Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1865
Hei.
kjørte litt for tidlig dagen derpå, og krasjet bilen min i desember.. Politiet kom, og dem tok fra meg førerkortet. Uten Førerkort, så røyk selfølgelig jobben da jeg er helt avhengig av det i jobben. jeg fikk 1 år uten lappen.
Så til spørsmålet. Noen som har søkt til politiet om å få førerkort tilbake før tiden? er det noe poeng i å søke i det heletatt?
Er vel ikke hos politiet, men hos vegvesenet du må søke. Under "søk hos førerkort" på dine sider får du opp en oversikt om du består helse og syn, samt vandel. Om du har sperrefrist til desember 2018 går det vel ikke an å søke om å få tilbake førerkortet noe tidligere enn dette.

EDIT: glemte i farten at dette kun gjelder når du mister kortet samt at du må avlegge en helt ny førerprøve. Om du ikke trenger å avlegge en ny førerprøve så skal du automatisk få kortet 12 mnd etter beslag.
Sist endret av Kristiano; 16. april 2018 kl. 16:30.
Trådstarter
34 2
Må avlegge ny førerprøve, så da er det kanskje ikke noe poeng i å søke?
Man kan søke om kortere tapstid, men det hjelper ikke å begrunne det med at man er avhengig av førerkort i arbeid.

Fikk selv avslag på en sånn søknad en gang i tiden, med begrunnelser som; likebehandling, at de fleste er avhengig av førerkort i arbeid, og at man fint kan jobbe en annen plass (de driter i hvilken utdanning du har). Kan oversettes til noe sånt som:
«Det skulle du ha tenkt på før du kjørte med promille».
Har du bra karisma, og argumenter, som lest deg opp nøye på lover som gjelder og andre sine dommer og tapstider, så kan du fint få korta ned.

Jeg fikk korta ned fra 9mnd til 6mnd på grunn av min fine karisma og henvisninger til det ene og det andre i lovene og tidligere dommer. Dette var i år.

Det hjelper lite å si du trenger det til jobb.

Situasjoner som har oppstått der du trenger førerkort I ettertid av tapet har også mye å si (ikke pga tapet)

Feks, 2mnd etter du mistet førerkort, fikk du vite bestemoren din snart vil dø, og du trenger kjøre henne til sykehus ofte og besøke henne ofte.

Ingen vits i å søke? Lær deg følgende i livet: ET NEI HAR DU, ET JA KAN DU FÅ - DEN SOM INTET VÅGER, INTET VINNER

Skjønner? Søker du ikke har du allerede et nei. Du kan I verste fall få et nei til
Trådstarter
34 2
Får sette med ned å prøve å inne noen gode grunner også gjøre ett forsøk! :P ALT hadde hjulpet om det så hadde vært 1 måned. Forferdlig å være vant til å kunne bruke bil å kjøre når å hvor man vil, også plutselig må det bli buss/taxi.. Du sier noe der, et nei har man, men et ja kan man få!
Å skrive søknad selv har ingen hensikt. Du burde få en advokat til å skrive søknaden, og det koster gjerne en tusenlapp eller to.

Kan garantere at du ikke får kortere sperrefrist hvis det ikke er tungtveiende helsemessige årsaker, som feks. at du er avhengig av å møte opp på dialyse en plass der det ikke går buss...
Trådstarter
34 2
Politiet tok førerkortet i desember. Men Logget meg akuratt på statens vegvesen sine sider, å der står det at jeg fortsatt har førerkort for bil, tilhenger, traktor og moped. Har politiet gjort en feil? Skal jeg kontakte dem for å få en oppklaring? Eller bare ta sjansen på at jeg har det å kjøre?
Som det står lengre ned på den siden så er den ikke gyldig som førerkort/bevis.

Det er uansett bare en forsinkelse i systemet, så det vil ta en stund før de forsvinner derfra. Men hvis politiet sjekker i en evt kontroll vil de se at du ikke har førerkort og anmelde deg for det = enda lengre sperrefrist.