Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 639
Har en Phoenix Gold Z212PB basskasse sammen med en Phoenix Gold Z 300.1 monoforsterker. Ønsker å oppgradere forsterkeren til det høyeste jeg kan bruke til basskassa. Har noen noe forslag til hva jeg kan kjøpe, helst makspris på 3000kr.
Finn noe som har circa samme RMS. Lær deg å justere forsterker med multimeter.
Trådstarter
8 0
Ok, ser det er noen forsterke hvor det står maks effekt eller bare effekt, også står det RMS i 2 OHM som er den eneste OHM’en basskassa mi funker på.

Er det sånn at jeg kan bruke en forsterker på 1000w med rundt 500RMS i 2 OHM? Muligens 1600W forsterker siden effekten på elementene er 800W hver (muligens jeg tar feil) men står maks effekt 2000W, men så står det 800W i spesifikasjoner, som jeg tipper da står for hvert ellement.

Muligens det jeg spør om er helt helt feil, men har null anelse om subbere og forsterkere, og er egentlig ikke så ekstremt interressert i å måtte lære så mye, vil bare vite hva jeg kan bruke til anlegget mitt.
Det var lite informasjon om hvordan elementene er koblet, men der er nok heller ikke så relevant.

En 1 kanals forsterker på 2 Ohm med opptil 640W RMS vil nok gjøre susen. Det står i beskrivelsen av produktet selvom det står 500 i den tekniske beskrivelsen.

Og slik er det jo. Du vil heller ha en forsterker som du kan tune ned litt over en forsterker som akkurat ikke når opp. Som en så over her, lær deg å tune forsterkeren din med multimeter.

Hvorfor og hva dem mener med å bringe 2000W på bordet kan jeg ikke svare på. Kanskje er det samlet uteffekt på elementene, ved maks belastning.
RMS er tallet å bry seg om for det meste, peak er maks belastning i ekstremt korte intervaller og er mer et tall brukt for markedsføring enn bruksverdi. RMS er kontinuerlig belastning, altså hva elementet faktisk tåler å spille på under bruk. Veldig kort og enkelt forklart.

Akkurat hvilken forsterker det er, er ganske uviktig nå i dag. Bare prøv å finne noe i din prisklasse som yter bra og er circa samme som RMS ratingen på elementene dine. Pioneer og Alpine er eksempler på gode merker å se etter, unngå kina ræl som Kicker og GAS. Du får hva du betaler for.