Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2636
Var nylig på intervju for en juniorstilling som frontend-utvikler - intervjuet gikk bra, så ligger an til at det blir et ytterligere intervju som går mer på det tekniske. De er inneforstått med at jeg ikke har vært borti så mange forskjellige rammeverk fra tidligere, og at det blir en læringskurve i starten - men tenkte jeg kunne prøve å være litt ekstra forberedt på hva som eventuelt venter meg.

Hvilke rammeverk og verktøy er "i vinden" nå? Og er det noen tutorials som er å anbefale, slik at jeg kunne satt meg mer inn i det grunnleggende i forkant? Vet at de blant annet bruker Angular.
React kanskje
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
React, Angular, og Vue.js er nok de mest populære i øyeblikket.

For Angular så er Quick Start, og Tutorial som du finner på hjemmesiden veldig greie. Har du gjennomført de så har du vært innom det meste av hva kjerne biblioteket tilbyr. Vue har også en introduksjon på sin hjemmeside som er relativt grei. React har jeg ikke så mye kjennskap til, men de har trolig også en eller annen introduksjon/tutorial på hjemmesiden som tar deg igjennom de mest grunnleggende tingene.

En felles ting for alle disse rammeverkene er npm, om det er nytt for deg så er det verdt å ta en titt på introduksjonen. Trenger ikke å gå så veldig dypt i emnet, men det er en veldig sentral komponent for alle de nevnte rammeverkene.
Trådstarter
Tusen takk for tipsene!
Hei! Lov til å spørre om hvilke forkunnskaper du hadde i forkant av intervjuene? Gode kunnskaper innenfor JavaScript?
Trådstarter
Sitat av Jaudaa Vis innlegg
Hei! Lov til å spørre om hvilke forkunnskaper du hadde i forkant av intervjuene? Gode kunnskaper innenfor JavaScript?
Vis hele sitatet...
Ja, det er lov. Ikke brukt Javascript i så stor grad, nei. Har via skolen vært borti:
  • VB.Net
  • HTML5 og Bootstrap
  • Drupal CMS
  • PHP
  • Javascript
  • Python
  • SQL
  • Java
  • VBA

I etterkant av fagene har jeg stort sett bare benyttet meg av Drupal, litt PHP, litt JS, HTML5 m/ Bootstrap, SQL og VBA. Så antar det kan bli en litt bratt læringskurve i starten - men det vil nok være verdt det.
Skjønner, spennende å vite hva som kreves. Er selv i siste fasen av utdanningen å ser på litt forskjellige jobber, men har enn så lenge ikke tørt å søke etter frontend da jeg føler de forventer så mye bare på en junior stilling. Har grei kunnskap om HTML/CSS/SASS/Laravel samt helt ok i JavaScript og lærer foreløpig VueJS, men tror jeg blir å finne en midlertidig stilling innenfor noen annet ihvertfall et år eller to før jeg går videre på Front-end siden jeg ikke føler kunnskapen er tilstrekkelig ennå.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Bedrifter som velger å ansette nyutdannede utviklere er innforstått med at de er nødt til å lære utviklerne opp i rammeverk og domene, og skjønner at det gjerne vil ta 3-6 måneder før de nyansatte er i stand til å levere noe særlig. Derfor er det helt OK å være nokså blank når man er nyutdannet.

Det sagt, det vil naturligvis bli sett på som et pluss hvis du er proaktiv og tar deg bryet med å lære deg ting før du må, så hvis du kikker litt på Angular, React og Vue allerede nå så er det helt klart en stjerne i margen

(Det er også et pluss i margen hvis du automatisk rynker på nesten hvis noen sier jQuery... )
Sist endret av Tias; 21. april 2018 kl. 16:49.