Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1918
Anonym bruker
"Selvforsynt Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har en helt ekstrem angst pga torpedo hendelse og fått sobril. Er det vanlig at jeg må ta ny ca hver 10 time? Vet det står inntil 3 ganger dagen men jeg merker at på den 10 timen er det akuratt som en bryter slår seg på igjen med full angst som er i full blomstring på kanskje 15 min. Tenkte det ville bli litt mer gradvis? Jeg har 10mg og tar 2-3 daglig så fort jeg kjenner forrige pille går ut/angsten kommer tilbake

Og er det egentlig dumt å bruke sobril? Har lest enkelte steder at angsten forværres enn utgangspunktet når man slutter med medisinen eller ikke fyller på med ny pille?? Vil ikke bli avhengig men har en døds angst som er helt uutholdelig uten medisiner. Finnes det evn noe alternativ jeg kan be legen om som ikke er like vanedannende eller evn ikke forsterker angsten når man slutter å ta de?

Og blir man vanligvis sløv og/eller vimsete og fjollete av så lav dose? Bruker de ikke for å ruse meg bør understrekes
Effekten går fort ut og behovet for og redosere om man skal holde angsten i sjakk.

Kort svar, ja. Det er dumt og bruke benzo til og 'fjerne' angst, spesielt over lengre tid. Etter at jeg startet fast på benzo over en lengre periode har angsten bare blitt forværret og jeg opplever nå ofte kraftige panikkanfall noe jeg aldri har hatt tidligere. Dette kom etter kun noen måneders bruk.

Eneste alternativet jeg kan komme på er Neurontin/Lyrica men disse skrives vel ikke så lett ut mot angst her i Norge og er like avhengighets skapende, men mindre skadelig på psyken over tid.
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har fått sobril mot angs. og har hatt sobril i snart 3 år.
Men jeg var fast bestemt på at jeg ikke skal ta sobril før angsten var på kanten til å gi meg angsanfall.

På mine 3 år med Sobril har jeg kun brukt 2 pakker. Er på min tredje pakke der kun 2 tabletter er tatt.
Sist jeg tok Sobril var flere mnd siden og når jeg da tok den ble angsten forværret. Kan hende det bare er meg, men jeg ville ikke tatt sobril med mindre du absolutt ikke så noen annen utvei.


Prøv heller f.eks mindfullnes. Fungerer fint for meg med pusteøvelser for å redusere angsten
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Viking85 Vis innlegg
Eneste alternativet jeg kan komme på er Neurontin/Lyrica men disse skrives vel ikke så lett ut mot angst her i Norge og er like avhengighets skapende, men mindre skadelig på psyken over tid.
Vis hele sitatet...
Kilde?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kilde?
Vis hele sitatet...
Har ingen studie link på dette, men etter egen erfaring og hva jeg har blitt fortalt av helse personell.
Over en kortere periode er det supert. Bare ikke lag det til en vane. Er du redd for at du er i ferd med å miste kontrollen over bruken, snakk med lege. Men for innimellom, for å sove eller slappe av i gitte situasjoner er det null stress
Fordi Sobril ikke er en medisin som kurerer angst, burde du jobbe ganske aktivt med å få bukt med de grunnleggende problemene. Sobril kan gjøre det lettere å få til, da angsten ikke stjeler all oppmerksomhet og energi. Det tar også litt tid å få mestringstrategiene til å "sitte", så ikke forvent at alt skal skje på èn dag.
At effekten varer 10 timer er helt normalt, og legen din har sikkert skrivd "etter behov, opptil 3 ganger pr døgn". Så med 10 timer mellom hver behøver du jo bare 2 i døgnet, og det er null stress. Har den samme "av/på"-følelsen når jeg tar selv.


Det er personlig erfaring, bare.
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har fått buspiron mot sterk angst. Det er et c-preparat som man kan ta over en lengre periode på samme måte som antideppresiva. Har du ofte angstanfall er det kanskje bedre med c-preparat enn å bruke benzo daglig. Er det en sjelden gang, eller en kort periode pga kan sobril og lignende være bra. Men dette vet vel både legen og du selv best
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har en helt ekstrem angst pga torpedo hendelse og fått sobril. Er det vanlig at jeg må ta ny ca hver 10 time? Vet det står inntil 3 ganger dagen men jeg merker at på den 10 timen er det akuratt som en bryter slår seg på igjen med full angst som er i full blomstring på kanskje 15 min. Tenkte det ville bli litt mer gradvis? Jeg har 10mg og tar 2-3 daglig så fort jeg kjenner forrige pille går ut/angsten kommer tilbake

Og er det egentlig dumt å bruke sobril? Har lest enkelte steder at angsten forværres enn utgangspunktet når man slutter med medisinen eller ikke fyller på med ny pille?? Vil ikke bli avhengig men har en døds angst som er helt uutholdelig uten medisiner. Finnes det evn noe alternativ jeg kan be legen om som ikke er like vanedannende eller evn ikke forsterker angsten når man slutter å ta de?

Og blir man vanligvis sløv og/eller vimsete og fjollete av så lav dose? Bruker de ikke for å ruse meg bør understrekes
Vis hele sitatet...

Les deg opp halveringstider og virkningstid, det ville jeg gjort, så gjort en konkret handling utifra det. Mitt råd, hold unna benzo om du klarer, be om noe som heter seroquel, å ta ekstremt lav dose 25-50mg så du ikke blir zombie. Funker fett på tankekjør og på angst osv. det meste benzoene gjør bare uten like store bivirkninger. Snakker av agen erfaring. Kommer til å bli fetttrøtt i starten av de, men etter 1 uke elller 2 så sskal det gå bra. Er et C preparat som jeg ikke tror legen har noen innvendinger mot å teste ut.
Sist endret av mrmrmr; 8. august 2018 kl. 11:00.