Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2211
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Som tittelen sier så vurderer jeg fusk på veien til fagbrev.

Har dårlige karakterer fra skolen og fikk meg aldri lærlingeplass, søkt år etter år, møtt opp på bedrifter og introdusert meg, straks de ser karakterene mine hører jeg aldri noe mer fra dem.

Har bestått i alle fag med 2,3 i snitt, kjøretøy vg2.
Er mye mer kompetent enn hva karakterene sier, men har ikke noe annet enn god vilje å vise til..

Så i et desperat siste forsøk har jeg nå fått kontakt med et verksted som er på jakt etter en lærling, sendt søknad og var innom og hilste på, de etterlyste karakter og jeg sa jeg ikke hadde de får hånd, men skulle ordne det til uka.

Må de ha kopi av vitnemål eller kan jeg bare ta printscreen av vigo sin side og kanskje sette opp karakterene mine?
Begynner å bli temmelig desperat på å få meg et fagbrev, er 26år...
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De finner nok ut av det til slutt, uansett hvordan du forfalsker karakterene. Det er vel noe oppfølging og halvårssamtalter med opplæringskontor, en liten sjangs for at det plutselig dukker opp en fasit.

Vent heller med å frenvise karakterer til de spør etter de. Hvis du imponerer på andre måter så kanskje det blir glemt. Har selv fått lærlingkontrakt uten å fremvise karakterer.
Karakterer er mye mindre viktig enn Orden og oppførsel, og ikke minst fraværet. Hvis du har mer enn 2-3 dager fravær og mer enn 4-5 timer fravær så sliter du. Da vet de at de har å gjøre med en person som skulker unna når det blir vanskelig..
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
De har allerede spurt etter karakterer og de ville se de før jeg i det hele tatt får muligheten til å imponere på noen som helst måte.

Orden og oppførsel er bra, men fraværet er langt over grensa til akseptabelt.
Har endel arbeidserfaring og er fast ansatt i dag så at jeg kan jobbe og møte i tide er det ingen tvil om, men det ser ikke ut til å veie opp for fravær og dårlige karakterer.

Kan noen bekrefte at karakterer blir sjekket opp iløpet av læretiden?
Jeg kan ikke fortelle deg hva du skal gjøre eller ikke gjøre, men jeg kan si noe om hva konsekvensene kan bli om juks med karakterer blir oppdaget. Å forfalske et vitnemål regnes som dokumentfalsk, og kan straffes med ubetinget fengsel. Her er et konkret eksempel på noen som har gjort nettopp det, og som har måttet ta konsekvensene. Dersom du skulle bli oppdaget, anmeldt for dokumentfalsk og dømt, hvor store tror du sjansene dine på arbeidsmarkedet blir etter det?
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan noen bekrefte at karakterer blir sjekket opp iløpet av læretiden?
Vis hele sitatet...
Jeg er snart ferdig med læretiden, og har enda ikke hørt snakk om at karakterer er relevante. Veldig klønete å bli tatt da, du er lærling, og har som regel 6mnd prøvetid.

Hva bedriften skjekker opp mot skolen er en annen sak, det har jo ikke vi "vanlige" ansatte/lærlinger innsyn i.
Det du kan gjøre her er å fortelle om karakterene dine når du leverer dem. "Du kommer ikke til å bli imponert over karakterene mine. Jeg trivdes ikke så godt på skolen, men jeg håper dere vil gi meg en sjanse til å vise hva slags arbeidsjern jeg er."
På den måten viser du selvinnsikt og ærlighet, det setter de pris på. Har du referanser som kan snakke godt om deg kan det være nok til å overbevise bedriften. Lykke til!
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk til alle, gir meg over med fusken og tørrlegger den.
Denne ga meg litt håp så jeg tar den til gode.

Sitat av flexx Vis innlegg
Det du kan gjøre her er å fortelle om karakterene dine når du leverer dem. "Du kommer ikke til å bli imponert over karakterene mine. Jeg trivdes ikke så godt på skolen, men jeg håper dere vil gi meg en sjanse til å vise hva slags arbeidsjern jeg er."
På den måten viser du selvinnsikt og ærlighet, det setter de pris på. Har du referanser som kan snakke godt om deg kan det være nok til å overbevise bedriften. Lykke til!
Vis hele sitatet...