Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5587
Hei,

Besteforeldrene mine har nylig mottatt nabovarsel om at et firma ønsker å starte bygging av et hybelhus på nabotomta. Min bestefar ønsker i den anledning å "klage" til kommunen for å få underkjent byggesøknaden.

Dette basert på 3 grunner:

- På begynnelsen av 70-tallet ønsket besteforeldrene mine å bygge hus på denne tomta selv, tomta var allerede eid av overnevnte. Kommunen stoppet byggingen basert på at byen og tomta hadde blitt bombet under 2. verdenskrig, og at grunnmurene var alt for dårlige til å bygges på (såkalte Ålesundsmurer). Til nød så kunne det få bygges et lager her. Selvfølgelig, det kunne bygges nye grunnmurer men da måtte alt som sto på tomta rives først, og dette ble en relativt stor kostnad.

Besteforeldrene mine så den gang ikke noe annen utvei enn å selge tomta, og på grunn av at kommunen hadde sagt at ikke annet enn lager kunne bygges på denne tomta med disse grunnmurene så ble jo prisen på tomta deretter.

Dette firmaet søker nå om å få bygge et hybelhus med 6 hybler, på samme grunnmur som mine besteforeldre den gang søkte om å få bygge på. De har også lagt ved dokumentasjon på at de skal støtte opp murene med treverk, på nøyaktig samme vis som det besteforeldrene mine også hadde lagt ved dokumentasjon om den gang. Og den gang ble det som sagt avvist.


- Det ble for noen år tilbake bygd om 2 store hus til hybelhus i nabolaget, og dette med litt uheldig karakter for nabolaget. Det er mye støy der, en del politi som er innom titt og ofte. Fyll og spetakkel oppsummerer ganske godt.


- Parkering: De har sagt de skal oppdrive 4 parkeringsplasser, uvisst hvor, da det ikke er plass til parkering på tomta. Ergo er de avhengig av parkering en annen plass, og det er ikke spesifisert i søknad. Samt et meget flåsete utsagn i søknaden: Folk i hybler har som regel ikke bil.

Sakset dette fra byggesoknad.no
Parkering og uteområder: Kommunen stiller til krav til parkering for nye boenheter, og det samme gjelder som oftest for uteoppholdsområder. Gjeldende planstatus for det aktuelle området gir nærmere føringer for hva man må ta med i beregningen ved opprettelse av ny boenehet.
Vis hele sitatet...
Jeg har sjekket reguleringsplan og kommuneplan, men jeg finner ingenting om parkering. På wikipedia står det bare om normen: 1 plass pr. hybel.
Skal sjekke med kommunen i morgen tenker jeg.




Ingenting er blitt godkjent enda, dette er kun nabovarsel om søknaden. Og som dere kanskje forstår så er det jo 2 årsaker til at han ikke ønsker at det skal bygges her: Støy og urolighetene som medfølger enda et hybelhus. I tillegg til at det vil føles meget urettferdig, da de eide denne tomta selv, og ønsket å bygge på den men fikk avslag.


Noen som har noe tips til framgangsmåte her? Jeg skjønner jo at et godt formulert brev er veien å gå, men ytterligere tanker? Årsaken til at jeg spør her er fordi besteforeldrene mine, samt meg selv sitter jo midt opp i dette med meget subjektivt syn. Greit å kunne få en 3. part til å komme med noen tanker.
Mitt tips til fremgangsmåte, er å kontakte advokat og høre hva han eller henne sier.
Ja kontakt advokat og undersøk saken-lukter kommunalt oversitteri lang veg av denne saken.
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Ja kontakt advokat og undersøk saken-lukter kommunalt oversitteri lang veg av denne saken.
Vis hele sitatet...
Som sagt, så er jo ikke noe i kommunen vedtatt enda. De har jo kun mottatt søknaden og har vel ikke begynt på noe behandling av den enda.

Men det som du sier, er det vi frykter. Det er veldig typisk at kommunen bukker under for større firma, enten på grunn av kammeraderi, eller enkelt og greit store firma skaper god inntekt for byen. Spesielt byggefirma som bygger opp under tilflytting til byen.
Kan vel hende det er stort sannsynlig at kommunen gir avslag på dette, med samme grunnlag som din bestefar fikk?
Sitat av kingkongofF Vis innlegg
Kan vel hende det er stort sannsynlig at kommunen gir avslag på dette, med samme grunnlag som din bestefar fikk?
Vis hele sitatet...
Ville aldri tatt slikt for gitt.

Om mulig ville jeg kontaktet advokat som spesialiserer seg på slikt, og spør hvilke muligheter det er for å klage.
Neppe det du er ute etter, men jeg stusser litt over årsakene du oppgir. Greit, punkt 2 er helt legitimt. Støy og bråk kan forringe livskvaliteten de til som bor i nærheten og verdien på huset deres. Men punkt 3 virker rart. Hvorfor skal besteforeldrene dine bekymre seg over hvordan utbyggeren løser parkering? De er pålagt å finne en løsning på det, og det vil jo bli utbyggerens problem. Punkt 2 virker også rart. Utbyggeren ønsker å bygge et hus på en måte din bestefar åpenbart syntes var fullstendig forsvarlig, men ettersom han ikke fikk godkjenning for 40 år siden så skal ingen andre få godkjenning nå? Det fremstår som misunnelse og stivsinn mer enn en legitim innvending.

Grunnen til at jeg i det hele tatt påpeker det, er at klagepunkter som ikke angår hvordan prosjektet vil påvirke klageren på en urimelig og negativ måte nærmest garantert vil bli avfeid som useriøst. Personlig følelse av urettferdighet fra et forhold 40 år tilbake i tid og parkeringsbekymringer på vegne av utbygger vil etter alt å dømme falle innunder der. Da er det nok gode sjanser for at saksbehandleren tar bråk-og-støy-innvendingen mindre seriøst også.

Et nabovarsel skal inneholde en tidsfrist for overlevering av innvendinger (14 dager etter mottak) og all informasjon som skal med i søknaden, som vil si tegninger og beskrivelser av prosjektet. Det skal også enten overleveres personlig med forespørsel om umiddelbar signering på at man ikke har innvendinger, eller sendes naboene som rekommandert post. Innvendinger skal da sendes til søkeren som legger de ved søknaden til kommunen. Hvis ikke utbyggeren har fulgt reglene for nabovarsling kan jo det sikkert oppføres som en innvending i seg selv, eller besteforeldrene dine kan kontakte kommunen for å opplyse om dette og spørre hvordan de bør gå frem.
Synes parkering er absolutt noe å nevne. Bør være nok plasser til de som bor der + gjester.
Hvis det er stor andel små leiligheter i området så kan jo det også brukes som argument mot hybelhus, dvs bedre bomiljø med større leiligheter som familier kan bo i.
Husk også å være litt kort / presis i klagen. Saksbehandlerene i kommunen får sikkert mange klager de skal lese...
Sitat av Provo Vis innlegg
Neppe det du er ute etter, men jeg stusser litt over årsakene du oppgir. Greit, punkt 2 er helt legitimt. Støy og bråk kan forringe livskvaliteten de til som bor i nærheten og verdien på huset deres. Men punkt 3 virker rart. Hvorfor skal besteforeldrene dine bekymre seg over hvordan utbyggeren løser parkering? De er pålagt å finne en løsning på det, og det vil jo bli utbyggerens problem. Punkt 2 virker også rart. Utbyggeren ønsker å bygge et hus på en måte din bestefar åpenbart syntes var fullstendig forsvarlig, men ettersom han ikke fikk godkjenning for 40 år siden så skal ingen andre få godkjenning nå? Det fremstår som misunnelse og stivsinn mer enn en legitim innvending.

Grunnen til at jeg i det hele tatt påpeker det, er at klagepunkter som ikke angår hvordan prosjektet vil påvirke klageren på en urimelig og negativ måte nærmest garantert vil bli avfeid som useriøst. Personlig følelse av urettferdighet fra et forhold 40 år tilbake i tid og parkeringsbekymringer på vegne av utbygger vil etter alt å dømme falle innunder der. Da er det nok gode sjanser for at saksbehandleren tar bråk-og-støy-innvendingen mindre seriøst også.

Et nabovarsel skal inneholde en tidsfrist for overlevering av innvendinger (14 dager etter mottak) og all informasjon som skal med i søknaden, som vil si tegninger og beskrivelser av prosjektet. Det skal også enten overleveres personlig med forespørsel om umiddelbar signering på at man ikke har innvendinger, eller sendes naboene som rekommandert post. Innvendinger skal da sendes til søkeren som legger de ved søknaden til kommunen. Hvis ikke utbyggeren har fulgt reglene for nabovarsling kan jo det sikkert oppføres som en innvending i seg selv, eller besteforeldrene dine kan kontakte kommunen for å opplyse om dette og spørre hvordan de bør gå frem.
Vis hele sitatet...


Ja, du har nok rett i mye av det du sier. Hvis, og da sier jeg HVIS de får godkjent å bygge her så er jo ikke det greit. En kommune skal holde seg nøytral i slike saker. Mine besteforeldre ble tvunget til å selge ei av to meget gode, verdifulle tomter i sentrum fordi de ikke fikk tillatelse til å bygge. Ja, mye har endret seg, men bassert på den årsaken de fikk oppgitt den gang, og framgangsmåten til firmaet i dag, som er helt lik, så vil dette være utrolig dårlig av kommunen.


Jeg tror du hadde kommet til å blitt meget frustrert om du måtte selge ei attraktiv tomt for skitt og ingenting, på grunn av noe kommunen bestemmer, for så at noen andre skal kjøpe den og gjennomføre noe du selv ønsket og ikke fikk lov til.


Kommuner gjør dette ofte. Private søker om å få gjøre ting, men får blankt avslag. Så kommer et større firma av betydning for byen, eller en privatperson med riktige kompiser i kommunen, også ordner alt seg. Slik skal det ikke være.

____________________________________________________________ __

Svar på nabovarsel

Viser til nabovarsel vedrørende søknad om utbygging av hybelhus i Adresse,
Gnr. xx, Bnr. xx.

For oss som naboer er det noen forhold rundt det prosjekterte bygget som må kommenteres. Dette
går på den planlagte takterassen, parkering, og grunnmurer.


Takterasse: Det prosjekterte byggets takterasse vil bli plassert like utenfor et av husets soverom, noe
vi ikke kan akseptere. En felles takterasse for et hybelhus vil kunne skape støy og uroligheter for oss som nærmeste naboer, og spesielt da den plasseres så tett på soverommet.

Vil også i den sammenheng tilføye at en del av bebyggelsen i nabolaget har i senere år blitt gjort om til hybelhus og leiligheter, og dette har vi dessverre dårlig erfaring med. Det har vært en del støy, spesielt i helger, og besøk av politi har ikke vært unormalt siden disse husene ble ombygd til hybelhus.



Parkering: Vi stusser over utregningene for eksisterende bygg. Ref. regnestykke: «Dagens situasjon: Foretningsbebyggelse. Krav: 1 plass pr. 50m2.»
Ut i fra kommunens informasjon ser det ut til at bygget er registrert som: Type 239 Annen lagerbygning. Da skal eksisterende hus inneha 1 plass pr. 100m2. Ergo så ligger det til rette at dagens bygg kun har 2,64 plasser. Avrundet vil dette si 3 plasser.


I tillegg kan vi som allerede bor her legge til at det på ingen måte er enkelt å finne parkering i noen av sidegatene, verken på dagtid eller kveldstid.
Vi ser det refereres til gjesteparkering på parkeringsplassen Øst for XXX skole. Vi vil i den anledning opplyse om at denne parkeringsplassen krever spesiell parkeringstillatelse, og kan ikke benyttes av personer uten tillattelse. Disse bestemmelsene gjelder hele døgnet.



Grunnmurer: Vi søkte i 1969 om å få bygge hus på denne tomten selv. Det vi fikk av informasjon fra kommunen den gang var at husets grunnmurer var for dårlige til å benyttes, så eksisterende
grunnmurer måtte rives og bygges opp på ny om vi skulle få bygge bolighus her. Forsterkning av eksisterende grunnmur ble ikke godkjent som et alternativ.


Hilsen
xxx xxx







Her er det jeg har klart å koke sammen så langt. Ser dette ok ut? Skal i tillegg til dette ta kontakt med kommunen å få oppdrive sakspapirene fra den gang gamlingene hadde planer om å bygge hus på tomta.

Noen med noe form for innvendinger?
Sist endret av KarlsenK; 24. november 2015 kl. 01:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ser bra ut men jeg hadde spandert på meg noen advokat timer på et slikt brev.

Det som er problemet er at en ofte roter ting til først, så går en til advokat etterpå
Her tror jeg løpet er kjørt. Tomta ble solgt under gitte forutsetninger 40 år tilbake i tid. Besteforeldrene solgte altså tomta med bakgrunn i at de ikke ønsket å ta investeringen med nye grunnmurer, og kostnadene dette medførte. Her vil jeg neppe tro man har en spesielt sterk sak.

Jeg vil anta at utbygger får krav om å erstatte grunnmurene etter gjeldende forskrifter av i dag.

Noen økonomisk erstatning vil neppe besteforeldrene dine få fatt i, da salget er så langt tilbake i tid, at eventuelle saksbehandlingsfeil og/eller salgsforutsetninger må antas å være foreldet. Det må i så fall være om man kan bevise at deres eiendom taper seg i verdi, grunnet utbygginga. Her vil jo støy mot soverom være en god greie for din sak. Hvis besteforeldrende dine er litt opp i åra, kan dere måke på for alt det er verdt.

En ting som noen ganger kan fungere mot kommunale tjenester, er å drukne dem i arbeid. Da vil dem etterhvert gjøre saksbehandlingsfeil - som du regelrett kan terrorisere dem med. Send lange og omfattende klager på vedtak, avgjørelser og let med lykt og luper etter snarveier som er tatt av saksbehandleren. Finner du at de har tolket regelverket, eller tatt snarveier, - meld dem til Sivilombudsmannen!

Om du får en sak opp hos Fylkesmannen, kan du plage kommunen enda mer, med å kreve utskrifter av sakspapirer. Deretter går du igjennom disse og plukker dem i biter. På alle punkter der du ikke er hørt, still spørsmål ved saksbehandlers bruk av skjønn. Finner du mer enn tre "feil" på en side, som styrker hverandre, nøl ikke med å angripe saksbehandlerens integritet og skjønnsevne.

En klagesak går som regel til fylkesmannen, og her kan du trenere ganske greit, men også påføre kommunen masse ekstraarbeid igjennom å kreve utskrifter av dokumenter.

Har selv gjort dette i en NAV-sak, og etter ett års tid, hvor de ikke greide å følge opp gjeldende lover, regler og tidsfrister - ble de instruert fra høyere hold til å "rydde opp i saken".
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Her tror jeg løpet er kjørt. Tomta ble solgt under gitte forutsetninger 40 år tilbake i tid. Besteforeldrene solgte altså tomta med bakgrunn i at de ikke ønsket å ta investeringen med nye grunnmurer, og kostnadene dette medførte. Her vil jeg neppe tro man har en spesielt sterk sak.

Jeg vil anta at utbygger får krav om å erstatte grunnmurene etter gjeldende forskrifter av i dag.

Noen økonomisk erstatning vil neppe besteforeldrene dine få fatt i, da salget er så langt tilbake i tid, at eventuelle saksbehandlingsfeil og/eller salgsforutsetninger må antas å være foreldet. Det må i så fall være om man kan bevise at deres eiendom taper seg i verdi, grunnet utbygginga. Her vil jo støy mot soverom være en god greie for din sak. Hvis besteforeldrende dine er litt opp i åra, kan dere måke på for alt det er verdt.

En ting som noen ganger kan fungere mot kommunale tjenester, er å drukne dem i arbeid. Da vil dem etterhvert gjøre saksbehandlingsfeil - som du regelrett kan terrorisere dem med. Send lange og omfattende klager på vedtak, avgjørelser og let med lykt og luper etter snarveier som er tatt av saksbehandleren. Finner du at de har tolket regelverket, eller tatt snarveier, - meld dem til Sivilombudsmannen!

Om du får en sak opp hos Fylkesmannen, kan du plage kommunen enda mer, med å kreve utskrifter av sakspapirer. Deretter går du igjennom disse og plukker dem i biter. På alle punkter der du ikke er hørt, still spørsmål ved saksbehandlers bruk av skjønn. Finner du mer enn tre "feil" på en side, som styrker hverandre, nøl ikke med å angripe saksbehandlerens integritet og skjønnsevne.

En klagesak går som regel til fylkesmannen, og her kan du trenere ganske greit, men også påføre kommunen masse ekstraarbeid igjennom å kreve utskrifter av dokumenter.

Har selv gjort dette i en NAV-sak, og etter ett års tid, hvor de ikke greide å følge opp gjeldende lover, regler og tidsfrister - ble de instruert fra høyere hold til å "rydde opp i saken".
Vis hele sitatet...
Lol. Satt og lurte på hvem som har tid til dette, ditt siste avsnitt oppklarte alt.

Flott bruk av samfunnets ressurser å få det offentlige til å bruke mest mulig tid på unødvendig klaging.
Sist endret av Saerdna; 2. desember 2015 kl. 02:37.
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Lol. Satt og lurte på hvem som har tid til dette, ditt siste avsnitt oppklarte alt.

Flott bruk av samfunnets ressurser å få det offentlige til å bruke mest mulig tid på unødvendig klaging.
Vis hele sitatet...
Bedre enn at samfunnets ressurser brukes stikk i strid med intensjonen. For å forklare kort hadde jeg en skade, som medførte at jeg ikke fungerte optimalt i jobb. Det var ikke bare enkelt og overbevise dem om at skaden var reell, og derfor måtte behandles. En liten personlig feil fra en NAV-arbeider i begynnelsen, lå til grunn for en langvarig "krig". Når du får trening i dette, er det forholdsvis enkelt og kombinere med en 50% sykemelding
▼ ... over en måned senere ... ▼
Et dilemma dere har ved å klage, er at dine besteforeldre selv har gjennomført salg av eiendommen til nåværende søker.
Det er en selvfølgelighet at en interessent har et formål ved kjøp, og hvis eiendommen i utgangspunktet er utskilt med annet formål enn bebyggelse, ville det sannsynlig fremkomme av opprinnelige utskiftningsdokumenter.
At det nå for dine besteforeldre føles uriktig å få oppført hybelhus på eiendommen faller derfor litt på egen urimelighet, da de har akseptert en avtale om overdragelse av samme eiendom, uten å samtidig få tinglyst begrensninger på hvordan eiendommen kan utnyttes for fremtiden.

Angående nevnte ulemper som økende befolkningstetthet medfører, er dessverre en del av utviklingen i sentrale strøk.
Bor dine besteforeldre sentralt, så er dette en del av ulempene de må vurdere mot fordelene de har ved å bo der de bor.

Jeg tror dine besteforeldre vil få vanskeligheter med å få aksept for sine holdepunkter i en klage, men har de først bestemt seg for det, ville jeg i klagen varslet kommunen om fremtidig søksmål for økonomisk tap ved evt. godkjennelse av nåværende byggesøknad grunnet tidligere avslag på søknad med identisk teknisk løsning (hvis dette kan dokumenteres).
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Carbo Vis innlegg
Et dilemma dere har ved å klage, er at dine besteforeldre selv har gjennomført salg av eiendommen til nåværende søker.
Det er en selvfølgelighet at en interessent har et formål ved kjøp, og hvis eiendommen i utgangspunktet er utskilt med annet formål enn bebyggelse, ville det sannsynlig fremkomme av opprinnelige utskiftningsdokumenter.
At det nå for dine besteforeldre føles uriktig å få oppført hybelhus på eiendommen faller derfor litt på egen urimelighet, da de har akseptert en avtale om overdragelse av samme eiendom, uten å samtidig få tinglyst begrensninger på hvordan eiendommen kan utnyttes for fremtiden.

Angående nevnte ulemper som økende befolkningstetthet medfører, er dessverre en del av utviklingen i sentrale strøk.
Bor dine besteforeldre sentralt, så er dette en del av ulempene de må vurdere mot fordelene de har ved å bo der de bor.

Jeg tror dine besteforeldre vil få vanskeligheter med å få aksept for sine holdepunkter i en klage, men har de først bestemt seg for det, ville jeg i klagen varslet kommunen om fremtidig søksmål for økonomisk tap ved evt. godkjennelse av nåværende byggesøknad grunnet tidligere avslag på søknad med identisk teknisk løsning (hvis dette kan dokumenteres).
Vis hele sitatet...

De solgte ikke til de det er snakk om i denne situasjonen. Det ble solgt som lagerbygg til noen som har benyttet det som lagerbygg i mange år.

Brevet jeg la ved her i tråden ble noe helt annet enn det jeg endte opp med å skrive. Det ble lagt mye mer vekt på å få en informativ tone til kommunen og utbygger, og for å belyse visse ting.


Ting som for eksempel at utregninga de gjorde for antall parkeringsplasser var helt feil. At hybelbygget slik det er tegnet nå, vil få direkte innsyn (veldig nært) rett inn på ene soverommet, og informasjon angående grunnmurenes tilstand.