Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 11640
Do Not Conform
oriento's Avatar
føler meg trukket i flere rettinger.... vil helst høre ekstrme vinkler på dette spørsmålet! ikke pakk inn og rører rundt grøten på grunn av politisk korekthet. dette vil jeg ha ærlig og spontant! ( ikke noe jeg er mot invandrere men...)

Sitat av Pure_chris Vis innlegg
rettighetene dine er nøyaktig like som alle andre Nordmenn her i landet.

fordommer vil du derimot aldri bli helt kvitt, men nøy deg med at det ikke bare gjelder innvandrere.

----
edit: lest helt feil, trodde du mente rettigheter og ikke retninger.
Vis hele sitatet...
jeg søker noe mer enn " rettigheter" . når kan jeg stoppe en person på gata å si " sånt gjør vi ikke i Norge"
Sist endret av oriento; 29. februar 2016 kl. 01:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av oriento Vis innlegg
når kan jeg stoppe en person på gata å si " sånt gjør vi ikke i Norge"
Vis hele sitatet...
Så fort du slutter å stille deg det spørsmålet og faktisk sier det.
Do Not Conform
oriento's Avatar
Trådstarter
Sitat av trauMa Vis innlegg
Så fort du slutter å stille deg det spørsmålet og faktisk sier det.
Vis hele sitatet...
til og med til en etnisk nordmann?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Er du ekte nordmann prater du da vel ikke til fremmede på gaten.
Jeg vil ganske enkelt si "aldri".

Jeg tror det er litt inngrodd (og definitivt rasistisk) det at du er ikke norsk selv om du er norsk statsborger, du er en innvandrer.

Litt unikt med Norge er at vi dessuten bruker ett begrep som så pent heter andregenerasjons og tredjegenerasjons innvandrere. Det vil si at til og med dine barn og deres barn vil av mange fortsatt være stemplet som innvandrere, og ikke fullt ut "norske".

Når det er sagt så føler jeg at det norske samfunn er relativt tolerant ovenfor våre nye Nordmenn, men selve skillet mellom "de" og "oss" føler jeg står ganske sterkt uansett hva det står i passet ditt. Spesielt i litt mindre urbane strøk!

Sitat av Tihi Vis innlegg
Jeg vil ganske enkelt si "aldri".

Jeg tror det er litt inngrodd (og definitivt rasistisk) det at du er ikke norsk selv om du er norsk statsborger, du er en innvandrer.

Litt unikt med Norge er at vi dessuten bruker ett begrep som så pent heter andregenerasjons og tredjegenerasjons innvandrere. Det vil si at til og med dine barn og deres barn vil av mange fortsatt være stemplet som innvandrere, og ikke fullt ut "norske".

Når det er sagt så føler jeg at det norske samfunn er relativt tolerant ovenfor våre nye Nordmenn, men selve skillet mellom "de" og "oss" føler jeg står ganske sterkt uansett hva det står i passet ditt. Spesielt i litt mindre urbane strøk!
Vis hele sitatet...
Var litt kjapp på avtrekkeren før jeg svarte, og rakk dessverre ikke å redigere forrige innlegg.

---

Når det er sagt så er veldig sosialt klønete og si "sånt gjør vi ikke i Norge", hvis du skal kommentere oppførselen til fremmede. Dette kan du gjøre med kjente og kjære som har innvandrerbakgrunn, men ikke til fremmede du ikke kjenner.

Hvis du absolutt må tilsnakke fremmede for noe de gjør som du føler er "feil", så bør du heller trekke frem "normal folkeskikk" (som kan være så mangt) og kommentere den enkelte handling.

Uansett, ikke snakk til fremmede og kommenter deres oppførsel. Ingen gjør det hvis det ikke er noe veldig alvorlig, du har absolutt ingenting med hva andre gjør eller oppfører seg hvis det ikke går utover noen andre.

Les deg opp på janteloven, den står sterkt!
Sist endret av Tihi; 29. februar 2016 kl. 03:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
På generelt grunnlag føler jeg at folk som snakker flytende norsk, og ikke stopper tilfeldige folk på gata for annet enn veibeskrivelser eller å få fyr på rullingsen, er norske. Anbefaler Pellegrino Riccardis betraktninger om nordmenn og det norske.
Sist endret av kallisti; 29. februar 2016 kl. 04:06.
Do Not Conform
oriento's Avatar
Trådstarter
Jeg har vært inne og lest komentarene dere har lagt igjen, takk for det! Ler litt og synes de er gode og "typisk" norske svar... asså man kan jo snakke med fremmede selv om man er norsk... sånn ekte norsk asså! Mulig mitt eksempel på å stoppe noen på gata å si" sånt er ikke ok i Norge "var dårlig forklart. Grunnen til at jeg spurte om dette spm overhodet var fordi jeg hadde en konkret opplevelse den dagen. Jeg stå og ventet på bussen, 2 norske jenter og 2 norske gutter, alle 4 i tennårene, stå også der. Den ene gutten drev å dro i hun ene jenten og forsøkte å kysse henne eller klemme henne gjentatte ganger men hun forsøkte med all sin makt å vri seg unna. og ba han slutte flere ganger, de andre to ungdommene gjorde ingenting. Jeg tennete litt på alle pluggene og tar han i armen og sier "forstår du ikke norsk?" han moper mot meg og ser ut som han ikke henger med... jeg fortsetter og sier " du hører vel at hun ber deg slutte, og sånt er ikke greit i Norge" Hvorpå han kaller meg en jævla svartting fitte som tror jeg styrrer landet her... og de to andre undgommene ler.. men hun jenten som var litt utsatt slo blikket ned og trakk seg litt unna... mulig jeg ikke skulle dratt inn Norge og norsk og bla bla inn her men janteloven forbyr meg ikke å bry meg vel...?! (muligheten for en fjortisflørt vurderte jeg... men kunne ikke spore antydning til slikt hos jenten)
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvis det gikk sånn for seg (ikke personlig ment, bare en generell skepsis til historier fra nettet ) gjorde du det eneste rette. Han kalte deg "svartingfitte" fordi det var "low-hanging fruit", en enkel "fornærmelse" å bruke uten at han måtte sette alle fire hjerneceller i sving.
Do Not Conform
oriento's Avatar
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
Hvis det gikk sånn for seg (ikke personlig ment, bare en generell skepsis til historier fra nettet ) gjorde du det eneste rette. Han kalte deg "svartingfitte" fordi det var "low-hanging fruit", en enkel "fornærmelse" å bruke uten at han måtte sette alle fire hjerneceller i sving.
Vis hele sitatet...
Om jeg forstår deg rett, så vil jeg kunne få dette slengt i tryne hver gang en nordmann ikke gidder å "sette alle fire hjerneceller i sving"? Så dere er selektive på når jeg får være norsk og når jeg er en svarttingfitte?
Sist endret av oriento; 2. mars 2016 kl. 17:26.
Er vel på lik linje med at vi nordmenn blir kalt potet osv? De fleste som blir irritert for noe en fremmed gjør mot dem vil fort skape en reaksjon som dette, og da er det lett å gå etter f.eks hvordan du ser ut.
Alle under en kam much?

Hvorfor kaller ALLE dere svartingfitter meg for jævla potet? Siden du generaliserer folk, så vil jeg si at du burde ta en titt i egne rekker.

Ikke det at det er ok å skjelle ut noen, men du kan ikke gå rundt å være redd for at en person skal si det. Jeg hører mer banneord mellom negre og pakkiser på byen enn nordmenn og utlendinger.

EDIT: virker kanskje skarpt, men brukte på kanten eksempelet
Sist endret av Dictum Factum; 2. mars 2016 kl. 18:08.
Do Not Conform
oriento's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dictum Factum Vis innlegg
Alle under en kam much?

Hvorfor kaller ALLE dere svartingfitter meg for jævla potet? Siden du generaliserer folk, så vil jeg si at du burde ta en titt i egne rekker.

Ikke det at det er ok å skjelle ut noen, men du kan ikke gå rundt å være redd for at en person skal si det. Jeg hører mer banneord mellom negre og pakkiser på byen enn nordmenn og utlendinger.

EDIT: virker kanskje skarpt, men brukte på kanten eksempelet
Vis hele sitatet...
Sånn JA! dette begynner å ligne på en diskusjon jeg vil ha nytte av! Helt sant det du sier... underveis i mine komentarer ser jeg at jeg bruker ord som " dere" og "oss".. asså er jeg like stor del av problemet... dog vil jeg si at det å bli kalt for en grønnsak (potet) ville føles bedre i en sånn setting... svarttingfitte som prøver å styre landet.. er noe mer enn en Potet.. eller ?
Sitat av oriento Vis innlegg
Om jeg forstår deg rett, så vil jeg kunne få dette slengt i tryne hver gang en nordmann ikke gidder å "sette alle fire hjerneceller i sving"? Så dere er selektive på når jeg får være norsk og når jeg er en svarttingfitte?
Vis hele sitatet...
Det han nok prøvde å si var at vedkommende som kalte deg "svartingfitte" dessverre ikke har mer enn fire hjerneceller, og dermed ikke har nok hjernekraft til å hverken tenke eller reflektere spesielt mye, og dermed ikke er representativ for den norske befolkningen
Sitat av oriento Vis innlegg
Om jeg forstår deg rett, så vil jeg kunne få dette slengt i tryne hver gang en nordmann ikke gidder å "sette alle fire hjerneceller i sving"? Så dere er selektive på når jeg får være norsk og når jeg er en svarttingfitte?
Vis hele sitatet...
Nei... Men også ja.

Altså. Idioter er, per definisjon, idioter. Folk som oppfører seg så idiotisk mot jenter er idioter. Når idioter får kritikk, så reagerer de normalt som... idioter. Det vil si at i stedenfor å ta kritikken til seg, vurdere den og kanskje endre sin idiotiske adferd og be om unnskyldning - slik anstendige mennesker ville gjort - så vil idiotene gjerne svare med enda mer idioti. Og idioters repetoar er repetitivt, endimensjonalt og idiotisk. Når du irettesetter en idiot for misogyni er det ikke utenkelig at han griper etter det første og mest idiotiske halmstrået hans idiotiske hjerne kommer på i farten - rasisme.

Du møtte idioter. Og ikke bare vanlige idioter, men umodne tenåringsgutter med markeringsbehov, manglende folkeskikk og selvinnsikt som en yrkespolitiker. Du kan ikke forvente en rasjonell samtale med slike. Og... det er stort sett bare slike folk som oppfører seg sånn mot jenter på gata uten å ha tre i promille.

Forøvrig synes jeg din reaksjon var fantastisk, men utsagnet ditt hadde kanskje vært enda sterkere om du hadde sagt "i et sivilisert land" fremfor "Norge" - det er jo ikke bare her til lands denslags adferd ikke er godtatt.
Do Not Conform
oriento's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sinken Vis innlegg
Det han nok prøvde å si var at vedkommende som kalte deg "svartingfitte" dessverre ikke har mer enn fire hjerneceller, og dermed ikke har nok hjernekraft til å hverken tenke eller reflektere spesielt mye, og dermed ikke er representativ for den norske befolkningen
Vis hele sitatet...
Ok, den er lett å forstå, og samtidig begrenser den meg... fordi her kommer jeg opp et annet dilemma... dersom jeg ser en nordmann som gjør noe han ikke burde så må jeg også kunne "lese" at dette er en som ikke har mer enn fire hjerneceller og at jeg mest sannsynlig kommer til å bli diskriminert fordi jeg våger å bry meg... Fuck it, heller en svarttingfitte enn en blind sau
Men gjelder ikke det alle mennesker da? Jeg er helt sikker på at nordmenn ikke er den eneste folkegruppen med idioter
Do Not Conform
oriento's Avatar
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nei... Men også ja.

Altså. Idioter er, per definisjon, idioter. Folk som oppfører seg så idiotisk mot jenter er idioter. Når idioter får kritikk, så reagerer de normalt som... idioter. Det vil si at i stedenfor å ta kritikken til seg, vurdere den og kanskje endre sin idiotiske adferd og be om unnskyldning - slik anstendige mennesker ville gjort - så vil idiotene gjerne svare med enda mer idioti. Og idioters repetoar er repetitivt, endimensjonalt og idiotisk. Når du irettesetter en idiot for misogyni er det ikke utenkelig at han griper etter det første og mest idiotiske halmstrået hans idiotiske hjerne kommer på i farten - rasisme.

Du møtte idioter. Og ikke bare vanlige idioter, men umodne tenåringsgutter med markeringsbehov, manglende folkeskikk og selvinnsikt som en yrkespolitiker. Du kan ikke forvente en rasjonell samtale med slike. Og... det er stort sett bare slike folk som oppfører seg sånn mot jenter på gata uten å ha tre i promille.

Forøvrig synes jeg din reaksjon var fantastisk, men utsagnet ditt hadde kanskje vært enda sterkere om du hadde sagt "i et sivilisert land" fremfor "Norge" - det er jo ikke bare her til lands denslags adferd ikke er godtatt.
Vis hele sitatet...
OMG!! Nå måtte jeg slå opp alle dine fremdord i ordboka før jeg kunne forstå ditt innlegg...! Jeg er forsåvidt av samme rase som "dere". selv om jeg er fra et annet land og har litt mørkere trekk enn dere, så jeg anser det ikke som rasisme! hadde jeg død og mitt skjelett hadde blitt funnet om tre tusen år så hadde de anslått meg som en kvinne av arisk rase... at både religøst diskriminreing, fremedfrykt og farge diskriminireing skal feies under "rasisme" hadde gjort dette uholdbart for meg! så jeg er nøye med mine definisjoner. vil også si at i mitt hjemmeland ville jenten i dette tilfelle blitt kalt en hore og muligens blitt steinet... mens gutten hadde vært et "offer" for en "hun-djevel".. mine prefernaser er basert på Norge og Iran.. der Norge er landet som er mot slik adferd.

Sitat av Sinken Vis innlegg
Men gjelder ikke det alle mennesker da? Jeg er helt sikker på at nordmenn ikke er den eneste folkegruppen med idioter
Vis hele sitatet...
I mine relasjoner så er nordmenn prakt eksmplet på rettferdighet mellom skjønn. at jeg som KVINNE våger å snakke en mann til rette, kommer ene og alene fra de norske holdningene som er stiftet i meg... I Iran er idioti reglen, ikke unntaket.. spm er likevel ubesvart, når er jeg bare norsk, sett utfra en slik situasjon.. hvordan ville en nordmann reagert?
Sist endret av oriento; 2. mars 2016 kl. 18:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Ut i fra eksempelet ditt så ville jeg heller vurdert en annen vinkel, noe a la "hey! ingen liker en innpåsliten jævel" kanskje. Ellers, hvis du absolutt skal snakke om land, så vil "i ett sivilisert land" kanskje funke bedre, som nevnt over, men jeg tror det vil ha mindre effekt.

Hvis målet ditt er å ikke få rasisme slengt mot deg fra idioter så vil du ha en livslang oppgave foran deg, det er trist, men sånn er det bare. Folk som ikke er idioter plager sjelden andre folk på åpen gate, så om du skal gripe inn er det som regel idioter du har å gjøre med.
Do Not Conform
oriento's Avatar
Trådstarter
Sitat av Choobe Vis innlegg
Hvis målet ditt er å ikke få rasisme slengt mot deg fra idioter så vil du ha en livslang oppgave foran deg, det er trist, men sånn er det bare.
Vis hele sitatet...

Jeg lar denne synke inn! Urelaistisk å hige etter det idealistiske uansett nasjon og situasjon.
Sitat av oriento Vis innlegg
Jeg lar denne synke inn! Urelaistisk å hige etter det idealistiske uansett nasjon og situasjon.
Vis hele sitatet...
Husk, dette gjelder alt i livet. Det er folk som kan oppføre seg respektløst mot deg uansett hudfarge. Trikset er å få venner, en egen liten verden. Der dere respekterer hverandre. Det er ingenting du trenger å systematisk velge, bare sørg for å vær genuin, ærlig, snill, og se hvem du vil være med. Introduser også vennene dine til hverandre. Folk elsker jo å møte andre folk, og da du liker greie mennesker gjør nok de det samme og finner likesinnede. Det er en grunn til at folk klynger seg naturlig. Når man også er med greie mennesker er det enklere å være grei uansett her i livet. Og møter du noen som bare er genuint grei med deg vil du være ekstra grei tilbake, god sirkel. Det er ganske enkelt en rekke teite mennesker. Hold deg unna, så blir du ikke påvirket. En kan ikke forandre alle, men en kan lære seg å akseptere at det er idioter, eller kanskje mennesker som sliter litt med seg selv, som ut ifra gener og miljø ikke har evne til å tenke at dette ikke er en lur ting å gjøre.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av oriento Vis innlegg
Om jeg forstår deg rett, så vil jeg kunne få dette slengt i tryne hver gang en nordmann ikke gidder å "sette alle fire hjerneceller i sving"? Så dere er selektive på når jeg får være norsk og når jeg er en svarttingfitte?
Vis hele sitatet...
"Dere"? Det virker jo strengt tatt ganske ironisk.

Ja, du kan vente deg å bli kalt svarting når du irriterer idioter - fordi de er idioter.
Aldri, nordmenn har norsk mor og far. Har du ikke det er du ikke norsk, punktum.
Do Not Conform
oriento's Avatar
Trådstarter
Sitat av Relevant Vis innlegg
Husk, dette gjelder alt i livet. Det er folk som kan oppføre seg respektløst mot deg uansett hudfarge. Trikset er å få venner, en egen liten verden. Der dere respekterer hverandre.
Vis hele sitatet...
Utorlig godt og enkelt råd dersom man ikke er mellom to stoler.... Ikke religøs og kulturell nok til å bli godtatt av iranere, og kun norsk nok når jeg oppfører meg underlegen nok... har en egen liten verden som støtt og stadig sier sånt som " jeg er ikke rasist, men..." så kommer resten som likevel er ganske diskriminerende eller på en eller annen måte presser meg i et hjørnet der jeg må svelge noen kameler for ikke å virke "nærtagen" eller "unorsk". vet det høres ut som jeg ikke vil være med på hverken det ene eller det andre nå men virkligheten min er hverken det ene eller det andre. danne min egen verden av det helsikkes "andre generasjons" nasjonen er ikke så lett da vi unngår hverandre av frykt for å miste det norske i oss eller av frykt for at vår norske verden vil trekke seg unna oss så fort "vi" blir mer enn to i "gruppen"...

Sitat av marrlex Vis innlegg
Aldri, nordmenn har norsk mor og far. Har du ikke det er du ikke norsk, punktum.
Vis hele sitatet...
Helt alvorlig? Er dette ditt endelige svar?
Sist endret av oriento; 2. mars 2016 kl. 20:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av oriento Vis innlegg
Helt alvorlig? Er dette ditt endelige svar?
Vis hele sitatet...
Her har du altså et perfekt eksempel på en så kalt "idiot" som har klart å bruke sine 4 hjerneceller på å forville seg inn her
Do Not Conform
oriento's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sinken Vis innlegg
Her har du altså et perfekt eksempel på en så kalt "idiot" som har klart å bruke sine 4 hjerneceller på å forville seg inn her
Vis hele sitatet...
Ohh.. sorry! er hverken forvillet eller uteksaminert med fire hjerneceller... prøver bare å forstå ting inne på et forum der man kan uttale seg fritt uten for mange "kjøre regler"
Men om man snur litt på det, og sier det sånn; Du og din norske kone reiser til Pakistan. Vil dere, eller barnet dere får, noen gang se på seg selv som pakistaner? Vil befolkningen der se på dere som pakistanere? eller barnebarnet for den saks skyld. Jeg tror nemlig ikke det.
Do Not Conform
oriento's Avatar
Trådstarter
Sitat av AirBlaster Vis innlegg
Men om man snur litt på det, og sier det sånn; Du og din norske kone reiser til Pakistan. Vil dere, eller barnet dere får, noen gang se på seg selv som pakistaner? Vil befolkningen der se på dere som pakistanere? eller barnebarnet for den saks skyld. Jeg tror nemlig ikke det.
Vis hele sitatet...
Aldrig!! Vi begynner å bli en himmla stor antall mennesker som ikke hører til noen nasjoner... I Iran eller Pakistan som du nevner her blir vi sett på som vantro eruropere, og i Norge/Europa blir vi sett på som... (av frykt for å tråkke på tær lar jeg den ligge åpen )
Det er forskjell på norsk og nordmann. Norsk blir du aldri. Det er oss som har norsk blod. Om jeg jobber et år i Kina og min samboer føder vårt barn der, så er jo ikke barnet kinesisk. Det er norsk. Det samme gjelder jo om vi flytter til Kina i senere tid. Selv om vi får kinesiske pass, så er vi for alltid norske med norsk blod. En sau født i en stall er ikke en hund.

Nordmann blir du i mine øyne når du føler tilhørighet til Norge. Når du holder med det norske fotballandslaget når vi spiller mot landet dine foreldre er fra. Om du støtter Norge i en eventuell krig mot dine foreldres hjemland. Når du har lojalitet til Norge som land. Når du setter pris på våre verdier og ønsker å ta en del av det fellesskapet og den kulturen vi har her allerede. At du kan språket og at du kan noe historie. Det er såklart veldig vanskelig å definere helt konkret. For hver av de tingene jeg nå ramset opp, finnes det jo blodekte norske folk som stryker på hvert punkt.
Do Not Conform
oriento's Avatar
Trådstarter
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Det er forskjell på norsk og nordmann. Norsk blir du aldri. Det er oss som har norsk blod. Om jeg jobber et år i Kina og min samboer føder vårt barn der, så er jo ikke barnet kinesisk. Det er norsk. Det samme gjelder jo om vi flytter til Kina i senere tid. Selv om vi får kinesiske pass, så er vi for alltid norske med norsk blod. En sau født i en stall er ikke en hund.
Vis hele sitatet...

Kjære vene... her er du på tynn is! Det er kun 4 blodtyper blandt OSS mennsker (norsk blod...bufffffff) ... mulig typene gjelder for dyr også uten at jeg gidder å google det! Selv om du er såkalt norsk så vil ditt liv kunne bli reddet av en BLODEKTE afrikaner . at du gidder å blande sammen arter i eksmeplet ditt om en sau født i en stall... ærlig talt... et menneske er et mennske selv om det er født på månen, vi er samme arten med tre under raser! og det er forøvrig en sau hører ikke til arten hest og dermed heller ikke hest uansett hvor den blir født! dette blir for meg så lavt at egentlig anser jeg meg ET GOOOOODT HODET hevet over ditt nivå! Men for all del...ditt bidrag styrker min sak, så tusen takk for at du "løfter på sløret"
Sist endret av oriento; 2. mars 2016 kl. 21:51.
Sitat av oriento Vis innlegg
jeg søker noe mer enn " rettigheter" . når kan jeg stoppe en person på gata å si " sånt gjør vi ikke i Norge"
Vis hele sitatet...

Om du har lysebrun hud og perfekt norsk og sier det så vil min første tanke være at det er feil..

Men etter å ha tenkt over det så hadde jeg ment at det var bra at du ville landet godt, og til og med vært fornøyd med at du brukte VI..


Men jo mørkere brun du er og jo mindre perfekt norsken din blir så hadde det tatt lenger og lenger tid før jeg forstod at du var norsk..



Hadde du sagt det til meg derimot hadde jeg blitt kjempe irritert og kanskje aldri forstått at det var en bra ting, sånn med tanke på at definisjonen av integrering er at du skal føle at du har rett til å si til meg hvordan vi skal ha det og jeg skal føle at jeg har rett til å svare og at vi deretter skal bli enige... Assimilering er jo at du skal bli oss, integrering er en bedre ide tror jeg..

Sitat av marrlex Vis innlegg
Aldri, nordmenn har norsk mor og far. Har du ikke det er du ikke norsk, punktum.
Vis hele sitatet...
Om du går mange nok generasjoner tilbake bodde ikke forfedrene dine i Norge.. Hvor mange generasjoner tok det før din familie ble Norske?

Min familie flyttet hit fra Nederland på 1600 tallet, er jeg norsk? Vet ikke om det er sant, men broren min sa det så jeg tror på det..
Sist endret av Novice; 2. mars 2016 kl. 22:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av oriento Vis innlegg
føler meg trukket i flere rettinger.... vil helst høre ekstrme vinkler på dette spørsmålet! ikke pakk inn og rører rundt grøten på grunn av politisk korekthet. dette vil jeg ha ærlig og spontant! ( ikke noe jeg er mot invandrere men...)



jeg søker noe mer enn " rettigheter" . når kan jeg stoppe en person på gata å si " sånt gjør vi ikke i Norge"
Vis hele sitatet...
Har aldri hørt noen si "Sånn/sånt gjør vi ikke i Norge", men dersom du endrer på det til "sånt gjør man ikke" kan du starte allerede i dag!

Forøvrig vil det jo være relativt når du blir sett på som norsk. Som flere er inne på kommer det an på hvor man bor. Du vil nok fortere bli ansett som norsk dersom omgangskretsen din er ungdommer i Oslo enn om omgangskretsen din av en eller annen grunn skulle være menn i femtiårsalderen i Beiarn.

Dessuten vet ikke vi nordmenn selv hva det vil si å være nordmenn en gang(1, 2,3,4,5,6) så du spør jaggu et godt spørsmål!

Selv ville jeg sagt at du er norsk når du snakker flytende norsk (aksent er én ting, gebrokkenhet er noe annet), du lager middag i 16-18-tiden (men dette er under endring, på 60-tallet var det ikke uvanlig med middag i 12-13-tiden her jeg bor), kjører en rolig arbeidsuke med hardfylla i helga (som du sakte toner ut etter som du eldes). Jeg mener det du spør om ikke har noen fasit og at svaret du er ute etter uansett kommer til å endres snarlig som en følge av multikulturalisme. Når ikke-nordmenn lærer at dette er typisk oss nevnes det sjeldent at det er en utdatert arketype med liten rot i det daglige nordmannslivet.
Do Not Conform
oriento's Avatar
Trådstarter
Sitat av Novice Vis innlegg
Om du har lysebrun hud og perfekt norsk og sier det så vil min første tanke være at det er feil..

Men etter å ha tenkt over det så hadde jeg ment at det var bra at du ville landet godt, og til og med vært fornøyd med at du brukte VI..


Men jo mørkere brun du er og jo mindre perfekt norsken din blir så hadde det tatt lenger og lenger tid før jeg forstod at du var norsk..



Hadde du sagt det til meg derimot hadde jeg blitt kjempe irritert og kanskje aldri forstått at det var en bra ting, sånn med tanke på at definisjonen av integrering er at du skal føle at du har rett til å si til meg hvordan vi skal ha det og jeg skal føle at jeg har rett til å svare og at vi deretter skal bli enige... Assimilering er jo at du skal bli oss, integrering er en bedre ide tror jeg..



Om du går mange nok generasjoner tilbake bodde ikke forfedrene dine i Norge.. Hvor mange generasjoner tok det før din familie ble Norske?

Min familie flyttet hit fra Nederland på 1600 tallet, er jeg norsk? Vet ikke om det er sant, men broren min sa det så jeg tror på det..
Vis hele sitatet...
Flott reflektert av deg! Jeg og har hørt at "....men ikke du da ori, for du er jo norsk.." så da tror jeg også på det. men tydeligvis er det å være norsk ikke bare en nasjonalitet, men faktisk en egen blodtype til og med.. så da kaster jeg inn hijaben min :P jeg har blodtype O og min bror skapt av samme mor og far som meg, har AB.. skjønner at når alt kommer til så må jeg gi slipp på en idealistisk verden der alle godt innformert om arter, underraser, blodtyper og rasisme... det hersker mye uvitenhet rundt temaene selv om vi har tilgang på all innfo vi kan tenke oss å søke opp... *No point*
Sitat av oriento Vis innlegg
men tydeligvis er det å være norsk ikke bare en nasjonalitet, men faktisk en egen blodtype til og med
Vis hele sitatet...
Blodtyper varierer i antall mennesker pr. type i forskjellige land, men ingen kan ta en blodprøve av deg å konstantere med at du er norsk, vi har alle de forskjellige blodtypene her også.
Sist endret av Relevant; 2. mars 2016 kl. 22:55.
Nordmann er både en identitet og en etnisitet, så om du ikke har lange røtter i Norge kan du aldri bli nordmann. Du kan derimot bli norsk, om vi skal kalle det det. Å være norsk betyr at du har internalisert norske verdier, norske normer, norske tradisjoner og skal vi si norsk lynne.

Hvis du er norsk tror jeg de fleste vil akseptere deg som en hvilken som helst annen innbygger i Norge.

Noen vil kanskje reagere på at jeg sier at å være nordmann er forbundet med rase, men vil du si at du hadde blitt kineser etter å ha bodd i Kina i 40 år? Hadde dine etnisk norske blonde og blåøyde barn blitt kinesere? Tror du de hadde blitt akseptert som kinesere av en etnisk kineser? Det tror ikke jeg.

Hvis du derimot oppfører deg ordentlig, betaler skatt, er lovlydig og respekterer andre glir du rett inn i storsamfunnet, men nordmann er en etnisk identitet som jeg forbeholder dem som har dype røtter i Norge.

Dype røtter i et geografisk område har faktisk betydning, og den betydningen kan ikke trylles bort med politisk korrekthet.
Do Not Conform
oriento's Avatar
Trådstarter
Sitat av Relevant Vis innlegg
Blodtyper varierer i antall mennesker pr. type i forskjellige land, men ingen kan ta en blodprøve av deg å konstantere med at du er norsk, vi har alle de forskjellige blodtypene her også.
Vis hele sitatet...
Eksaktemondo! Blir sliten av å bruke masse tid og krefter på å "undervise" folk før jeg får debaten på det nivået jeg håpet den skulle være på her.. Norsk blod my ass! finnes ikke engang noe som heter norsk DNA. Så det sporer av med tanke på det jeg ønsket å ha en åpen samtale om her, der man ikke drar inn fiktive blodtyper, hudfarge eller fødselsted... eller sau og hund. Har ingenting for seg det

Sitat av belisarius Vis innlegg
Nordmann er både en identitet og en etnisitet, så om du ikke har lange røtter i Norge kan du aldri bli nordmann. Du kan derimot bli norsk, om vi skal kalle det det. .
Vis hele sitatet...
Tror dette like forvirrende for dere norsk nordmenn som meg, nordmann norsk dere er jo ikke neige dere imellom engang..

Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Det er forskjell på norsk og nordmann. Norsk blir du aldri. Det er oss som har norsk blod.
Vis hele sitatet...
Sist endret av oriento; 2. mars 2016 kl. 23:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av oriento Vis innlegg
Ohh.. sorry! er hverken forvillet eller uteksaminert med fire hjerneceller... prøver bare å forstå ting inne på et forum der man kan uttale seg fritt uten for mange "kjøre regler"
Vis hele sitatet...
Jeg snakker om han fyren du siterte, beklager misforståelsen
Do Not Conform
oriento's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sinken Vis innlegg
Jeg snakker om han fyren du siterte, beklager misforståelsen
Vis hele sitatet...

Tusen takk for oppklaringen Ble en smule satt ut , men henger med nå
Sitat av oriento Vis innlegg
Kjære vene... her er du på tynn is! Det er kun 4 blodtyper blandt OSS mennsker (norsk blod...bufffffff) ... mulig typene gjelder for dyr også uten at jeg gidder å google det! Selv om du er såkalt norsk så vil ditt liv kunne bli reddet av en BLODEKTE afrikaner . at du gidder å blande sammen arter i eksmeplet ditt om en sau født i en stall... ærlig talt... et menneske er et mennske selv om det er født på månen, vi er samme arten med tre under raser! og det er forøvrig en sau hører ikke til arten hest og dermed heller ikke hest uansett hvor den blir født! dette blir for meg så lavt at egentlig anser jeg meg ET GOOOOODT HODET hevet over ditt nivå! Men for all del...ditt bidrag styrker min sak, så tusen takk for at du "løfter på sløret"
Vis hele sitatet...
Du spør om vår mening, og så sier du jeg er på tynn is når jeg gir mitt ærlige svar. Jaja, deg om det. Du trenger ikke være nærtagende. Jeg sier bare at du aldri vil bli norsk fordi du ikke er en hvit person med norsk slektskap. Intet vondt i det. Jeg sier ikke at vi som er norske er noe bedre enn andre på noe som helst måte.

Du sier eksemplet mitt er dårlig.. Vel, la oss endre til hundene. Om en labrador vokser opp sammen med bare golden retrivere, så blir da ikke den hunden en golden retriever av den grunn. Skjønner? Ikke noe vondt i det, det er fakta. Begge er hunder, men fortsatt forskjellig.
Sist endret av Prblmvksn; 3. mars 2016 kl. 00:13.
Do Not Conform
oriento's Avatar
Trådstarter
Her henger folk seg opp begreper som "nordmann" og "norsk" som om det er der skille ligger... Jeg snakker perfekt Oslo mål, bor i Bergen og blir kalt for Østlending av bergensere. sett nå at du var blind, hvor ville du da satt skillet da om du ikke hørte "broken norsk"?
Sitat av oriento Vis innlegg
Her henger folk seg opp begreper som "nordmann" og "norsk" som om det er der skille ligger... Jeg snakker perfekt Oslo mål, bor i Bergen og blir kalt for Østlending av bergensere. sett nå at du var blind, hvor ville du da satt skillet da om du ikke hørte "broken norsk"?
Vis hele sitatet...

Jeg skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre..
Om du er blind ser du ikke noe, og må derfor få andre opplysninger for å kunne vurdere. Selv om en person ikke ser, betyr jo ikke det at fakta ikke er det samme uansett.
Do Not Conform
oriento's Avatar
Trådstarter
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Du spør om vår mening, og så sier du jeg er på tynn is når jeg gir mitt ærlige svar. Jaja, deg om det. Du trenger ikke være nærtagende. Jeg sier bare at du aldri vil bli norsk fordi du ikke er en hvit person med norsk slektskap. Intet vondt i det. Jeg sier ikke at vi som er norske er noe bedre enn andre på noe som helst måte.

Du sier eksemplet mitt er dårlig.. Vel, la oss endre til hundene. Om en labrador vokser opp sammen med bare golden retrivere, så blir da ikke den hunden en golden retriever av den grunn. Skjønner? Ikke noe vondt i det, det er fakta. Begge er hunder, men fortsatt forskjellig.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at det finnes kun 1 menneske art, med 3 under raser (Nigerianske, Ariske og Mongolske rasen, Hoved forskjellene hos disse tre under rasene av arten homo sapiens, ligger hovedsaklig i skjelettets oppbygning, gentiske arvestoffer. Farge spiller minimalt inn) Asså om du er en golden retriver i denne sammenheng så er jeg også det, det er farge variasjoner hos under rasen golden retriver (tilhørende arten hund) selv om en golden er en golden uansett hvor den blir født. liker ikke å gjennta mine argumenter.. men lar det gå for denne gange, om mitt og ditt skjelett ble funnet om tusen år, så ville de sagt hvit/arisk/eller golden retriver mann/kvinne... så rote inn raser og art blir unødvendig når du ikke kan nok om det.. ikke noe vondt ment!

Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre..
Om du er blind ser du ikke noe, og må derfor få andre opplysninger for å kunne vurdere. Selv om en person ikke ser, betyr jo ikke det at fakta ikke er det samme uansett.
Vis hele sitatet...
Ja nemmlig, jeg vil vite hvilken fakta som er avgjørende her?
Sist endret av oriento; 3. mars 2016 kl. 00:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg ser du sliter med å forstå endel begrep som er ganske essensielle for argumentene du besvarer.

Med begrepene "etnisk norsk" og "norsk blod" så er det ikke snakk om en konkret fysisk forskjell mellom "oss" og "dere". Det brukes som en metafor for å beskrive vår kulturelle, historiske og geografiske tilhørighet til Norge.

"Norges blod flommer i mine årer, jeg er en Nordmann!" - Meget nasjonalistisk

Du kan sammenligne det med USA hvor man ofte knytter sin identitet og person til sine besteforeldres eller oldeforeldres opphavsland.
Mange vil med stolthet påpeke at de f.eks er Tysk-Amerikansk, selv om de aldri har satt sin fot i Tyskland og ikke snakker ett eneste ord Tysk.

Ett godt eksempel er blant annet samene her i Norge. Jeg tror mange først og fremst vil si at det er samisk før norsk, selv om de er født og oppvokst i Norge akkurat som meg. Dette har som sagt med historisk og kulturell tilhørighet og gjøre.
Sist endret av Tihi; 3. mars 2016 kl. 05:29.
Sitat av oriento Vis innlegg
Jeg har vært inne og lest komentarene dere har lagt igjen, takk for det! Ler litt og synes de er gode og "typisk" norske svar... asså man kan jo snakke med fremmede selv om man er norsk... sånn ekte norsk asså! Mulig mitt eksempel på å stoppe noen på gata å si" sånt er ikke ok i Norge "var dårlig forklart. Grunnen til at jeg spurte om dette spm overhodet var fordi jeg hadde en konkret opplevelse den dagen. Jeg stå og ventet på bussen, 2 norske jenter og 2 norske gutter, alle 4 i tennårene, stå også der. Den ene gutten drev å dro i hun ene jenten og forsøkte å kysse henne eller klemme henne gjentatte ganger men hun forsøkte med all sin makt å vri seg unna. og ba han slutte flere ganger, de andre to ungdommene gjorde ingenting. Jeg tennete litt på alle pluggene og tar han i armen og sier "forstår du ikke norsk?" han moper mot meg og ser ut som han ikke henger med... jeg fortsetter og sier " du hører vel at hun ber deg slutte, og sånt er ikke greit i Norge" Hvorpå han kaller meg en jævla svartting fitte som tror jeg styrrer landet her... og de to andre undgommene ler.. men hun jenten som var litt utsatt slo blikket ned og trakk seg litt unna... mulig jeg ikke skulle dratt inn Norge og norsk og bla bla inn her men janteloven forbyr meg ikke å bry meg vel...?! (muligheten for en fjortisflørt vurderte jeg... men kunne ikke spore antydning til slikt hos jenten)
Vis hele sitatet...
Hei,

Svaret denne personen gidde deg er så klart ikke normalt, og en gjennomsnittlig nordmann hadde nok aldri sagt noe sånt til en ukjent på gaten. Når det er sagt, kan det ha oppstått en del misforståelser.

De fleste mennesker liker ikke å bli tilrettelagt, og kanskje enda mindre i offentligheten. Etter min erfaring kan det raskt oppstå uventede reaksjoner når man presser andre ut av "reiret sitt" ut. Setningen "Sånt er ikke ok i Norge" kan tolkes på flere måter. Den kan tolkes som du gjør, rett frem, men den kan også tolkes som litt spydig og sarkastisk.

For eksempel vil mange kanskje tenke at det er litt ironisk at du sier det på en måte som om at du kjenner Norge bedre en han/hun, når du selv ikke er norsk (om man tydelig ser eller hører et avvik fra "typisk norsk"), og samtidig prøver å belære andre om hvordan en tilsynelatende norsk person skal oppføre seg. Man kan nesten sammenligne det som en fornærmelse som om at du er "mer norsk enn han/hun", selv om han er født og oppvokst her. På den måten kan han/hun føle seg truffet.

Jeg ville også vært litt obs på hvordan man tilrettelegger andre. Det er for eksempel litt dumt å tilrettelegge noen for noe som viser seg å være noe helt annet en hvilken oppfatning man hadde av situasjonen. Du visste for eksempel ikke hvilken relasjon de to personene hadde, at situasjonen kanskje ikke var så seriøs som du oppfattet den eller lignende. Dette er nok en av de mange grunnene til at en gjennomsnittlig nordmann kanskje ignorerer slike scener med mindre de er hundre prosent sikker. Som ordtaket sier, "man er uskyldig frem til det motsatte er bevisst", og man trenger klare fakta før man karakteriserer noen som skyldig.

Vi har alle forskjellige væremåter og kulturforskjeller kan gi en forskjell på hvordan vi oppfatter ulike situasjoner. Ja, nordmenn kan nok oppfattes som innesluttet og kanskje litt fremmedfiendtlig, men det samme kan også sies andre veien.

For eksempel har jeg en oppfatning av at innvandrere ofte har en tendens til å løse situasjoner "med egne hender".

Jeg velger å tro at disse oppfatningene av hverandre gjenspeiler litt om hvilket samfunn og kultur man har levd/lever i, "kulturforskjeller". Grunnen til dette eksempelet kan vel kanskje ha noe å gjøre med at Norge er en godt utviklet rettstat og har et sivilisert rettssystem, hvor kanskje mindre siviliserte land ofte har dårligere system på samme område.

En person i et mindre sivilisert land vil jo da muligens utøve loven på egenhånd i mer eller mindre grad, hvor en person i et mer sivilisert land heller ofte legger mer ansvar på den utøvende makten, politiet. Ikke fordi de ikke vil hjelpe, men fordi de ikke trenger å gjøre det (lengre), rett og slett.

Her henger folk seg opp begreper som "nordmann" og "norsk" som om det er der skille ligger... Jeg snakker perfekt Oslo mål, bor i Bergen og blir kalt for Østlending av bergensere. sett nå at du var blind, hvor ville du da satt skillet da om du ikke hørte "broken norsk"?
Vis hele sitatet...
Mange nordmenn liker nok å skille "nordmann" og "norsk" nettopp på grunn av stor innvandring. Grunnen til det er nok et resultat av en slags nasjonalisme, en ære til forfedrene som bygget opp dette landet. Selv har jeg aldri tenkt noen forskjell på de to ordene. En italiener vil for eksempel være "norsk" i deres øyne fordi han klarer å snakke norsk. Men han er ikke "ekte nordmann", fordi han har ikke de sterke særpregene man gjennom historien kan definere som særlig norsk. "Norsk statsborger" eller "norsk-italiener" er vel mer passende i deres øyne.

Om du ønsker å bli kalt "nordmann" må du derfor har særpregene som "nordmann" karakteriseres som. Det vil derfor si å gjenspeile de norske verdiene og den norske kulturen. Om en innvandrer tviholder på kulturen fra opprinnelseslandet vil han derfor forbli en "innvandrer", ikke "nordmann".
Sist endret av Lacertosus; 3. mars 2016 kl. 10:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av johnblund Vis innlegg
Nordmenn er ariske. Er du ikke det kan du aldri bli nordmann. Ikke noe mer hokus pokus enn det.
Vis hele sitatet...
Pisspreik.
Dette er ikke noen allment akseptert definisjon av ordet 'nordmann'. Det er din, høyst private og trangsynte definisjon av ordet. Hadde du skrevet noe slikt som "jeg synes at nordmenn skal være ariske, og er de ikke det, så er de heller ikke nordmenn for meg", så ville påstanden bare vært trangsynt og usmakelig. Slik du formulerte deg nå er den i tillegg feil og uredelig. Du har ikke definisjonsmakten her - heldigvis - så derfor er det mer naturlig å bruke myndighetenes definisjon av ordet. Og den avhenger av statsborgerskap, ikke hudfarge.

Sitat av johnblund Vis innlegg
Du får trøste deg med at fremtidens Norge vil bestå av utlendinger som deg selv. Men det blir nok ikke like moro å bo her da.
Vis hele sitatet...
*sukk*
Her er det ganske mye spennende statistikk, politikk og kulturhistorie vi kunne ha diskutert, men... Du kaster fra deg en slik bombe, så nonchalant, og uten noe annet fyllstoff?
Bare... Fuck off.
Sist endret av Myoxocephalus; 11. april 2020 kl. 01:10.
Jeg får ikke inntrykk av at freak er særlig interessert i åpen debatt nei. Da blir det som det blir. Hvem gidder å skrive innlegg som slettes...
Sist endret av johnblund; 3. mars 2016 kl. 14:59.
Sitat av johnblund Vis innlegg
Jeg får ikke inntrykk av at freak er særlig interessert i åpen debatt nei. Da blir det som det blir.
Vis hele sitatet...
Ah, yes, forfulgt-kortet. Dæven, krystallkula mi slår aldri feil.

En debatt fordrer at noen er uenige. Uten uenighet, ingen debatt. Greit nok. Men uenighet er ikke det eneste kravet. Et annet kriterium er at de uenige parter argumenterer for sitt syn med rasjonelle og overbevisende argumenter. Du er uenig med de fleste andre. Men du har ikke argumentert for ditt syn. Tvert imot, du bare stadfester ditt syn, og forkler dine høyst kontroversielle oppfatninger som veletablerte sannheter. Da er ikke diskusjon mulig, fordi du oppfører deg uredelig. Hvis du ønsker en åpen ddebatt, så må du gjerne bidra! Du kunne for eksempel begynne med å begrunne hvorfor nasjonalitet er, eller bør være knytta til hudfarge.
Hva er kontroversielt? Mange i denne tråden er helt enig om at han aldri kan bli skikkelig nordmann.

Hva som bør knyttes til nasjonalitet forandrer ikke faktum at nordmenn har og har hatt en biologisk komponent så langt tilbake vi kan sjekke. Her er det du som prøver å skaffe deg defineringsmakt.

At denne komponenten kommer til å vannes ut og til slutt forsvinne med lave fødselstall og massiv innvandring er heller ingen kontroversiell teori, det er enkel matematikk.
Sist endret av johnblund; 3. mars 2016 kl. 15:15.
Sitat av Wikipedia
Nordmenn er i tradisjonell, etnografisk forstand beskrevet som et nord-germansk folkeslag med opphav i landet Norge som snakker det nordgermanske språket norsk og er genetisk og språklig nært beslektet med dansker, svensker og andre geografisk nærliggende folkeslag. Begrepet nordmenn har samme etymologi som normannere. Den tradisjonelle, etnografiske betydningen av nordmenn gjelder i dag den største (men ikke det eneste) folkegruppen i Norge, og de som har vært dominerende gjennom historien, bl.a. i den norske statsdannelsen.
Vis hele sitatet...
Folk flest vil si at Nordmenn er innbyggere i norge, og har en tilknyttning til den norske kulturen. For meg stemmer i allefall dette, en person som lever etter den norske kulturen, snakker norsk(naturligvis) og ikke minst anser seg selv som norsk
Sitat av marrlex Vis innlegg
Aldri, nordmenn har norsk mor og far. Har du ikke det er du ikke norsk, punktum.
Vis hele sitatet...
Jeg har finske foreldre. Er født og har levd hele livet mitt i Norge. Foreldrene mine vil jeg ikke si at er helt norsk, selv om dem har norsk statsborgerskap. De har levd en del av livet i Finland og har kulturen der i fra. Jeg snakker flytende finsk, og snakker flytende norlænning med bannskapen inkludert. Jeg synes det er teit at du ikke synes jeg er norsk. Jeg har ingenting annet å være enn å være norsk.
Sitat av johnblund Vis innlegg
Hva er kontroversielt? Mange i denne tråden er helt enig om at han aldri kan bli skikkelig nordmann.
Vis hele sitatet...
Så hvorfor gjenta det? Ikke bare uttrykker du deg krassere, men du repeterer, ergo tilfører du absolutt ingenting, om noe bare degenererer du tråden med å gjenta påstander som ikke fører til debatt fremfor å bare gi en KP for å si deg enig. Som er grunnen til at funksjonen finnes. Du sensureres ikke for mening, innlegg slettes fordi det ikke er interessant at mann nr. 50 kommer med "norge for nordmenn, -insert uvitenskapelig påstand uten tidfesting-".

Sitat av johnblund Vis innlegg
Hva som bør knyttes til nasjonalitet forandrer ikke faktum at nordmenn har og har hatt en biologisk komponent så langt tilbake vi kan sjekke. Her er det du som prøver å skaffe deg defineringsmakt.
Vis hele sitatet...
Hvor langt tilbake skal det være i Norge, og hvor stor grad av innvandring fra andre områder snakker du om? Går du langt nok tilbake er alle menneskene på jorda i Afrika. Avgrenser du deg til nyere tid, så er vi rimelig, men ikke helt hvite i Norge, og noen som kommer vandrende fra andre nasjoner, dette har skjedd gjennom hele vår historie som rike, om vi så starter med Harald Hårfagre. Da mest med svensker, finner og slavere, skal dette tas med i regnestykket ditt? Er en svenske nordmann etter 500 år fordi han er hvit? Hvorfor skulle ikke en eritreer etter 500 år være det, f.eks? Norge har ikke vært et lukket genbasseng uten impulser utenfra, så noen "norsk" komponent er et konsept som bare ikke gir mening, spesielt mtp. at vi har gitt fra oss land, muligens også tatt noe siden vi ble "Norge". Hele påstanden din er hul, tom og uten nytte. Det later til at du ikke har lest vår historie som nasjon.

Sitat av johnblund Vis innlegg
At denne komponenten kommer til å vannes ut og til slutt forsvinne med lave fødselstall og massiv innvandring er heller ingen kontroversiell teori, det er enkel matematikk.
Vis hele sitatet...
Irrelevant, hold deg til tema, for dette er det som får ting slettet. Det snakkes om hvordan man kan defineres som nordmenn av andre, ikke statistiske prognoser om innvandring. Det er nok av andre tråder om det der du kan rante og rave uten å dra en tråd ned i samme høl.

Tilbake til tråden; hvorfor skal nasjonaliteten andre prakker på deg være så nøye? Du er definert av handlinger og moralske overbevisninger, ikke av hvor noen mener du kan si at du hører til. Ærlig talt sliter jeg med å se hvordan man kan ta seg nær av det når man reflekterer over hvor lite nasjonalitet har å si for hvem man er som menneske, være det seg ens egen definisjon av det eller andres.