Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4141
Hvor mye kan man tone vinduer? Lovlig å tone front lykter/baklykter?

Hvis dette ikke er lovlig, hva er straffen?
originale lys har du ikke lov til å røre, og anbefaler det heller ikke.

Vinduer kan du tone sidevinduer bak, og bakrute så mye du vil uten konsekvenser.

Frontrute og sidevinduer foran kan du ikke røre. (du kan slippe unna med en lett toning på sideruter foran om det ser originalt ut. For mørkt avslører deg)
Noen biler har levert sidevinduer foran med original toning, som da er typegodkjent.

Konsekvenser kan være fra bot og kjøreforbud før du har fjernet toningen de første 2-3 gangene, til at de tar lappen fra deg om du blir en gjenganger for samme ting.
Du kan tone fra b-stolpe og bakover "så mørkt du vil". I praksis er det vel begrensning på bakrute pga sladrespeilet i frontvinduet. Men i praksis er det ingen som bryr seg. Vet folk får godkjent biler likevel på EU og kjører videre etter å ha blitt stoppet i kontroll uten bot.

Sideruter framme skal ha 65% lysinnslipp iirc. Noen biler har sotede sideruter fra fabrikk og da er det null stress. Feks mercedes og bmw toner siderutene på flere modeller. Disse er innenfor regelverket. Skal du tone selv må du kjøpe rett film for å være innenfor.

Du kan få bruksforbud om du blir stoppet med sota ruter foran. Eller bot. Lykter f/b er ikke lov å sote. Samme der. Du kan få bot eller kjøreforbud. Veldig mange blåser i reglene og gambler. Er du avhengig av bilen ville jeg nok valgt å holde meg innenfor reglene.

Bruksforbudet kan du i teorien få opphevet om du feks får fjernet filmen mens kontrolløren ser på. I praksis har du neppe utstyr og anledning til å gjøre på "på stedet" å du risikerer da å måtte å bilen "tauet" hjem med bergingsbil. Blir fort kostbart. Pluss gjerne bot på toppen. Har du veldig mørk film på siderutene kan du også risikere å miste lappen. Blir litt som å kjøre rundt uten å skrape isen av vinduene.
Takk for svar 😊

Okey jeg forstår, takk for utfyllende svar begge to! syntes bilen hadde kledd mørke vinduer hele veien, unntatt front vinduet da selvfølgelig. Men da får jeg kanskje la vær.
Sist endret av Spurven222; 3. februar 2020 kl. 18:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du kan tone fra b-stolpe og bakover "så mørkt du vil". I praksis er det vel begrensning på bakrute pga sladrespeilet i frontvinduet. Men i praksis er det ingen som bryr seg. Vet folk får godkjent biler likevel på EU og kjører videre etter å ha blitt stoppet i kontroll uten bot.

Sideruter framme skal ha 65% lysinnslipp iirc. Noen biler har sotede sideruter fra fabrikk og da er det null stress. Feks mercedes og bmw toner siderutene på flere modeller. Disse er innenfor regelverket. Skal du tone selv må du kjøpe rett film for å være innenfor.

Du kan få bruksforbud om du blir stoppet med sota ruter foran. Eller bot. Lykter f/b er ikke lov å sote. Samme der. Du kan få bot eller kjøreforbud. Veldig mange blåser i reglene og gambler. Er du avhengig av bilen ville jeg nok valgt å holde meg innenfor reglene.

Bruksforbudet kan du i teorien få opphevet om du feks får fjernet filmen mens kontrolløren ser på. I praksis har du neppe utstyr og anledning til å gjøre på "på stedet" å du risikerer da å måtte å bilen "tauet" hjem med bergingsbil. Blir fort kostbart. Pluss gjerne bot på toppen. Har du veldig mørk film på siderutene kan du også risikere å miste lappen. Blir litt som å kjøre rundt uten å skrape isen av vinduene.
Vis hele sitatet...


Det er ikke påbudt med bakrute (tenk varebil uten sikt bakover) så den kan man sote og gjøre hva du vil med. Ellers er du spot on
som nevnt kan du tone rutene fra B-stolpe og bakover.

du har ikke lov til å ha noen former for film på siteruter forran..

lys kan du hoppe over å tone.


hilsen en som har tona framruter (lov og lyst henger ikke alltid sammen