Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 6249
Halla!
Har venner som driver å kjører folk i helgene og sånt, men noen ganger spør de om jeg vil være med dem den kvelden mens de kjører folk. Jeg har hørt at til og med å sitte på er straffbart, men var litt usikker, så håper noen her vet noe!

Takk!
Nå tror jeg politiet klarer å se forskjellen på 18 åringer som nettopp har fått lappen som kjører venner til/fra byen for en hundrelapp og de som virkelig er ute etter å livnære seg på denne måten. Så det er nok ikke noe å bekymre seg for.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Vennekjøring er lovlig. Altså å kjøre venner/bekjente for "kjørepenger", men å kjøre fremmede mot penger er ulovlig.
Sitat av Clayton Vis innlegg
Vennekjøring er lovlig. Altså å kjøre venner/bekjente for "kjørepenger", men å kjøre fremmede mot penger er ulovlig.
Vis hele sitatet...
I teorien er det ikke lovlig, i praksis er det lovlig.

Det blir jo det samme som pirattaxi. Man har ikke lov å ta imot mer penger enn til bensinpenger. Men ingen gidder jo å kjøre på kompiser en hel kveld kun for bensinpenger. Derfor ligger det nok litt i gråsonen. Men om du kun kjører på kompiser er det jo ikke sjans for å bli tatt uansett. Er vel ingen som tyster på en kompis..?
Har en kompis som ble stoppet av politiet iforbindelse med at han kjørte pirat. Som alle andre 18-20åringer som kjører, kjørte han bare bekjente gjennom facebook. Politiet spurte bare hvem de var og om han visste hva de het. Det gjorde han så da var det no problemo
Det er faktisk mulig å snakke seg unna.

Du kan jo bare si du gjør vennen din en tjeneste, da du skylderer h*n det. Ellers kan du vel også si at du kjører personen, og personen betaler for BENSINEN. "Nei, jeg kjørte han bare til byen, og han betaler bensinen jeg bruker."

Du får ikke penger, så de skal jo ikke i teorien kunne ta deg. Ellers sier du bare du ikke får betalt. Vet om et par som har sagt det, og bare fått kjøre videre.
Det kommer helt ann på om de kompisene dine kjører for egen vinning, eller om det bare er noen kompiser for og tjene inn noen bensinpenger.

La oss si at dere plukker opp tilfeldige ifra gata og blir stoppet, og dere kan ikke svare for hvem dere har bak i bilen. da blir det bot osv.
men er det bare bekjente av sjåføren, og det bare er snakk om f.eks 100 pr tur og det er egentlig bare "tidsfordriv" en lørdagskveld, så bryr egentlig ikke politiet seg noe om saken.
Bare pass på, i noen byer skal det vistnok stå politi i sivil bekledning av og til, og venter på pirattaxier utenfor utesteder. Plukker du opp en sivil og sier hvor mye du skal ha, så blir det party..
Måten politiet tar folk på, er at de tar alle personene i bilen til side, og snakker med dem hver for seg. De spør krysspørsmål, de samme til alle, og om historiene er vidt forskjellige så antar de piratkjøring.

Hvis dere kjenner hverandre godt er det ingenting å bekymre seg for!

Det er en ting jeg stusser over. Det var en sak i avisa for en stund sida hvor det stod at polisen ikke hadde noen mulighet til å ta piratkjørere. Men man leser jo stadig vekk om folk som mister lappen pga det.. så jeg vet ikke hva jeg skal tro.

Kjørte i en halvårsperiode for lenge sida, tjente ca 2000 per helg den tida. Jeg var ikke så aktiv heller og kjørte en del venner så kunne nok tjent det tredobbelte.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Bare pass på, i noen byer skal det vistnok stå politi i sivil bekledning av og til, og venter på pirattaxier utenfor utesteder. Plukker du opp en sivil og sier hvor mye du skal ha, så blir det party..
Vis hele sitatet...
Du kan ikke bli tatt som følge av dette, da i henhold til norsk lov, har ikke Politiet lov til å FÅ deg til å gjøre ulovlige ting.

De kan ikke selge deg hasj, for å ta deg for det. Dette er ikke amerika.
Tok pirattaxi i går. Han ville først ha 200 for å kjøre meg. Jeg sa: kommer ikke på tale, jeg betaler 100. Og prisen var dermed redusert

Eneste negative var at han duden prøvde hele turen å overtale meg til å la han suge meg, men ellers en billig og effektiv tur.
Har selv kjørt masse pirattaxi for venner og ukjente som venner har med seg, og har aldri blitt stoppet av politet av den grunn.
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Tok pirattaxi i går. Han ville først ha 200 for å kjøre meg. Jeg sa: kommer ikke på tale, jeg betaler 100. Og prisen var dermed redusert

Eneste negative var at han duden prøvde hele turen å overtale meg til å la han suge meg, men ellers en billig og effektiv tur.
Vis hele sitatet...
Mye sjuke folk rundt omkring ...
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Du kan ikke bli tatt som følge av dette, da i henhold til norsk lov, har ikke Politiet lov til å FÅ deg til å gjøre ulovlige ting.

De kan ikke selge deg hasj, for å ta deg for det. Dette er ikke amerika.
Vis hele sitatet...
Hmm. Nei, nei, det er jeg klar over. Vet ikke helt strategien på det, men var noe i den gata. Kanskje de først tar deg om du spør "Trenger du å bli kjørt noe sted?" eller noe? Hehe.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=220381

Pass på, når du kjøre pirattaxi er du sjanseløs om du havner i en sånn situasjon, du kan jo ringe politiet men igjen vil du kanskje miste førekortet....
Kjøre kun på gode kompiser/familie
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Klart, stiller du deg på storgata og åpner dørene og hiver inn en gjeng ukjente og dukker gang på gang opp på samme sted og plukker opp folk, kan dette bli tipset om av andre, taxisjåfører eller bli sett av politiet selv.

En annen ting er å få en telefon fra en god venn/venner og kjøre dem mot en hundrings, det skader ikke. Men on-topic, mener det ikke er straffbart, fordi du sitter bare på, og hverken kjører eller betaler for å sitte på. Tror ikke du skal bekymre deg over det
Sist endret av orbeck; 1. juli 2012 kl. 16:17.
Vet ikke helt risikoen for å bli tatt er, det kommer nok litt ann på om dem faktisk er ute etter piratsjåfører.

En gang skulle jeg kjøre en hel fest på byen, og det måtte bli 4 turer.
Uten at jeg tenkte spesielt over det, siden det var bekjente, dumpa jeg full bil 4 ganger nede i byen.. Og politiet satt da i bilen sin 5 meter unna, hvor jeg slapp dem av på samme plass hver gang.

I ettertid synts jeg det er ganske utrolig at jeg ikke ble stoppet :P
Waffaz, Tror det er ganske ulovlig å kjøre på en kompis jeg Ganske lett å bli tatt og.
Forskjellen på pirattaxi og vennekjøring er i hvilken grad man annonser kjøringen sin, og
hvem de man kjører er og hva pengene går til.

Pirattaxi er de som tilbyr kjøring til allmenheten, men vennekjøring kun til bekjente.
Pirattaxi kjører på tilfeldige som har fått vite om tilbudet gjennom å stå åpenlyst på gaten og "markedsføre" seg, mens vennekjørere annonserer dette f.eks. via Facebook til 200 venner. Pengene til piratsjåfører går til eget bruk, men vennekjøring til bensin.

Så hvordan være lovlig: annonser kun til venner, ikke kjør tilfeldige og hovedformålet ditt er å tjene inn bensinpenger.
Sitat av annern55 Vis innlegg
Waffaz, Tror det er ganske ulovlig å kjøre på en kompis jeg Ganske lett å bli tatt og.
Vis hele sitatet...
I Oslo kryr det vell av alt mulig rare politifolk og aksjoner, men snakker vi om en plass rundt 8 - 10tusen folk så er det nesten umulig og bli tatt.
For 3uker siden kjørte jeg onkelen min ut på byen, han jobbet i politiet så jeg sørget for og fjerne alt av ulovlige ting fra bilen.

Også tar han faen med 2 andre kollega fra jobben, under turen snakket jeg om ulovligheter rundt pirattaxi da sa dem; Vi gir stor faen på fritiden, men vi kan ikke bryte loven selv så vi gir deg ikke kontanter, men vi fyller på bensin som du bruker, også fylte dem tanken opp for 500kr
Og turen tar 10minutter, men dem flekterte opp ett punkt jeg ikke glemmer; Aldri ta noen i bilen din uten at dem vet navnet ditt, fordi vi spør som regel om passasjerene kjenner sjåføren.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
I teorien er det ikke lovlig, i praksis er det lovlig.

Det blir jo det samme som pirattaxi. Man har ikke lov å ta imot mer penger enn til bensinpenger. Men ingen gidder jo å kjøre på kompiser en hel kveld kun for bensinpenger. Derfor ligger det nok litt i gråsonen. Men om du kun kjører på kompiser er det jo ikke sjans for å bli tatt uansett. Er vel ingen som tyster på en kompis..?
Vis hele sitatet...
http://www.dinepenger.no/jobb-og-pen...fritt/10028804

Fult lovlig å kjøre kompiser i helgene så lenge det ikke er snakk om at du tjener for mye.
Sitat av Echodius Vis innlegg
http://www.dinepenger.no/jobb-og-pen...fritt/10028804

Fult lovlig å kjøre kompiser i helgene så lenge det ikke er snakk om at du tjener for mye.
Vis hele sitatet...
Du misser noe helt vesentlig. Etter yrkestransportloven § 4 skal den som vil drive persontransport mot vederlag ha løyve. Altså all kjøring uten løyve er per def. ulovlig. Som tidligere nevnt her er kompiskjøring for bensinpenger er ok, men å opptre som drosje (stå i byen å vente på tur) er ikke det.
Er det ikke noe med at du har lov til å ta imot penger av folk du kjører, men har ikke lov til å kreve det?

Har kjørt endel folk oppigjennom, men kjører kun folk jeg kjenner (eller minimum en jeg kjenner da), har aldri krevd betaling av noen, men betaler de ingenting å jeg har kjørt 5 mil for å hente de kl halv fem en søndagsmorgen så henter jeg ikke de igjen for å si det sånn