Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2676
Hei,

Satte sammen ny gaming-PC på søndag. Mandag installerte jeg operativsystem og alle drivere, koblet den på nettet, og lastet ned spill. I denne prosessen startet PC'n på nytt endel ganger.

Skrudde så av maskinen, dro ut stømledning og alle andre eksterne ledninger og bar PC'n forsiktig opp i andre etasje der den skal stå. Satte strømledningen i veggen, og da kom det en elektrisk ulyd og gnister fra selve PC'n. Bar den ned igjen og plugget den i samme sted som første gang, men den er helt død.

I morges tok jeg binders-testen på PSU, men den var helt død.

PSU har overspenningsvern, underspenningsvern, peak-spenningsvern og 3-års garanti.

Spørsmål
1: Hva skjedde da PSU gikk istykker?
2: Er det fare for at hovedkort, GPU, CPU eller annet gikk istykker samtidig?
3: Har produsenten av PSU ansvar hvis andre komponenter gikk istykker?

Sov lite i natt for å si det sånn.
Broren min fikk nytt skjermkort og vannkjøling fra Komplett når vannkjøling lakk og fikk vann på skjermkort.

Så lenge du har kjøpt alle delene samme sted, ser jeg ikke for meg at det blir noe problem å ta opp med selger.
Takk for svar.

PSU er kjøpt et annet sted enn resten. Alt er kjøpt hos norske nettbutikker.
Dette var merkelig. Kan du ta bilder av innmaten og vise oss? Er det noen kondensatorer på hovedkort som har sprukket, eller er all skaden begrenset til strømforsyningen (som er synlig)?

Og ikke si "jeg ødela PCen" når du skal reklamere på dette her. Du sier noe ala "Når jeg startet PCen etter at den hadde vært av, og fungert tidligere, kom det gnister fra strømforsyningen, og maskinen var helt død".
Sist endret av Fekillix; 26. september 2017 kl. 17:45.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Klarer du å se kilden der den slapp ut den magiske røyken?
Koblet du av alle ledningene fra psu når du jumpstartet den? Hvis en eller flere komponenter er kortsluttet vil som oftest ikke psu starte, eller kun starte i et kort mikrosekund, for å så slå seg av.
Er alle avstandstykkene til hovedkortet plassert riktig?

Hvis ikke så kan de ha kortsluttet hovedkortet.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Dette var merkelig. Kan du ta bilder av innmaten og vise oss? Er det noen kondensatorer på hovedkort som har sprukket, eller er all skaden begrenset til strømforsyningen (som er synlig)?

Og ikke si "jeg ødela PCen" når du skal reklamere på dette her. Du sier noe ala "Når jeg startet PCen etter at den hadde vært av, og fungert tidligere, kom det gnister fra strømforsyningen, og maskinen var helt død".
Vis hele sitatet...
Bilder under, det første er tatt etter all software-installasjon - før PC'n ble flyttet.

Ingen synlige skader på noe, hverken kondensatorer eller strømforsyningen.

Jeg har ordlagt meg på samme måte som du foreslår



Sitat av Fleff Vis innlegg
Klarer du å se kilden der den slapp ut den magiske røyken?
Koblet du av alle ledningene fra psu når du jumpstartet den? Hvis en eller flere komponenter er kortsluttet vil som oftest ikke psu starte, eller kun starte i et kort mikrosekund, for å så slå seg av.
Vis hele sitatet...
Kom ikke noen magisk røyk Jeg var "opp ned" bak en hylle for å plugge i kontakten, det var de andre som så mange gnister og hørte en "elektrisk lyd".

Jeg koblet PSU fra alt annet før binders-testen.

Sitat av GreenRay Vis innlegg
Er alle avstandstykkene til hovedkortet plassert riktig?

Hvis ikke så kan de ha kortsluttet hovedkortet.
Vis hele sitatet...
Tror de er plassert riktig, både i forhold til markeringene i kabinettet og hullene på hovedkortet. Men, hvis noe har vært marginalt fra å kortslutte, så kan jo transporten opp i andre etasje ha vært nok.
Sist endret av Blown Fuse; 26. september 2017 kl. 21:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Kan virke som psu ga sitt siste krampetak før den døde.
Kan selvfølgelig ha vært tilfeldig, men også en av de nye komponentene som har gjort det.
Dersom sistnevnte, så blir det litt risky å stole på resten av hardwaren dersom du bytter kun psu, da kan jo det samme skje igjen.
Ved enkelte tilfeller slår ikke vernet inn på psu.
Du får se hva de sier der du kjøpte delene. Ser at psu ikke er kjøpt fra samme sted, men mulig førstnevnte sted dekker den? Hvis ikke kan du jo reklamere på den.
Siden PSUen ble kjøpt et annet sted og har blitt testet feil burde den reklameres til der den ble kjøpt fra. Test komponentene med den nye PSUen, og om alt fungerer og testes OK (Litt benchmarks er nok lurt) bruk det som vanlig. Om det ikke fungerer så feilsøker du videre og sender det i reklamasjon. Trenger ikke nødvendigvis å nevne PSUen til den andre nettbutikken
Ser ut som du har glemt å bruke spacere mellom hovedkort å kabinett, de gull pinnene du skrur nedi først får å så sette hovedkortet oppå. Bilde fra bak cpu kan jeg se en svart skrue, den skal være gull å ser at hovedkortet ligger tett til kabinett.
Sitat av Sup3rn0va123 Vis innlegg
Ser ut som du har glemt å bruke spacere mellom hovedkort å kabinett, de gull pinnene du skrur nedi først får å så sette hovedkortet oppå. Bilde fra bak cpu kan jeg se en svart skrue, den skal være gull å ser at hovedkortet ligger tett til kabinett.
Vis hele sitatet...
Takk for svar.

Det fulgte ikke med gullfargede pinner/spacere, jeg brukte 6 svarte spacere som ble skrudd inn i kabinettet (2 av dem var skrudd i fra fabrikanten), se bilder.

Da er ikke det problemet, har alltid fått gull farget jeg !
Er jo mulig at det har lagt igjen en eller annen løs metallgjenstand i kabinettet som flyttet litt på seg i det du flyttet pc'en og skapte kortslutning når du koblet til strøm igjen. Men du vil nok sansynligvis få dette erstattet. Vet du om det er noen andre komponenter enn PSU som har gått adundas?
Sist endret av Lataralus; 27. september 2017 kl. 17:34.
Sitat av Lataralus Vis innlegg
Er jo mulig at det har lagt igjen en eller annen løs metallgjenstand i kabinettet som flyttet litt på seg i det du flyttet pc'en og skapte kortslutning når du koblet til strøm igjen. Men du vil nok sansynligvis få dette erstattet. Vet du om det er noen andre komponenter enn PSU som har gått adundas?
Vis hele sitatet...
Det er i de baner jeg også tenker rundt kortslutning. Kan ikke huske å ha mistet noen skruer e.l. i kabinettet under montering, men bør nok plukke alt fra hverandre igjen før det kommer inn ny PSU.

Om det er andre komponenter som har gått ad undas er jeg veldig spent på, men vet ikke hvordan jeg tester det. Forslag?

Ser forøvrig at hovedkortet også har overspenningsvern, håper det har begrenset følgeskader.
Sist endret av Blown Fuse; 28. september 2017 kl. 10:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Blown Fuse Vis innlegg
Det er i de baner jeg også tenker rundt kortslutning. Kan ikke huske å ha mistet noen skruer e.l. i kabinettet under montering, men bør nok plukke alt fra hverandre igjen før det kommer inn ny PSU.

Om det er andre komponenter som har gått ad undas er jeg veldig spent på, men vet ikke hvordan jeg tester det. Forslag?

Ser forøvrig at hovedkortet også har overspenningsvern, håper det har begrenset følgeskader.
Vis hele sitatet...
Kjipern...

Det enkleste blir vel bare å starte med "en og en del", og til en hver tid ha færrest mulig deler i under testingen av hver enkelt komponent...

Start med kun hovedkortet og PSU.
Du kjenner ikke noen som har en gammel PSU liggende, som de ikke trenger som du kan teste med?

Ser jo ut som hovedkortet har egen skjermutgang, så test da uten skjermkortet først, osv..
Selv uten skjerm, merker du jo om hovedkortet ser ut til å få strøm (Vifter, LED'er etc.)