Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 639
heisann sveisann.

den dag i dag jobber jeg i klesbutikk. jeg har ingen fagbrev eller noe sånt

er drit lei av å jobbe del tid med 140kr timelønn på alder av 20år

hvordan får man AAP, hvor mye får man og er det vanskelig å få?
AAP får man stort sett etter å ha gått sykmeldt lenge. Tatt i betrakning at du har 140kr i timen får du sikkert veldig lite. Jeg mottar ca 16k i mnd etter å ha jobba med en jobb som ga 200kr timen.
Herregud. Har du vurdert å søke deg en ny jobb kanskje?
Trådstarter
21 2
Sitat av NokErNok Vis innlegg
AAP får man stort sett etter å ha gått sykmeldt lenge. Tatt i betrakning at du har 140kr i timen får du sikkert veldig lite. Jeg mottar ca 16k i mnd etter å ha jobba med en jobb som ga 200kr timen.
Vis hele sitatet...
så man får ish det samme man tjente da man jobbet? eller?

Sitat av IW2022 Vis innlegg
Herregud. Har du vurdert å søke deg en ny jobb kanskje?
Vis hele sitatet...
vil bli Bilskadereparatør, men da tjener jeg mindre mtp må værr lærling :/
Sist endret av nysgjerrig02; 15. mai 2023 kl. 19:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av nysgjerrig02 Vis innlegg
så man får ish det samme man tjente da man jobbet? eller?



vil bli Bilskadereparatør, men da tjener jeg mindre mtp må værr lærling :/
Vis hele sitatet...
Nei, du får ca 66% (det har aldri stemt hos meg) men det er også en mistesats på det.
Hvor mye du får i minstesats avhenger av alderen din: Hvis du er 25 år eller eldre, er minstesatsen på 2G (2 ganger folketrygdens grunnbeløp, per år). Hvis du er yngre enn 25 år, er minstesatsen 2/3 av 2G. Fra og med den dagen du fyller 25 år blir ytelsen oppjustert til 2G.

Sitat av NokErNok Vis innlegg
Nei, du får ca 66% (det har aldri stemt hos meg) men det er også en mistesats på det.
Hvor mye du får i minstesats avhenger av alderen din: Hvis du er 25 år eller eldre, er minstesatsen på 2G (2 ganger folketrygdens grunnbeløp, per år). Hvis du er yngre enn 25 år, er minstesatsen 2/3 av 2G. Fra og med den dagen du fyller 25 år blir ytelsen oppjustert til 2G.
Vis hele sitatet...
Du tjener mindre som lærling men i det lange løp er det absolutt verdt det. Så øker man jo i lønn når man er lærling også.
Sist endret av NokErNok; 15. mai 2023 kl. 19:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du får ikke AAP om du vil ha dette, dette er en ordning etter 12 mnd sykemeldt som man må søke for å få. der man må være minst 50% ufør . Det kreves at leger er inne bilde som beskriver til NAV godt hvofor du må ha AAP. dette er et sikkerhetsnett for de som ikke kan jobbe og vil få da 66% av snitt av inntekt du hadde før du ble syk. Er du lei jobben din må du søke ny jobb eller gå på skole for å bli bilskadereparatør slik du ønsker
Sitat av nysgjerrig02 Vis innlegg
så man får ish det samme man tjente da man jobbet? eller?



vil bli Bilskadereparatør, men da tjener jeg mindre mtp må værr lærling :/
Vis hele sitatet...
I hva da, et halvt års tid?
140kr er dritt lønn, enig! Men AAP er da ikke løsningen, men NAV kan hjelpe på andre vis om du treffer den rette kontaktpersonen.
Mitt tips er å skrape sammen noen tusenlapper og ta truckførerkurs, som truckfører kan du uten problem tjene opp mot 300kr timen!

Jeg har selv gått fra butikkjobb med 157kr timen til å nå ha 304kr timen, men bonus og overtid ligger jeg normalt på 600k i året og for meg er det en god lønn til å være en drop out med masse fysiske og psykiske problemer!
Med mindre du har yrkesfaglig skolegang med bilskade så er vel voksenlærling din eneste mulighet og der ligger vel lønn på typ 170-180 i de fleste fag.