Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 6759
Har gått elektro vg1 i år, og tenker på IKT-servicefag til neste år. Hva er det man gjør der, hva lærer man og hvilke jobber kan man få?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Personlig gikk jeg aldri IKT-faget (jeg tok privatisteksamen istedet, sparte meg ett år og lærte sikkert like mye som de lærer på det året).

Har bortimot 5-7 nære venner som har gått IKT, og de som gikk det "først" hadde gode erfaringer og lærte faktisk noe, beklageligvis virker det som engasjementet på senere elever har vært tragisk.

Stort sett er det sikkert kjempefint hvis du liker å spille CS og surfe youtube hele dagen ifølge de folkene jeg har vært borti, har du noe ønske om å faktisk lære noe vettig er det ikke plassen å være (dette kan variere heftig fra skole til skole).

Hadde selv to lærlinger som kom ut fra IKT-driftsfag (som det het i de dager) og de var beklageligvis tragiske elever, stort sett det eneste de gjorde om dagene på jobb var å surfe wow-forums o.l, og når de ble bedt om å gjøre noe tok det ca tre dager før de hadde fått gjort det, og de hadde generelt veldig lite kunnskap (som f.eks basic ting som hvilke CPU'er som passer til hvilke chipsets o.l).

Ang arbeidsplasser er jo dette også veldig sprakenede, en kompis av meg endte opp på en videregående skole, her skjedde det ca ingenting siden det meste var automatisert, og når han endelig fikk springe opp i andre etasje med en diskett med printerdrivere på var han i himmelen.
Personlig jobbet jeg med drift og vedlikehold av 50 barne\ungdomsskoler fra sentral lokalasjon med omtrent 12000 brukere \ 6000 maskiner \ 150 servere og lærte generelt mye om AD drift og vedlikehold og en god del om nettverk \ segmentering.

Det er også store muligheter for å få seg en lærlingeplass både privat og i forsvaret f.eks, som mange jeg også kjenner har gjort, dette kan være fordelaktig.
Jeg vil bare anbefale IKT-Servicefag om du faktisk har tenkt til å studere videre, selv går jeg der nå og har ikke lært så veldig mye. Kunne mye av det fra før, og om du vil gå der bare for å kunne spille i timene så kan du droppe det.

På IKT-servicefag lærer du for det meste om nettverk, hvordan lage bruksanvisning, minimal HTML, litt om servere og noe smått om kursing.

Det går mest på å ha kunnskap fra før, kan du veldig lite burde du droppe det.

Er utplassert nå på en videregående skole og har opplevd å ha større kunnskap enn lærlingene som jobber der. (Har ofte funnet meg i situasjoner hvor jeg må hjelpe de).
Har du litt grunnleggende peiling på data, dropp IKT-servicefag om mulig. Er kanskje litt verre å få ordnet seg lærlingeplass hvis du ikke går det, men. Har du tenkt deg på høyskole så få deg heller generell studiekomptanse
Don't shoot me if I'm wrong, men ble det ikke slik at man måtte gå VG1 Service og samferdsel for å kunne gå VG2 IKT-servicefag ved den nye læreplanen?

Gikk IKT sjøl og jeg kjenner igjen endel av det AtXbYeA skriver. Det gikk mye i å surfe på nett, spille CS og drive dank. Tok pause som vi sjøl ville også fikk vi "lære" mye flott fra gamle lærebøker fra 94 eller 97 elns..

Hadde det ikke vært for at jeg ble kjent med mange nye folk og fikk bodd ett år hjemmefra kunne jeg like gjerne vært uten det.
Om du vurderer IKT på grunnlag av å spille, surfe på nettet så ber jeg deg pent om å ikke gjøre det. IKT er stort sett gruppeoppgaver, og når det er en del som ikke er interessert så blir det dårlig gruppearbeid. Jeg personlig hadde et par grupper som gikk til helvette pga dette. På eksamen, gjorde jeg så og si alt arbeidet som var beregnet for 4 elever. Fikk 4, noe som jeg er stolt av mtp. hvor mye som måtte gjøres.

Når det kommer til hva du lærer på IKT, så er det mye basic teori som;
historien og utviklingen av IKT, hvordan TCP/IP, DNS, AD virker, forskjellige tallsystemer osv.

Det er også en del praktiske oppgaver, sette opp en server med domene som virker og sette opp et nettverk. Også design av nettverk.

Du vil også bli undervist i office pakken, hvordan gjøre ditt og datt i excel, word osv.

Om du velger å gå IKT er det viktig å spørre mye, om du finner ut at det er noe dere ikke har gått gjennom så vil jeg anbefale deg å si ifra til læreren Jeg fikk ikke gått gjennom noe som er viktig, vlan og switchkonfigering. Jeg gikk selvfølgelig på V- og Wlan fella når jeg begynte i læra.

Til slutt vil jeg si at det er fryktelig viktig å ha engasjerte lærere. IKT kan være fryktelig kjedelig med en uinteressert lærer. Er slik i de fleste fag, men du har virkelig lyst til å drepe deg selv når du har en uengasjert lærer

ps. om du liker PCer, nettverk osv så gå for det. jeg angrer ikke i det hele tatt.
Sist endret av Slurpeedelic; 6. januar 2010 kl. 13:11.
Jeg gikk IKT servicefag skoleåret 08/09. Vi lærte om generelt nettverksoppsett (Domene, DHCP, AD). Mange forskjellige protokoller. Office og Adobe pakken.

Siden det nå heter servicefag var det stort fokus på framføringer, telefonservice og gruppearbeid.

Arbeidsmoralen i klassen var vel meget blandet. IKT blir hva man gjør det til og jeg fikk et inntrykk av at mange var der bare for å spille PC (merkes godt når et par stykker kommer inn om morgenen helt fjern :/ ). Ut av de 45 elevene som startet skoleåret var det vel 7-8 som gikk videre innen faget (Lærling eller forkurs).

Lærlingeplass er enkelt å finne hvis man er ute i god tid og man bruker de 3-4 utplasserings ukene til noe fornuftig.
Jeg fikk lærlingeplass etter 5 dager på utplassering hos et firma.

Lykke til videre! (Uansett hva du velger)

Edit: Noen leifer
Sist endret av Dalla90; 6. januar 2010 kl. 15:03.