Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 11510
God når det gjelder
Carmex's Avatar
I dag kan man lese om et søsterskap i Drammen der deltakerene (frivillig) må gjennom mange kjipe prøvelser, tenk litt "russedåp". http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10045776

Nå gikk det altså galt for en av jentene, hun spiste et sauehjerte og ble innlagt på sykehus.

Jeg har lest igjennom både VG's og Dagbladet's artikkel og sitter igjen med en tanke: Hvor gammelt er 16 egentlig? Dave Chappelle har en sketch ang dette her: Link

Jeg skjønner jo at dette er gruppepress osv, men klarer ikke helt å sympatisere med de/dem alikevel.

Hadde vært artig å høre noen andres meninger rundt dette
Ja, ingen sympati. Er du villig til å spise rått kjøtt for å være en av "de kule" har du deg selv å takke når du pumpes for E. Coli. Blir som med folk som skader seg i russetiden; drikker du deg fra sans og samling, og deretter er for gniten til å ringe taxi, kan du bare klandre deg selv.
Jeg er selv 16 og jeg kan si med en gang at jeg ALDRI hadde gjort noe som det der selv om det var gruppepress. Da hadde jeg heller funnet noen andre og feste/henge med på fritida
For min del kan de rote seg opp i hva de vil. Synes det blir for dumt å måtte spise sauehjerter og andre ulumskheter bare for å komme inn i et felleskap av mindre intelligente noobs.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Det verste er at guttenes opptak, frater, er mye verre.
Sitat av Clayton Vis innlegg
Det verste er at guttenes opptak, frater, er mye verre.
Vis hele sitatet...
Men det er kos.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Trådstarter
Sitat av GJERDE Vis innlegg
Jeg er selv 16 og jeg kan si med en gang at jeg ALDRI hadde gjort noe som det der selv om det var gruppepress. Da hadde jeg heller funnet noen andre og feste/henge med på fritida
Vis hele sitatet...
Jeg kan jo forstå at de ville "være med" osv, flere prøvelser var jo forholdsvis uskyldige, men virker som ting har eskalert veldig.

En annen ting å tenke på er jo at utestenging/utfrossing av andre er den verste form for mobbing. Det er jo sannsynligvis resultatet om man ikke blir med dessverre.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Og det med at de gjør det for å dra på fester er bare tull. Er vel såvidt 1 fest i året.
Skal ikke si jeg ser morsomhet i dette heller, Men jøye meg. Godt norsk folkevett? titegn
Sitat av Carmex Vis innlegg
I dag kan man lese om et søsterskap i Drammen der deltakerene (frivillig) må gjennom mange kjipe prøvelser, tenk litt "russedåp". http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10045776
Vis hele sitatet...
Bitches be loco... http://www.youtube.com/watch?v=dsIwuhPSmP8

Det er omtrent ingenting som er teitere enn fjortiskids som har sett for mange college-filmer
Sist endret av liasis; 17. september 2012 kl. 14:37.
Drikke snusvann. Fyfaen!

Hvem vil feste med slike folk?
Vil ikke høres dritslem ut, men hun ba om det. Det er lov å bruke hodet LITT. Trodde det fantes en grense som selv ikke innavla kunne bryte..
Slik har det vært i alle år, det er først nå VG har funnet ut av det og valgt å lage sak..

Frater-opptaket er forøvrig verre, å drikke spy er ikke uvanlig på guttenes opptak.
Yes, her ser vi hvor villig de er bare for å joine "søsterskapet". What a dumb F***!
Bor i Drammen selv, og har vært å sett på dette noen ganger da jeg var yngre. De er med på mye dritt, og det de får igjen er en hytte tur ett eller annet sted med denne gjengen, og neste år får de lov til å gjøre det samme med neste kullet som er villige til å bli med. Sikkert noe mer også, eller at det har forrandret seg. Men det var det da jeg gikk der hvertfall.
Tragisk? Ja.
Er det noen som kjenner til andre plasser i landet de har slike bror/søsterskap på vgs?
Dette søsterskapet burde blitt stengt når det er bare tull og idioti. Enten stenge det legalt eller få gitt så strenge bøter at søsterskapet må legges ned. Sånn idioti må tas hardt og brutalt med lovlige metoder for å lære idiotene som styrer en lekse. Det er begrenset hvor mye dømme kraft en del 16 åringer har og det burde jo lederne for dette ta hensyn til. Er dessverre ikke alle som kommer fra møblerte hjem hvor selvrespekt og tenke selv er lagt så stor vekt på. Det kan jo skyldes diverse faktorer som overarbeidende foreldre osv som ikke har hatt den tiden de har ønsket for å lære barna sine sånne verdier.
Hahaha! Søsterskap og brorskap på vgs. Hva faen skjer da? Noen må ha sett for mye på film
Sitat av shalla Vis innlegg
Hahaha! Søsterskap og brorskap på vgs. Hva faen skjer da? Noen må ha sett for mye på film
Vis hele sitatet...
Rent bortsett fra at de i Drammen visstnok har drevet på i ca. 150år.
http://no.wikipedia.org/wiki/Fraternitas
Sist endret av Mith; 17. september 2012 kl. 15:14.
jeg er veldig interessert i å vite hva som foregår på de hemmelige skogsmøtene. noen som vet?
Sitat av strikkball Vis innlegg
jeg er veldig interessert i å vite hva som foregår på de hemmelige skogsmøtene. noen som vet?
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig ingen ting fornuftig. Gjetter på drikking, evt. andre rusmidler.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Sitat av strikkball Vis innlegg
jeg er veldig interessert i å vite hva som foregår på de hemmelige skogsmøtene. noen som vet?
Vis hele sitatet...
Tror ikke du er den eneste, men er nok en grunn til at det heter hemmelige skogsmøter
Sitat av Mith Vis innlegg
Rent bortsett fra at de i Drammen visstnok har drevet på i ca. 150år.
http://no.wikipedia.org/wiki/Fraternitas
Vis hele sitatet...
Jøss! Har jeg aldri hørt noe om. Makan
Darwin i praksis. La de utslette seg selv.
Sitat av Mith Vis innlegg
Rent bortsett fra at de i Drammen visstnok har drevet på i ca. 150år.
http://no.wikipedia.org/wiki/Fraternitas
Vis hele sitatet...
Jeg den eneste som reagerer på at wiki ikke har noe solide kilder på noe av det de skriver om fraternitas ?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Trådstarter
Selv om dette ikke er i regi av skolen, hvem har ansvaret? Foreldrene? Det er jo snakk om barn.
Sitat av nikita Vis innlegg
Darwin i praksis. La de utslette seg selv.
Vis hele sitatet...
Nja.. Dette skyldes nok heller uvitenhet og en god porsjon uflaks, dette er ikke ren og skjær idioti, mener nå jeg.
Det er ikke SÅ uvanlig å spise rått kjøtt.
Welp, når man ikke kan ha div. aktiviteter akkompagnert med øldrikking, slik vi har i fadderuka på universitetet/høgskolen, hva gjør man da?

Kreativ løsning, men ikke en sikker måte å "døpe" disse nye studentene...

Finn på noe annet som ikke er helseskadelig, jeg foreslår drikking av tran + slip 'n' slide i parken med masse grønnsåpe + plystrekonkuranse etter å ha spist 5 marie-kjeks.

Eller vent et par år og ha masse drikkeleker med øl som "voksne" studenter gjør det.

Har forresten drukket øl med snus oppi før, anbefales ikke...

[EDIT:] ser nå at dette er noe "de kule kidsa" har funnet på for å tillate folk på festene deres osv. ?
Er dette sant?
Sist endret av Turbolego; 17. september 2012 kl. 16:08.
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Jeg var medlem av Fraternitas når jeg gikk på Drammen for bare ett år siden. Og det har vært sånn der de ti siste årene, minst. Så alle vet så klart hva de begir seg utpå, spesielt nå som alt blir så godt dokumentert på sosiale medier. Vært år blir det en sak i Drammens Tidene rundt Gevjon og Fraternitas, og hver gang sier rektor og politiet at det har gått for langt. Dette er intet nytt i Drammen.

Pinlig - ja, farlig? Ytterst sjeldent. Det verste er en del støle ledd i dagene etterpå, og en del oppkast under selve opptaket. Har fremdeles vonde minner etter shrimp paste'en! Bare å søke på ordene 'Gevjon' og 'Fraternitas' på dt.no, så ser dere at dette ikke er noe nytt.

Hva som foregår i skogen her ikke annet enn mer "mating" og litt hopping i vannet mens man får bøtter med iskaldt vann skyldt over seg, mens man hele tiden har bind for øynene. Fester og hytteturer i løpet av mine tre år som frater = null.
Sitat av Turbolego Vis innlegg

[EDIT:] ser nå at dette er noe "de kule kidsa" har funnet på for å tillate folk på festene deres osv. ?
Er dette sant?
Vis hele sitatet...
Det var jo noe man måtte gjøre for å være med på noen av festene, så regner med at det er de "kule" som styrer...
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Det var jo noe man måtte gjøre for å være med på noen av festene, så regner med at det er de "kule" som styrer...
Vis hele sitatet...
Det er én fest, og den er som regel første helgen etter opptakene. Ellers er det ikke noe mer. De som gjør det, gjør det vel mest som en utfordring eller noe sånt. Ganske deilig å gjennomføre noe som blir sett på som så "hardt"
Sitat av Snipes Vis innlegg
Det er én fest, og den er som regel første helgen etter opptakene. Ellers er det ikke noe mer. De som gjør det, gjør det vel mest som en utfordring eller noe sånt. Ganske deilig å gjennomføre noe som blir sett på som så "hardt"
Vis hele sitatet...
Jeg har ingenting imot "manndomsprøver" lissom, men jeg synes arrangørene kunne sette seg inn i hvordan "Jackass" og "Fear Factor" har organisert det når de serverer "enkle" ting til deltagerne... om det er rått kjøtt har det blitt sterilisert lissom.

Måten denne manndomsprøven har blitt utført er helseskadelig.

Man kan gjøre ekle/harde ting uten at det er fare for at man blir forgiftet...
Sist endret av Turbolego; 17. september 2012 kl. 17:21.
Ikke bare litt pinlig om foreldre/familie ser video av dette. De vet jo hva de begir seg ut på da videoer nok er veldig godt kjent blant ungdommene i Drammen.

http://www.youtube.com/watch?NR=1&fe...&v=nHaRngf3IEE

Mer et homseselskap enn brorskap spør du meg. No offence til homofile.

http://www.youtube.com/watch?v=XCJyq...feature=relmfu
Sist endret av Poison; 18. september 2012 kl. 21:06.
http://www.dagbladet.no/2012/09/18/n...aler/23469204/

De koser seg visst med piss og sperm også.. Godt og blandet!

Snakk om å nedverdige seg selv..

At noen gidder å gjøre dette for å være med på én fest, og få status av folk som de kanskje egentlig ikke bryr seg noe om? For meg er dette helt sykt, som nevnt hadde jeg glatt droppet de gutta der og heller skaffet meg noen ordentlige venner.
Sist endret av bamse; 18. september 2012 kl. 22:06.
Sitat av bamse Vis innlegg
http://www.dagbladet.no/2012/09/18/n...aler/23469204/

De koser seg visst med piss og sperm også.. Godt og blandet!

Snakk om å nedverdige seg selv..

At noen gidder å gjøre dette for å være med på én fest, og få status av folk som de kanskje egentlig ikke bryr seg noe om? For meg er dette helt sykt, som nevnt hadde jeg glatt droppet de gutta der og heller skaffet meg noen ordentlige venner.
Vis hele sitatet...
Jeg har selv i år vært med på frater opptaket, og det dere skriver her er kun overreagerte sitater... Ingen melder seg på for og bli noe populær hvis noen tror det, ingen får heller noe mye respons etter opptaket annent enn noen gratulasjoner i en uke også er det glemt.. Det har så ABSOULUTT ingenting og gjøre med mobbing, trekker du deg midt i opptaket får du ikke annent enn god medfølse av lederene, og de passer godt på deg til foreldrene dine har blitt hentet, eller du er klar til og komme deg hjem selv. Selv fullførte jeg opptaket, men havnet på sykehuset sammen med Silje (hun som fortsatt er innlagt)... Vg har skrivet veldig mye dårlig om meg rett og slett, og mediene overreagerer sterkt! derfor velger jeg og ikke uttale meg til andre enn tv2 og lignende hvor de ikke kan "bytte på ordene".... Jeg er fornøyd som har klart det, og hvis dere selv hadde vært fra Drammen og gått på skole her nå, så hadde dere fortstått hva situasjonen er under opptaket, alle velger dette selv og det har ingenting med og være dum!! og at 1 nevner at foreldrene er dårlig, det er jo bare mig, selv har jeg oppegående foreldre med god råd og luksus villa, så jeg ser ingen grunn til at det skulle hatt noe med saken og gjøre.. MEN jeg er veldig enig at det må bli mer oppfølging til foreldrene, noe vi som ledere skal endre på til neste år! det skal være stas og være ett medlem av bror-og søster skapet, og man skal føle seg STOLT! vil også legge til at slike rykter om sæd, piss og lignende elsker media og skrive om, siden det er rykter, og det er det de tjener pengene sine på.. Anbefaler rett og slett alle og komme og se på til neste år, for da kan dere nemmelig se at aspiranene ler veldig mye under opptaksprøven, og syntes dette er en morsom, men også en veldig fysisk oppgave! Og selvfølgelig må det være litt hardt, vi kan ikke ha igjennom alle aspiranter hvert eneste år. Det er selvfølgelig ingen god grunn til at vi fikk mye dårlig mat i år, men derfor blir hele tradisjonen endret på til neste år, så den blir slik som den alltid har vært! Skogen er det eneste stede hvor man kanskje ikke ler like mye, her går du gjennom det hardeste trinnet! Det går veldig på dine mentale sider, har du ikke motivasjon til og klare det, kan du dra hjem med engang.. det er kaldt, og til tider ekkelt med tanke på at man ikke ser noe, men du er alltid trygg! Folk passer på deg hele tiden, og lederene vet når en har fått litt for mye, og da får du en pause Media må rett og slett roe seg ned, det er en god opplevelse! Disse festene er bare tull, du blir ikke blandt den "populære" gjengen selvom du klarer prøven, men det blir en koselig hyttetur og 1 såkalt "fest" hvor egentlig handlingen er å ha ett bra fellesskap med dine venner innenfor broder og søster skapet! Legger ved igjen at det ikke er noen som helst GRUPPEPRESS eller lignende! det er heller ikke slik at man melder seg på fordi en populær gutt gjør det, er mer for og kunne delta i den 162 og 101 år gamle tradisjonen som Drammen faktisk har vært stolt av, helt til slike ting som dette skjer... utrolig leit, men nå blir det endringer! Mvh en stolt aspirant som gjennomførte Frater opptaket i år Håper alle leser nøye gjennom, og sprer dette videre, blås i alt av media med mindre det kommer fra direkte sendt tv, hvor ledere, aspiranter, tidligere fratere og nye fratere uttaler seg om ossen det faktisk er og bli frater! Ikke ossen en 60 år gammel dame uttaler seg om dette, etter og ha lest 1 nyhet i vg, som jeg selv forøverig skal gå til sak mot etter at dem har skrevet ting som overhodet ikke har blitt sagt!
@$isking: TL;skumleste bare + linjeskifte total fucked etc.

Hvem er det som har på seg militæruniform? Dette er vel ikke det anisktet forsvaret har lyst til å vise?

Om du kaller dette manndomsprøve så tror jeg vi kan være enige i å være uening av hva manndom egentlig er.

Det at du først sier at tradisjonen er 162år og 101år gammel, for deretter å si at dere setter reglene ikke en 60år gammel dame blir vel kanskje litt feil. Skal dere følge tradisjonen så ville man vel ha hatt samme opptaksprøve hvert år.
Sitat av cashisking Vis innlegg
*snip*
Vis hele sitatet...
Huff, det der ble utrolig tungt å lese uten avsnitt. Men etter at jeg kom meg gjennom ser jeg fortsatt ikke poenget.
Sitat av cashisking Vis innlegg
alle velger dette selv og det har ingenting med og være dum!! og at 1 nevner at foreldrene er dårlig, det er jo bare mig, selv har jeg oppegående foreldre med god råd og luksus villa, så jeg ser ingen grunn til at det skulle hatt noe med saken og gjøre.
Vis hele sitatet...
Det du mener er at å spise dritt, drikke urin, havne på sykehus å få blackouts, ikke er dumt? Dette må jo være kjempe gøy, tror jeg blir med selv neste år!

Gjør oss alle og deg selv en tjeneste, fortsett! Så blir det noen artige artikler på vg, neste år også!

Se hva du selv skriver, du har blitt hjernevaska og overbevist.
Sitat av Carmex Vis innlegg
I dag kan man lese om et søsterskap i Drammen der deltakerene (frivillig) må gjennom mange kjipe prøvelser, tenk litt "russedåp". http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10045776

Nå gikk det altså galt for en av jentene, hun spiste et sauehjerte og ble innlagt på sykehus.

Jeg har lest igjennom både VG's og Dagbladet's artikkel og sitter igjen med en tanke: Hvor gammelt er 16 egentlig? Dave Chappelle har en sketch ang dette her: Link

Jeg skjønner jo at dette er gruppepress osv, men klarer ikke helt å sympatisere med de/dem alikevel.

Hadde vært artig å høre noen andres meninger rundt dette
Vis hele sitatet...

Hahaha, jeg digger stand-up`en til mr. Chappelle! Og det verste er, selv om han gjør det så morsomt, så er det fakta!

Fullstendig enig i at hun har kun seg selv å takke. Sikkert stolt over å ha fått seg sengelappen, og hvis hun mener hun er gammel nok til det, så burde hun være gammel nok til å skjønne at hun har mulighet til å si nei til det også.

Synd for jenta, får håpe hun hvertfall ble godtatt i gjengen for hennes skyld, men håper samtidig ikke at hun godtar tilbudet fra dem etter den hendelsen=)

Cashisking:
Ble du leder etter å ha vært med i opptaket i år? Siden du sier "vi ledere skal ta tak i"

Hvorfor velger du å bli med der egentlig, hva er din hovedgrunn?

Må si meg enig med folka her inne, det høres rett og slett idiotisk ut=/ Menmen, sånn er livet, noen har andre behov
å tilfredsstille=P
Sitat av Knask Vis innlegg
Nja.. Dette skyldes nok heller uvitenhet og en god porsjon uflaks, dette er ikke ren og skjær idioti, mener nå jeg.
Det er ikke SÅ uvanlig å spise rått kjøtt.
Vis hele sitatet...
dem hadde jo også spist rå kylling og det kan jo være livsfarlig
Det står at de gjør det for tilgang til eksklusive fester. Det jeg egentlig lurer på er hvor ekslusiv en hjemme-alene fest for 16åringer i Drammen egentlig kan bli.
Tror nok tonen til ungene får en annen låt den dagen en stryker med pga dette idiotiske, undertrykkende og kanskje farlige opplegget. Hvorfor ikke endre disse ritualene om til noe som er mer positivt istedet enn å bryte ned folk?
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
dem hadde jo også spist rå kylling og det kan jo være livsfarlig
Vis hele sitatet...
Ja, kjempefarlig! Det er derfor alle negre og sånt dør hele tiden! Spist Sushi i det siste?

Uansett... hvis ingen får lov til å oppføre seg som fullstendig idioter noensinne blir livet jævli kjedelig. Så lenge de holder seg unna for ille gruppepress er det bare å la unga holde på.
Tradisjon, piss meg i øret. Dette er bare flaut.
Hørte en av jentene ble intervjuet på radio; Hvorfor må de spise rått kjøtt". Jent; " neeei, det har vi ingen kommentar på". Var mye hun ikke hadde kommentar på, aksom det er noe hemmelig NASAshit liksom. Er det ikke bedre med fellesskap med russen, kontra wannabe gentlemens club?
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ja, kjempefarlig! Det er derfor alle negre og sånt dør hele tiden! Spist Sushi i det siste?

Uansett... hvis ingen får lov til å oppføre seg som fullstendig idioter noensinne blir livet jævli kjedelig. Så lenge de holder seg unna for ille gruppepress er det bare å la unga holde på.
Vis hele sitatet...
Les deg litt mer inn på E.coli er du snill.

http://en.wikipedia.org/wiki/E.coli

Skal jeg bruke skattepengene mine på sånne idioter sitt sykehusopphold for de skal inn i en ond arta speiderforening?
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Les deg litt mer inn på E.coli er du snill.

http://en.wikipedia.org/wiki/E.coli

Skal jeg bruke skattepengene mine på sånne idioter sitt sykehusopphold for de skal inn i en ond arta speiderforening?
Vis hele sitatet...
Sjekk norske wikipedia (som du først lenket til) for antall sykdomsutbrudd i Norge. Sjansen for å bli smittet av E.coli igjennom å spise rå kylling er latterlig liten. Hver dag i mange år begynner det kanskje muligens å balle på seg, men én gang? Da er det farligere å kjøre bil.

Skal jeg bruke skattepengene mine på at politiet skal følge opp slags mulige tåpelige forbud folk som ikke skjønner risikovurdering og sannsynlighet har tvunget fram?
Sist endret av DumDiDum; 21. september 2012 kl. 01:19.
Sitat av Mith Vis innlegg
Rent bortsett fra at de i Drammen visstnok har drevet på i ca. 150år.
http://no.wikipedia.org/wiki/Fraternitas
Vis hele sitatet...
De har HOLDT PÅ siden da, men de har ikke holdt på med sånn Amerikansk-wannabe sisterhood-bullcrap i 150 år.

Og forresten, er det bare meg som føler organisasjonen[e]s dumskap gjenspeiles i Cashiskings innlegg?
Vel som Drammensgutt har jeg vært vitne til dette opptaket flere ganger. Selv har jeg aldri deltatt, men har mange venner som har gjort det. Det kan vel sies at det forbindes en viss status ved å melde seg på og klare det, men det er ikke nevneverdig.

Hovedgrunnen til at folk melder seg på (etter de tyvetalls personene jeg har pratet med opp igjennom årene) er for å "klare det". Og bevise noe for seg selv. Man kan jo diskutere hvor mye det er å bevise, men husk at man går i 1.vgs når man melder seg på (med unntak).

Det skal vel også nevnes at Gevjon og Fraternitas (Frater) er ganske ulike i form av opptak, selv om det er visse likhetstrekk. Det spises mye rart, på begge opptakene, men det er generelt verre på Fraternitas. Det med rått kjøtt er noe nytt for meg, selv om jeg ikke skal være bråsikker.

Ellers vet jeg at på Fraternitas er det blitt gitt avføringsmiddel, snussaft med sæd blandet inn (inside information) som det verste. Ellers er det endel spying. Det at skolen sier at det har gått for langt, er vel en gjenganger hvert år, selv om det har kommet til nye høyder i år (pga. media).

MEN nå skal det også sies at så vidt jeg vet har det ikke skjedd noen alvorlige skader tidligere. Bare litt generelt vondt i kroppen etter generelt å blitt herset med i ganske mange timer.

For å snakke om Fraternitas, det jeg mener absolutt er mest interessant å se på, begynner dette på "Bikkjestykket" før det fører ned til Bragernes Torg og deretter til skogen.


Det meste av opptaket mener jeg egentlig er ganske greit, selv om det beveger seg på kanten. Det jeg synes var problemet i år (Gevjon) var at sett bortifra at noen faktisk ble alvorlig syke, som er kritikkverdig i seg selv. Er hvordan enkelte av medlemmene i Gevjon forsvarte seg selv på facebook i ettertid, og unnskylde seg med at det var skrevet under en kontrakt og de ikke hadde noe ansvar.

Ligner jo en hel del på opptakene til linjeforeningene på Gløshaugen (NTNU) også!