Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3056
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette egentlig. Føler jeg har et veldig bra liv, har gode venner, flott familie, jobb og studerer, mangler bare kjæreste. Det er selvfølgelig en del ting jeg skulle fikset på, som finere utsende , større leilighet og bedre økonomi osv. men er egentlig ikke så materialistisk, og tar veldig lett på ting. Jeg mener jeg har det stort sett bra om dagen og er sjelden lei meg. Er flink å sette pris på "de små tingene" å at vi har det bra i Norge, at jeg er frisk å alt. Men røyker også (Cannabis) hver dag, og føler jeg lever i en slags boble. Har så mange venner som sliter med ting psykisk, og familie og venner og alt mulig. Jeg føler jeg lever i en boble som kommer til å sprekke, at jeg har dårlig samvittighet for at jeg har det så bra. Jeg er redd for at familien og jobben skal finne ut om "Rusproblemet" (Hovesakelig stoner), og at jeg skal miste jobben og alt bare rase sammen. Eller at det bare rett og slett er jævlig umoralsk og slem (føler ikke jeg er det, men er litt sånn at om en venn sier han rana 7/11 flirer jeg og spør hvor mye han fikk), eller om jeg er dum og ikke skjønner noe av verden og problemene, eller om jeg bare er genial som har funnet ut hvordan jeg burde leve livet. Hvorfor jeg er så lykkelig egentlig, når jeg ikke har noe mer grunn til å være det enn alle andre som virker så jævla ulykkelig.

Har røyka fast hver dag i 3 år ca., siden jeg flyttet for meg selv da jeg var 20. Før så jeg ikke på det som noe problem siden jeg aldri har vært imot det, og har ikke hatt så mange venner som gjør det. Nå derimot røyker nesten alle vennene mine og noen dealer, bruker alt for mye cash på det, og har begynt å få litt noia for at jeg skal bli tatt. Prøvde å trappe ned, men klarer så vidt gå en dag uten, med en gang jeg henger med noen blir det liksom røyking. Og problemet er da at jeg ikke har noe god grunn til å slutte. Eller det koster jo mye og er jo en del småting) Men jeg er så lykkelig og liker livet sånn, og de dagene jeg ikke røyker kjeder jeg meg veldig. Så med andre ord vet jeg ikke om jeg lever i en boble å er fjærn fra verden, og jeg burde slutte å røyke, eller bare fortsette siden jeg har det bra?

Kanskje ikke så lett å skjønne hva jeg mener da jeg er jævlig fjærn når jeg skriver dette, men vil bare ha litt tanker rundt det
Hei! Tror du trenger å finne noe å gjøre, en hobby som du kan holde på mens du kjeder deg, er mye du kan gjøre. Ifh til moralen din tror jeg det er veldig vanlig ting som skjer når man vanker i rusmiljøet over lengre tid. Har sett altfor mye shady greier selv, å reagerer på samme måte.

Sånn ifh til det å slutte/ta en pause så er det vanskelig. For meg var det å endre innstilling ifh til røyking. Etter 7 år med røyking hver dag, så ble det skikkelig kjedelig var lei av det og da var det plutselig ikke noe problem for meg å slutte. Følte ikke behovet for det. Det hjalp også for min del å ha andre ting å gjøre, som å spille fotball, trene og lage musikk.
For meg høres dette ut som rus/cannabisindusert paranoia av smått varierende grad.
Du stiller alt for mange spørsmål rundt ting som er helt trivielle og egentlig rimelig ubetydelige. Du bekymrer deg.

Slutt å røyk gress, så skal du se at ting forandrer og stabiliserer seg fort. Fortsett som du gjør og du kan ha et problem snart, tro meg.
Altså, du trenger ikke å slutte for godt. Men prøv å stoppe helt i 8 uker og se hva som skjer. Etter du har jobbet inn en sunnere baseline kan du helt sikkert prøve deg forsiktig frem med en blås en gang i blant.
Og dette med å kjede seg uten pot går fort over når man går inn for å slutte, don't worry.
Sist endret av SpiritLion; 6. februar 2018 kl. 13:58.
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar! dere begge har vel egentlig rett, og tror veldig det er på tide med en pause. Har begynt å trappe ned fra flere ganger om dagen til 1, og skal prøve å stoppe helt en gang snart. Kjenner det er litt vanskelig da nesten alle jeg henger med røyker, så må belage meg på en usosial periode.
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dropp alt som heter rusmidler og bli høg på livet.
Eller fortsett å rus deg, du blir uansett mer ruset på rusmiddel.
Kun deg selv som kan ta et valg.
Jeg anbefaler å ta en liten pause nå og da uansett hva det er. Det er bare sunt å ta et par dager eller en uke avbrekk når man holder på med noe veldig aktivt. Det er det samme om det er kaffe, trening eller rus. Det er rett og slett ikke sunt å kjøre full rulle hver eneste dag, alltid.
Om du tar deg en pause en gang i blant dropper toleransen, så da er muligens mulig å spare litt penger der også gitt
Hvorfor tulle med det som fungerer?
Jeg hadde et daglig forhold til cannabis da jeg var rundt 20. Etter vel et års tid hadde jeg liksom vært innom det jeg ville av spill, serier og musikk, og det ble mer et ork å komme meg sammen med stoner vennene, å sitte å pese sammen med de. Opplevde rett og slett en tomhet og kjedsomhet når jeg var skev, det føltes som et tapsprosjekt nesten uansett hva jeg fant på. Var alikevel lysten på g når jeg var edru. Ting jeg moret meg med før var ikke gøy uten hasj eller weed, og det begynte å bli kjedelig når jeg var ruset også.

Jeg vet ikke om du opplever det samme, TS, men det høres for meg litt slik ut. Kan si at jeg bestemte meg for å slutte, litt halvhjertet i starten før jeg tok tak i meg selv og ikke røyket på 6mnd. I starten ble jeg veldig fristet da jeg visste kompiser skulle dra å handle, vist jeg så en stoner comic, når jeg hørte en sang som omhandlet cannabis, eller så en tråd om det på freak etc. Men etter vel en måned, kanskje to, sluttet jeg å legge spesielt merke til alt som handlet om cannabis. Da ble det egentlig veldig enkelt.

Når jeg først tok meg en joint etter de 6mnd var det litt som første gang igjen. Tok et par trekk av en ikke spesielt sterk joint, med middelmådig hasj, og følte effekten bare av dèt. Fikk tilbake gløden av å røyke som jeg hadde mistet tidligere. Per idag handler jeg inn et par gram rundt juletider, og rundt bursdagen min, som er omtrent på helt forskjellige tider på året. Handler ikke oftere enn det som en streng regel, men tar imot om folk tilbyr et par trekk på et nach eller noe. Denne regelen min har også vært noe masete kompiser etterhvert forholder seg til, som også har vært en hjelp.
Sist endret av Lataralus; 11. februar 2018 kl. 15:01.