Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  187 23321
Jeg klikket meg inn på Nettavisen for å lese dagens nyheter. Jeg kom over denne bloggen som er blitt linket til på fremsiden.

http://byadinajb.blogg.no/1357302674...avsnylter.html

Ei 23 år gammel jente som hevder hun har mottatt penger fra NAV (tidligere sosialen) siden hun var 16 år. Dette skal være pga. psykiske lidelser og slikt i følge henne selv. Da jeg startet å lese det populære innlegget hennes syntes jeg oppriktig synd på henne fra starten av. Men så ble det jo bare verre og verre....nå har jeg sittet i rundt en time, og lest kommentarer fra andre mennesker i Norge nedover kommentarfeltet, og jeg deler det samme synet som flesteparten av de: Hun er en NAV snylter.

Hva synes dere om denne saken? Og les igjennom skikkelig der inne før dere starter med å fortelle meg at jeg er en idiot som ikke har peiling på hvor jævlig det er å ha psykiske lidelser osv...

(Selv tror jeg innlegget er ment for å havne på topplisten, og det gjør saken enda verre). Litt irriterende at jeg er med på å gjøre den enda mer populær nå, men synes folk flest bør finne ut hvordan denne jenta fungerer.
Sist endret av Obster; 5. januar 2013 kl. 08:43.
Beklager, men jeg gidder ikke sitte og lese kommentarer og blogg innlegg fra en (utifra første inntrykk) bortskjemt diva som bare er ute etter oppmerksomhet i flere timer.
Utover det vil jeg bare legge til at du bør faktisk være forsiktig med og kalle folk for skatte snyltere bare fordi de, som hun selv skriver ikke mangler ett øye eller en fot.
Og være deprimert og sucidal kan godt sammenliknes med en dødelig lungesykdom.
Hver dag kan være den siste, har man en dårlig dag kan det tippe over og en ender opp på likehuset.
På den andre siden kan man få medisiner enten av lege eller i form av og leve.
En vet aldri hva fremtiden bringer.
Depresjon er en sykdom, og den bør sammenliknes med andre mer synlige sykdommer.
Eneste er at og være psykisk syk, ihvertfall etter egne erfaringer er mye verre enn og være fysisk syk.

Kan godt være du har rett, Ts. Men en bør være litt forsiktig med hva en slenger ut når en faktisk ikke er sikker.
Personligheten hennes, måten hun skriver og deler hele livet sitt på er for meg uforståelig og hun virker som en person som går langt for oppmerksomhet, så som sagt så kan det godt være du har helt rett.

Ser nå at innlegget kanskje kan bli oppfattet som litt dobbel moral ich, men og gjette på psyken til noen og hvordan de fremstår når det kommer til personlighet er i mine øyner to vidt forskjellige ting, så derfor kan jeg altså kalle hun en bortskjemt diva
Sist endret av Klistermerke123; 5. januar 2013 kl. 08:54.
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Jeg velger å heller diskutere dette med folk som gidder å lese det Mozilla
Utdrag fra bloggen hennes:
"Hver 2 uke må man sende inn meldekort. Glemmer man å sende får man ikke penger. Hver måned må man søke om nye penger og frykten for å ikke få ett øre ligger alltid i bakhodet, i tillegg må jeg gå på kurs en gang i uka, jeg får oppfølging av en støttekontakt, jeg må i NAV møter og blir tilbydt det ene og det andre kurset slik at jeg har noe å gå til nå som jeg verken har skole eller jobb. Dette kan jeg igrunn ikke takke nei til heller for da mister jeg også pengene. Noen ganger i mnd går jeg til psykolog for å finne ut av hva som ligger bak angsten, depresjonen og hvorfor jeg er som jeg er. Alt dette må man huske i løpet av en måned og dette er kun NAV. Så er det pliktene hjemme som kaller og en samboer som krever sitt. For en med psykiske lidelser så kan dette bli veldig mye, og det merker jeg, men jeg prøver og gir aldri opp."

"Økonomien er bokstavligtalt ett menneskes mareritt. Jeg får 4200kr i mnd jeg å må leve på. Hva dekker det? Så vidt noen ting skal jeg si dere. Jeg har måtte ha uønskede voerspiel her hjemme kun for å kunne spare på flaskene som blir igjen i håp om at jeg får noen penger ut av det til litt mat, jeg har måtte selge mange av mine ting her hjemme for å få råd til mat, jeg har måtte snylte av familien min, lånt penger her og der og søkt om sponsing via bloggen. Jeg har helt sikkert gjort mye annet for å kunne få litt ekstra penger i potten men det kommer jeg ikke på akkuratt nå. Litt glede kan jeg se i dette, jeg blir i det minste mer kreativ av dette."

Faen lo så jeg grein! Jeg syns bloggen var saklig helt til den delen der kom opp... Stakkars jente som må ha vorsspiel hjemme for å "spare" penger...
Sist endret av Skyfx; 5. januar 2013 kl. 09:42.
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Utdrag fra bloggen hennes:
"Hver 2 uke må man sende inn meldekort. Glemmer man å sende får man ikke penger. Hver måned må man søke om nye penger og frykten for å ikke få ett øre ligger alltid i bakhodet, i tillegg må jeg gå på kurs en gang i uka, jeg får oppfølging av en støttekontakt, jeg må i NAV møter og blir tilbydt det ene og det andre kurset slik at jeg har noe å gå til nå som jeg verken har skole eller jobb. Dette kan jeg igrunn ikke takke nei til heller for da mister jeg også pengene. Noen ganger i mnd går jeg til psykolog for å finne ut av hva som ligger bak angsten, depresjonen og hvorfor jeg er som jeg er. Alt dette må man huske i løpet av en måned og dette er kun NAV. Så er det pliktene hjemme som kaller og en samboer som krever sitt. For en med psykiske lidelser så kan dette bli veldig mye, og det merker jeg, men jeg prøver og gir aldri opp."
Vis hele sitatet...
Tjnååå, dakar.

Må ho faktisk gjøre noe for å få penger?!

Faen med sikker bedre timesbetalt det der enn å sitte i styre i Aker Solution, fy fader....
Hehe, den brutale og forferdelige livssituasjonen hun beskriver, med lite penger til mat og at hun legger seg sulten er jo tilnærmet identisk med situasjonen til oss studenter, og vi har det vel allright?

Sitat av Skyfx Vis innlegg
Utdrag fra bloggen hennes:
"Hver 2 uke må man sende inn meldekort. Glemmer man å sende får man ikke penger. Hver måned må man søke om nye penger og frykten for å ikke få ett øre ligger alltid i bakhodet, i tillegg må jeg gå på kurs en gang i uka, jeg får oppfølging av en støttekontakt, jeg må i NAV møter og blir tilbydt det ene og det andre kurset slik at jeg har noe å gå til nå som jeg verken har skole eller jobb. Dette kan jeg igrunn ikke takke nei til heller for da mister jeg også pengene.
Vis hele sitatet...
Da er vi to! Tenk å måtte sende meldekort hver andre uke, det er helt sinnsykt hvor brutal hverdagen kan være.
Patetisk blogg det der. 4200kr er det ho har etter alt annet er betalt. 7-8 i samme smørja, da skal en bjelle ringe i hodet og man må skifte spor spesiell i så ung alder. Hva koster alle disse kursene, hvor mye snylter ho på typen? Foreldrene? Gratis kollektiv, hus, strøm, spesielle nødvendigheter som psykolog briller medisiner osv, så kommer det minimum 5200kr på toppen av det igjen. Så her er det snakk om en reel utbetaling på 15-20k hver måned.
Sitat av bjarkem Vis innlegg
Patetisk blogg det der. 4200kr er det ho har etter alt annet er betalt. 7-8 i samme smørja, da skal en bjelle ringe i hodet og man må skifte spor spesiell i så ung alder. Hva koster alle disse kursene, hvor mye snylter ho på typen? Foreldrene? Gratis kollektiv, hus, strøm, spesielle nødvendigheter som psykolog briller medisiner osv, så kommer det minimum 5200kr på toppen av det igjen. Så her er det snakk om en reel utbetaling på 15-20k hver måned.
Vis hele sitatet...

Ganske spesielt å dra de konklusjonene du gjør må jeg si. Hvorvidt denne dama virkelig er alvorlig syk vet vi faktisk ingenting om. Du hopper rett på hylekoret og kaller henne en svindler og en snylter. Og de tallene du trekker opp av hatten? 15-20K? Seriøst.

La fagfolk sette diagnose på folk og forsøk heller å lev ditt liv på best mulig måte å bry deg litt mindre om hva andre gjør.

Hva er syk nok til å få penger fra NAV? Den gangen hun er så deprimert at hun faktisk tar sitt eget liv? Eller forsøker du å dine meningsfeller å hjelpe henne utfor kanten med slike holdninger?

Tenk litt før dere lar dommen falle. Vi snakker om ei syk dame. Som tross alt har kun grunnskole. Som kanskje ikke var helt klar når hun skrev det blogg innlegget. La fagfolk sette diagnose og la de som trenger det få den hjelpen de behøver uten å få lagt ekstra sten til byrden av folk som MÅ hyle snylter etter alle som ikke er lik oss selv.
Ganske spesielt å dra de konklusjonene du gjør må jeg si. Hvorvidt denne dama virkelig er alvorlig syk vet vi faktisk ingenting om. Du hopper rett på hylekoret og kaller henne en svindler og en snylter. Og de tallene du trekker opp av hatten? 15-20K? Seriøst.

La fagfolk sette diagnose på folk og forsøk heller å lev ditt liv på best mulig måte å bry deg litt mindre om hva andre gjør.

Hva er syk nok til å få penger fra NAV? Den gangen hun er så deprimert at hun faktisk tar sitt eget liv? Eller forsøker du å dine meningsfeller å hjelpe henne utfor kanten med slike holdninger?

Tenk litt før dere lar dommen falle. Vi snakker om ei syk dame. Som tross alt har kun grunnskole. Som kanskje ikke var helt klar når hun skrev det blogg innlegget. La fagfolk sette diagnose og la de som trenger det få den hjelpen de behøver uten å få lagt ekstra sten til byrden av folk som MÅ hyle snylter etter alle som ikke er lik oss selv.

Skal jeg fortelle deg noe spesielt, så må det være at du ikke klare å lese mellom linjene som ho sitter å bryter av seg i sin blogg. Det som og er spesielt er at ho i det hele tatt har en blogg, og fjerner all tvil at ho e snylter, det er spesielt det. Logge sæ inn på en NAV side å levere melde kort 2 ganger å mnd e skikkelig tøft det, det er og spesielt.
En narkoman som ligger henslengt i gaten i Oslo som bor på hospits, koster 15-20k i mnd. 5200 i livsopphold, 7-9k i husleie, ren matematikk det, da e vi oppe i 14k, så kommer gratis buss 1k, kurser pluss pluss, da var vi oppe i gode 20k. Når hun er i samme spor i 8 år, og NAV ikke vil ha hun ufør, sende hun på kurser osv, virker det som hun er frisk nok ja. Hva gjør hun selv for å komme ut av det? Ikke en dritt... Hun må gå i seg selv uansett hva det måtte feile ho
Sitat fra noen andre innlegg i bloggen hennes:

"veldig ofte og vurderer å tattovere skjønnhetsflekk. Men er en prikk verdt 500kr?"

"Idag er butikkene åpne igjen og det bokstavligtalt kløør i fingrene etter å shoppe. Hjertet dunker ekstra slag og jeg har lyst å hyle. Sånn er det å være shopoman. Er det flere som skal ut å svi kortene litt idag? Det eer så gøy å bruke penger, jeg er sikker på at jeg kunne svidd av en million på sørlandssenteret på 30 minutter - No kidding. Hvis noen millionærer har lyst å overføre en million til meg for å se om jeg klarer utfordringa så tar jeg den altsåååeehehe."

"Jeg har spart opp en del penger nå og klarer ikke bestemme meg hva jeg skal bruke dem på.. Står mellom: sparing til silikon, botox i leppene, laserbehandling, ny tattoo, shoppe en haug med tøy (ikke kjoler) eller nytt interiør igjen! Dere skjønner meg kanskje når jeg sier valget er vanskelig!"
Vis hele sitatet...

Mjeeeeh! Syns ikke veldig synd på a gitt, begynner å lure på om dama bare troller! Hun har ikke et veldig tøft liv, når det å sende meldekort hver 14. dag er "stress", og de vanskeligste valgene her i livet er om du skal ha silikon eller botox..
Kom deg tilbake til virkeligheten jente, slutt å snylt på oss som faktisk gjør noe fornuftig!
Sist endret av Putresopp; 5. januar 2013 kl. 10:43.
Sitat av bjarkem Vis innlegg

Skal jeg fortelle deg noe spesielt, så må det være at du ikke klare å lese mellom linjene som ho sitter å bryter av seg i sin blogg. Det som og er spesielt er at ho i det hele tatt har en blogg, og fjerner all tvil at ho e snylter, det er spesielt det. Logge sæ inn på en NAV side å levere melde kort 2 ganger å mnd e skikkelig tøft det, det er og spesielt.
En narkoman som ligger henslengt i gaten i Oslo som bor på hospits, koster 15-20k i mnd. 5200 i livsopphold, 7-9k i husleie, ren matematikk det, da e vi oppe i 14k, så kommer gratis buss 1k, kurser pluss pluss, da var vi oppe i gode 20k. Når hun er i samme spor i 8 år, og NAV ikke vil ha hun ufør, sende hun på kurser osv, virker det som hun er frisk nok ja. Hva gjør hun selv for å komme ut av det? Ikke en dritt... Hun må gå i seg selv uansett hva det måtte feile ho
Vis hele sitatet...

Jeg skal si hva jeg synes er spesielt. Det er måten du uttaler deg og stiller deg til dommer over andre. Det er spesielt. Hva er det som gjør at du er bedre skikket til å falle en dom over denne jenta enn både nav og legene?

At hun ikke er ufør betyr ikke det dermed at hun ikke er syk. Det kan være så enkelt som at legene mener at hun vil bli frisk. En gang. Kanskje.

Står det noen plasser at hun får dekt gratis buss, står det noe om husleie?
Du skjønner tydeligvis ikke det at ting som friske mennesker ser på som en enkel og hverdagslig sak som å fylle inn skjema på nett kan være en stor utfordring for en som er psykisk syk.

Bry deg heller om hva du kan gjøre for andre enn å være den som alltid skal rive ned andre mennesker.
Ompapa:
Vanligvis får du også bostønad av NAV når du får dagpenger. Jeg mistenker at de 4200,- hun får utbetalt er til levekostnader, altså mat og klær. Det er langt mer en hva jeg sitter igjen med til meg selv etter regninger osv er betalt. Jeg er ikke sikker på at hun får bostønad, men hvis du leser posten min over her, så er det ganske tydelig at hun på ingen måte lider noen nød!
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Jeg mener når hun klarer å dra på shopping så klarer hun å bidra med noe i arbeidslivet også. Det finnes massevis av jobber der ute. I bloggen sin forteller hun f.eks om at hun ikke vil ditt og datt (f.eks ikke jobbe hos burgerking for der lager de kjøtt og hun er vegetarianer). Hva faen tenker jeg.

Denne jenta har aldri jobbet før, og DU og JEG har betalt henne penger slik at hun skal få seg sminke, shoppe klær, tattoveringer, mat til de 4 kjæledyrene hennes i over 7 år. Når jeg finner ut at mine skattepenger går til slike ting (i stedet for de som virkelig sliter her i landet) så blir jeg sur.
Denne jenta som sier hun vil jobbe har klart å sendt hele 20 CV til forskjellige arbeidssteder i løpet av 6 år. Wow....etter det ga hun opp fordi hun ikke fikk noe jobb. Hun vil at NAV skal betale utdanningen hennes i stedet for lånekassen (vi andre sitter gjerne med flere hundre tusen i gjeld) etter vår utdanning.

Hun kan være så syk hun bare vil. Det ser ikke ut til at hun blir bedre av å sitte hjemme og skrive blogg og dra på shopping. Det har hun altså gjort i 7 år. Stakkars jenta...
Sitat av Putresopp Vis innlegg
Ompapa:
Vanligvis får du også bostønad av NAV når du får dagpenger. Jeg mistenker at de 4200,- hun får utbetalt er til levekostnader, altså mat og klær. Det er langt mer en hva jeg sitter igjen med til meg selv etter regninger osv er betalt. Jeg er ikke sikker på at hun får bostønad, men hvis du leser posten min over her, så er det ganske tydelig at hun på ingen måte lider noen nød!
Vis hele sitatet...
Tja hva om hennes poster er ren ønsketenkning eller dagdrømmer som har havnet i blogg?

En som lever på sosialstøtte over tid får bostøtte det er korrekt. Men bostøtten gjør jo bare det at kommunen betaler mindre. Altså at staten tar deler av den kommunale utgiften. Livsoppholdsatsen er den samme uavhengig av om bostøtte er innvilget eller ikke.

Om hun lever på livsopphold så kan dere bare glemme shopping spree, botox og tattoo's. Det er det ikke penger til. Pengene går til mat, medisiner, transport, mobil, internett dopapir og tannkrem. Så er de pengene vekk.
Vel, hun virker jo mye sykere i hodet (og dermed totalt sett mer sykere) enn en person som f.eks. har brukket benet. Hvem ville dere ansatt, henne eller en frisk person i rullestol? Hvis dere velger rullestolen så har dere svaret på hvorfor hun må ha penger fra NAV.

En blogg er som regel et glansbilde av virkeligheten. Hun ser ut til å ha komplekser som gjør at hun søker positiv oppmerksomhet. Dermed blir bloggen et utstillingsvindu og helt bakvendt å dømme henne etter. Man blir ikke arbeidsfør av å ha på seg masse sminke.

Dere som tenker dere vet hvordan det er å ha psykiske lidelser: nei, det er ingen som vet hvordan andre har det. Faktisk glemmer man hvor vanskelig det var når man har kommet seg over det. Man tenker kanskje at når jeg klarte å komme meg over det kan alle klare det. Men man glemmer alle de årene det tok og hvor mye flaks man trengte.
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Skal det være så lett og si at man har psykiske lidelser så er alt allright? Denne jenta er et skrekkeksempel på en person man virkelig stiller spømålstegn ved. Tidligere blogginnlegg og meninger hun har ytret i kommentarfelt viser en helt annen side av henne en det hun prøver å fremstille seg selv i hovedinnlegget angående psykiske lidelser og NAV støtte.

Hun minner meg om en kompis jeg har. En som sitter hjemme og gamer og drar på fester i helgene. Jobb er kjedelig.
Sitat av Putresopp Vis innlegg
Ompapa:
Vanligvis får du også bostønad av NAV når du får dagpenger. Jeg mistenker at de 4200,- hun får utbetalt er til levekostnader, altså mat og klær. Det er langt mer en hva jeg sitter igjen med til meg selv etter regninger osv er betalt. Jeg er ikke sikker på at hun får bostønad, men hvis du leser posten min over her, så er det ganske tydelig at hun på ingen måte lider noen nød!
Vis hele sitatet...

Det en stille spørsmål ved i denne tråden er jo innlegget ditt her.
Det er mange som er kritiske til denne jenta etter å kun ha lest en blogg.

Og du drar den så langt at du mener hun har det for godt fordi hun har mer penger enn deg?

Hva er det du som et friskt menneske har gjort i ditt liv når du ikke klarer å tjene penger nok i hverdagen? Det er et større spørsmål. Hva slags luksusvaner er det dine penger går til. Se på det før du kritiserer et sykt menneske. Eller var kanskje kritikken egentlig et uttrykk for misunnelse?

Om det var det siste så bør du tenke på at sammen med de 4.200 kronene så får hun også angst, pustebesvær, depresjoner og en svært usikker fremtid. Synes ikke det er noe å være misunnelig på. Vær heller glad du er frisk og rask og kan jobbe og tjene dine penger. Er ganske sikker på svært mange "navere" ikke har noe høyere ønske enn å kunne leve et vanlig liv og gå på jobb halv åtte hver morgen. Men det blir vanskelig for de med angst, fobier og selvmordstanker.
Sist endret av ompapa; 5. januar 2013 kl. 11:27.
du er psykisk syk eller utlending hvis du med vilje går for 4200kr i måneden, absolutt ingen andre som for en livsglede av så lite, det er mindre enn hva jeg bruker på en uke..
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Utdrag fra bloggen hennes:
"Hver 2 uke må man sende inn meldekort. Glemmer man å sende får man ikke penger. Hver måned må man søke om nye penger og frykten for å ikke få ett øre ligger alltid i bakhodet, i tillegg må jeg gå på kurs en gang i uka, jeg får oppfølging av en støttekontakt, jeg må i NAV møter og blir tilbydt det ene og det andre kurset slik at jeg har noe å gå til nå som jeg verken har skole eller jobb. Dette kan jeg igrunn ikke takke nei til heller for da mister jeg også pengene. Noen ganger i mnd går jeg til psykolog for å finne ut av hva som ligger bak angsten, depresjonen og hvorfor jeg er som jeg er. Alt dette må man huske i løpet av en måned og dette er kun NAV. Så er det pliktene hjemme som kaller og en samboer som krever sitt. For en med psykiske lidelser så kan dette bli veldig mye, og det merker jeg, men jeg prøver og gir aldri opp."
Vis hele sitatet...
Er det bare meg, eller er det flere som har en følelse av at personen bak denne bloggen er oppdiktet? Jeg sitter med en følelse av at alt sammen bare er juks, og at bloggens overordnede poeng er å framprovosere en reaksjon, gjøre et poeng.

Heldigvis flere slike typer i verden, enn personen bloggen beskriver. Det ville ikke vært den første "jukse"-bloggen vi har sett.
Dette er noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Får selv hjelp av nav pga ting jeg sliter med å legger meg aldri sulten til sengs. Har nok av penger til mat, husleie, strøm, husholdning og mer en nok til ting jeg ønsker å kjøpe utenom..

Det at hun kun får ca 4000 i måneder er også helt feil, for en får faktisk 10.000 i måneden, bare at penga blir delt opp på 2 omganger. Altså 5000 første måneden også 5000 i slutten.
Sist endret av Frktm; 5. januar 2013 kl. 11:36.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Aldri fått ei krone av nav, aldri vært sykemeldt. Jeg dro tilbake til jobb samme kveld som jeg knakk et par fingre.

Folk er pysete.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Aldri fått ei krone av nav, aldri vært sykemeldt. Jeg dro tilbake til jobb samme kveld som jeg knakk et par fingre.

Folk er pysete.
Vis hele sitatet...
Gratulerer. Hva forventer du egentlig med innlegget?
Skal ikke syke folk få lovt og bruke NAV?
At du velger og gå tilbake på jobb samme dagen som du knakk ett par fingrer, og velger og risikere og få enda mer problem med de fingrene i senere tid det er vell opp til deg.
Nå har jeg lest litt på bloggen hennes samt. Kommentar feltet.

En blogg kan veldig gjerne være fiction, alt der trenger ikke å stemme, feks. Se på disse "rosabloggene" Livene deres er ikke så glamorøse som de skriver om i bloggene sine. Dette tilfellet kan være helt ligt.

Selv får jeg ytelser av nav, jeg får ca 6000kr i mnd PLUSS bostøtte,strøm,medisin,lege,psykolog and so on.
Grunnen for jeg får dette er pga mye av det samme hun sier, angst,sosial angst og deprisjon.
Noen dager er min angst så kraftig at jeg ikke klarer å stå oppfra senga. Jeg klarer ikke å spise, å jeg klarer ABSOLUTT ikke å gå ut. Klarer ikke engang å snakk med venner/familie over tlf/chat.

Noen perioder har jeg det så fælt at jeg ikke går ut av leiligheten på over 1 uke, iløpet av denne uka spiser jeg kanskje 1-2 ganger pga jeg har ikke komt meg på butikken pga angstanfall og paranoide tanker.
Folk sier kanskje, "gå å tren!!" Eneste muligheten jeg har for trening er armhevninger hjemme, men stortsett er deprisjonen så stor at jeg ikke engang klarer det, for jeg tenker noe ala dette "hvorfor skal jeg komme i form når jeg kommer til å dø uansett? Jeg kan jo likegreit bare dø nå med engang."

Ang. Det med meldekortet hun sier, og kursene/møtene med NAV, jeg forstår hva hun mener med at det er "stress" Som jeg har nevt over her så er det ikke alltid jeg kommer meg ut døra, der er ikke alltid jeg tørr å bruke telefonen(ender somregel opp med å fjerne både simkort og batteri før jeg legger alle 3 delene på forsjellige plasser i hjemmet.

Jeg kan TENKE meg at flere av dere som klager på oss snyltere, ikke engang har følt på hva angst er, hva deprisjoner er og sist men ikke minst hva skikkelig dødsangst er? Deres svar på alt er jo bare "gå å tren" "få deg en jobb" "prøv nå ihvertfall" osv.

Folk bør VIRKELIG tenke seg litt om før dem utaler seg. Jeg har tatt mitt eget liv, jeg har vært død, jeg har blitt gjennopplivet. Har du?
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Laude: Det er ingen som sier at du ikke fortjener NAV støtte.

Det er måten hun i bloggen har fremstilt seg selv på. Hun sier selv at hun har ingen problemer med å jobbe (men hun finner ikke jobb som hun selv ønske å jobbe i (wtf...gå og vask en dass..Livet kan være hardt). Hun fremstiller seg selv som lat, egosentrisk osv. Hun provoserer til de grader (noe alle får med seg etterhvert som de leser nedover). Hun ødelegger faktisk for slike som deg Laude som faktisk sliter skikkelig og trenger sårt de pengene for å fungere i dagliglivet.

Og etter 7 år på NAV...er det ikke på tide hun prøver noe nytt angående hjelp? Eller er det meningen at hun skal sitte hjemme resten av livet og blogge og shoppe siden hun dessverre har lidelser? Jeg tror det er lettere å bli frisk av å komme seg ut i jobb, en å sitte hjemme hele dagene, ukene, årene lang. Men dette vet hun ingenting om, for hun har ikke jobbet før.
Sist endret av Obster; 5. januar 2013 kl. 12:37.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Hvis du klarer å holde vorspill, ha 7 kjæledyr, drar å shopper, drifte et hus/leilighet og kurs på nav så er det ingen unnskyldning til å ikke få seg jobb.

Det finnes en jobb og en stillingsbrøk der ute som er riktig for henne.

Itillegg trur jeg det er sunt for mange psykisk syke å komme seg i jobb. Få flyttet fokuset vekk fra seg og sine problemer i en liten stund og fokusere på jobb, samtidig føle at man bidrar med noe positivt til samfunnet.
Det er slike innlegg som det Laude her skriver som burde få folk til å gidde og åpne øynene og ta 1 minutt til å ta fingeren ut av rasshølet og faktisk begynne og høre etter hva de med psykiske problemer faktisk sliter med uten og avblåse det med lette løsninger som funker for personer uten de lidelsene.

Ja trening kan hjelpe. Men må selvfølgelig gjennomføres kun i de periodene hvor personen har god periode og kan møte både folk og fe uten å få angst anfall og det som verre er. Og etter en stund kan det hende treningen hjelper til å holde de dårligere periodene lengre unna. Men det vil aldri være en løsning for å fjerne dem. Men hva om treningen forlenger de dårligere periodene da? Har dere tenkt på den muligheten? Med ett sinn kan alt skje så derfor er jeg forsiktig med å foreslå noe som helst slikt. Min halvbror trener som bare det med bikkja på langturer 4-6 mil spaserturer han er manisk depressiv og har vært det i ca 40 år nå. Men etter at han begynte og trene med bikkja så vil jeg definitivt påstå at depressjonene og nedturerne har holdt seg lengre og lengre.

For noen hjelper det å få seg jobb på tilrette lagte arbeidsplasser, for å få en minimal sosialisering. Jeg kjenner ett par stykker som jobber på slike arbeidsplasser med psykiske problemer og de føler at de bidrar når de er i god periode og har de dårlig periode så får de holde seg hjemme uten å måtte ta tlf og si ifra om at de ikke kommer.
Stemmer ikke at hun kun får 4200,- fra NAV. Minte leveopphold NAV har lov og gi ut er 5200. Ergo får hun antagelig dekt husleie (5-6000,-) pluss kurs hun får( kurs som vi i arbeid måtte ha betalt for fort 1500-2000,- der) dekket psykolog/lege utgifter som hun skriver selv 2x i måneden. La oss si det er 2X1TimeX800,-=1600,-
Totalt får hun verdier for 12300-13800 i måneden netto. 12300x12=147600xsi 28%skatt=188928,-
Tar vi utgangspunkt i 13800x12=165600x28%skatt=211968,-

Hun får da antagelig mellom 188928 og 211968 i året.
Så med andre ord, hadde ikke hun hatt 7kjeledyr hadde hun hatt mer enn nok og leve for.
Hei. Adina her!!

Jeg må si jeg blir utrolig trist når dere dømmer så lett basert på en blogg, hvordan jeg skriver og på utseendet mitt.

Saken hadde nok blitt en annen om jeg så "fæl" ut eller om jeg hadde fysiske skader dere kunne se.

En dag så kommer jeg nok ut med en bok. Har en liten drøm om det, da skal dere få alt på bordet. For det er helheten som gjør det vanskelig for meg å komme meg ut i jobb. Ikke bare dette med nav.

Sliter med andre ting også alt fra barndommen som henger over meg til hvordan min livssituasjon er idag.

Jeg ønsker meg jobb, og kunne godt hatt bloggen som en sidejobb. Jeg har mye av det som trengs for å kunne jobbe, bare synd cv spiller så mye rolle og at psyken tar knekken på meg.

Går ikke på noen medisiner, vil helst klare alt ting selv. Jeg er utrolig lei av å bli dømt på en så frekk måte som dere gjør mot meg av så mange når dere ikke har møtt meg eller har peiling på hva jeg gjennomgår nå.

Jeg har skrevet en kort versjon på bloggen, som dere har lest. Jeg ville skrive mer om alt det andre som opptar meg og mer om nav og psyken men nå vet jeg rett og slett ikke om jeg tørr. Det er mange fæle der ute og dere antar bare. Jeg ønsker å snakke med de som vet, og de som kan noe om..

jeg er ikke pr kåt, jeg ville formidle. Jeg sier ikke nei til å være på topplisten og ikke ante jeg at jeg tok over 1 plass heller. det har vel DERE skyld i forsåvidt.

Jeg avslutter nå med å si at dere må passe dere litt. Nettmobbing er noe jeg ikke er mye fan av og tenk om du var i mine sko... å endelig stod frem og ropte på hjelp.. på en måte. så får du så mye dritt, så mange fæle ting og slengt trusler etter deg. trodde ærlighet var bra jeg, men jeg er nok bare naiv....

Mvh Adina
Med mindre du "lyver" eller overdriver i andre innlegg du har på bloggen virker det ikke du har angst og depresjoner på samme måte som Laude beskriver.
Jeg lyver ikke, jeg velger bare ikke å skrive om det negative. bloggen er min bobble jeg kan være på når ting er tøft. for på bloggen virker alt så bra. en fasade. noe godt å rømme vekk litt i ny og ne.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Pft har da klart og jobbe når jeg har vært sikkelig deppa og...

Hva tror dere deppa folk gjør i andre land der de ikke får statsstøtte? DE JOBBER!

Herregud.
carmex: en ting er å ha en periode der du er deppa. tøft ja, men prøv å ha deppa hverdager hver bidige dag fylt med angst og andre problemer , i flere år!

noen ganger kunne jeg bare ønske slike som deg byttet liv med folk som meg, bare for å kunne forstå.
Sitat av Byadinajb Vis innlegg
Jeg lyver ikke, jeg velger bare ikke å skrive om det negative. bloggen er min bobble jeg kan være på når ting er tøft. for på bloggen virker alt så bra. en fasade. noe godt å rømme vekk litt i ny og ne.
Vis hele sitatet...
Javel? Så hva forventet du egentlig selv da? Når du bruker bloggen som en fasade/bobble hvor du bare skriver om tattiser, søte hunder, vorspiel og shopping og rosa hverdagsting. Og så plutselig, endag så forteller du at du har mottatt støtte fra NAV i syv år og at det er jævelig synd på deg?
Sitat av ompapa Vis innlegg
Ganske spesielt å dra de konklusjonene du gjør må jeg si. Hvorvidt denne dama virkelig er alvorlig syk vet vi faktisk ingenting om. Du hopper rett på hylekoret og kaller henne en svindler og en snylter. Og de tallene du trekker opp av hatten? 15-20K? Seriøst.

La fagfolk sette diagnose på folk og forsøk heller å lev ditt liv på best mulig måte å bry deg litt mindre om hva andre gjør.

Hva er syk nok til å få penger fra NAV? Den gangen hun er så deprimert at hun faktisk tar sitt eget liv? Eller forsøker du å dine meningsfeller å hjelpe henne utfor kanten med slike holdninger?

Tenk litt før dere lar dommen falle. Vi snakker om ei syk dame. Som tross alt har kun grunnskole. Som kanskje ikke var helt klar når hun skrev det blogg innlegget. La fagfolk sette diagnose og la de som trenger det få den hjelpen de behøver uten å få lagt ekstra sten til byrden av folk som MÅ hyle snylter etter alle som ikke er lik oss selv.
Vis hele sitatet...
Riktig det at vi ikke vet om denne dama er syk, MEN hun viser ikke til mye innsattsvilje for å endre situasjonen sin. Hun sier at hun "må" på kurs, jeg sier at hun er så heldig å få lov til å gå på kurs. Ingenting blir bedre av å føle seg unyttig, kursing, meldinger, timer til psykolog og arbeidstreening burde være et absoLUTT minimum for personer med depresjon og angst - Det eneste som hjelper er å utfordre seg selv, men denne jenta har nok vært i krybba for lenge allerede.

Sitat av Byadinajb Vis innlegg
carmex: en ting er å ha en periode der du er deppa. tøft ja, men prøv å ha deppa hverdager hver bidige dag fylt med angst og andre problemer , i flere år!

noen ganger kunne jeg bare ønske slike som deg byttet liv med folk som meg, bare for å kunne forstå.
Vis hele sitatet...
Jup, jeg prøvde det. vet du hva som hjalp meg? Utfordringer. Absolutt ikke alt på en gang, det må skje gradvis og på en komfortabel måte, men jeg gareanterer deg at hvis du får en jobb, kanskje en dag i uka til å begynne med, så blir alt FORT mye bedre. Bare deet å føle seg nytting er enorm hjelp.
Sneipen92: har jeg sagt det er synd på meg? det er en kjip situasjon men ber nå ikke om trøst heller. sier jeg lever tøft, alle som går på nav ufrivillig lever tøft. bare noen som ikke forstår det.

Jeg ber om respekt for andre.
Sitat av Byadinajb Vis innlegg
Hei. Adina her!!

Jeg må si jeg blir utrolig trist når dere dømmer så lett basert på en blogg, hvordan jeg skriver og på utseendet mitt.

Saken hadde nok blitt en annen om jeg så "fæl" ut eller om jeg hadde fysiske skader dere kunne se.

En dag så kommer jeg nok ut med en bok. Har en liten drøm om det, da skal dere få alt på bordet. For det er helheten som gjør det vanskelig for meg å komme meg ut i jobb. Ikke bare dette med nav.

Sliter med andre ting også alt fra barndommen som henger over meg til hvordan min livssituasjon er idag.

Jeg ønsker meg jobb, og kunne godt hatt bloggen som en sidejobb. Jeg har mye av det som trengs for å kunne jobbe, bare synd cv spiller så mye rolle og at psyken tar knekken på meg.

Går ikke på noen medisiner, vil helst klare alt ting selv. Jeg er utrolig lei av å bli dømt på en så frekk måte som dere gjør mot meg av så mange når dere ikke har møtt meg eller har peiling på hva jeg gjennomgår nå.

Jeg har skrevet en kort versjon på bloggen, som dere har lest. Jeg ville skrive mer om alt det andre som opptar meg og mer om nav og psyken men nå vet jeg rett og slett ikke om jeg tørr. Det er mange fæle der ute og dere antar bare. Jeg ønsker å snakke med de som vet, og de som kan noe om..

jeg er ikke pr kåt, jeg ville formidle. Jeg sier ikke nei til å være på topplisten og ikke ante jeg at jeg tok over 1 plass heller. det har vel DERE skyld i forsåvidt.

Jeg avslutter nå med å si at dere må passe dere litt. Nettmobbing er noe jeg ikke er mye fan av og tenk om du var i mine sko... å endelig stod frem og ropte på hjelp.. på en måte. så får du så mye dritt, så mange fæle ting og slengt trusler etter deg. trodde ærlighet var bra jeg, men jeg er nok bare naiv....

Mvh Adina
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at du ikke er sjuk. Men jeg tipper at dersom NAV hadde tatt fra deg trygden din, så hadde du klart å stå i en jobb. Mennesker i andre land, som ikke har våre velferdsordninger, gjør det hver dag. Det jeg synes er rart er at du klager over å møte fordommer fordi du går på nav, samtidig som du går så aktivt inn for å nettopp skape og opprettholde disse fordommene gjennom bloggen din.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Pft har da klart og jobbe når jeg har vært sikkelig deppa og...

Hva tror dere deppa folk gjør i andre land der de ikke får statsstøtte? DE JOBBER!

Herregud.
Vis hele sitatet...
Men du er frisk. Jeg kan og gå på jobb deppa, men forventer ikke at syke folk også gjør det. For de er det gjerne 10 ganger værre.

Folk som lider av ordentlige deperasjoner kan ofte stenge seg selv helt inne, gjerne og bokstavelig. Vet om fler som direkte låser alle dører og bare ligger i senga hele dagen når de har dårlige dager. Svarer ingen som banker på døra og skrur av telefonen. Enkelte står ikke en gang opp for å spise mat i disse periodene.
epicsnusbox: ikke misforstå og dra ting ut av kontekst nå da. jeg "måå" gå på kurs ja. ellers mister jeg pengene. men er også takknemmelig for kursene. de har hjulpet meg en del til nå.

og jeg jobbet i 4 mnd i fjor. kjempe bra det. men klarte ikke skille jobb og privat og kom gråtende på jobb, eller gråt på jobb. var lei meg i pausene ++ en ting er å få jobb, en annen ting er å klare beholde. psyken skal man leve med hele livet, en mulighet for jobb er der alltid.

er nok lurt av meg å fokusere litt på helsa før jobb, sevom jeg fortsetter å søke og tar gjerne imot jobb tips.
Jøss, skal si det var mange her med "peiling". Dere vet tydeligvis bedre enn både lege, psykolog og NAV? Det er ikke verst etter å ha lest ett innlegg på en rosablogg. Merkelige mennesker - har dere ikke nok med deres eget liv?
takk etse for forståelsen!

caperno, kan du begripe det? phew...
Sitat av Byadinajb Vis innlegg
det har vel DERE skyld i forsåvidt.

Jeg avslutter nå med å si at dere må passe dere litt. Nettmobbing er noe jeg ikke er mye fan av og tenk om du var i mine sko... å endelig stod frem og ropte på hjelp.. på en måte. så får du så mye dritt, så mange fæle ting og slengt trusler etter deg. trodde ærlighet var bra jeg, men jeg er nok bare naiv....

Mvh Adina
Vis hele sitatet...
Dette er ikke nettmobbing, dette er en fraksjon av et samfunn som ytrer sine meninger om detaljer fra ditt liv som du har valgt å offentliggjøre. Som du selv viser at du er fullstendig klar over i bloggen din omtaler mange slike som deg som "....en gjeng med borskjemte late skattesnyltere". Da kan du ærlig talt ikke bli overrasket over at reaksjonene blir deretter.

Jeg er i "dine sko", i likhet med de fleste over 20 og under 67 her i Norge. Vi våkner opp før vi er uthvilt, vi har alle opplevd "noe stress" i barndommen, og det finnes neppe en ansatt i hele Kiwi som gleder seg til å slenge på den grønne dressen og trøkke inn varer i kassen de neste 8 timene. De gjør det av samme grunn som at de fleste andre, fordi de er opplært til at dette er noe man må. Både for sin egen fremtid og for samfunnets ve og vel.

Her i Norge har vi derimot, for nesten første gang i historien (satt litt i perspektiv), et alternativ: Hvis vi vil kan vi virkelig sette oss på bakbeina som noen latsabber og mene at våre problemer overskygger alle andres. Derfor skal jeg, og de fleste andre her inne, gå på jobb og gi en del av vår inntekt til slike som deg. Så kan dere bruke tiden deres på vås og tull, kanskje skrive en bok (noe som forøvrig er et yrke - kan du jobbe eller ikke??)

Skjønner du virkelig ikke at dette provoserer noe innihelvete? Hvis det er noen som mobber her er det deg - når du skriver om "alt du må gjøre" er det ingenting annet enn et hån mot oss som faktisk må gjøre noe ekte, det være seg studere, stå i kassen eller fiske fisk. Ikke sende et jævla meldekort og delta på noen hjernedøde kurs en gang i skuddåret.

Du lever som en lat primadonna, og jeg er sikker på at hvis "the kardashians" hadde måttet stå i kassen hadde de vært like "psykisk syk" som det du er. Jeg avskriver ikke alle psykiske sykdommer som vås, jeg påpeker bare at en stor fraksjon av dem helt tydelig er - og din lidelse later på alle måter til å være en av disse.

I et nesten hvilket som helst annet samfunn hadde du blitt tvunget ut i arbeid, og du hadde sannsynligvis overlevd helt fint.
Sist endret av Tøffetom; 5. januar 2013 kl. 13:34.
Sitat av Byadinajb Vis innlegg
epicsnusbox: ikke misforstå og dra ting ut av kontekst nå da. jeg "måå" gå på kurs ja. ellers mister jeg pengene. men er også takknemmelig for kursene. de har hjulpet meg en del til nå.

og jeg jobbet i 4 mnd i fjor. kjempe bra det. men klarte ikke skille jobb og privat og kom gråtende på jobb, eller gråt på jobb. var lei meg i pausene ++ en ting er å få jobb, en annen ting er å klare beholde. psyken skal man leve med hele livet, en mulighet for jobb er der alltid.

er nok lurt av meg å fokusere litt på helsa før jobb, sevom jeg fortsetter å søke og tar gjerne imot jobb tips.
Vis hele sitatet...
Men da forstår jeg jo fort situasjonen din en del bedre også, det er bra du prøver ihvertfall, og at du ser at du kan dra nytte av kursingen. Ønsker deg lykke til videre, det er en ende på tunellen skal du se
Siden du spør om jobbtips kan jeg si hva som har hjulpet min far, som endelig etter 25 år med samme kjøret som du er i nå ser ut til å bli bedre.

Han startet med å være aktiv på det som heter frivillighetens hus i Kristiansand. Her traff han mange som har samme problemer, i tillegg til folk som har kommet seg ut av problemene. Disse kunne tilby masse hjelp og støtte. I tillegg ga det han masse sosialt.

Senere ordnet han seg, via NAV, en jobb der. Denne var da av typen jobber som er spesialtilpasset for dem med problemer. Noe som betyr veldig fleksible arbeidstider og ingen spørsmål om man blir hjemme en dag fordi man har en dårlig periode. Dette gjorde det lettere å faktisk holde på jobben for hans del.

Senere har han nå gått over til å jobbe med folk som er vanskeligstillte. Fortsatt med fleksible arbeidstider, da han ikke kan garantere oppmøte p.g.a. psyken sin. Dette er noe som er veldig givfnde og han føler at han bidrar med noe positivt en plass han har erfaring.

Kanskje noe slikt hadde passet deg?
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Kjipt at du må legge deg sulten når du er så fattig (dette skriver du selv), og at moren din heller gir deg tattoveringer i stedet for mat. Hva er det som skurrer her?

Det er så mye rart i dine blogginnlegg at hele deg virker som en gjennomskuet løgner. Det er ikke mobbing vi driver med her. Det er meninger vi har kommet frem til etter å ha lest det du har brettet ut gjennom bloggen din.

Hvordan klarer du å mate kjæledyrene dine når du ikke klarer å ta vare på deg selv? Hvordan har du i det hele tatt råd til flere kjæledyr når du er så fattig? Du skjønner vel at flesteparten av de som kommenterer på bloggen din finner hele greia helt absurd?

Disse tingene jeg skrev nå er bare en liten brøkdel av hele opplegget som er merkelig. Du starter innlegget med spørsmålet "Er jeg en NAV snylter" og blir "sur" når du får høre sannheten, og at vi driver med mobbing, hetsing når vi gir vår klare mening etter du har valgt så stå frem offentlig.
Når ho har skrevet motsigende poster som ho har gjort, med at ho liker å shoppe og alt det der, så har jeg ingen sympati.

Å få stønad fra nav skal være en midlertidig løsning og man skal ikke leve over evne når man ikke har råd. Det framstår for meg bare som en dårlig spøk...

Alle som forsvarer ho der bør få huet ut av røven!
Er ei jente på 23 år fra "det blide sørlandet". Bor i en leilighet stappet med en stk kjæreste, 4 katter, en hund og ett hamster. Trenger vel ikke fortelle at lidenskapen min er dyr? På fritiden tar jeg dyr fra gata til meg. Rettere sagt, dyr uten hjem. Men også skadede dyr eller mishandlede dyr, og omplasserer dem videre til nye hjem, men så klart ved strenge krav og nøye research før jeg gir dem videre. Er også ufattelig glad i tattoveringer og å ta bilder.

Hvordan har du penger til å ta i mot hjemme løse dyr når du ikke har penger til mat til deg selv en gang?
Svaret er vel at ho ikke har det? Ho velger å heller bruke pengene på dyrene enn seg selv. Sånn blir det av og til om man har en lidenskap for noe og kanskje føler det hjelper deg gjennom en vanskelig situasjon.
Sitat av etse Vis innlegg
Svaret er vel at ho ikke har det? Ho velger å heller bruke pengene på dyrene enn seg selv. Sånn blir det av og til om man har en lidenskap for noe og kanskje føler det hjelper deg gjennom en vanskelig situasjon.
Vis hele sitatet...
Men da har hun ikke mye å klage på. Har selv en bikkje og en katt og greier fint å leve jeg på den lønna jeg har som ligger på 10 lapper i måneden : p
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Svaret er vel at ho ikke har det? Ho velger å heller bruke pengene på dyrene enn seg selv. Sånn blir det av og til om man har en lidenskap for noe og kanskje føler det hjelper deg gjennom en vanskelig situasjon.
Vis hele sitatet...
I så fall så skjønner jeg henne godt at hun vil ha mer av skattepengene våre.
Jeg har rett over 25k pr måned etter huslån og faste utgifter er betalt, der er fordi jeg jobber som et helvette.
Man skal ikke tjene penger ved å sitte hjemme og syns i synd i seg selv. Thats my 50cent.