Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1479
Hei! Jeg er nysgjerrig på mine rettigheter i møte med offentlige instanser; i dette tilfellet AMK spesifikt. Jeg var i kontakt med AMK tidligere i dag for å få hjelp med en kar i akutt helsefare. Jeg er jo juridisk pålagt å se til vedkommende til utrykningspersonell kommer. Da ingen hadde dukket opp etter 20minutter ringte jeg på nytt, og fikk beskjed om at AMK var for opptatt til å ta saken, og at jeg skulle ringe politi på 112.

Jeg tenkte at om dette skulle bli en sak ville jeg ha noen referanser til de jeg hadde pratet med, så jeg ba sentraloperatøren på oppgi navnet sitt. Hun ble da fryktelig brydd og irritert, og fortalte meg at hun ikke hadde noen intensjon om å oppgi det, men ba meg om å oppgi mitt eget samt arbeidssted, mest på trass mistenker jeg.

Jeg innbilte meg at alt offentlige tjenestepersoner hadde juridisk pålegg til å oppgi navn, er det galt? Hvilke relevante rettigheter har jeg egentlig i møte med offentlige instanser?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Jeg tviler litt på om AMK er pålagt å gi ut personlig navn. Jeg kan ikke finne noe om det.

Politiinstruksen inneholder regler for når politiet, eller den med politimyndighet, skal identifisere seg:
http://lovdata.no/forskrift/1990-06-22-3963/§5-4

Under utøvelse av politimyndighet skal en politimann alltid ha politilegitimasjon med seg. På forlangende fra den person tjenestehandlingen direkte angår, plikter politimannen å opplyse grad og navn, men bare så langt tjenesteforholdene på stedet tillater dette. En politimann som ikke er i uniform plikter å legitimere sin politimyndighet, såfremt han ikke er kjent av den som forlanger det.
Vis hele sitatet...
Men dette gjelder kun politi. Finner ingenting om identifikasjon i tjenestemannloven, som AMK er underlagt:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1983-03-04-3

Det skal sies at AMK også (mer spesifikt) er underlagt helsepersonellloven, men finner ingenting om identifikasjon her heller:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64
Sist endret av Stormen; 24. juli 2015 kl. 13:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
2BIAS's Avatar
Trådstarter
Jeg skummet gjennom lovdata jeg også, men fant som du sier ingen ting som tyder på at helsepersonell har plikt til å identifisere seg. Jeg tok vel kanskje feil. Takk skal du ha!
Samtalen er jo logget og tatt opp, så ved en klage eller forespørsel så har de null problemer med å finne rette vedkommende.
2BIAS's Avatar
Trådstarter
Mm, godt poeng. Takk.
Selv har jeg gjort det til en vane å alltid spørre hvem jeg snakker med etter at jeg har presentert meg når jeg ringer offentlige kontorer/virksomheter. Stort sett alltid så får jeg navnet og etternavn. Enten så tar jeg opp samtalen eller så skriver jeg referat om jeg sitter foran pc med klokkeslett og navnet samt hva som var tema og utfall.

Grunnen for en såpass paranoid tilnærming kommer av at jeg brent meg tidligere på å stole på info man får fra førstelinja. Når jeg senere fant ut at jeg fikk feil info så var ikke mulig å finne ut hvem som var skyld i dette.

Det er mange bra apper som lar deg ta opp samtalen og det bør alle bruke når de snakker med det offentlige. Husk også å be om navn og gjør det i starten på samtalen - da er det naturlig og de føler seg presset til å svare deg. Bare vent det ut etter at du spør hvem du snakker med - pinlig stillhet virker til din fordel og de kneler og sier navnet sitt. Har du tatt opp alt så er du safe. En har også loven på sin side en kan ta opp hva en vil og en trenger ikke opplyse om at det blir tatt opp.

Ps opptak bør også brukes i jobbsituasjoner der du føler behovet for dokumentasjon.