Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3259
Dette burde kanskje blitt puttet innunder DIY/Makerspace men siden det kun er et spørsmål rundt muligheter så havner den i generell.

Rett ovenfor en kaffebar jeg henger på i Oslo ligger det nå en gammel nedlagt pub. Bakgrunnen for hvorfor denne pub`en slo seg konkurs skal vi ikke spekulere i nå, men jeg ønsker å prøve meg som gründer rundt et konsept jeg har tenkt litt på (og som jeg så en artikkel på i for litt siden på reddit).

Konseptet er en Pub på vanlig måte med vakter, musikk, m.m. men istedenfor en stor bardisk med serverings personell så har man et bord hvor det er plassert et tappetårn med X antall dyser / valg over forskjellige øl i midten.
Hvert tappetårn har en (eller fler) kabler som går under gulvet til tanker på bakrommet som kan kobles over til ny tank hvis man går tom. Personellet blir varslet når det er på tide å bytte. Det skal kun bli solgt drikke alkoholgruppe 1 og 2 (dog ser at Vin må utgå i denne tanken pr nå).

Tanken er at 4 sorter av skal være av standard sort (f.eks Ringnes, Aas, Borg) som er satt på alle bordene. De resterende 4 valgene skal være varierende fra bord til bord, eventuelt hvor tapperier kan leie/kjøpe opp fler plasser. Et lite touch-display plassert på tappetårnet vil kunne vise informasjon om hvem ølsorter som er tilknyttet hvert tappe-punkt.
Betalingen skjer via en kort terminal som er festet på siden av tappetårnet / bordet. Denne kan f.eks autentiseres via NFC så man skal slippe å dra kortet hver gang. Hver gang et kort blir autentisert, vil automaten gi fra seg 0,5l med drikke etter eget ønske. Etter 10 enheter vil kortet automatisk bli sperret og man må da kontakte en vakt eller annet personell (f.eks personell som samler inn glass) for å få låst opp dette kortet for å utføre 3 fler enheter. (Etter 5 liter øl så er man som regel på en snurr uansett). På denne måten vil man også kunne "spandere" en runde på kompiser uten at man går tom på kortet. Etter 12 timer vil tappe-sperren bli opphevet og kortet kan brukes som normalt.
Et problem jeg ser er at folk kan da benytte seg av et annet type Debit kort og dermed ha "lurt" systemet da man ikke har lov til å sjekke opp eier av kort mot navn uten ett samtykke fra banken/politi så man bil ikke kunne si at Ola Nordmann prøver å kjøpe en ny øl.
Vaktene sin oppgave er å passe på at folk ikke blir overstadig beruset, så en viss kontroll vil man kunne ha dog.

Spørsmålet ligger litt rundt skjenkebevillingen man må ha. Er dette noe som ville blitt godkjent av Oslo Kommune mtp skjenkebevillingen og alkoholloven og er det noen som ser noen fallgruver jeg ikke har tenkt på?

(Har aldri drevet Pub før så må i så fall slå meg sammens med noen som har driftet noe lignende før, f.eks høre om dette er noe som kan slå ann i konseptet rundt Kultur-huset, men har egenkapitalen (300k+) hvis det skulle komme en mulighet om å prøve noe selv).
Sist endret av bottknott; 27. juni 2017 kl. 10:37.
Hei,
Spennende prosjekt. Per nå er jeg redd dette kan være mer en utopisk idè enn et reelt prosjekt. Men jeg dømmer ikke konseptet, det var kult. Men for meg dukker det opp spørsmål rundt skjenking av mindreårige. Har du sett for deg hvordan du skal kontrollere dette? Må det kanskje kontrolleres i større og nøyere grad enn ved manuell skjenking?

Jeg tror også man mister en stor del av kontrollen ved overstadig beruselse ved å din løsning. Ingenting hindrer meg å ha med meg flere bankkort i flere navn.
Uvaksinert 👍
Bør jo være mulig da andre har gjort noe tilsvarende.

"En morsom gimmick med ølbordet til Christiania Café er at det finnes tappekraner over bordet slik at gjestene rundt bordet kan tappe sin egen halvliter! Muligens norges eneste restaurant med selvbetjent ølservering?"

https://kjempetorsken.com/2012/02/22...e-christiania/
Sitat av Investigathor Vis innlegg
Hei,
Spennende prosjekt. Per nå er jeg redd dette kan være mer en utopisk idè enn et reelt prosjekt. Men jeg dømmer ikke konseptet, det var kult. Men for meg dukker det opp spørsmål rundt skjenking av mindreårige. Har du sett for deg hvordan du skal kontrollere dette? Må det kanskje kontrolleres i større og nøyere grad enn ved manuell skjenking?

Jeg tror også man mister en stor del av kontrollen ved overstadig beruselse ved å din løsning. Ingenting hindrer meg å ha med meg flere bankkort i flere navn.
Vis hele sitatet...
Man vil jo ha vakter utenfor som sjekker legitimasjon på alle som skal inn.

For å begrense overstadig beruselse er selvfølgelig en grensse på antall enheter nødvendig. I tillegg kan man gjerne ha en ekstra vakt inne som passer på. Er jo også mulighet med en app som registreres av vakten (type QR-kode). Uten at koden er skannet får du ikke kjøpt. Da blir det værre om man skal bruke flere mobiler/bankkort. Dog hakket mer tungvindt for kundene.

Uansett om man har en vakt i lokalet så burde det gå fint vil jeg tro. Sparer uansett penger på å ikke ansette bartendere.
Sist endret av iColdman; 27. juni 2017 kl. 21:13.
Man kunne jo eventuelt fått et kort med en qr kode på eller noe som kan stilles inn til hvor mange øl personen får kjøpt av dørvakten. Si om en som er på god veg til å bli full kan du foreksempel begrense til å kun få kjøpe en øl, mens en som er helt edru kan kjøpe 6stykker eller noe. Om man vill kjøpe øl til kamerater er det jo heller ikke noe problem da man bare kan ta med/scanne deres kort også.
Tror du ikke kommer utenom en vakt inne i lokalet også, med tanke på bråk og hærverk.
Som flere har nevnt tror jeg også det kan bli problem med å begrense overstadig beruselse. Folk tåler forskjellige mengder.

Hva med en bartender som serverer og en robot som mixer drinker, heller shots og tapper øl?

https://www.youtube.com/watch?v=fOt56bUIBlE

https://www.youtube.com/watch?v=IS8T71kUgWo
Jeg ville sjekke opp hvordan mulighetene for å blande leverandører på bordet på denne måten er. Hansa/Ringpiss etc. er veldig strikse på hvilke andre ølleverandører man får servere sammen med deres produkter. Dette er ihvertfall en potensiell fallgruve du bør undersøke.
Bryter skjenkebestemmelse. Du skal vurderes ved hvert kjøp.