. Bruk en liten sinusomformer istedet for inverter. Gir ren og støyfri strøm til følsomme komponenter.
Batterier skal være samme alder\størrelse. (Et gammelt batteri kan drepe to nye batteri)
Trådstarter
19 1
Sitat av shalif Vis innlegg
https://toppfritid.no/hytteutstyr/en...47-p0000010061
Eksempel på kurant lader. Bruk en liten sinusomformer istedet for inverter. Gir ren og støyfri strøm til følsomme komponenter.
Batterier skal være samme alder\størrelse. (Et gammelt batteri kan drepe to nye batteri)
Vis hele sitatet...
Laderen i linken anbefales til campinglader for "landstrøm", mens sinus omformer anbefales til eventuelle solcellepanel? Noen tips til hvordan alt dette kan settes sammen? Tenker å droppe 240V produkter. PC lader og kan vel ikke kobles inn i 12v uttak. Er det trygt å plugge rett inn i 12v usb direkte fra batteriet? Moderne pcer har jo usb utgang som er plugget inn i laderen.
Jeg er ikke noen elektriker. Men slik at vært fall mitt oppsett.

https://imgur.com/a/dQVcykl

Sist endret av Sterol91; 10. juni 2019 kl. 18:17.
Trådstarter
19 1
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Jeg er ikke noen elektriker. Men slik at vært fall mitt oppsett.

https://imgur.com/a/dQVcykl

Vis hele sitatet...
Ser bra ut og likt til annet jeg har sett før. Men er det ikke litt bortkastet å omforme 12v til 240v for så å plugge inn en laptoplader som omformer 240v til, nå vet jeg ikke hva laptop ladere omformer til. Det hadde vær ønskelig å kunne lade laptop og kjøre mobil ruter direkte fra 12v. Finnes det ikke noen løsning for effektiv lading av laptop direkte fra batteriet. Hvis jeg kobler pc rett på batteriet kommer vel strømmen inn feil vei og vil ødelegge batteriet på laptoppen. Vet at det finnes 12v sigarettennere som lader telefoner. Det finnes både 12v kjøleskap og vannkoker ser jeg.

12v på ruteren, https://www.ice.no/mobilt-bredband/
Da mangler jeg bare en måte å lade laptop på 12 volt før jeg kan skippe transformatoren til 240v.
Sist endret av gladlaks; 11. juni 2019 kl. 00:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du trenger en universal laptop-lader for bilbruk/12v. https://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...arger&_sacat=0

De fleste er "smarte"i den forstand at de kommer med forskjellige tilkoblinger som går inn i pc. Du finner den som passer din pc og så ser du at de ofte har stemplet inn hvilken volt den pluggen gir til laptop. Sammenlikner du med de andre koblingene i kittet vil du se at de har annen volt stemplet på. Så selve koblingen avgjør hvilken volt du forer laptop med.

I andre enden sitter det en sigarett-tenner kabel.
Sist endret av random67489; 11. juni 2019 kl. 01:33.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
19 1
Vurderer å skaffe en brukt campingvogn i stede siden disse er laget for å kunne stå ute hele året. Noen som vet om det er vanlig med off grid batteriløsning i campingvogner og om det eventuelt er mulig å lage det selv med gode løsninger? for eks med et lite solcelle panel på taket og en slik campinglader som beskrevet tidligere i tråden for å kunne lade fra strømuttak.

Hva sier loven om camping, er det kun campingplasser, eller kan man benytte allemannsretten og stoppe på rasteplasser og overnatte en natt eller to, så lenge det ikke er privat eiendom?
Ang å campe utenom campingplasser har jeg gode erfaringer med det. Men nå har det ikke skjedd over tid på samme plass. Brukte varebil og ikke vogn men det betyr jo ikke noe. Sålenge det ikke er satt opp camping forbudt skilt tror jeg du er helt trygg. Også går det jo an å pakke ned campen om noen sier fra at det privat eller forbudt å campe der du står. Bare å si beklager og at du skal flytte umiddelbart så er nok alt ok.

Den eneste fordelen med varebil over vogn er vel egentlig at det er veldig stealth å sove i en varebil. Du blir stort sett aldri pesa, selv ikke om du camper midt i en by, eller parkerer i et boligfelt for natta. Riktig så mange valg har man kanskje ikke med vogn, for det blir en mye større skyss, og alle skjønner jo at det campes.

En varebil tåler fint å brukes hele året - du må bare isolere vegger tak og gulv. Jo mer og bedre du isolerer jo bedre inneklima får du. Mindre stekhett på sommeren og mindre kaldt på vinteren. Samt at det langt mindre energi for å varme opp på kalde dager. Minuset er jo at isolasjonen spiser kubikk og verdifull innvendig plass. Med mindre du er kjempelang så gjør jo ikke det så mye.
▼ ... over en måned senere ... ▼
På denne siden finner du kravene som skal oppnås for å få godkjent ombygging av varebil til campingbil:

https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...EL_2#%C2%A72-6

Se paragraf 2-5. Kravene er forholdsvis lette å gjennomføre i en varebil på 6 meter eller lengre med høyt tak uten å kompromisse noe særlig.


Jeg har ringt teknisk avdeling på biltilsynet og forhørt meg om dette. Prata med ei dame som ikke ville garantere svarene sine 100 %, så interesserte burde ringe selv for å dobbeltsjekke. Her er tingene jeg fikk svar på:

Ved ombygging til campingbil:
1. Vanlig praksis har vært at Skatteetaten regner samme engangsavgift for campingbil og varebil. MAO ingen stor regning ved ombygging så lenge kravene til å definere bilen som campingbil blir godkjent på biltilsynet. Dette syntes jeg var overraskende, for det som utgjør en stor forskjell i avgiftsberegningen er vekten av campingbilen. Den vil øke betraktelig selv for beskjedne ombygginger, og burde dermed få en smell på engangsavgiften. Bilen blir altså IKKE veid etter ombygging. Reglene og praksis kan endres fra 1. januar 2020. Dette fordi Sun Mountain har bestemt at utslippskravene til campingbil skal skjerpes (i forhold til varebil), disse endringene har ikke tredt i kraft enda.

2. Kravene til å bli godkjent som campingbil er de samme uansett hvor gammel bilen er.

3. I punkt 9 paragraf 2-5 står det at ett av kravene i punktene 3-7 kan fravikes med inntil 10 %. Dette blir grundig sjekket. For eksempel gjelder 10 % avvik kun 1 av sengene i en dobbeltseng. Det gjør valg av varebil vanskeligere, den eneste typen varebil jeg fant med 180 cm+ på tvers baki etter isolering er Ducato/Boxer/Jumper, og de er ikke drømmebilen. Kravene til kjøkkenbenk (80 X 40 cm): kravet blir oppfylt selv om kjøkkenbenk ikke er en "hel, ren flate"; her kan det være innfelt vask (og mest sannsynlig kokebluss) så lenge disse dekkes med oppløftbare lokk og flaten brukes som kjøkkenbenk.

4. Det letteste alternativet er å omregistrere en 10 år gammel varebil til personbil. Kravene til det som skrus fast baki er at det skal regnes som oppbevaring. Med andre ord; vær ekstremt nøye med å montere oppbevaringsplasser under fastskrudd sofa/ seng. De regnes da i praksis som oppbevaring og ikke sofa/seng.

Grunnen min for å ønske meg campingbil er hovedsaklig forsikring av inventar og løsøre. Bobilforsikring dekker langt mer enn for en personbil. Hvis noen vet om en god personbilforsikring på dette området så vil jeg gjerne høre!