Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3400
Hei!

Jeg har nå sett etter et hus å kjøpe i en lengre periode nå, og funnet mange interessante boliger men aldri noe som har vært midt i blinken ettersom jeg er en "salgs-person" som ser alltid skal tjene noe på det jeg kjøper.

Jeg har nå funnet en tomansbolig til 4,3 millioner midt i Tromsø sentrum med 7 soverom, 355m² primærrom og et bruttoareal på 420m². Dette er ekstremt billig for en sånn tomt med et hus som er kun 50år gammelt.

Jeg ser selvfølgelig flere på flere muligheter, sånn som sette opp et par ekstra soverom og leie ut bolgien utenom 1.etg som jeg tenker å benytte meg av selv.

Uansett, poenget mitt med hele innlegget var å få tips om hva jeg skal se etter og dvs slikt. Jeg har tenkt å bruke ca 1million på oppussing om det blir kjøp.

Så, hva skal jeg se etter på visningen, hvilke spørsmål skal er bra å stille og er det noe mer jeg bør se etter?

Takker på forhånd!
Sitat av Benjizz Vis innlegg
Hei!

Jeg har nå sett etter et hus å kjøpe i en lengre periode nå, og funnet mange interessante boliger men aldri noe som har vært midt i blinken ettersom jeg er en "salgs-person" som ser alltid skal tjene noe på det jeg kjøper.

Jeg har nå funnet en tomansbolig til 4,3 millioner midt i Tromsø sentrum med 7 soverom, 355m² primærrom og et bruttoareal på 420m². Dette er ekstremt billig for en sånn tomt med et hus som er kun 50år gammelt.

Jeg ser selvfølgelig flere på flere muligheter, sånn som sette opp et par ekstra soverom og leie ut bolgien utenom 1.etg som jeg tenker å benytte meg av selv.

Uansett, poenget mitt med hele innlegget var å få tips om hva jeg skal se etter og dvs slikt. Jeg har tenkt å bruke ca 1million på oppussing om det blir kjøp.

Så, hva skal jeg se etter på visningen, hvilke spørsmål skal er bra å stille og er det noe mer jeg bør se etter?

Takker på forhånd!
Vis hele sitatet...
Tilstandsrapport er veldig greit å ha, da får du vite om huset er i den stand som oppgis og om det evt. er verdt den summen som ønskes.

Skulle det f.eks oppstå eller oppdages noe annet i etterkant av kjøpet, f.eks skader på grunnmur, feillagt bad, lekkasjer osv.
Da har du i alle fall den rapporten å banke i bordet som viser at huset ikke var i den stand som annonsert, og du stiller mye sterkere i en eventuell klagesak.
Sist endret av Tihi; 8. august 2016 kl. 16:59.
Sikkerhetsklarert
Anbefaler virkelig at du leier inn en takstmann og tar med deg på visning. MEN, lei hann inn som "venn" ikke som proffesjonell, ellers stiller du svakere i en evt sak.

"bare" 50 år er også veldig merkelig å si, de aller fleste bygningsdeler er modne for utskiftning etter 50 år.. Vinduer, tak, drenering, bad, kjøkken etc..
Nummer 1: Sjekk for VANNSKADER og RÅTE på alle våtrom, tak, vegger, avløp og kjeller. Det er her de fleste kjøper katta i sekken (skulte mangler). Kan anbefale å se på Sinnasnekkeren så ser du hva et hus består av og hva som kan skje/gjøres. Som nevnt over: en fagmann er gull verdt bokstavelig talt.
Det er vel en grunn til at det er så "billig" mitt forslag er å lese boligsalgrapporten/ eller tilstandsrapporten skikkelig.
Enkelte her foreslår at du burde ha med deg takstmann, selv mener jeg dette blir smør på flesk så lenge boligen har tilstandsrapport eller en boligsalgrapport.

Det som er viktig å huske på er at gamle hus er bygget etter en helt annen norm enn i dag
Dersom tak, vinduer, vannrør, sikringsskap ikke er byttet i boligen, må du belage deg på å gjøre dette, samme gjelder drenering. Dette er tidkrevende og grisedyrt. De 1.000.000.- du tenker å bruke forsvinner på bare tak og eventuelt drenering eller ny kledning på huset.

I tillegg kommer jo oppussing av boligen. har du to bad og et kjøkken som må pusses opp koster dette svært fort 500.000.-. Pusser du opp badene burde du oppgradere til rør i rør...

jeg har forøvrig sett på takstrapport på boligen du vurderer å kjøpe. Du finner den her: https://pdfgenerator-v3.webmegler.no...t.pdf?&pgc=100

Store deler av boligen har tilstandsgrad 3 og 2. Noe som betyr i praksis at hele huset må totalrehabiliteres. Jeg ville heller bare revet huset og bygget opp et nytt...
Sist endret av Spelly; 9. august 2016 kl. 10:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Auda, dette lukter sinnasnekker'n om 4-5 år når du er tømt for penger og kjerringa er drittlei.
Ikke umulig Spelly har rett ang. rivning. Bygg en ny fin tomannsbolig og selg andre halvparten for 8-10 mill så er du der.
Sitat av SuperT Vis innlegg
Auda, dette lukter sinnasnekker'n om 4-5 år når du er tømt for penger og kjerringa er drittlei.
Ikke umulig Spelly har rett ang. rivning. Bygg en ny fin tomannsbolig og selg andre halvparten for 8-10 mill så er du der.
Vis hele sitatet...
Da er vel spørsmålet om 4,3 mill + kostnad for riving er regne som en god tomtepris. Kan få litt tomt for de pengene, men selvfølgelig har "location" nesten alt å si.