Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 10208
[COLOR="Purple"]Sensory deprivation tank/Floating[/COLOR]

Hei, freaks!
Jeg har sett et par tråder her på forumet om slike sensory deprivation tanker, og om noen har erfaring med dette. Har selv skaffet et klippekort men kun prøvd dette to ganger. Det anbefales å gjøre dette en gang i uken (minimum). Det er vanskelig å få det til de første gangene men etterhvert kommer man inn i det. Tanken fungerer slik at hud, luft og vann har samme temperatur, og det blir skapt en følelse av vektløshet (som forresten føles ganske deilig). Hjernen får også hvile isolert fra omgivelsene som da gjør at hjernen får hvile fra alle inntrykkene og frigjør stoffer som minsker stess og smerte. Floating er altså en fin metode i vår hverdag med stress og kjør for å ta en pause med avslapping, avstressing og smertelinding. Det er veldig salt vann, og den høye saltkonsentrasjonen gjør slik at man flyter på vannet. Jeg ble forklart at Epsomsalt er en naturlig, enkel form for detox som da skal trekke avfallsstoffer fra kroppen.
Dette skal også mykgjøre huden, berolige nervesystemet og få musklene til å slappe av. Det sies at når man oppnår den fulle effekten vil hjernebølgene kunne gå fra alfa eller beta til theta. Dette er nyttig for kreativitet, probemløsning og læring. Jo oftere man bruker tanken (gjerne en time av per gang), desto lengre blir theta-periodene (dette skjer faktisk når vi våkner også). Theta kan virke som lett søvn eller ekstrem avslapning.

Her kan dere lese om både floating, historien bak det, hvordan det påvirker hjernen, fordeler og så videre. http://www.thefloatcenter.com/history.html.

Så dette anbefales særlig til dere der ute som:

Er stresset eller utbrent
Har søvnproblemer
Lider av spenningshodepine
Har spente muskler i skuldre og nakke
Har kroniske smerter
Har fysisk tungt arbeid
Har dårlig blodsirkulasjon
Har høyt blodtrykk
Vil tilføre kroppen viktige mineraler
Trenger «oppladning» før viktige oppdrag
Eller om du rett og slett ønsker å oppleve en stund med total
avslapning


Min personlige erfaring etter kun to ganger i tanken er at det er ekstremt viktig å ha ørepropper (saltet knitrer i flere dager om det finner veien inn øregangen), ikke forsøk å tenke på hva du skal gjøre for å få teknikken til å fungere, det lærer du deg etter noen "sessions". Jeg fikk det til den første gangen litt ut mot slutten, faktisk. Det føltes som å bli vekket uten å ha sovet. Å bare eksistere uten å tenke, på en måte. Dette har jeg aldri fått til med meditasjon, og jeg kan tenke meg at med floating vil det også bli lettere når man instiller seg på hvordan det gjøres. Det føles også fantastisk å flyte rundt vektløs i mørket. Å ikke tenke på hva som er opp, ned, venstre eller høyre. Litt som å bare flyte rundt i et mørkt, avslappende tomrom. Det eneste jeg har mislikt er at luften der inne har vært litt tett til tider.

Litt bilder slik at dere kan se hvordan tanken så ut, og litt av omgivelsene der.

Selve tanken
http://i42.tinypic.com/10gg0t2.jpg

Her er tanken med dusjen. Det er veldig viktig å dusje nøye både før og etter floating grunnet alt saltet, og har man langt hår er det en fordel med strikk. Garderoben er stor, og det er hyller man kan legge eiendeler på både inne i garberobe og i rommet der tanken er. Dusjsåpe, ørepropper og slike saker følger med.
http://i39.tinypic.com/j9ohvq.jpg

Tanken inni
http://i39.tinypic.com/p3o14.jpg

En liten del av rommet. Bak skyvedøren er det et boblebasseng.
http://i43.tinypic.com/14vpkxz.jpg

Her kan man slappe av etter floating, drikke litt vann eller te osv. Det finnes flere rom man kan slappe av etter en session, og de kan jeg anbefale på det sterkeste. Alle rommene har forskjellig navn til forskjellig bruk. Sanserom. Alt fra musikk (utstyrt med instrumenter) til rom med digre, hvite vannsenger med prosjektorer som sender ut diverse fascinerende lys, bobler og lignende.
http://i40.tinypic.com/148m6hw.jpg

Fra wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Isolation_tank

Det finnes også psykonauter som bruker dette som en metode til å utforske sinnet og endre bevissthetstilstanden. Å være beruset er ikke lov på huset jeg går til, dog. Men mer informasjon om dette kan dere finne raskt ved et googlesøk. Ønsker du å finne en tank i ditt nærområde råder jeg til det samme. Eventuelt kan jeg ta imot PM for hvor tanken jeg bruker er lokalisert.

Håper det var interessant for noen av dere der ute! Hvis jeg har utelatt noe eller det er noen spørsmål skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.
[COLOR="Purple"]
Mvh
Lucy
[/COLOR]
Sist endret av Lucy In The Sky; 6. oktober 2013 kl. 15:29.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Jeg ble forklart at Epsomsalt er en naturlig, enkel form for detox som da skal trekke avfallsstoffer fra kroppen.
Dette skal også mykgjøre huden, berolige nervesystemet og få musklene til å slappe av.
Vis hele sitatet...
Allerede her lukter det scam lang vei! Da skulle du ha spurt "Å? Hvilket toksin fjerner det?". Vi trenger ingen detox, så sant vi ikke har leversvikt! Og da vil jeg heller stole på en lege eller et sykehus. Og hvordan mener dem, at saltlake skal trekke "toksiner" ut igjennom huden?

Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Det sies at når man oppnår den fulle effekten vil hjernebølgene kunne gå fra alfa eller beta til theta. Dette er nyttig for kreativitet, probemløsning og læring. Jo oftere man bruker tanken (gjerne en time av per gang), desto lengre blir theta-periodene (dette skjer faktisk når vi våkner også). Theta kan virke som lett søvn eller ekstrem avslapning. [COLOR=Purple][/COLOR]
Vis hele sitatet...
I følge den svenske Wikipedia, er deltabølger dyp meditasjon eller søvn. Så hvorfor betale fult av gryn, for å sveve og sove i saltlake, når en kan gjøre dette i egen seng helt gratis?

Jeg anbefaler deg Skeptoid.
Har selv veldig lyst til å prøve dette, spesielt etter og ha hørt hvor mye Joe Rogan har snakket om dette.

Vice dokumentar: http://www.youtube.com/watch?v=yCYglCDgpu0
Sist endret av neiass; 7. oktober 2013 kl. 01:43.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Så hvorfor betale fult av gryn, for å sveve og sove i saltlake, når en kan gjøre dette i egen seng helt gratis?
Vis hele sitatet...
Litt av poenget er jo at man skal kvitte seg med så mange distraksjoner som mulig. Virker som en optimal måte å meditere på, spør du meg.
Sist endret av Moondog7; 7. oktober 2013 kl. 01:45.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
jeg var hos Crash på FloatLabs i LA og fikk være i tanken 3+ timer, det var absolutt en interessant opplevelse, men den må nok gjentas flere ganger for å lære seg å slappe helt av i den.

poenget fyren over nevner med å heller bruke sengen sin blir bare ignorant, da vet han ikke hva en slik tank egentlig er.
Sitat av somnium Vis innlegg
poenget fyren over nevner med å heller bruke sengen sin blir bare ignorant, da vet han ikke hva en slik tank egentlig er.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ærlig innrømme, at jeg har aldri prøvd noe slikt, nei!
Men hvilken pris, kan det å ligge å sveve i pisslunken saltlake, forsvare?

Og det er helt greit å sette opp, at det kan hjelpe en til å meditere eller gå i transe, og ta penger for dette. Man behøver da ikke å blande inn detox, og alt annet tull for det!

Og hvis jeg ikke husker feil, er det strengt forbudt å oppgi udokumenterte helsepåstander, for et produkt o.l. Og når de nevner detox, har de gått over denne grensen for lenge siden!
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
amdb73:Her kjenner jeg en kraftig defensiv holdning, og ikke minst måte å uttrykke seg på med tanke på ordbruket ditt. Søk på Magnesiumsulfat, du. Eller, søk på google i det hele tatt. Hvorfor i alle dager skal jeg spørre en fastlege om avfallsstoffer i kroppen når de har et kvarter, er totalt talentløse på mange områder og ikke engang kan det de burde om psykofarmaka? Tusen takk, du. Jeg har vært gjennom mange ulike leger, psykologer og fastleger. Du skal lete lenge etter en som faktisk duger. Her har du helsenett, forresten. http://www.helsenett.org/. Det virker nærmest som om du tror jeg er en av disse helsefreakene som ikke engang vet hva toksin er (altså giftstoff av bakterier som danner motgift når det sprøytes inn i en organisme som f.eks dyr eller menneske). Flere linker orker jeg ikke oppgi for det finnes ti tusen av dem, nærmest. Jeg bryr meg forøvrig svært lite om Detox, og hvis du leser innlegget litt nøyere vil du kunne se at jeg skrev at en slik tank kan hjelpe med å sette seg bedre inn i meditasjon som faktisk kan være ganske vanskelig å få til i starten. Noe som gjør at man lett kan gi opp. Og jeg må faktisk si at det er et ekkelt ordvalg å kalle det "pisslunkent" når du ikke engang har prøvd. Du vil kjenne din egen kroppstemperatur, og det vil kjennes som å flyte vektløs.

Jeg har oppgitt kilder andre steder enn fra huset som driver dette. Men jeg ønsker ikke å legge ut linker til informasjonen fra nettsiden deres her i tråden av åpenbare årsaker. Jeg trodde også at alle kjente til kildekritikk, så søk opp, du. Og hei, jeg spør ikke damen om toksiner da jeg ønsker å flyte i tanken både for å endre bevissthetstilstand, og ikke minst lære meg å stresse ned. Det hjelper meg og er helsefremmende psykisk. Detox eller ei. Og at huden blir myk kan jeg bekrefte. Kom med kilder du også, er du grei.

Kall det scam så mye du vil. Det er naturlig å dømme men før du uttaler det hadde det vært fint med en hyggeligere tone, og du har ikke prøvd det så det blir nokså feil å komme med krasse utsagn slik jeg dessverre tolker dine innlegg. Jeg ønsker ikke at en tråd skal bli utrivelig og kaotisk. Som sagt, tanken er noe jeg tror kan hjelpe en å komme i gang. Det er ikke bare å legge seg ned i senga og meditere for gud og hver mann. Dessuten er det et trivelig sansehus med mange andre rom.

Takk for anbefalingen din, amdb73 . Kom gjerne med innspill, og kritiser/kom med argumenter når du har søkt opp ulike kilder. Mer orker jeg ikke å skrive men det siste jeg må si er at man absolutt ikke kan ha full tillitt til hverken sykehus, legevakt eller leger generelt. Da snakker jeg ikke om enkeltmennesker. PS: Fint å ta vare på kroppen sin selv om man har ikke har leversvikt. Hvis du ønsker en diskusjon om dette kan vi gjerne ta det på PM da dette vil rote til tråden.

Mvh
Lucy
Sist endret av Lucy In The Sky; 7. oktober 2013 kl. 14:28.
Jeg vil ikke si at jeg har en defensiv holdning, men jeg har hørt på bl.a. Skeptoid en del år nå, så jeg har bare lært å tenke en del skeptisk. Og jeg blir ikke blid, ved tanken på hvordan alternativbransjen lurer penger ut av folk! Uten dermed å si noe om deg! Men jeg vet, at hvis en ikke leser en del naturfag, er det utrolig lett å bli lurt av slike. For dem bruker ofte ord å utrykk, som høres vitenskapelig ut, men vitenskapelig gir de ingen mening! Og ved ordet "detox" bør alle varsellamper lyse! Du kan jo høre eller lese mere om dette på skeptoid.
http://skeptoid.com/audio/skeptoid-4083.mp3
http://skeptoid.com/episodes/4083


Jeg vet godt hva magnesiumsulfat er, og jeg behøver ikke å google det, får å vite noen egenskaper om dette saltet. Magnesiumsulfat er saltet fra magnesium og svovelsyre, med den kjemiske formelen MgSO4, og det har heller merkelig nok ingen "detox" effekt. Men "broren" til magnesiumsulfat, nemmelig kalsiumsulfat CaSO4, har en mye mer kjent rolle, nemmelig kritt. Effekten av på putte i et salt, er å gjøre om væsken fra hypoton til isoton eller hyperton, så kroppen ikke trekker vann inn ifra badevannet. Dette er effekter kjent igjennom osmose, og er grunnen til at det er farlig å spise mye salt, drikke mye vannog drikke havvann, for dette forstyrrer saltbalangsen i kroppen. Saltbalansen i en frisk kropp har bestandig et osmotisk trykk, som tilsvarer 0,9% natriumklorid (bordsalt), og en løsning med dette osmotiske trykket er da isoton. Mens hypo er under og hyper er over. Så hvis du vil ligge i en hyperton saltløsning duger også havvann helt greit, selv om det er en kraftig slum kaldere herover. Men Dødehavet er sikkert en bra erstatning her.

Ellers har jeg prøvd den avslappende egenskapene et ordentlig varmt bad (40+ oC) har, og det er helt herlig. Særlig den indre varmen og roen en har etterpå. Men jeg har kun prøvd mjøsvann, der da.

Ellers er et toksin det samme som et giftstoff! For eksempel heter giftstoffene i planten selsnepe (Cicuta virosa) cicutoksin og cicutol (cicutoxin(e) på engelsk), og revebjelle (Digitalis purpurea) har giftstoffene digitoksigenin, digoksigenin, digitoksin og dioksin m.fl., alle disse er faktisk glykosider bygd opp av steroid, slik som testosteron, progesteron og kolesterol. Mens mange bakterier, som du nevner, faktisk også produserer toksiner. Det er disse toksinene som gir noen av sykdomssymptomene ved infeksjoner. Hos bakterier kan du ha flere typer toksiner, blant disse er polyketider, alkaloider (mest funnet i planter), terpenoider (gruppen har også mange aromastoffer i planter slik som limonen i sitronskall), fenylpropanoider og peptider (proteiner). Mitt inntrykk er at peptidene er vanligst hos bakterier. Der dem som har farligst gift er stivkrampe- og botulismebakterien. Og giftene her er kjent som tetanospasmin og botulintoksin (kjent som botox ). Og begge giftene/toksinene er ganske svære proteiner. Hvis en har en under dødelig forgiftning av disse, vil kroppen lage antistoffer (proteiner det også), og nøytralisere toksinene. Etter dette vil antistoffene og toksinene bli brutt ned til aminosyrer, som er byggesteinene til alle proteiner. Disse vil bli brukt for å danne nye antistoffer eller andre proteiner kroppen har behov for. Og disse proteinene er så svære, at en klarer ALLDRI å suge disse igjennom huden, uten å stikke/skjære hull først.
Og hvis det er alkaloider o.l., bryter levren ned disse stoffene til mindre bestanddeler (noen få forblir også hele), og de kommer ut på toalettet.

Så moralen er, trå forsiktig, når du diskuterer med en som er mere eller mindre nerd innen toksiner, biokjemi, fysikk, botanikk og biologi. Og toksiner, og planter står høyt på lista, mens kjemi var veldig høyt på samme liste før.

Hvis du reagerte så ille på uttrykket "pisslunkent", beklager jeg dette!
Men med min yrkeserfaring, reagerer jeg ikke lenger på de fleste dyreetterlatenskaper. For jeg har vasset i kuskit opp til knærne, og måkt dette, så svetten koker. Jeg har sittet og melket, mens en kuhale innklint med det du vet, har viftet rundt ørene mine. Ofte med innertier også. Og kuer har også sparket melkemaskin, med føtter innklint av det du vet. Jeg har høytrykksspylt et fjøs, så jeg har vært komplett dekt med kuskit etterpå. Etter noen runder med lit slikt, har en ikke så mye "IIIIK" følelser for slikt lenger. Og det jeg har nevnt her er ikke "toppen av isfjellet" en gang, av gyselige ting mine sanser har blitt utsatt for. Og jeg mener, at folk flest har ikke vondt av, å "komme ned på landjorda" og få et mer naturlig forhold til slikt. Jeg har aldri blitt syk av det heller!

Og jeg syns det er synd, at du har hatt mindre bra erfaringer av helsevesenet. Men jeg frykter, at det ofte kan bli slik, når det er flest mulig pasienter/lege. Når det gjelder psykologer, gjelder det å finne en, som du er på "bølgelengde" med. Og hvis du finner en, du er det med. Og dere har snakket om og luftet dritt fra evt. barndom eller senere, så mener jeg du bør være ganske lydhør på hva han sier. Narkotika mener jeg, bare konserverer dritten til senere bruk (ofte med renter), det kurerer deg ikke!


Som litteratur har jeg brukt:
"Mind-altering and poisonus plants of the world" skrevet av to professorer Michael Wink og Ben-Erik van Wyk.
ISBN=978-0-88192-952-2
"Mikroterrorister, bakterie, virus og soppinfeksjoner som truer vår helse" skrevet av professor Tony Hart.
ISBN=82-529-2888-9
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Og det er helt greit å sette opp, at det kan hjelpe en til å meditere eller gå i transe, og ta penger for dette. Man behøver da ikke å blande inn detox, og alt annet tull for det!
Vis hele sitatet...
Veldig viktig poeng. Om ein liker å ligge i ein slik tank, så for all del. Det er heilt legitimt å like.

Men å dra inn alskens alternative forklaringer for å forsvare det... da er ein på ville vegar, og en bør revurdere pengebruken sin. For det er mykje som for oss til å føle oss betre, og t.d. redusere stressnivået, utan at det har ei alternativ forklaring.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Hva i alleste dager? Jeg skrev svart på hvitt at jeg ikke bruker denne tanken for detox. Jeg liker å endre bevissthetstilstanden min, og jeg liker at det stresser meg ned. Samt at jeg personlig tror at det senere vil kunne lære meg å meditere lettere. Samt roe ned tankekjør på natten (noe som ville vært fint da jeg hater å bruke medisiner hele tiden). Men jeg er ikke interessert i å ha en diskusjon om toksiner da tråden handler om floating. At du er nerd i erd innen toksiner, biokjemi, fysikk, botanikk og biologi er ikke nødvendig å slenge med i det hele tatt. Ei heller at du har tråkket i kumøkk og what not. Naturfagreplikken din fungerer ikke som en hersketeknikk, forresten. Jeg mente bare at du selv kunne google deg frem til svar på detox da dette ikke er noe jeg selv er særlig interessert i, og ga deg en link.

Jeg har en god psykolog, forresten. En dame fra Island. Og det har ei heller ikke noe med denne tråden å gjøre. Kanskje jeg skal spørre om hennes profesjonelle mening om denne metoden til bruk som terapi. Forresten vil jeg heller bruke penger på å føle meg bedre og fremme helsen min for å bli kvitt diagnosen gjennom ulike typer terapier enn å bruke penger på byen, klær og unødvendige ting. Det er viktigere å føle seg frisk.
Sist endret av Lucy In The Sky; 7. oktober 2013 kl. 18:16.
Hva koster klippekortet, hvor mange klipp er det?
Er det bare 1 time pr. klipp eller kan du ligge så lenge du vil innenfor rimelighetens grenser?

Har vært hypp på å prøve dette en stund skjønner du
Er bare ikke så hypp hvis det koster sånn 3-400kr for bare 1 time..
Jeg har prøvd tanken to ganger nå. Den første gangen slet jeg litt med å finne roen og lot tankene vandre mye. Jeg klarte ikke å gi helt slipp. Sist jeg var der var det mye bedre en første gangen. Etter kun få minutter var jeg helt avslappet og skillet mellom kropp og omgivelser ble mer og mer utydelig. Armene og bena mine sluttet å bevege seg helt og bare fløt rigid med resten av kroppen. Etterhvert føltes det som om jeg var støpt i et helt solid sanseløst univers. Min mentale tillstand var meget rolig og tilfreds. Etterhvert ble jeg forstyrret av gjester i boblebadet ved siden av, prøvde ut tiden men jeg klarte ikke å konsentrere meg. Rett etter tanken følte jeg meg veldig avslappet, i tillegg var jeg fylt av en rolig klarhet i tankene i dagene etter.

Jeg vil anbefale dette på det sterkeste og jeg gleder meg som en unge til neste gang jeg skal dit
Meget interessant høre om personlige erfaringer i forhold til floating tank. Er nysgjerrig på å prøve selv en gang. Som du sier anbefales det å gi det noen forsøk for å få fult utbytte av opplevelsen...hvor mange ganger snakker vi om før jeg evt kan avgjøre om dette er noe for meg eller ikke? 2, 5, 10 eller 50? Hvor mange klipp er det på et standard klippekort?

Og lucy, Hvorfor nevne detox dersom du ikke har noen interesse av å diskutere dette? Og hvorfor snakke om kildekritikk i samme åndedrag som du bekrefter at man får mykere hud ved å henvise til personlige erfaringer...

Nokki; jeg trodde tanken skulle være lydtett?
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
El MunchoGrande: Det koster 300 for en gang uten klippekort, og for et ordentlig klippekort med seks er det 1500. Hvor mange ganger man trenger er individuelt. Jeg tror ikke man bør avfeie det før man har prøvd det minst tre ganger, og da gjerne en gang i uka.

Fordi jeg kommer med informasjon fra nettsiden samt wikipedia for å komme med den informasjonen som er lagt ut om dette, og ikke det jeg selv har interesse av. Det kunne da hende at andre ønsket å vite slik at de kunne undersøke (og da er tre kilder det beste. Som jeg sa kan jeg ikke svare på alt, og jeg er ei heller et leksikon). Min personlige mening er understreket av en grunn. Og ja, jeg fikk mykere hud. Det kan jeg da kjenne, åpenbart.

"eg ble forklart at Epsomsalt er en naturlig, enkel form for detox som da skal trekke avfallsstoffer fra kroppen.
Dette skal også mykgjøre huden, berolige nervesystemet og få musklene til å slappe av. Det sies at når man oppnår den fulle effekten vil hjernebølgene kunne gå fra alfa eller beta til theta. Dette er nyttig for kreativitet, probemløsning og læring. Jo oftere man bruker tanken (gjerne en time av per gang), desto lengre blir theta-periodene (dette skjer faktisk når vi våkner også). Theta kan virke som lett søvn eller ekstrem avslapning." - Dette er ikke noe jeg påstår. Det er informasjon fra deres egen nettside og andre om floating. Jeg ønsker ikke å oppgi husets nettside av åpenbare årsaker men jeg kan ta det på PM. Min personlig erfaring er derimot understreket godt og tydelig lenger ned i innlegget, som dere kan se. Jeg har med andre ord aldri bastant påstått egne meninger om detox. Det burde da være åpenlyst at jeg skriver den grunnleggende informasjonen det står om floating i førsteinnlegget? Om man vil velge å bruke kildekritikk på hvordan detox og magnesiumsulfat skal fungere i denne sammenheng kan man søke opp selv. Dette skulle ikke være en tråd med kverrulering om hva som blir skrevet om disse tingene på nettet. Og forresten er det ikke "bare" å legge seg ned i en seng gratis. Det tror jeg det er svært mange som har vansker med å få til. Som jeg har sagt mange ganger nå tror jeg at tanken kan være et fint utgangspunkt til å f.eks sette seg inn i meditasjon og lignende.

Jeg trodde også den var lydtett, og selv opplevde jeg ikke noe bråk. Men i utgangspunktet skal det ikke være noen i rommet og ei heller bak skyvedøren. Dermed ble Nokki forstyrret av unødvendig bråk. Det handler mye om å bestille time når det ikke er masse folk der.

PS: Dude, jeg kjenner da selv at jeg fikk mykere hud. Det er ikke så vanskelig å merke den forskjellen. Det er igjen min erfaring men om dere ønsker å se kilder på dette også er det bare å se gjennom, og finne de nettsidene dere selv stoler på. https://www.google.no/#q=Epsom+Salt+myk+hud&spell=1. Vite mer om Detox? Søk.

Til resten av dere som har kommet med konstruktive innlegg innenfor rammene til tråden, og kommet med link til dokumentarer: Takk! Keep it up! Jeg har på langt nær funnet all informasjonen jeg søker så om noen har mer å komme med på den fronten, del gjerne!

Mvh
Lucy

(Dette er ingen konkurranse om kunnskap, og var aldri ment som det heller)
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Vite mer om Detox? Søk.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det, når det er bevist gang på gang, at det er konstant tull!?! Det eneste som er bevist virker, bortsett fra motgift, er kelatterapi. Denne er kun for å fjerne tungmetaller som bly, kvikksølv, kadmium, arsen, kobber og mange fler fra kroppen. Og består i å injisere bestemte syrer intravenøst (inn i blodet), der hver syre er tilpasset hvert tungmetall. Men dette er en behandling som er ganske farlig i seg selv, og kan bl.a. føre til leversvik, så den brukes bare når en har forgiftninger, som er mye farligere enn terapien.

Ellers hvis en vil lære seg å slappe av og roe ned kroppen, hvorfor ikke prøve (å lære seg) selvhypnose? Dette er relativt ufarlig, og komplett gratis når du har lært det. Og det er så kraftig, at det meste innen meditasjon o.l. er blåbær i forhold.
Her kan du også simulere alle effekter av "behandlingen" TS nevner.
Og du kan gjøre det så enkelt, som du lager et ord, som du hvisker/sier til deg selv, som er en posthypnotisk kommando. Denne vil da sette deg rett i transe. Men velg ordet med omhu! Det er jo ikke bra, å "slokne" mens du er hos legen, sitter i kirken/moske/synagoge osv., eller har samtale med noen. Det kan bli mye ståhei av slikt!
Sist endret av aluminiumfluorid; 8. oktober 2013 kl. 17:52. Grunn: la til lenke
Brukte samme tank som Lucy skriver om i forrige uke, første gang

Opplevelsen var litt som forventet, regner med at den blir enda bedre etter 2-4 ganger til,
litt som cannabis ikke fungerer for alle de første gangene..

Klippekortet du kan kjøpe der er forresten gyldig i 6 måneder.
Sist endret av Penesmurfen; 8. oktober 2013 kl. 18:03.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Det er vanskelig å få det til de første gangene men etterhvert kommer man inn i det. Tanken fungerer slik at hud, luft og vann har samme temperatur, og det blir skapt en følelse av vektløshet (som forresten føles ganske deilig). Hjernen får også hvile isolert fra omgivelsene som da gjør at hjernen får hvile fra alle inntrykkene og frigjør stoffer som minsker stess og smerte.
Vis hele sitatet...
Så noe må gjennomføres nok ganger for at kroppen skal skille ut et stoff? Kanskje jeg er rusen i biologi, men meg bekjent oppbevarer ikke kroppen spesielle stoffer som gir smerter som går ut ved at saltholdig vant rundt kroppen utfeller disse. Det høres mer ut som at man må ta det nok ganger, så man tror man har en effekt, så slenger de på en helt uvitenskapelig forklaring på hvorfor. Alt er mye mer fancy når det kan relateres til detox og kjemi som svært få personer er habile innen.


Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Jeg ble forklart at Epsomsalt er en naturlig, enkel form for detox som da skal trekke avfallsstoffer fra kroppen.
Dette skal også mykgjøre huden, berolige nervesystemet og få musklene til å slappe av. Det sies at når man oppnår den fulle effekten vil hjernebølgene kunne gå fra alfa eller beta til theta.
Vis hele sitatet...
Som du sier selv skjer disse overgangene ved å sove, kan en slik tank erstattes med en vanlig seng og et stille rom? Evt. hvorfor ikke?

Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Her kan dere lese om både floating, historien bak det, hvordan det påvirker hjernen, fordeler og så videre. http://www.thefloatcenter.com/history.html.
Vis hele sitatet...
Jeg håper ulemper er en del av "og så videre". Hvis ikke hadde dette åpenbart vært det største medisinske gjennombruddet siden pencilin. Et saltbad for å bli kvitt smerter og bli mer kreativ, rimelig fantastisk om det ikke er bivirkninger og det informasjonen stemmer.

Problemet med innlegget, som får meg og andre skeptikere til å hoppe på deg er ikke at du sier det er behagelig. Det er at du referer til noe en arbeider har fortalt som mest sannsynlig ikke har noen form for akademisk begrunnelse for sine uttalelser. I tillegg er dette nærmest mirakelberetninger. Hvis det virkelig er så fantastisk, tror du ikke dette ville vært utnyttet i større grad, og bevist av uavhengig forskning?

Er det behagelig å ligge i en saltvannstank som er mørk? Ok. Men ikke kom med påstander som det ikke finnes beviser for. Selv om du ikke preker dette selv bidrar du til å spre misledende informasjon, bevisst eller ei.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Xasma
1: Tror du alle får til å meditere når de gjør det for første gang? Poenget med tanken er allerede skrevet om, og det hele er åpenbart. Akkurat like opplagt som svaret på spørsmålet mitt

2: Når sa jeg at saltet gjorde dette? Stoff, ok. Endorfiner, biokjemiske signalstoffer ved dyp meditasjon kan oppnås: https://www.google.no/#q=does+medita...ase+endorphins. Endorfiner vet vi at er signalstoffer som lindrer smerte blant annet.

3: Jeg er veldig lei av Detox nå. Jeg formulerte meg på ingen måte om at dette var fakta. Jeg bruker setninger som "jeg ble forklart" men jeg er fryktelig lei meg for at jeg ikke tok en diger overskrift i bold med: HUSK KILDEKRITIKK!!!. Igjen, jeg skrev hva som blir skrevet om tankene på deres nettsider og lenger ned i innlegget står det hva jeg personlig som enkeltindivid mener.

4: Du vet godt hva formålet med tanken er hvis du leser litt om det. Jeg la også med en artikkel fra wikipedia. Mer energi orker jeg ikke å bruke. Ja, man kan sikkert bruke en seng og et mørkt rom. Men å flyte som å være vektløs i en mørk tank som isolerer deg fra ytre objekter, hendelser og andre forstyrrelser er faktisk en ganske grei måte å redusere stressnivået f.eks for de som ikke får til det å meditere eller har vanskeligheter med å starte. Tanken sperrer ikke ute hylende, fnisende jenter i et boblebad, dog. Men det var fordi det var fullt på huset den dagen, dessverre.

amdb73: Deg har jeg nesten gitt opp da du åpenbart misforstår meg like ofte som Snoop tar en seg en feit blunt. Jeg sa at jeg ikke er interessert i å søke rundt om Detox da det ikke er innenfor mitt interessefelt i på noen måte. Ville du se linker til det kunne du altså finne dem selv.

Penesmurfen: Spennende! Kom gjerne med en liten oppdatering om du føler at du får det ordentlig til.

Håper på litt flere interessante innlegg her etterhvert.

Spurte forresten min foreleser i psykologi, og han mener at det er en fin terapimetode.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Xasma
1: Tror du alle får til å meditere når de gjør det for første gang? Poenget med tanken er allerede skrevet om, og det hele er åpenbart. Akkurat like opplagt som svaret på spørsmålet mitt
Vis hele sitatet...
Det er noe helt annet å si at meditasjon/avslapning inne i en mørk tank er avlsappende og å komme med kvasi-vitenskapelige gjenfortellinger om mirakeleffekter. Gjenfortalt av deg av en person som jobber på det jeg antar er et spa (boblebad, tanker, etc).

Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
2: Når sa jeg at saltet gjorde dette? Stoff, ok. Endorfiner, biokjemiske signalstoffer ved dyp meditasjon kan oppnås: https://www.google.no/#q=does+medita...ase+endorphins. Endorfiner vet vi at er signalstoffer som lindrer smerte blant annet.
Vis hele sitatet...
Du fremstiller det som at denne tanken har noe med saken å gjøre. Hvis meditasjon kan få til dette, og meditasjon er enklere i denne tanken på noen måte så si det som det er. Du fremstiller det som en vidundertank uten å si at det eneste du egentlig gjør er å meditere.

Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
3: Jeg er veldig lei av Detox nå. Jeg formulerte meg på ingen måte om at dette var fakta. Jeg bruker setninger som "jeg ble forklart" men jeg er fryktelig lei meg for at jeg ikke tok en diger overskrift i bold med: HUSK KILDEKRITIKK!!!. Igjen, jeg skrev hva som blir skrevet om tankene på deres nettsider og lenger ned i innlegget står det hva jeg personlig som enkeltindivid mener.
Vis hele sitatet...
Så det som irriterer deg er at du kopierer fra sidene til menneskene bak produktet, vi påpeker åpenbare feil med dette, og på en eller annen måte har vi gjort noe galt? Jeg vet ikke helt når det ble galt å påpeke åpenbare faktafeil. Bare fordi du ikke skrev eller kom opp med utsagnene, gjør det ikke at du fritt kan spy det ut, uten å bli kalt inn på teppet. Tull er tull, kopiert eller ikke.

Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
4: Du vet godt hva formålet med tanken er hvis du leser litt om det. Jeg la også med en artikkel fra wikipedia. Mer energi orker jeg ikke å bruke. Ja, man kan sikkert bruke en seng og et mørkt rom. Men å flyte som å være vektløs i en mørk tank som isolerer deg fra ytre objekter, hendelser og andre forstyrrelser er faktisk en ganske grei måte å redusere stressnivået f.eks for de som ikke får til det å meditere eller har vanskeligheter med å starte. Tanken sperrer ikke ute hylende, fnisende jenter i et boblebad, dog. Men det var fordi det var fullt på huset den dagen, dessverre.
Vis hele sitatet...
Med andre ord har stoffene i tanken o.l. ingenting å si, ei heller at du ligger og flyter. Det er rett og slett at det er rolig, mørkt og du kan slappe av. Så si det og ikke bland inn kvasi-vitenskapelig tullball bare fordi noen som selger et produktet har laget en nettside og brukt termer lekmannen i gata ikke forstår.

For å gjøre det helt sikkert at hele poenget mitt kommer frem: Vi hakker ikke på at du kan føle velbehag av å ligge i en tank og meditere. Det er de ekstraordinære påstandene som har et like ekstraordinært fravær av bevis som har sneket seg inn. Jeg har aldri forstått hvorfor tilhengere av slike konsepter ikke bare kan si det er behagelig å ligge og slappe av under gitte forhold, men må komme med vissvass for å underbygge det. Uten at det trenger å bli tema, kun en observasjon.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Ok. Denne burde åpenbart blitt postet i psykonaut-tråden. Nei, ikke new-age. Psykonaut.
Der stopper jeg, rett og slett. Nå gikk det helt av sporet. Det var ikke dette tråden var ment for.
Jeg har et spørsmål!

Åssen var det med tanke på klaustrofobi/følelsen av å ligge i en sånn sak? Kan du fortelle litt mer om det?

EDIT: Beklager om det allerede er nevnt, heh.
Sist endret av Bruskork1; 9. oktober 2013 kl. 01:53.
Nå synes jeg folk er litt vel kritiske og pirkete her.

Hele poenget med sensory deprivation tanks er å fjerne så mange sanseinntrykk som mulig. Detox er irrelevant uansett om det er sant eller ikke. Synes det forsøpler tråden når det brukes så mye krefter på å diskutere en bagatell.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Ellers hvis en vil lære seg å slappe av og roe ned kroppen, hvorfor ikke prøve (å lære seg) selvhypnose? Dette er relativt ufarlig, og komplett gratis når du har lært det. Og det er så kraftig, at det meste innen meditasjon o.l. er blåbær i forhold.
Her kan du også simulere alle effekter av "behandlingen" TS nevner.
Og du kan gjøre det så enkelt, som du lager et ord, som du hvisker/sier til deg selv, som er en posthypnotisk kommando. Denne vil da sette deg rett i transe. Men velg ordet med omhu! Det er jo ikke bra, å "slokne" mens du er hos legen, sitter i kirken/moske/synagoge osv., eller har samtale med noen. Det kan bli mye ståhei av slikt!
Vis hele sitatet...
Som sagt, poenget med sensory deprivation tanks er å fjerne så mange sanseinntrykk som mulig. Selv om man sikkert kan oppnå mye av det samme ved selvhypnose og vanlig meditasjon, vil jeg tro det er mye lettere å slappe av og unngå distraksjon i en slik tank. Å sitte eller ligge i en seng og meditere kan ikke sammenliknes med å "sveve vektløs i et mørkt rom". Selv om selvhypnose og meditasjon er kraftige verktøy, vil jeg tro det trengs MYE mer trening til for å slappe like godt av som i en sensory deprivation tank.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Så noe må gjennomføres nok ganger for at kroppen skal skille ut et stoff? Kanskje jeg er rusen i biologi, men meg bekjent oppbevarer ikke kroppen spesielle stoffer som gir smerter som går ut ved at saltholdig vant rundt kroppen utfeller disse. Det høres mer ut som at man må ta det nok ganger, så man tror man har en effekt, så slenger de på en helt uvitenskapelig forklaring på hvorfor. Alt er mye mer fancy når det kan relateres til detox og kjemi som svært få personer er habile innen.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du missforstår hva Lucy prøver å si her. Grunnen til at ikke alle får det til de første gangene, er den samme til at ikke alle får til meditasjon de første gangene. Mest sannsynlig slapper man ikke godt nok av. Det har ingenting med stoffer i kroppen som blir skilt ut å gjøre. Saltet i vannet er der for at man skal flyte. Detox blir ikke engang nevnt i det du quoter...

Sitat av Xasma Vis innlegg
Det er noe helt annet å si at meditasjon/avslapning inne i en mørk tank er avlsappende og å komme med kvasi-vitenskapelige gjenfortellinger om mirakeleffekter. Gjenfortalt av deg av en person som jobber på det jeg antar er et spa (boblebad, tanker, etc).
Vis hele sitatet...
Hvor er de kvasi-vitenskapelige gjenfortellingene om mirakeleffekter?

Sitat av Xasma Vis innlegg
Du fremstiller det som at denne tanken har noe med saken å gjøre. Hvis meditasjon kan få til dette, og meditasjon er enklere i denne tanken på noen måte så si det som det er. Du fremstiller det som en vidundertank uten å si at det eneste du egentlig gjør er å meditere.
Vis hele sitatet...
Tanken har jo noe med saken å gjøre hvis den hjelper deg å nå en dypere meditasjon enn du ville gjort uten.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Med andre ord har stoffene i tanken o.l. ingenting å si, ei heller at du ligger og flyter. Det er rett og slett at det er rolig, mørkt og du kan slappe av. Så si det og ikke bland inn kvasi-vitenskapelig tullball bare fordi noen som selger et produktet har laget en nettside og brukt termer lekmannen i gata ikke forstår.
Vis hele sitatet...
Du er inne på noe. Det er rett og slett at det er rolig, mørkt og du kan slappe av. Fordelen er at det er HELT mørkt, HELT rolig, og man kan slappe HELT av. Når man ikke lenger mottar noen utvendig stimuli, vil man heller ikke bli distrahert.

Når man ligger i en slik tank uten utvendig stimuli, blir man nærmest "tvunget" til å meditere, med mindre man ligger og plasker i vannet med vilje. Det er bare deg, hjernen din og fullstendig avslappelse.

Sitat av Xasma Vis innlegg
For å gjøre det helt sikkert at hele poenget mitt kommer frem: Vi hakker ikke på at du kan føle velbehag av å ligge i en tank og meditere. Det er de ekstraordinære påstandene som har et like ekstraordinært fravær av bevis som har sneket seg inn. Jeg har aldri forstått hvorfor tilhengere av slike konsepter ikke bare kan si det er behagelig å ligge og slappe av under gitte forhold, men må komme med vissvass for å underbygge det. Uten at det trenger å bli tema, kun en observasjon.
Vis hele sitatet...
Hvor er disse "ekstraordinære påstandene"? Hvis du fortsatt sikter til "detox", står det flere steder at Lucy ble "forklart", og at hun ikke påstår dette selv. Uansett er detox irrelevant for hvordan Sensory deprivation tanks fungerer.

Jeg skjønner ikke hva folk mener er så kvasi-vitenskapelig med sensory deprivation tanks? Sikkert mange hippiefolk rundt om kring som hevder mye rart, men jeg ser ingenting galt i akkurat denne tråden. Er enig at detox bare er tull, men igjen, det er irrelevant.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Jeg har et spørsmål!

Åssen var det med tanke på klaustrofobi/følelsen av å ligge i en sånn sak? Kan du fortelle litt mer om det?

EDIT: Beklager om det allerede er nevnt, heh.
Vis hele sitatet...
Man kan selv åpne tanken når man vil, og man kan ha et lite lys på. Det er selvfølgelig slik at de fleste gjerne da velger å ha det helt mørkt, da. Vel, men om man da vet at man kan bare åpne den lett uten hjelp vil det være enklere da. Med mindre man virkelig har et problem med å ligge flytende i en fullstendig mørk tank i en time, he he. Jeg syns det var ganske deilig, jeg. Det var som å koble fullestendig ut. Jeg aner ikke hvor lenge det varte, engang. Og jeg følte at jeg hadde mer energi etterpå. Absolutt noe jeg ønsker å få til igjen.

Tips til dere som gjør/vil gjøre det: Ha gjerne armene i ulike stillinger opp enn bare strake rett ned. Mye mer behagelig.

Ps: Ville ikke gjort det hvis jeg hadde hatt fobi. Er også andre ting som f.eks om man har brukt rusmidler, er gravid og lignende men det får man beskjed om på huset før man får bruke tanken.
Sist endret av Lucy In The Sky; 9. oktober 2013 kl. 02:16.
To spørsmål.
Jeg er ikke flink i vannet og kan ikke flyte på ryggen i sjøen. Vil saltet i tanken gjøre at jeg flyter uanstrengt? Og, er det steder i Trondheim som har en slik tank?
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Atheos: Jeg beklager så meget. Har søkt men uten resultater. Kanskje et enda grundigere søk er nødvendig. Jeg har kun hørt om denne ene tanken, faktisk. Og slapp helt av! Du føler deg vektløst, og flyter på vannet. Dette er jo ikke akkurat som å bade i sjøen, he he. Dessuten vil de gi deg rikelig med informasjon om hvordan tanken fungerer før du hopper inn, for å si det sånn. Vise deg hvordan det skal gjøres og så videre. Lykke til! Tror dessverre Oslo-området har mer hell når det gjelder tanker men skal ikke si noe for sikkert.

Flue: Takk<3 Du forstår hva hele poenget med tråden er. Veldig godt innlegg!
Sist endret av Lucy In The Sky; 9. oktober 2013 kl. 16:12.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av El MunchoGrande Vis innlegg
Hva koster klippekortet, hvor mange klipp er det?
Er det bare 1 time pr. klipp eller kan du ligge så lenge du vil innenfor rimelighetens grenser?

Har vært hypp på å prøve dette en stund skjønner du
Er bare ikke så hypp hvis det koster sånn 3-400kr for bare 1 time..
Vis hele sitatet...
3-400,- Er jo kjempebillig da! Selvom det ikke er veldig komplisert! jeg ville trudd man måtte hatt tilgang til et spa og betalt 1000,- for en dag på spa hvor det er en del av "aktivitetene"

Det er verdt 300,- Det kan jeg love deg!

Sitat av Atheos Vis innlegg
To spørsmål.
Jeg er ikke flink i vannet og kan ikke flyte på ryggen i sjøen. Vil saltet i tanken gjøre at jeg flyter uanstrengt? Og, er det steder i Trondheim som har en slik tank?
Vis hele sitatet...
Saltet gjør slik at du flyter uten å måtte anstrenge deg, du legger deg bare bakover og puster rolig, det er lett å finne balansen da tanken ikke er urolig og stor som i sjøen.. Samt du kan stabilisere deg med hendene langs veggen i tanken.. Det vil ikke være noe problem!

Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Atheos: Jeg beklager så meget. Har søkt men uten resultater. Kanskje et enda grundigere søk er nødvendig. Jeg har kun hørt om denne ene tanken, faktisk. Og slapp helt av! Du føler deg vektløst, og flyter på vannet. Dette er jo ikke akkurat som å bade i sjøen, he he. Dessuten vil de gi deg rikelig med informasjon om hvordan tanken fungerer før du hopper inn, for å si det sånn. Vise deg hvordan det skal gjøres og så videre. Lykke til! Tror dessverre Oslo-området har mer hell når det gjelder tanker men skal ikke si noe for sikkert.

Flue: Takk<3 Du forstår hva hele poenget med tråden er. Veldig godt innlegg!
Vis hele sitatet...
Hei Lucy, min yndlingskribent!! Kunne du vist meg hvor dette er en dag snart tro? Vil gjerne dit! Eller send meg en melding angående hvor!

Tusen takk for at du informerer om dette

Slike tanker brukte jo Lilly(En av "bakmennene" bak Ketamin). Han bruke disse så og si hver dag i 30 år ellernoe sånt med ketamin for å nå en helt annen sinnstilstand, mener også å ha lest noe om det i kina. Ketamin og en slik tank.. Og viss dere ser på fringe, så bruker de en lik tank i den første eller andre episoden av første sesong, og gir hun ketamin for å komme inn i tankene til en annen der..

Men tanken er defintivt en must for psykonauter, når jeg får leilighet vil jeg virkelig ha en slik hjemme! Ketamin og den tanken, da kommer man mye lettere til "andre dimensjoner"!

Og angående Detox i saltet som jeg ser fler og fler henger seg opp i. Så er det nok mer detox av Sinnet som skjer når du blir komfertabel i denne tanken.. Men da må du ikke være skeptisk, skeptismen ødelegger hele opplevelsen..

"Prøv nye ting med et åpent sinn!"
Mulig det er nevnt, har ikke lest gjennom hele denne tråden, men hvor mange flytesteder finnes i Norge, finnes det en oversikt?
▼ ... over en uke senere ... ▼
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Personlig har jeg kun lest noe om Resonance i Oslo, et i Sandvika og Gitte Brage i Stavanger.

Jeg er så enig, Lunar. Tusen takk! Du er toppers, vet du.
Sist endret av Lucy In The Sky; 7. november 2013 kl. 20:44.
Ligger en i Voss også.
Jeg må også si meg skeptisk til dette med detox og hjernebølger og lignende.

Imidlertid hørtes beskrivelsen om temperaturlikhet og opplevd vektløshet osv fantastisk forlokkende og deilig ut. Hvis jeg kommer over noe sånt så vil jeg nok helt sikkert prøve!

Takk for tipset, Lucy!