Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1508
Jeg går IKT-servicefag nå, og er veldig misførnøyd med hva vi har lært.
Nå for eksempel, holder vi på å sette opp windows server 2003, konfigurere domene og sånn. Men det vi ikke får lov til er å koble serveren til internet. Jeg vil si at det er en stor del av det å drifte en server.
Skolen sier at hvis vi kobler de til internet så kommer vi til å ødelegge hele nettverket på skolen på grunn av DHCP.
Er det ikke bare til å avinstallere DHCP?

Og undervisningen. Du er jo på skolen for å lære. Hjelper det da at du får beskjed fra læreren om å søke på google? Greit, google er lærerikt det, men hva med de andre som ikke har så mye peiling?

Er det sånn som dette hos alle, eller er det kun skolen vår som er fucket?
vet ikke åssen det er med servere osv, men på hønefoss spør ikke elevene om hjelp fra læreren, de får bare beskjed om å bruke google

enig at det er litt surt, men man må jo lære å klundre litt?
Da jeg gikk IKT i Narvik hadde vi da serveren på nett.. hele klassen hadde admin bruker på serverne til skolen osv..
Spurte heller sjelden læreren om hjelp.. var det noe vi plagdes med, så var det gjerne its-learning, å da spurte vi læreren, siden han var superbruker der..
IKT-Servicefag (eller IKT Driftsfag som det het før) virker som det har litt problemer med veldig variert kvalitet på undervisningen rundtomkring i landet. Gikk på IKT Driftsfag i Hamar for noen år tilbake, læreren slet med å lære oss noe særlig, ble bare til at vi gjorde som vi selv ville. Og ga læreren litt undervisning i Linux blant annet.

Anyway, ja, det er i teorien bare å skru av/avinstallere DHCP-server. Problemet her er jo at hvis en av dere klarer å glemme å disable DHCP-server vil resten av skolen muligens få problemer med DHCP. Akkurat hvordan reglene for nettilgang på din skole er må du nesten spørre IT-ansvarlig om, får dere bruke private laptoper på skolenettet f.eks?

Ellers, google er en fornufig måte å lære på, du lærer mer av å lete frem informasjonen du trenger selv enn ved å bare få det skrevet på tavla/opplest. Man må jo tidlig lære seg å lete på google hvis man skal jobbe med IT, man burde også lære seg å jobbe selvstendig så tidlig som mulig.
da jeg gikk på ikt så fikk vi lov til og koble oss til nette vis vi var 100% sikker på at dhcp kun virket på det enne nettverkskortet. vi brukte to nettverkskort.
Det ente med at noen hadde satt opp feil nettverkskort med dhcp. Hele skolen mistet nettet, og så og si alle maskinene på skolen koblet seg opp mot elev serveren. tokk en times tid før de fant ut hvem det var og en time til to timer før alle maskinene hadde nett igjen. to stk stressa IKT teknikere på skolen jeg gikk
Her må IT-avdelinga gjort en dårlig jobb.

Hvorfor har de ikke satt opp en lab sone som ikke skader produksjonsnettet (lærer/elev nettet)
Tror det der sier mer om lærerne enn om skolenettet... Gikk IKT på Sogn VGS selv, og der hadde de sørga for å isolere nettverket til IKT. Lærerne tok rett og slett og slo av DHCP på vår del av nettverket, for å unngå hele DHCP-problematikken. Opplevde aldri at elevene hadde direkte skyld i at nettet gikk ned, med unntak av et virusutbrudd (var midt i verste w32.blaster-perioden). Burde da være mulig å få satt opp en ekstra ruter så dere kan ha deres eget nett på innsiden av den?

I starten av året fikk vi en perm med alle målene i alle fag, og så fikk vi prosjekter der vi skulle fylle opp disse. Ikke noe tradisjonell klasseromsundervisning, og vi kunne selv velge hva vi ville jobbe med. Lærerne satt etter hvert opp ulike småkurs folk kunne ta i ting, men det var ingen obligatorisk undervisning i Word 2003 slik som mange andre linjer har måttet lide seg gjennom :>
Spør IT-avdelingen om de kan sette opp et eget VLAN til dere som er utilgjengelig fra de andre nettverkene på skolen
kjenner igjen den.. fra i fjor da jeg gikk IKT
du hadde vell ikke forventet og arbeide i office pakka på ikt 1år?:P

server prosjektet er sinsykt kjedelig, lærerne var helt anti linux osv..
pass på og bli lærling et sted med litt og gjøre, tips! sitter her nå.. idler 8 timer betalt hvær dag for å være på internet... litt lame , tiden går sakte osv

skole nett er morsomme og leke med btw, skall deg 2hotspot eller et programm som heter noe lignende, majorgeek har det. hvis du setter opp en slik så kan den konfes til og ta over trådløs nett eller noe
pass på
Sitat av lefsaker Vis innlegg
Spør IT-avdelingen om de kan sette opp et eget VLAN til dere som er utilgjengelig fra de andre nettverkene på skolen
Vis hele sitatet...
IT-avdelingen er helt på tryne her. Og de er ikke interesert i å høre på brukerne

Sitat av HanZl Vis innlegg
Her må IT-avdelinga gjort en dårlig jobb.

Hvorfor har de ikke satt opp en lab sone som ikke skader produksjonsnettet (lærer/elev nettet)
Vis hele sitatet...
Les ovenfor

Sitat av keds Vis innlegg
vet ikke åssen det er med servere osv, men på hønefoss spør ikke elevene om hjelp fra læreren, de får bare beskjed om å bruke google

enig at det er litt surt, men man må jo lære å klundre litt?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig må du prøve og feile, men når 90% av klassen ikke har peiling på hva AD er, da er det noe som mangler i undervisningen.

Sitat av IFredrik Vis innlegg
kjenner igjen den.. fra i fjor da jeg gikk IKT
du hadde vell ikke forventet og arbeide i office pakka på ikt 1år?:P

server prosjektet er sinsykt kjedelig, lærerne var helt anti linux osv..
pass på og bli lærling et sted med litt og gjøre, tips! sitter her nå.. idler 8 timer betalt hvær dag for å være på internet... litt lame , tiden går sakte osv

skole nett er morsomme og leke med btw, skall deg 2hotspot eller et programm som heter noe lignende, majorgeek har det. hvis du setter opp en slik så kan den konfes til og ta over trådløs nett eller noe
pass på
Vis hele sitatet...
Opplæring i office-pakken 2007 ja:P Faen så lame...

Syns det virker litt gøy med server selv om det er windows. Skal kanskje ha en freføring i server på ubuntu sammen med en annen i klassen:P
Opplæring i office-pakken 2007 ja:P Faen så lame...
Vis hele sitatet...
Det er klart, men er kanskje noe man ikke kan helt og holdent i office og si man er på ett sted der det er trøbbel med dette, er jo kjekt å ha med seg

Selvfølgelig må du prøve og feile, men når 90% av klassen ikke har peiling på hva AD er, da er det noe som mangler i undervisningen.
Vis hele sitatet...
DA er jeg enig, er tåplig å sette elever til noe som ikke er gjenomgått, blir litt som her, skal sette opp kappliste, men aldri lest en..
hva med bare å kjøpe en billig dritt router til vær server dem setter opp, det vil ta bort alt problemer med dhcp/dns osv at det vil lekke ut på lokal nette dems. + eleven får lære seg hvor ræv det er å bruke dobbelt nat ut på inet og alle problemer som kommer av det.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Opplæring i office-pakken 2007 ja:P Faen så lame...
Vis hele sitatet...
Med tanke på at veldig mange av de som kommer ut av IKT Servicefag blir sittende på intern-support i en eller annen bedrift, hvor du må drive mye med veiledning i f.eks office-pakken er det naturlig at Office er en del av undervisningen.

IKT Servicefag har dessverre blitt veldig rettet mot at elevene skal jobbe med internsupport o.l.
Sitat av IFredrik Vis innlegg

pass på og bli lærling et sted med litt og gjøre, tips! sitter her nå.. idler 8 timer betalt hvær dag for å være på internet... litt lame , tiden går sakte osv
Vis hele sitatet...
Da er vi to : p greit av og til da
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Jeg går IKT-servicefag nå, og er veldig misførnøyd med hva vi har lært.
Nå for eksempel, holder vi på å sette opp windows server 2003, konfigurere domene og sånn. Men det vi ikke får lov til er å koble serveren til internet. Jeg vil si at det er en stor del av det å drifte en server.
Skolen sier at hvis vi kobler de til internet så kommer vi til å ødelegge hele nettverket på skolen på grunn av DHCP.
Er det ikke bare til å avinstallere DHCP?

Og undervisningen. Du er jo på skolen for å lære. Hjelper det da at du får beskjed fra læreren om å søke på google? Greit, google er lærerikt det, men hva med de andre som ikke har så mye peiling?

Er det sånn som dette hos alle, eller er det kun skolen vår som er fucket?
Vis hele sitatet...

1. Jeg skjønner veldig godt at de ikke er hypp på å la en hel haug hacke-kåte elever sette opp servere ifra skolenettet. Både pga. feil som kan bli gjort, og pga. hvor lett det er å falle for fristelsen å bruke båndbredden til skolen til din egen personlige lille serverpark. Hadde jeg vært IT-ansvarlig på skolen deres hadde jeg også bedt dere nøye dere med å sette opp server i lokalnettverk. Så sinnsykt stor forskjell er det da ikke.

2. I it-bransjen nå til dags er det ikke om å gjøre å kunne mest, men å vite hvor og hvordan man skal lete seg frem til informasjon. Du har bare godt av å lete en stund på nettet før du får løsningen av læreren din.

Sitat av Forconin Vis innlegg
Med tanke på at veldig mange av de som kommer ut av IKT Servicefag blir sittende på intern-support i en eller annen bedrift, hvor du må drive mye med veiledning i f.eks office-pakken er det naturlig at Office er en del av undervisningen.

IKT Servicefag har dessverre blitt veldig rettet mot at elevene skal jobbe med internsupport o.l.
Vis hele sitatet...
Det er jo begrenset hvor mye IT du kan lære med kun videregående. Om du ønsker en høyere stilling innenfor IT må du enten overbevise arbeidsgiveren om at du virkelig kan det du driver med, eller studere.
Sist endret av fetter; 26. januar 2010 kl. 12:08.
Hadde det nesten slik selv.

Du kan fint bruke to nettverkskort.

Sett opp DHCP til å dele ut interne IPer på det ene og kople til en switch slik at du kan få et lite nettverk, og så kan det andre kortet koples til skolenettet.

Hadde jeg vært deg, ville jeg klaget på lærern. Lykke til!
Sitat av Everclear Vis innlegg
Hadde det nesten slik selv.

Du kan fint bruke to nettverkskort.

Sett opp DHCP til å dele ut interne IPer på det ene og kople til en switch slik at du kan få et lite nettverk, og så kan det andre kortet koples til skolenettet.

Hadde jeg vært deg, ville jeg klaget på lærern. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Sympatisk trekk å klage på læreren når han/hun kun følger retningslinjer ifra den lokale it-avdelingen..
Håper nå inderlig at det satses på nettverk og nettverksdrift i opplæringen i IKT Servicefag . Det er nok av "ufaglærte" nettverksansvarlige som meg selv, som burde ha blitt tuppet i ræva for lenge siden , og overlatt jobben til en dyktig faglært servicetekniker. Ser jo nesten skremmende ut som enkelte av dere beskriver av mulighetene i opplæringen.

mitt råd er. ta ansvar for din egen opplæring, en lærer de "data greiene" best på egenhånd uansett. :-)
gik på IKT selv. akuratt det samme.. siste halvår satt alle å gamet hele dagen lang. kan ikke si at jeg ble keen på å starte som lærling:P

hvilken skole går du på ?
Jeg går på Bjørgvin VGS.