Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4293
Hei! Fant ingen andre tråder om dette så jeg lager bare en ny..
Regner med at mange her har vært i en rettsak/rettsal før, så jeg lurte igrunn på om noen som har noen erfaringer eller tips å dele iforhold til det? Hva man burde si og ikke si og hvordan man skal oppføre seg
Hva du skal si kommer jo veldig ann på hva du er siktet for. Du ga oss ikke så mye informasjon og jobbe med her.
Hvordan du skal oppføre seg er egentlig veldig åpenbart? Vær hyggelig, prøv og vær deg selv ( Så lenge du ikke er en stor drittsekk ) vær ydmyk ovenfor dommeren.

Er dette en rettsak eller en tilståelsesdom?
Sist endret av PandaFlush; 22. oktober 2013 kl. 22:59.
Er sikta for drapstrusler av en politimann. Det skal være 3 dommere totalt. Og jeg har og kommer til å tilstå
Sitat av zxcvbnm Vis innlegg
Er sikta for drapstrusler av en politimann. Det skal være 3 dommere totalt. Og jeg har og kommer til å tilstå
Vis hele sitatet...
Okey. Aldri vært siktet for akuratt det forholdet der. Haha, strafferammen er vel veldig høy? Hva er påstenden din?

Dette er vel noe du har gjort i ruset form? Når du forklarer deg så forteller du bare at du er veldig lei deg for episoden som har skjedd. Om du var ruset forklarer du at du var ruset, men dette er overhodet ikke noe unnskylding.

Du vil bli ferdig med denne saken og legge den bak deg, du tar dommen din.
Henvend deg også til politimannen under rettsaken og beklag om du har utsatt han for traumer mm.

Dette er en sånn standard greie som har fungeret veldig bra for min del. Kan også gråte litt, det er jo pluss.
Sist endret av PandaFlush; 22. oktober 2013 kl. 23:11.
Jeg skal ikke påstå at det er ekstremt viktig, men de får muligens et bedre inntrykk av deg hvis du holder orden på hvem som er den skyldige: Drapstrusler mot politimann, ikke av politimann.
Sitat av PandaFlush Vis innlegg
Okey. Aldri vært siktet for akuratt det forholdet der. Haha, strafferammen er vel veldig høy? Hva er påstenden din?

Dette er vel noe du har gjort i ruset form? Når du forklarer deg så forteller du bare at du er veldig lei deg for episoden som har skjedd. Om du var ruset forklarer du at du var ruset, men dette er overhodet ikke noe unnskylding.

Du vil bli ferdig med denne saken og legge den bak deg, du tar dommen din.
Henvend deg også til politimannen under rettsaken og beklag om du har utsatt han for traumer mm.

Dette er en sånn standard greie som har fungeret veldig bra for min del. Kan også gråte litt, det er jo pluss.
Vis hele sitatet...
Vært mye i retten eller?
Sitat av Dasset Vis innlegg
Vært mye i retten eller?
Vis hele sitatet...
Det er common sense og vise retten at du er bevisst på din handling og har innsikt i ditt eget handlemønster, for å prøve å overbevise retten om at noe slikt ikke gjentar seg.

Forøvrig så vil jeg ikke anbefale å beklage om du har utsatt mannen for traumer, en politimann ville nok opplevd dette som sterkt provoserende.
Sist endret av Sincerati; 23. oktober 2013 kl. 02:07.
Sitat av Dasset Vis innlegg
Vært mye i retten eller?
Vis hele sitatet...
Ja.
Sitat av Sarathos Vis innlegg
Det er common sense og vise retten at du er bevisst på din handling og har innsikt i ditt eget handlemønster, for å prøve å overbevise retten om at noe slikt ikke gjentar seg.

Forøvrig så vil jeg ikke anbefale å beklage om du har utsatt mannen for traumer, en politimann ville nok opplevd dette som sterkt provoserende.
Vis hele sitatet...
Men du må huske at politimannen ikke har noen invirkning på hvordan straff du vil få. Om du henvender deg til offeret ( politimannen ) så viser du retten at du faktisk angrer, og ser personen inn i øynene og beklager.

Dette ville nok politimannen bare takket høflig for. For disse opplever dette vær eneste dag. Men de får sjelden en skikkelig beklagelse.
Skaff deg advokat, istedet for å få hjelp her. Advokaten kan og vil være 10 ganger mer hjelpsom i din situasjon. Bruk gjerne en med godt rykte, ettersom advokaten har stor påvirkning på utfallet av rettsaken.
Sitat av PandaFlush Vis innlegg
Ja.

Men du må huske at politimannen ikke har noen invirkning på hvordan straff du vil få. Om du henvender deg til offeret ( politimannen ) så viser du retten at du faktisk angrer, og ser personen inn i øynene og beklager.

Dette ville nok politimannen bare takket høflig for. For disse opplever dette vær eneste dag. Men de får sjelden en skikkelig beklagelse.
Vis hele sitatet...
Det funker ikke i småbygda der de lokale politimennene har quizkveld med alle juristene.
Prøv å få høre/se så mye av bevisene mot deg som mulig før du uttaler deg.

Da jeg var i retten, nektet jeg på alt, fordi jeg trodde alt bevis mot meg var lagt fram. Etter at jeg var ferdig med å forklare (lyve om) at jeg ikke hadde gjort noe galt, kom det fram et fellende vitneutsagn.

Det endte med at jeg erkjente de faktiske forhold og deretter sa at jeg ikke hadde noen videre innvendinger til saken.
Du skriver at du har tilstått og kommer til å erkjenne de faktiske forhold.

Dette kommer til å bli en hivens kort rettsakt der prosessen blir kort og smertefri. Du vil få mulighet til å uttale deg enten før eller etter domsavsigelse. Der kan du rette beklagelse til retten\fornærmede om det er ønskelig. Du kan komme til å få strafferabatt på grunn av tilståelsen din noe du kan lese mer om her:

§ 59. Det som er bestemt i § 58, gjelder også for den som før han ennå vet at han er mistenkt, så vidt mulig og i det vesentlige har forebygget eller gjenopprettet de skadelige følger av handlingen.

Har siktede avgitt en uforbeholden tilståelse, skal retten ta dette i betraktning ved straffutmålingen. Retten kan nedsette straffen under det for handlingen bestemte lavmål og til en mildere straffart.
-------------

En rettsakt er en saksprosedyre og ikke noe personlig. Det kan føles slik for den enkelte som er involvert men i bunn og grunn så er det saksbehandling som skal fastslå hendelsesforløp og faktiske forhold... Null stress.
Sist endret av Mxzyzptlk; 23. oktober 2013 kl. 10:26.
Sitat av PandaFlush Vis innlegg
Ja.

Men du må huske at politimannen ikke har noen invirkning på hvordan straff du vil få.
Vis hele sitatet...
Hvilken straff

Ellers, det vil det faktisk ha en innvirkning. Det er juridisk forskjell på å drapstrue "folk flest" versus en offentlig tjenestemann.Dette er spesifikt nevnt både i Straffeloven anno 1902 og 2005-utgaven som er delvis tredd i kraft.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Hvilken straff

Ellers, det vil det faktisk ha en innvirkning. Det er juridisk forskjell på å drapstrue "folk flest" versus en offentlig tjenestemann.Dette er spesifikt nevnt både i Straffeloven anno 1902 og 2005-utgaven som er delvis tredd i kraft.
Vis hele sitatet...
Er ikke det han mener. Det er juridisk forskjell på en sivil og en offentlig tjenestemann, men politimannen personlig kan ikke kjøpe seg til strengere straff for TS.
Det er i bunn og grunn ikke så stor forskjell på å stå i en rettssal eller på rektors kontor - eller hjemme hos mamma for den saks skyld. I alle fall ikke i en slik sak.

Du har tilstått din brøde, og står for det. Da handler det for din del om å vise at du angrer, at dette var en engangshendelse og at du vil få dette bak det.
Vær rolig, forklar hva som skjedde, og kom gjerne med en beklagelse til politimannen. Utover dette blir det neppe noe kryssforhør eller hardkjør, alle parter ønsker her å få fakta på bordet og bli ferdige med saken.
Du kommer langt med vanlig folkeskikk!
Å si du var ruset teller negativt. Det gjorde i alle fall det i mine rettssaker. Har vært i 2 stk, dømt begge gangene.
Noen vil nok se på det å skylde på rusen som å være en dårlig unnskyldning som viser at man egentlig ikke angrer fordi man var så ruset.
Jeg har vært med på sånne greier før.

# nr. 1 viss du er uenig i dommen. La dommeren dømme ikke legg ord i munnen på han/hun
# nr 2. tilstå ingen ting viss du ikke er 100% sikker på at dette er en dom som du kan/vil sone
# nr 3. vær ærlig(viss du er uskyligdømt så skal systemet fange deg opp) eller lyv som en gud.

Dette er mine tre små tips viss du skal inn i en rettsak. Lista er så klart ikke komplett, hva mangler?
Og en liten ting til idioter som skyller på rus trenger ikke å svare engang..........
Sist endret av Pkake; 24. oktober 2013 kl. 03:28.
Jeg har kun vært i en rettsak, som tiltalt. Min oppfattelse av rettsaken var at det gikk riktig for seg, og dommene var rettferdige. Jeg stilte meg delvis skyld, men ble dømt skyldig. Fortsatt en veldig mild dom.

Det er viktig at du er høflig mot alle som er der, spesielt aktor og dommer(e). Du må også vise ydmykhet ovenfor politimannen som anmeldte dette her, forsikre han om (dersom du har mulighet) at dette kun var et engangstilfelle, du angrer noe forferdelig, og setningen "Hvis jeg kunne gå tilbake i tid, hadde jeg aldri gjort det" fungerer selv om den er litt klisje.

Tenk til og med over sittestillingen og holdningen din i retten. Hvis du sitter der og lyser "care", vil nok det irritere dommer og aktor, som kan føre til strengere straff pga de ikke tror du tar dette på alvor.

Lykke til i saken!
Sitat av Pkake Vis innlegg

# nr. 1 viss du er uenig i dommen. La dommeren dømme ikke legg ord i munnen på han/hun
Vis hele sitatet...
Har du gjort det? Altså, avbrøtet en dommer mens han snakker (avga dom)?
Det er utrolig hva man slipper unna med om man er ydmyk og viser anger. Legg deg helt flat å vis at du skjønner at du har gjort noe galt. som førstegangsdømt regner jeg med du får en klekkelig bot. Regel nr1 er å skaffe seg en advokat, man har som regel krav på fri rettshjelp.
Jeg ville dratt dit og vist at jeg angret på det jeg hadde gjort. Og hvis du går for tilståelse, kan dette minske straffen. Gjorde det for meg.
Har du tilstått i politiavhør så vil denne saken mest sannsynlig gå som en tilståelsessak og du vil få en tilståelsesdom. Vær ærlig og spill med åpne kort, det lønner seg som regel i en rettsak. Det dommeren vil legge vekt på er om du er tidligere straffedømt eller har noe lignende på "rullebladet" som kan være skjerpende for dommen. F.eks om du er tidligere bøtlagt for trusler mot offentlig tjenestemann. Til syvende og sist så står det hele på dommeren(e). Er det en kurant og "grei" sak så vil du ved en tilståelsesak få dommen samme dag. Advokaten trenger ikke være tilstede i rettsaken ved denne type sak. Hvis du har advokat så synes jeg du skal ta en prat med han hvis det er noe du lurer på, han kan som regel gi gode råd og tips.

Mange går på en "smell" og velger en advokat som ikke har mye erfaring på det aktuelle "området".

Du trenger ikke advokat hvis du har tilstått noe og saken avgjøres med en tilståelsesdom, men det kan være lurt for å ivareta dine rettigheter.

Forøvrig har du krav på strafferabatt (det er lovfestet) hvis du tilstår i avhør og saken går som tilståelsesdom.
Hvor mye kommer litt an på sakens natur og aktors velvilje, men det er dommeren som uansett avgjør det.