Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3975
Hei. Skal flytte ut av en leilighet som jeg og to andre har leid i ca 1 år nå.
Det er en skade på døren som huseier vil vi skal erstatte. Vi som bor her er oppegående folk og vet med 100% sikkerhet at det ikke er oss som har forårsaket skaden på dør.
Vi har misstanke om at det var en håndtverker som kjørte verktøykassen sin i døren da han skulle inn å fikse dusjkabinettet her.
Vi har sagt at det ikke er oss som har gjort det å står fast bestemt på det.
Det blir bare ord mot ord. Hva er det som kommer til å skje? Har han rett til å holde igjen depositum evt bruke av depositumspengene?
Ord mot ord er det ikke. Dere fikk overlevert en leilighet med en hel dør, nå skal dere levere den tilbake med en ødelagt dør. Det er faktum, har ingenting med ord mor ord å gjøre.

Det som iallfall er sikkert er at det IKKE er huseier som har ødelagt døren?

Ja, han kan holde tilbake for å få dekket skadene. Dersom dere mener det er håndverkeren får dere be om refusjon fra han.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dere skulle gjort huseier oppmerksom på skaden da den skjedde og handlet da. Det er mest sannsynlig dere som må punge ut for skaden nå.

Aldri la slike ting bare ligge, fiks det med en gang så slipper du slike kjipe situasjoner i fremtiden
Huseier må kunne bevise at det er dere som har gjort det. Å bare si at skaden ikke var der før dere flytta inn og den er der når dere skal flytte ut, holder ikke i noen rettssak, gjør det vel?

Hvis dere har oppført dere skikkelig hele tiden dere har bodd der, så burde det gå bra. Utleiere må regne med slitasje og bruksskader, kan ikke bare kjøre hardballer på alle som leier.

Dere -kunne- jo ta en tlf til denne håndverkeren og høre om det var mulighet for en prat med han/hun som var der bare for å vise handlingskraft.
Det vi stusser på er jo at håndtverkeren som var her som rapporterte dette til utleier,skaden i døren som nesten er umulig å se med mindre man ser etter det.
Det virker jo litt som om håndtverkeren prøvde å komme oss i forkjøpet med å rapportere skaden "han så".

Men hvordan dette skjedde vet vi ikke, det som er problemet er at utleier tror det er oss, å vi vet at det ikke er oss.
Innerdør, eller ytterdør?

En innerdør koster ikke mange kronene, er det ikke en spesiell innerdør. 3 stk. som deler på en innerdør vil ikke gi dere store utgiftene. Rundt 800 kr for en hvitmalt innerdør på Coop OBS f.eks.
Da må dere rett og slett nekte, og kreve depositumet utbetalt når det skal det. Det finnes noe som heter advokatvakt ved mange biblioteker rundt om i landet, anbefaler å google det.
Det er en ytterdør desverre. Jeg snakket med huseier å sa at jeg kunne fikse det så godt det kunne la seg gjøre bare for å være grei. Vil jo helst være på godfot med han. Jeg sparklet og lakket over. Det ble mye bedre men du kan fortsatt se det er skjedd noe. Vi kommer til å stå på det vi har sagt. Er nyskjerrig på hvordan dette utvikler seg.
Sitat av MotherMary Vis innlegg
Det er en ytterdør desverre. Jeg snakket med huseier å sa at jeg kunne fikse det så godt det kunne la seg gjøre bare for å være grei. Vil jo helst være på godfot med han. Jeg sparklet og lakket over. Det ble mye bedre men du kan fortsatt se det er skjedd noe. Vi kommer til å stå på det vi har sagt. Er nyskjerrig på hvordan dette utvikler seg.
Vis hele sitatet...
Det er jo deres ansvar uansett.., hva er det egentlig å kverulere etter?
Sikker på at døren ikke var slik da dere flyttet inn da, og huseieren tar betalt for denne skaden hver gang noen flytter ut?

Hvorfor i alle dager skulle en håndtverker varsle om en slik skade til huseieren?
Sitat av petterpan2 Vis innlegg

Hvorfor i alle dager skulle en håndtverker varsle om en slik skade til huseieren?
Vis hele sitatet...
Vi har hørt han er en luring Mr.Landlord

Er ikke meningen å kvervulere "notoneofthem", jeg lurer bare på om folk sitter på noe kunnskap eller erfaringer når det kommer til ting som dette.
Sitat av MotherMary Vis innlegg
Vi har hørt han er en luring Mr.Landlord

Er ikke meningen å kvervulere "notoneofthem", jeg lurer bare på om folk sitter på noe kunnskap eller erfaringer når det kommer til ting som dette.
Vis hele sitatet...
Tror #notoneofthem mente hvorfor du kverulerer med huseier, ikke de andre på forumet
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Tror #notoneofthem mente hvorfor du kverulerer med huseier, ikke de andre på forumet
Vis hele sitatet...
Aaah! Lett å missforstå. Takk. Prøver å holde "kvervuleringen" med huseiere minimal men er ikke så lett å holde seg i skinnet når de har satt seg helt på bakbena
Sitat av MotherMary Vis innlegg
skaden i døren som nesten er umulig å se med mindre man ser etter det.
Vis hele sitatet...
Sitat av MotherMary Vis innlegg
Men hvordan dette skjedde vet vi ikke, det som er problemet er at utleier tror det er oss, å vi vet at det ikke er oss.
Vis hele sitatet...
Hvordan i all verden kan dere vite at dere ikke har forårsaket skaden? Hvis den er så liten at den nesten er umulig å se, så kan dere vel lett ha kløna det til en gang uten å ha merket det? Eller har dere helt stålkontroll på alt som har skjedd i leiligheten hver bidige dag gjennom hele leieforholdet?
Sitat av MotherMary Vis innlegg
men er ikke så lett å holde seg i skinnet når de har satt seg helt på bakbena
Vis hele sitatet...
Nei de står på sine rette og rimelige krav..., hvis denne håndtverkeren gjorde det så skulle dere ha sagt i fra med engang, dere har vel hatt besøk av andre også.. Kan like godt å vært en av de? Men det er dere som må betale uansett..
Skaden er nesten umulig å se med mindre man vet hvor skaden er. Skaden ligger mellom dør og dørkarn. Det ser ut om om noen har stukket noe mellom dør og karm for å holde døren åpen om jeg skulle gjettet på hva det kom fra. Vi sjekket ikke nederst mellom dør og karm når vi flyttet inn utrolig nok. Det er en knekk på ca 5cm så stort er det ikke.

Vi sa jo naturligvis ifra med engang vi fikk mailen om at håndtverkeren hadde lagt merke til denne skaden. Huseier kunne avkrefte at det var håndtverkeren som hadde gjort dette. Hvordan vet jeg ikke.

Jeg synes hele greia er merkelig
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Det er jo deres ansvar uansett.., hva er det egentlig å kverulere etter?
Vis hele sitatet...
Jeg leier en leilighet nå. Så hvis jeg går ut døra i morra og ser et svært hakk i døra som jeg ikke aner hvor kommer fra, så er det automatisk mitt ansvar? Gjelder det knuste ruter, og hvis huset brenner ned mens jeg er borte også?

Man sjekker jo ikke hver cm av stedet man leier når man flytter inn, det er uvanlig. Det er ikke vanlig å måtte følge med på absolutt alle detaljer hver eneste dag av året når man leier, ei heller når man eier. Man regner med at den som eier gidder å vise såpass ansvar at han eller hun sjekker selv eller kanskje spør om alt er i orden av og til (1-2 mnd mellomrom). Alle tjener på det.

Men som jeg skrev, det er mye cowboy og mange lurendreiere som -bare- tenker penger der ute og tror de skal bli millionærer, som gjør livet surt for andre bare for en tusenlapp eller mindre.
Sist endret av Oro; 28. oktober 2015 kl. 23:59.
Jeg vedder en femmer på at skaden har vært der hele tiden, og at huseieren bare har funnet det med at det var håndverkeren som oppdaget skaden.
Dere har en litt kinkig sak her. I utgangspunktet er du som leier ansvarlig for alle skader som oppstår på husrommet mens du leier, så fremt du ikke kan sannsynliggjøre at skaden skyldes forhold utenfor din kontroll.
Du har også en undersøkelsesplikt når du overtar husrommet som kan strekkes nokså langt, og med mindre det kan sannsynliggjøres av skaden var der før du overtok vil du være ansvarlig for skader selv om de er vanskelige å oppdage.

Dog ligger det i Husleieloven §10-2 en begrensning Utleieren kan ikke i noe tilfelle kreve husrommet satt tilbake til opprinnelig stand dersom dette ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap
Denne vil antagelig kunne tolkes dithen at kostnaden må stå i forhold til skaden. Om skaden på døren i hovedsak er kosmetisk og ikke forringer dørens funksjon vil det være urimelig av utleier å kreve erstatning tilsvarende en ny dør.

Sitat av Arne_J Vis innlegg
Jeg leier en leilighet nå. Så hvis jeg går ut døra i morra og ser et svært hakk i døra som jeg ikke aner hvor kommer fra, så er det automatisk mitt ansvar? Gjelder det knuste ruter, og hvis huset brenner ned mens jeg er borte også?
Vis hele sitatet...
Hvis ikke du kan sannsynliggjøre at hakket i døra skyldes forhold utenfor din kontroll så er det ditt ansvar ja.
Er ruten knust utenfra og det ligger en stein på gulvet sammen med glasskårene vil ikke ruten være ditt ansvar, men hvis ruten er sprukket må du igjen sannsynliggjøre at det ikke skyldes at du smeller igjen vinduet.
Sist endret av doseren; 29. oktober 2015 kl. 10:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.