Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2140
Snart jul å tenker å ha meg en ny stasjonær pc til bruk av videoredigering å diverse spill.

Plustelig såg jeg denne - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323200

Er ute etter billig stasjonær pc til under 3500,- ser denne bra ut til å redigere hd video på? Var en annen en som sa at jeg ikke kom til å få noe slags problem når det gjald redigering av hd på pcen? Har merka på den jeg har nå at det hakker som faen!
den ser ut som en helt ok pc - men til videoredigering er en tommelfingerregel at flere kjerner er bedre.

Sånn sett tar det mye lengre tid å encode et klipp med den tokjerneren enn med feks en phenom x4 eller en quadcore fra intel, og det vil også være vanskelig å kjøre flere programmer på en gang.

ram er også viktig og vil anbefale deg å ha så mye som mulig av det. mye av det samme som prosessor gjelder her. positivt at det er ddr3 da.
Core i7 gruser AMD'ene i Videoredigering i min erfaring iallefall, og 3500,- for noe å redigere fornuftig på er en illusjon.
Namc0's Avatar
Trådstarter
81 1
Sitat av 50dinarer Vis innlegg
den ser ut som en helt ok pc - men til videoredigering er en tommelfingerregel at flere kjerner er bedre.

Sånn sett tar det mye lengre tid å encode et klipp med den tokjerneren enn med feks en phenom x4 eller en quadcore fra intel, og det vil også være vanskelig å kjøre flere programmer på en gang.

ram er også viktig og vil anbefale deg å ha så mye som mulig av det. mye av det samme som prosessor gjelder her. positivt at det er ddr3 da.
Vis hele sitatet...
ok, får det fyrste er jeg noob. hva er ddr3 å hva som er positivt med det?
å om det tek lang tid å lagre en video gjør ingenting, det jeg vil er att preview skjermen på sony vegas foreksempel ikke skal hakke når jeg redigerer hd, spesielt full hd.

Sitat av Namc0 Vis innlegg
ok, får det fyrste er jeg noob. hva er ddr3 å hva som er positivt med det?
å om det tek lang tid å lagre en video gjør ingenting, det jeg vil er att preview skjermen på sony vegas foreksempel ikke skal hakke når jeg redigerer hd, spesielt full hd.
Vis hele sitatet...
alså, det gjør ingenting om lagring av filmen jeg har redigert tar sin tid, men at det ikke hakker å stopper opp i ''preview''-vindua på sony vegas å adobe foreksempel. vil pcen fungere til å redigere full hd?
Vil anbefale deg å sende komplett.no en mail ang pcen og få svar fra dem
ok, enkelt og greit, nei, den vil ikke redigere hd flytende. da trenger du en god prosessor som har flere kjerner, og har flere Hz, som avgkør hvor kjapt den kan dekode bla preview, og helst ddr3-minne, som er nyere og mye kjappere enn ddr2, som har vært standard lenge. det avgjør bla hvor mye informasjon som kan sendes til og fra prosessoren om gangen, om jeg ikke tar feil.

et amd-oppsett som kan spare deg cash er beste phenom-prosessoren på markedet + et ok hovedkort, der kan du spare i forhold til intel, og ytelsen vil ikke være så mye lavere. bare pøs på med minne. anbefaler deg å lese deg opp om det på feks hw.no eller la en kompis hjelpe deg (så sant han ikke er intel-fanboy )