Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 14134
Hei alle sammen!
Har flyttet til en ny og større leilighet, og fant ut det var på tide og bytte ut den gamle 32'' TV'n og har lyst på en 65'' 4K TV.

Men jeg er ikke sikker på vilken jeg skal gå for.

Så først på Philips 65PFL9708S

Men slo fra meg tanken når jeg hørte med en som er i markedet og fikk vite at denne TV'n kun har 1 HDMI som støtter 4K og at det er av tidlig 4K gen så den støtter ikke 4K streaming fra netflix, youtube osv.

Han linket da at han ville gått for en av disse

Sony 65"

LG 65LA970V


fant også denne Samsung UE65HU7505

Lurte på om noen har vil komme med noe innspill ?
Nå var det forsåvidt meg du pratet med , MEN hvis pris har lite å si skal det nevnes at Panasonic endelig får sin AX900 ut på markedet (!). Jeg så denne da den var en prototype, den var helt RÅ. Prisen på en 65" 49 000kr.

Ellers så er har ikke LG'en HDMI 2.0, så du får ikke kjørt 4K via TV'en, kunn via streaming. Kjøp Sony X8505! God TV!

Skal du dog gå kvalitet over kvantitet, kjøp deg LG 55" OLED for 20 000kr. Det knuser både LED og 4K ned i støvlene. Kommer i mitt hus om ikke alt for lenge .
Sist endret av Wolfie; 4. september 2014 kl. 23:03.
Vet det, men skriver aldrig navn på forumet, sendte deg PM før jeg laget denne posten

Hadde egentlig tenkt meg ca 30 000,- så på en 9 Serie på elkjøp, tror denne var av merket Samsung og den kom med gjernen til TV'n på utsiden, noe de mente kom til og bli veldig pratisk om noen år til da jeg bare kan bytte gjernen til en 4-5 000 isteden for og kjøpe ny TV.


Sitat av Wolfie Vis innlegg
Skal du dog gå kvalitet over kvantitet, kjøp deg LG 55" OLED for 20 000kr. Det knuser både LED og 4K ned i støvlene. Kommer i mitt hus om ikke alt for lenge .
Vis hele sitatet...
Hva er det som er så bra med en OLED isteden for UHD?

Satt og kikket på bildet på disse TV'ne når de sto til utstilling på elkjøpt og UHD hadde suveren bildekvalitet i forhold til de vanlige HD tv'ne, en kamerat av meg har også Philips tv'n nevnt over her, og kvaliteten vi fikk når vi så hobbiten 2 på den var helt syk.

Bildepanelfrekvens (Hz) 100
Baklysskanning (Hz) 200
Vis hele sitatet...
Er ikke dette litt lite vist jeg skal se 3D osv? Ser mange TV'r ligger på 800-1000Hz CMR, er ikke sikker men regner med baklysskanning og CMR er noe av det samme ?

Får beklage om jeg er helt på gjordet her, men vil ikke rush kjøpe en TV
Sitat av kimandre92 Vis innlegg
Vet det, men skriver aldrig navn på forumet, sendte deg PM før jeg laget denne posten

Hadde egentlig tenkt meg ca 30 000,- så på en 9 Serie på elkjøp, tror denne var av merket Samsung og den kom med gjernen til TV'n på utsiden, noe de mente kom til og bli veldig pratisk om noen år til da jeg bare kan bytte gjernen til en 4-5 000 isteden for og kjøpe ny TV.
Vis hele sitatet...
Det er fjorårets Samsung UHD TV. Samsung har ikke lansert sin 9-serie for 2014 enda. Ja, det stemmer. De har puttet hovedkortet+alle inngangene i en egen boks, Evolution KIT som de kaller det. Det stemmer, men ved kjøp av den så må du allerede bytte boksen med en gang (eller når den kommer på markedet). Den som følger med F9005 har IKKE HDMI 2.0. Da er Philips sin PFL9708 ett bedre valg med en HDMI 2.0, og eventuelt en oppdatering fra Philips for støtte av HEVC standaren.


Sitat av kimandre92 Vis innlegg
Hva er det som er så bra med en OLED isteden for UHD?

Satt og kikket på bildet på disse TV'ne når de sto til utstilling på elkjøpt og UHD hadde suveren bildekvalitet i forhold til de vanlige HD tv'ne, en kamerat av meg har også Philips tv'n nevnt over her, og kvaliteten vi fikk når vi så hobbiten 2 på den var helt syk.



Er ikke dette litt lite vist jeg skal se 3D osv? Ser mange TV'r ligger på 800-1000Hz CMR, er ikke sikker men regner med baklysskanning og CMR er noe av det samme ?

Får beklage om jeg er helt på gjordet her, men vil ikke rush kjøpe en TV
Vis hele sitatet...
OLED og UHD er ikke helt det samme. OLED kan sammenlignes mer med Plasma, LCD og LED. UHD/4K er oppløsningen på TV'en.

Fordelene med OLED er at hver eneste piksel styres inviduelt. Så hvis noe f.eks. er sort, skrur pikslene seg bare av. Altså det beste sortnivået du kan fremkalle. OLED lages av ett organisk materiale (organic light-emitting diode) som gjør at de kan lages syltynne. En vanlig OLED TV er rundt 4.4mm tynn. I tillegg kan du glemme alt du har lært av Hz og responstid på TV'er. OLED har under 0.2ms resonstid, og har opp til 100 000Hz på panelet.

Både ja og nei. Foretrekker å ha minimum 200Hz panel hvis du har aktiv 3D. Sony sin X8505 har passiv 3D, derav 100Hz.

Dette med 800-1000Hz CMR er BILDEBEHANDLINGEN. Det må du ikke sammenligne med panelfrekvensen. Dette er teknologien for å gi deg ett bedre bilde. Samsung kaller det CMR, Philips kaller det PMR, osv. Denne teknologien er forskjellig fra produsent til produsent. 600PMR kan kanskje tilsvare 1200hz CMR. Store tall ser bra ut, og det er det dem spiller på . Har du ett godt panel, ikke bry deg om disse tallene.
Jepp googlet litt og fant denne testen.

Stort ser det ut som det er valg mellom kvalitet i klart og skarpt bilde eller bra kontrast og farger?

Får ringe lokalbutikkene i morgen og spørre om de har UHD tv og OLED til utstilling og sammenligne
Sist endret av kimandre92; 5. september 2014 kl. 02:21.
Smart .

Ta en titt her og: http://www.hdtvtest.co.uk/news/result-201406013793.htm

"On the whole, any minor advantage in resolution on the 4K models was trumped by the superior contrast performance of the OLED and plasma televisions."
Sitat av Wolfie Vis innlegg
Smart .

Ta en titt her og: http://www.hdtvtest.co.uk/news/result-201406013793.htm

"On the whole, any minor advantage in resolution on the 4K models was trumped by the superior contrast performance of the OLED and plasma televisions."
Vis hele sitatet...
Skal ta en kikk, "minor advantage" vil jeg ikke kalle det i str 60 + akkurat, så samme programmet på UHD og vanlig HD tv og var stor forskjell, selv om jeg så på samme program.

Kansje derfor TV'n du skal kjøpe ikke lages over 55''?
Hvis du har litt ekstra penger kan du gå for både 4k og OLED
http://www.hardware.no/artikler/ende...d-og-4k/161294
Blir nok en slik en dag.. Men 60 000,- er ca dobbelt så mye som jeg hadde tenkt å bruke på TV !

Skal ringe rundt og høre om noen har en OLED til utstilling !

Har tenkt litt på det, og holdt på og gå for OLED.. var bare en hake med det! Fant ikke større en 55'' og stuen min er for stor til det, så nå går jeg ned på expert og bestiller Sony 4K 65'' TV. Om et par år når 4K OLED teknologi er billigere og masseprodusere går jeg for en slik!
Sist endret av kimandre92; 5. september 2014 kl. 16:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av kimandre92 Vis innlegg
Skal ta en kikk, "minor advantage" vil jeg ikke kalle det i str 60 + akkurat, så samme programmet på UHD og vanlig HD tv og var stor forskjell, selv om jeg så på samme program.

Kansje derfor TV'n du skal kjøpe ikke lages over 55''?
Vis hele sitatet...
Størrelsen har ingenting å si. Det er avstanden du sitter fra TV'en som avgjør .

Den masseproduseres ikke over 55" fordi det er for vanskelig og blir for dyrt for "Ola Nordmann". Desverre... men som du sier, 4K og OLED er rett rundt hjørnet for oss dødlige .
Sant nok, som sagt vurderte jeg OLED sterkt, men fikk ikke tak i større en 55'' og jeg sitter for langt fra TV'n til og se på det etter min smak, bestilte SONY tv'n fra den lokale Expert i dag, Skal få den levert på Torsdag.

Blir en fin oppgradering til den gamle LCD 32'' samsung TV'n!
Du gjør det riktige valget. Kjøp en TV for avstanden din, du hadde bare blitt missfornøyd med en liten TV, selv hvor god den var .
Hvor langt unna TVen sitter du egentlig? Siden du mener du må ha 65" for å se skikkelig?

Forøvrig er jeg meget fornøyd med min F9005, bortsett fra at jeg nå må kjøpe Evolution Kit til flere tusen for å kunne se Netflix etc. i 4K... Det synes jeg de kunne opplyst om da jeg kjøpte den for noen måneder siden...

Forresten Wolfie: Jeg finner ikke ut hva panelfrekvensen egentlig er på TVen min. 1000 Hz CMR er greit, men hvor mange FPS leverer den? Vet du?
Har ikke noe og måle med, men målte med og gå og kom fram til drøyt ca 6 meter ?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvor langt unna TVen sitter du egentlig? Siden du mener du må ha 65" for å se skikkelig?

Forøvrig er jeg meget fornøyd med min F9005, bortsett fra at jeg nå må kjøpe Evolution Kit til flere tusen for å kunne se Netflix etc. i 4K... Det synes jeg de kunne opplyst om da jeg kjøpte den for noen måneder siden...

Forresten Wolfie: Jeg finner ikke ut hva panelfrekvensen egentlig er på TVen min. 1000 Hz CMR er greit, men hvor mange FPS leverer den? Vet du?
Vis hele sitatet...
Ja, det burde de opplyst om. Hvor kjøpte du TV'en?

Samsung holder panelfrekvensen sin skjult. De nekter å si det til verken meg (som jobber med dette) eller til kunder. Antagligvis er det 100Hz panel på 6000-serien til og med 8000-serien. Når det kommer til 9000-serien er det vanskelig å svare på. De andre store konkurrentene bruker stort sett 200Hz på toppmodellene, men siden Samsung absolutt skal holde det hemmelig tror jeg det er 100Hz.

Når det kommer til FPS er jeg litt usikker. Spill kjører vell stort sett i 60FPS, så å gå over det er vell liten vits(?). Hvis jeg ikke husker feil kan TV'en din takle ihvertfall oppimot 100 bilder i sekunder. Om den faktisk gjør det, vet jeg ikke desverre.

Sitat av kimandre92 Vis innlegg
Har ikke noe og måle med, men målte med og gå og kom fram til drøyt ca 6 meter ?
Vis hele sitatet...
Du bør ha 60"+
Sist endret av Wolfie; 6. september 2014 kl. 02:42.
Sitat av Wolfie Vis innlegg
Ja, det burde de opplyst om. Hvor kjøpte du TV'en?
Vis hele sitatet...
Kjøpte den på Expert.

Sitat av Wolfie Vis innlegg
Samsung holder panelfrekvensen sin skjult. De nekter å si det til verken meg (som jobber med dette) eller til kunder. Antagligvis er det 100Hz panel på 6000-serien til og med 8000-serien. Når det kommer til 9000-serien er det vanskelig å svare på. De andre store konkurrentene bruker stort sett 200Hz på toppmodellene, men siden Samsung absolutt skal holde det hemmelig tror jeg det er 100Hz.
Vis hele sitatet...
Uting, det der, ass... Oh well.
Boikott Expert. Sparker sine ansatte og beholder skoleungdom. Har desverre dårlig erfaring fra de.

Yepp. Dessverre skjer sånt med de aller største bedriftene.
Sist endret av Wolfie; 6. september 2014 kl. 03:08.
Kupper tråden litt, da jeg står overfor akkurat samme problemstilling:

Kjøpt oss nytt hus, og der trenger vi større TV. Hva kan man anbefale innen rimelighetens grenser innen 55" og oppover? Curved UHD er helt uaktuelt med tanke på pris og at jeg tror Curved ikke er noe som kommer til å imponere meg så mye at jeg er villig til å betale for det.

Ser at Sony 65" blir anbefalt lengre opp her, men den kommer heller ikke med HDMI 2.0 porter, slik jeg forsto det?
Og hvordan er smart-tv funksjonene til Sony per dags dato? Tidligere har det jo nesten vært bare Samsung som har hatt et dugende alternativ på markedet i mine øyne. Både mtp på funksjonalitet og tilbud av apps.

Spørsmål rettet nesten utelukkende til Wolfie:
Jeg har ingen hast med å kjøpe TV. Vet du om det er noe som kommer på markedet innen rimelig tid som er verdt å vente på? Kommer ikke til å kjøpe tv før om 2 mnd`er uansett.. Men hvis det er 3-4 mnd`er til noe skikkelig kommer så venter jeg gjerne
Kjør på .

Nei, en curved TV er bare gimmick. Gir deg litt mindre refleksjoner, that's it.

Jo, Sony 55"/65" x8505 har HDMI 2.0 og støtter for Netflix 4K . Sony henger ikke etter på Smart TV, men de har ikke noe særlig fokus på det heller. De har samme standard funksjoner du finner hos konkurrentene, nettleser, streaming-tjenester, skjermdeling, osv... Ellers er det lite utvalg fra dem med andre apps. Hvordan apps er det du ønsker? Det Samsung har som de andre store ikke har er bl.a. HBO og noen utlandske streaming-tjenester.
Per dags dato vil jeg faktisk si at LG (og litt Philips Android TV) har knust Samsung på alt av Smart TV. WebOS som de bruker er utrolig intuitivt, pent, kjapt, støtter flash+HTML5 og ikke minst har de multitasking.

Tja, vanskelig å svare på da jeg ikke vet eksakt når de kommer, og prisen på dem. En TV som akkurat kom på markedet er 55UB830 fra LG. Den er utrolig pen, godt bilde, 4K/UHD og rimelig i pris. Om den kommer med WebOS vet jeg ikke. Du kan jo holde øynene oppe for kampanjer, er mye 55" + ute å går nå.

I hvilken prisklasse hadde du tenkt deg i?
Sist endret av Wolfie; 7. september 2014 kl. 04:02.
Sony`en så veldig bra ut. Bare kjipt at prisen dobler seg fra 55" til 65"


Hadde jo håpet å komme under 20.000 da selvfølgelig.. Men skjønner at man ikke får en toppmodell i 65" klassen for den prisen akkurat.

Denne gangen vil jeg helst ha bildekvalitet over smart-tv funksjoner. Spesielt hvis andre på markedet begynner å komme seg så vil vel ikke dette utgjøre noe stor forskjell uansett..
ja, desverre. 55" har blitt en folkestørrelse, så med en gang du er over det øker prisen drastisk.

Hvis du kan holde ut litt til så kommer det sikkert noen bedre priser utover året . Dette er modeller som nylig er lansert.

hehe. Det bør du alltid gjøre. SmartTV bør man aldri legge fokus på.
Sitat av Wolfie Vis innlegg
ja, desverre. 55" har blitt en folkestørrelse, så med en gang du er over det øker prisen drastisk.

Hvis du kan holde ut litt til så kommer det sikkert noen bedre priser utover året . Dette er modeller som nylig er lansert.

hehe. Det bør du alltid gjøre. SmartTV bør man aldri legge fokus på.
Vis hele sitatet...
Var nok litt "ung og dum" sist jeg kjøpte TV. Da hadde nylig Smart TV kommet og jeg ble litt bitt av basillen, og klinte til. Angrer litt i ettertid, da jeg kunne fått en god del bedre bildekvalitet om jeg hadde valgt en tv uten disse funksjonene.

Kommer nok til å vente litt uansett, da vi må se litt på stue løsningen og hvor langt unna vi blir sittende. Mulig en 55" blir stor nok, og da er det ganske mye mer bra å velge i til prisen også.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ser denne tråden ikke er så gammel, så jeg hiver meg på.

Har en 42" plasma pr i dag, men i nytt hus med alt annet oppgradert er det på tide med nytt tv også.

Rommet er 3,8 meter langt og tv skal henges på veggen, så avstand blir vel ca 3,0 - 3,3 meter fra seerplass.

Ser MYE fotball, 4-8 kamper pr uke, og ellers en del film. Har et KEF E305, så tv-lyd er uvesentlig. Det samme er smart-tv og alt det der, har ørten pc'er og pads og smartmobiler i hus, så er på utkikk etter et tv med BEST MULIG BILDE, enkelt og greit.

Har egentlig bestilt Samsung 65" UHD LED Smart TV UE65HU7505, men den leveres uansett ikke før 15. januar. Dog er jeg noe skeptisk til dette, og det skyldes ene og alene dette med vertical banding. Leser mange anmeldelser om dette, og for meg som digger fotball frykter jeg for hvordan det blir.

Utvendige screens samt en duo plissé inne på tv-stua sørger for et mørkt rom.

Har egentlig tenkt "minst 65" hele veien, ikke fordi det nødvendigvis er så jævlig smart, men fordi stort er kult... Men kanskje det holder med 55" foreløpig, og så heller kjøpe 65" eller mer om 4-5 år når OLED og 4K er hot så det holder?

Noen anbefalinger til tv da fra noen som har prøvd forskjellige de siste månedene?
Har noen anbefalinger:

55": 55UB830 9995,- Lefdal (Hvis du legger lite fokus på SmartTV), 55UB850 11 995,- Komplett (samme panel, men hvis du ønsker LG sin WebOS). Ellers er jo alltid LG OLED 55EC930 ( 19 990,-) verdt å anbefale! Sitter med samme TV hjemme, kan ikke bomme på dette kjøpet.

65": 65UB830 14 995,- Lefdal & Expert (Selges til en god pris nå!)

Edit:

Ser jeg bare har anbefalt LG, men årsaken er at de scorer rått på både bilde og pris :-). Årets merke innenfor TV om du spør meg.
Sist endret av Wolfie; 26. desember 2014 kl. 21:31.
Sitat av Wolfie Vis innlegg
Har noen anbefalinger:

55": 55UB830 9995,- Lefdal (Hvis du legger lite fokus på SmartTV), 55UB850 11 995,- Komplett (samme panel, men hvis du ønsker LG sin WebOS). Ellers er jo alltid LG OLED 55EC930 ( 19 990,-) verdt å anbefale! Sitter med samme TV hjemme, kan ikke bomme på dette kjøpet.

65": 65UB830 14 995,- Lefdal & Expert (Selges til en god pris nå!)

Edit:

Ser jeg bare har anbefalt LG, men årsaken er at de scorer rått på både bilde og pris :-). Årets merke innenfor TV om du spør meg.
Vis hele sitatet...

Hva er egentlig forskjellen på LG 55UB830 og 55UB850? Hvor ligger de 2.000,- man legger i for å få 850`n?
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Hva er egentlig forskjellen på LG 55UB830 og 55UB850? Hvor ligger de 2.000,- man legger i for å få 850`n?
Vis hele sitatet...
Det er nok stort sett subtile forskjeller, og LG 55UB830V er en Lefdal / Elkjøp "eksklusiv modell" ser det ut til.

En sammenligning her: http://www.lg.com/no/tv/lg-55UB850V & http://www.lg.com/no/tv/lg-55UB830V viser at det er forskjell i antall bildemoduser, i HVEC Codec (4K/30p vs 4K/60p), i antall innganger etc.

Se gjennom de to tabellene (under tekniske spesifikasjoner tabben) for å se alle forskjellene.
Sitat av Don Thomaso Vis innlegg

Ser MYE fotball, 4-8 kamper pr uke, og ellers en del film. Har et KEF E305, så tv-lyd er uvesentlig. Det samme er smart-tv og alt det der, har ørten pc'er og pads og smartmobiler i hus, så er på utkikk etter et tv med BEST MULIG BILDE, enkelt og greit.

Har egentlig bestilt Samsung 65" UHD LED Smart TV UE65HU7505, men den leveres uansett ikke før 15. januar. Dog er jeg noe skeptisk til dette, og det skyldes ene og alene dette med vertical banding. Leser mange anmeldelser om dette, og for meg som digger fotball frykter jeg for hvordan det blir.
Vis hele sitatet...
Har dessverre ikke noe sammenligningsgrunnlag, men broren min kjøpte denne tven på black friday-salg hos Komplett, og vi var også bekymret for dette med vertical banding da vi ser en del fotballkamper. Har nå hatt den noen uker, og jeg vet ikke om det var fordi vi ble positivt overrasket fordi vi hadde lest mye om dette problemet eller ikke, men på TVen som er i hus her er dette virkelig ikke noe problem :-) Ved raske panoreringer i en fotballkamp, typisk der ballen skytes ut og kameraet forflytter seg langt på kort tid, kan man SKIMTE 2-3 svake vertikale bånd. Jeg leste noe om at "hvis man først får øye på dette er det såpass irriterende at man ikke klarer å konsentrere seg om noe annet" eller noe sånt, men det er ikke vår opplevelse. Det er rett og slett ikke noe problem, og ødelegger ikke seeropplevelsen på noe som helst måte.

Som sagt så vet jeg ikke om vi var heldige med den enheten vi har fått i hus eller om tilbakemeldinger på nett overdrives. Tilbakemeldingene på nett gjelder tross alt bare noen få av veldig mange solgte tver

Forøvrig er vi kjempefornøyd med TVen, det er en helt ny opplevelse å se på HD-kanaler (TV2 og TVNorge er det vel). Vi har også sett på noen 4k-klipp på Youtube, og det er helt vanvittig hvor skarpt det er uten å ha noe å sammenligne med.

TVen er forøvrig plassert på et tv-bord omtrent 3-3,5m fra sofaen. De første dagene (oppgradering fra 40") virket TVen helt latterlig diger, men man venner seg jo fort til størrelsen og den oppleves ikke lenger som for stor.
Wolfie, du liker 55" du Jeg må nok ha minst 65" Bigger is better, som kjærringa sier...

Har låst meg litt fast i disse nettbutikkene som komplett.no og det er litt skummelt. Ser den 65" du linker til kun finnes våre 3 lokale. Har faktisk ikke sett den LG'en der før.

Hadde egentlig låst meg fast på nevnte Samsung, og så bytte til denne hvis trøbbel med banding: https://www.komplett.no/lg-70-3d-led...0lb650v/817482

Denne har vel også bak-LED om jeg har sjekket rett her? Er ikke det bedre enn kant-LED?

Trenger man egentlig 4K i dag? Filmer lastes ned i vanlig HD, jeg har rævva nett og vil aldri få noe Netflix og 4K de nærmeste 10 årene ihvertfall. Dessuten er det mange, f eks CMORE, som sender fotballkamper i vanlig SD-kvalitet... Hvordan i granskauen vil det se ut på en diger 4K-TV??

Larsrubix, det var en veldig nyttig tilbakemelding. Takker!

Så er det slik at jeg også heller mot LG... Har hatt det førm har det nå og er veldig fornøyd. Samsung er sikkert bra, men...

Wolfie, om du sjekker disse her på Elkjøp: 65LA965W (20k) og 65UB950V (15k)

Den billigste er den du linket til, ser ut som den har bedre specs enn den andre der. Enig? Isåfall et bra kjøp?
Sitat av kimandre92 Vis innlegg
Skal ta en kikk, "minor advantage" vil jeg ikke kalle det i str 60 + akkurat, så samme programmet på UHD og vanlig HD tv og var stor forskjell, selv om jeg så på samme program.

Kansje derfor TV'n du skal kjøpe ikke lages over 55''?
Vis hele sitatet...
Hva med kilder? De fleste tjenester klarer ikke 1080p pga linje, de fleste steder kan man fint få 720p uten lag, eller pre-loading.
Sitat av Don Thomaso Vis innlegg
Wolfie, du liker 55" du Jeg må nok ha minst 65" Bigger is better, som kjærringa sier...
[...]
Dessuten er det mange, f eks CMORE, som sender fotballkamper i vanlig SD-kvalitet... Hvordan i granskauen vil det se ut på en diger 4K-TV??
Vis hele sitatet...
Når TV-signalene først kommer som SD, så er det ikke den store forskjellen om TVen er HD eller 4K. Den store forskjellen da, er størrelsen på skjermen. Med 3-4 meter avstand og SD-signaler, vil bildet oppleves som mye dårligere på en 65" enn på en 55".

Bigger isn't always better.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Når TV-signalene først kommer som SD, så er det ikke den store forskjellen om TVen er HD eller 4K. Den store forskjellen da, er størrelsen på skjermen. Med 3-4 meter avstand og SD-signaler, vil bildet oppleves som mye dårligere på en 65" enn på en 55".

Bigger isn't always better.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo en stadig overgang til HD da, av det jeg ser på er det ikke mye igjen i SD. Heldigvis...
Sitat av Don Thomaso Vis innlegg
Wolfie, du liker 55" du Jeg må nok ha minst 65" Bigger is better, som kjærringa sier...

Har låst meg litt fast i disse nettbutikkene som komplett.no og det er litt skummelt. Ser den 65" du linker til kun finnes våre 3 lokale. Har faktisk ikke sett den LG'en der før.

Hadde egentlig låst meg fast på nevnte Samsung, og så bytte til denne hvis trøbbel med banding: https://www.komplett.no/lg-70-3d-led...0lb650v/817482

Denne har vel også bak-LED om jeg har sjekket rett her? Er ikke det bedre enn kant-LED?

Trenger man egentlig 4K i dag? Filmer lastes ned i vanlig HD, jeg har rævva nett og vil aldri få noe Netflix og 4K de nærmeste 10 årene ihvertfall. Dessuten er det mange, f eks CMORE, som sender fotballkamper i vanlig SD-kvalitet... Hvordan i granskauen vil det se ut på en diger 4K-TV??

Larsrubix, det var en veldig nyttig tilbakemelding. Takker!

Så er det slik at jeg også heller mot LG... Har hatt det førm har det nå og er veldig fornøyd. Samsung er sikkert bra, men...

Wolfie, om du sjekker disse her på Elkjøp: 65LA965W (20k) og 65UB950V (15k)

Den billigste er den du linket til, ser ut som den har bedre specs enn den andre der. Enig? Isåfall et bra kjøp?
Vis hele sitatet...
Hehe. Nei. Jeg er ikke låst på noen spessiel størrelse, men faktumet er at utvalget er langt større ved 55" enn 65", samt prisen "hopper" opp en del.

Farlig å kjøpe en TV på nett synes jeg. Komplett har egene modeller som alle andre konkurrenter. En TV bør ses først :-).

UB830 er en Lefdal/Elkjøp modell, UB850 er en Komplett/Expert modell. De er relativt like, unntaket er SmartTV og noen få innganger.

UB950 er en stor TV så kan forstå at det ikke er så mange butikker som har den stående i butikk. Ta en tur til nærmeste forhandler og se om de har noen.

Joa. Kant-LED og Bak-LED har begge sine positive og negative sider. Bak-LED er nok hva jeg selv foretrekker mest, men det betyr ikke alltid at TV'en er bra. De jeg linket til vet jeg er gode TV'er. Sett dem selv, og far sitter med UB830.

Nei. Jeg vil ikke si at 4K er noe du trenger eller bør gå for. Dog, det har seg slik at det har blitt veldig rimelig nå. Som du selv sier kan en kilde med lav oppløsning ødelegge opplevelsen på en 4K-TV, men bruker du god materiale vil det bare være positivt :-) (vær obs. på at jeg kanskje ikke ville kjøpt en 4K-TV til spilling).

LA965 er en nydlig TV, men fjorårets modell. Hvis du først skal kjøpe 4K ville jeg gått for årets modell som støtter 4K-kodeksen (HEVC). Ta gjerne en titt HER på litt info ang. 4k.
Sitat av Wolfie Vis innlegg
Hehe. Nei. Jeg er ikke låst på noen spessiel størrelse, men faktumet er at utvalget er langt større ved 55" enn 65", samt prisen "hopper" opp en del.

Farlig å kjøpe en TV på nett synes jeg. Komplett har egene modeller som alle andre konkurrenter. En TV bør ses først :-).

UB830 er en Lefdal/Elkjøp modell, UB850 er en Komplett/Expert modell. De er relativt like, unntaket er SmartTV og noen få innganger.

UB950 er en stor TV så kan forstå at det ikke er så mange butikker som har den stående i butikk. Ta en tur til nærmeste forhandler og se om de har noen.

Joa. Kant-LED og Bak-LED har begge sine positive og negative sider. Bak-LED er nok hva jeg selv foretrekker mest, men det betyr ikke alltid at TV'en er bra. De jeg linket til vet jeg er gode TV'er. Sett dem selv, og far sitter med UB830.

Nei. Jeg vil ikke si at 4K er noe du trenger eller bør gå for. Dog, det har seg slik at det har blitt veldig rimelig nå. Som du selv sier kan en kilde med lav oppløsning ødelegge opplevelsen på en 4K-TV, men bruker du god materiale vil det bare være positivt :-) (vær obs. på at jeg kanskje ikke ville kjøpt en 4K-TV til spilling).

LA965 er en nydlig TV, men fjorårets modell. Hvis du først skal kjøpe 4K ville jeg gått for årets modell som støtter 4K-kodeksen (HEVC). Ta gjerne en titt HER på litt info ang. 4k.
Vis hele sitatet...
Har bestemt meg nå, dropper 4K. Fant en drøss med middelmådige anmeldelser på begge de 2 4K-alternativene, det går på vertical banding hovedsaklig. Og jeg ser mye fotball og sport, så da er det bedre å vente noen år.

Men du har jo bra peil, kanskje du kan hjelpe meg med en annen ting?

Kjøper denne: http://www.lg.com/no/tv/lg-70LB650V/...specifications

Veggfeste: http://www.expert.no/veggfester/voge...feste/p/29502/

Sistnevnte bygger bare 2,5cm fra vegg. Men så var det dette med strømmen da... Var i kontakt med LG i morges, de sa jeg måtte ha ny ledning. Tok kontakt med Service Eksperten Vest som selger LG-deler, de kan ikke hjelpe. Hva gjør jeg da?

Legger ved et bilde, hva er det LG tenker på som plasserer et strømuttak på det tykkeste punktet, da? Kunne jo lett valgt en løsning på siden der eller ihvertfall fiksa et 90 graders adapter?
Høres ikke dumt ut. Har ikke sett TV'en så kan ikke uttale meg, men er du missfornøyd får du bare bytte den inn ;-).

hehe. Kjenner igjen problemstillingen, er desverre mange TV'er i dag som er sånn. Philips er vell kanskje de som har skjønt dette best.

Det blir nesten å kontakte ett autorisert verksted, evnt. bytte kabel selv men da mister du garanti. Kjenner jeg LG rett sitter vell strømledningen også fast i TV'en.

Høres ikke dumt ut. Har ikke sett TV'en så kan ikke uttale meg, men er du missfornøyd får du bare bytte den inn ;-).

hehe. Kjenner igjen problemstillingen, er desverre mange TV'er i dag som er sånn. Philips er vell kanskje de som har skjønt dette best.

Det blir nesten å kontakte ett autorisert verksted. Kjenner jeg LG rett sitter vell strømledningen fast i TV'en.. Du kan jo evnt. bytte kabel selv, men da mister du garanti.
Sist endret av Wolfie; 8. januar 2015 kl. 01:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Blandt 1080p skjermer er kanskje Sharp Quattron blandt de bedre, når det kommer til bildekvalitet.

Selv om det som trolig er viktigst ved valg av skjerm er innganger og at menyene er noenlunde logiske og samtidig ikke henger.
Sist endret av nudo; 9. januar 2015 kl. 06:29.
Vil nå si at bildekvalitet er der du skal legge fokuset :-), deretter resten.
Sitat av Wolfie Vis innlegg
Vil nå si at bildekvalitet er der du skal legge fokuset :-), deretter resten.
Vis hele sitatet...
Agreed! Holder vel med 1 HDMI inn fra receiver, vel?
Absolutt. Skal dog sies at de fleste TV'er i dag kommer med tre eller fire HMDI-innganger.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nå ble det 70LB650V og ingen 4K, så kanskje litt utenfor denne tråden i så måte. Men, "70'' Full HD Direct LED-TV med 3D, SmartTV og 200 Hz native-panel. Smart TV i slank design med 3D hvor to briller medfølger. 1000 Hz Motion Clarity Index og hele 200 Hz panel sikrer sylskarpe bevegelsesbilder og svært høy detaljrikdom"

Vel... Så fotball i går og ser fotball i dag på TV2 Premium og Cmore Fotball HD. Ikke veldig imonert foreløpig... Har prøvd å forandre på innstillinger etter denne videoen ettersom den er den eneste jeg har funnet så langt: https://www.youtube.com/watch?v=WmhcMy9vbUU

Men fortsatt ikke helt bra. Fine farger osv, men matta blir fort ensfarget grønn når det er litt bevegelse i ballen, og det er IKKE min definisjon av "sylskarpe bevegelsesbilder". Noen som har noen tanker rundt dette, da?
Sist endret av Don Thomaso; 18. januar 2015 kl. 15:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.