Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3535
Jeg har et støpsel i veggen hvor det satt en ISDN-telefon. Den ser ut som den har 8 ledere, den har ihvertfall 8 metallbiter. Bør det være mulig å bruke denne som nettverkskabel?
Rj45 har 8 kontakter ja, men spørsmålet er om det er 8 ledere i kabelen som går videre. Hvis den har det, og der den går til har det samme er det kanskje mulig. ISDN i likhet med vanlig telefon brukte bare 2 ledere, så det er heller tvilsomt at det er lagt opp 8.
U/UTP og EZ-RJ45
2 0
Tror ikke det er 8 ledere i den. Det er stor sansynlighet at den går fra det stikket til en sentral telefon-boks i huset, eller ute på gaten. Så hvorfor vil du bruker det stikket?
Bedre og legge opp nytt
I 99% av tilfellene er det kun 2 eller 3 ledere som går videre til sentralen fra vegg-kontakten.

Enkleste måten å finne ut av dette på, er å åpne opp kontakten og se hva som er koblet til.
Sist endret av Blackkoz; 16. november 2014 kl. 16:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
såvidt jeg husker er det 4 ledere som er i bruk på isdn. Det sitter også ofte 100ohms motstander i kontakten. Ikke noe du bør bruke med andre ord...
ISDN bruker -i likhet med vanlig analog telefon- bare to ledninger (et par) men ofte er det lagt fram to par siden ISDN kan gi to telefonlinjer samtidig. Men for all del, IKKE pluggPC'en din inn der, da uttakene har en motstand i seg som sentralen bruker for å måle om linjen er i orden, disse vil forstyrre signalet. Det verste er i midlertid at telefonnettet bruker høyere spenning: Analog telefon går på 48 volt, mens ISDN eller ADSL bruker 110 volt. Nettverkskortet i PC'en din bruker 5 volt, så det vil ødelegges.
Telemontør!

Isdn uttaket i veggen din kommer fra ISDN boksen et annet sted i kåken, (denne kan selvfølgelig være fjernet og gjort om til vanlig telefonkontakt og klipt bort 100ohms motstandene).


Åssen du har tenkt å bruke denne som nettverksuttak skjønner jeg ikke helt hva du tenker på?

Det er 2 par (4ledere) koblet i kontakten, som går ut på pinne 3,4,5,6 i kontakten. I en nettverkskabel er det pinne 1,2,3,6 som er i bruk.
Hm, la meg øse av min kunnskap..

Nei, det vil ikke funke, med mindre det gjøres noen omkoblinger. Det er 8 pinner på kontakten, men kun 4 som er i bruk både på nettverk og isdn, men de er koblet på foskjellig måte. Desuten må det vere cat5 standar på kabel og kontakter for å bruke det til netverk, ellers vil det ofte ikke fungere. (du får "begrenset eller ingen forbindelse" på nettverkstilkoblinga på datan) Mulig at det ble lagt opp cat5 kabel den gangen dette ble montert, men det er ingen selvfølge.

Og det er bare linja som kommer utenfra og inn i huset, og inn på isdn-boksen som bruker 2 ledere med 110 volt (kalles U-grensesnitt). Ledningene som går internt i huset bruker 4 ledere (kalles S-bus), men jeg er sannelig ikke sikker på hvor høy spenning det er her. Tror ikke du skal vere så veldig bekymra for at utstyret går i stykker om du plugger det inn her.

Nå var jeg litt kjapp her, det kan hende det funker, om det er lagt opp 8 ledere som er koblet likt i begge ender. Men da må du som nevnt åpne kontakten og fjerne noen endemotstander, hvis det ikke er av den typen som har dette innebygget på det lille kretskortet, da.
Sist endret av Sarv_2; 17. november 2014 kl. 19:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Nei, det vil ikke funke, med mindre det gjøres noen omkoblinger. Det er 8 pinner på kontakten, men kun 4 som er i bruk både på nettverk og isdn, men de er koblet på foskjellig måte. Desuten må det vere cat5 standar på kabel og kontakter for å bruke det til netverk, ellers vil det ofte ikke fungere. (du får "begrenset eller ingen forbindelse" på nettverkstilkoblinga på datan) Mulig at det ble lagt opp cat5 kabel den gangen dette ble montert, men det er ingen selvfølge.
Vis hele sitatet...
Gigabit bruker i praksis 4 par, altså alle åtte pinner. Du treng ikkje cat5 for 100Mb, cat3 bør halde rimeleg greit så lenge du ikkje har veldig støyete hus. Har køyrt gigabit over 30m cat3-kabel utan nevneverdige problem, og 100Mb/s over 2x2x0.5mm^2 kabel.
Ja, skal ikke krangle på den, funker vel stort sett, men har også vert borti at det ikke funker på lange lengder og via sammenkoblinger osv. Men poenget var at det står vel skrevet i noen skrifter at det skal vere cat5, eller er jeg helt ute på bærtur nå?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Men poenget var at det står vel skrevet i noen skrifter at det skal vere cat5, eller er jeg helt ute på bærtur nå?
Vis hele sitatet...
Joda, men dei tar hensyn til støy etc. I praksis er det mindre støy enn standardane legg opp til, og ein har sikkerhetsmarginer.

Så om ein kun er avhengig av 100Mb/s og har 2-pars kabel liggande så ville eg testa faktisk ytelse over kabelen før eg brydde meg med å legge opp ny.

Edit: hadde vel og merke terminert på nytt for å få vekk resistorane som er i ISDN-nett.
Sist endret av vidarlo; 17. november 2014 kl. 20:39.