Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  141 14510
Heisann!

Så en utrolig spennende og interessant dokumentar i dag som het Collapse, filmen tar for seg problemstillinger menneskeheten vil møte etter "peak oil" dvs når oljeproduksjonen avtar (mange mener den allerede har nådd toppen).

99% av alt vi er vant til rundt oss blir produsert eller er et biprodukt av olje, og i filmen argumenteres det for at verden som vi kjenner den vil kollapse, jordens befolkning vil avta like kjapt som den har kommet de siste årene og vi vil oppleve hungersnød i stort sett hele verden. Grunnen til denne er bla. fordi for å få 1 kalori mat i dag må man bruke 10 kalorier olje. Vi bruker også oljen i produksjon av gjødsel og det meste av dyrket mark er i dag avhengig av gjødsel for å kunne få avlinger.

Det fremtiden bringer vil bli tilsvarende før vi fant olje, dvs mindre jorbrukssamfunn som lever fra hånd til munn, og at overfloden av mat og rikdom vi har blitt vant med i den vestlige verden rett og slett vil forsvinne. Inflasjon vil intreffe og pengene dine vil bli mindre verdt en papiret det har blitt trykt på. Rådene filmen ga var: invister i gull (ikke aksjer, men fysisk gull), lær deg å dykre mark og lær deg å leve induviduelt for å overleve overgangen. Dystert med andre ord.

Det var veldig mye mer som ble tatt opp i filmen så se den hvis du er interessert

Jeg tar selvfølgelig ikke alt som ble beskrevet i filmen for god fisk, men må si jeg ble skremt av dommedagsprofetiene som kom frem. Hva tror dere vil skje når oljen tar slutt?
Jeg tipper hovedsaklig på at vi vil få et stort finanielt / økonomisk problem. Om vi tar for oss Norge som tema her, så lever vi stort sett av olje og skattepenger. De største selskapene vi har er no Hydro, og statoil, når det kommer til Olje.

Jeg har deltatt i mange lignende diskusjoner, men de har tatt for seg den økonomiske delen. Når det kommer til livsstil og hvordan vi skal produsere ulike objekter samt matvarer uten oljen, er jeg ikke helt sikker.

Sa filmen noe om når dette ville skje, og hvor det ville begynne? Norge er jo et lang som har gjort seg rik på olje, noe også noen i midtøsten har gjort. Det finner jo multibilionerer i form av oljesjeiker etc, så for alt vi vet vil jo de bli rammet, mens Norge kanskje sparer litt

For å gå tilbake til økonomien, så har vi jo også levd utrolig lenge på naturlige produkter i form av jordbruk, fiske og lignende. Vi har også veldig mye skog, som er veldig gode penger i mange land. F.eks i Amerika, så finner du ikke så mange tre-hus. Om vi eksporterer matvarer og trelast, samt resterende Olje, kan vi komme oss godt igjennom

Og for å redde oss alle, få AP vekk fra tronen.
Trådstarter
Det vil skje innnen kort tid, kanskje så fort som innen 10-15 år. Det vil begynne med at oljeprisene går så høyt at mannen i gata ikke vil få råd til det lenger. Dagen vi bruker mer energi og penger på å få oljen ut enn vi tjener på det er vi fucked. De fleste funnene som blir gjort i dag dekker bare dager eller uker hvis vårt forbruk av olje fortsetter som det har gjort (vi bruker ca 100 000 000 fat olje OM DAGEN).

Det stemmer at norge har gjort seg rik på olje, men oljefondet varer bare i ett år hvis all eksport fra norge opphører. I tillegg hjelper det lite å ha billioner av kroner når et brød koster en trillebår full av tusenlapper.

hvordan har du så tenkt å få eksportert råvarene når vi bruker mer penger på frakt enn vi tjener på det?
shit was so cash
Anda22's Avatar
Norge har 5000 milliarder kroner vist jeg ikke husker feil. Det brukest minimalt per år. F.eks vist du ser veiene i norge i forhold til sverige og andre land. Di pengene sparest for en grunn. Når oljen går tom, så jeg tror ikke at man trenger og bekymre seg så masse
Tenkte ikke helt på det med priser av eksportering. Men f.eks brød vil jo ikke være så dyrt, om vi lager det selv?
Her er hva jeg tror:
Oljen er et for viktig produkt til at det forsvinner. Vi går kansje tom for fossil olje, men da kommer vi bare til å produsere den selv, vha alger.
Så akkurat et program om at dersom man dyrket et tilsvarende areal som USAs veisystem med disse algene, så ville det dekke hele USA's oljebehov. Det høres kansje ut som et litt stort prosjekt, men de har jo bygget veisystemet, så hvorfor ikke noe tilsvarende. Sannsynligvis vil man fremstille bedre og bedre alger etterhvert, så pris og areal vil synke.

Etterhvert som oljeprisen stiger, vil slike løsninger bli lønnsomme. Den store fordelen, er at vi allerede har infrastrukturen for olje på plass, så vi slipper å bygge gass/el stasjoner rundt omkring. I tillegg slipper vi EL biler, som går tom for strøm, og stopper hele trafikken. Karbon nøytralt vil det også være.
Trådstarter
I filmen ble det dratt frem en god sammenligning med titanic på hvem som kom til å overleve når krisen intreffer:
Når isfjellet traff båten var det typisk 3 grupper mennesker om bord: De som fikk panikk og ble lammet som et dådyr foran billys, de som sa "neida, titanic er usenkbar!", og gikk å satt seg i baren og drakk videre, og de som sa "Ok, vi synker. Fortell oss hvordan vi skal bygge flere livbåter".

Du tillhører altså den gruppen som tror det utenkbare aldri vil skje oss. Skål!

jeg rakk ikke å redigere ferdig posten der men den kommenaren var myntet på Anda 22

Awarize: Det var bare et eksempel.

Cazber: Ja det kan være en løsning, men da må det fortsatt dekke behovet som som sagt er på 100 000 000 fat olje om dagen, og som øker eksponselt i takt med befolkningsveksten og vårt stadig økende energibehov. Er det bærekraftig?
De fleste tenker på olje som drivstoff. Det er korrekt, mye av den oljen vi tar opp blir brukt til å lage drivstoff (ca 50%). Det finnes andre måter å lage drivstoff på, feks ved hjelp av planter eller alger. Det er et løsbart problem, det finnes alternativer som kan taes i bruk når prisene stiger høyt nok til at det blir et fornuftig valg. Elektrisitet kan også brukes der.

Det er derimot ikke der problemet ligger. Olje er ikke bare drivstoff. Faktisk er det så at av all oljen vi drar opp er det minimalt "søppel" igjen etter at man har fått ut alt som er nyttig. Og alt brukes. Asfalt kommer fra olje. Plast kommer fra olje.

Se dere rundt i rommet. Hvor mye har plast i seg? Tastaturet er av plast, mus er av plast, skjerm er av plast, mobil er av plast... jeg kan fortsette i all evighet. Blekket i printeren benytter seg av kjemikalier fra olje.

Det vi kommer til å savne ved et eventuelt oljestopp er IKKE drivstoffet. Vi kommer til å savne de petrokjemiske produktene som har formet livet vårt. Det vi kommer til å merke det først på er dog drivstoffet.
Sitat av toby Vis innlegg
Cazber: Ja det kan være en løsning, men da må det fortsatt dekke behovet som som sagt er på 100 000 000 fat olje om dagen, og som øker eksponselt i takt med befolkningsveksten og vårt stadig økende energibehov. Er det bærekraftig?
Vis hele sitatet...
Jeg vil i alle fall tro at de må være den beste løsningen, da vi slipper å bygge en masse ny infrastruktur. Dette må tas med i den totale prisen for å gå over til alternative energikilder.

Jeg har også tro på at genteknologien vil finne alger, eller andre organismer, som blir såpass effektive til å produsere olje, at det blir lønnsomt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Algae_fuel
Trådstarter
Meitemark: Det var poenget jeg prøvde å få frem. at 99% av alt rundt oss stammer fra petrokjemisk industri på en eller annen måte. også mat
Oljen vil nok ikke bli noe problem i våres levetid.
Vi har såpass mye olje i lofoten (mer enn vi har tatt opp til nå i Norge sin historie), slik at vi vil overleve en god stund til på den.
Så det Norge burde gjøre, er å ta vare på den oljen så godt som det lar seg gjøre, og benytte seg av alternativ energi fram til den tid det blir nødvendig å hente opp oljen som er i lofoten.

Jeg går i allefall framtiden i møtet med et smil rundt munnen =) Innen oljen blir et problem, har vi andre alternativer på alle problemene mangel på olje fører til.
Sitat av Anda22 Vis innlegg
Norge har 5000 milliarder kroner vist jeg ikke husker feil. Det brukest minimalt per år. F.eks vist du ser veiene i norge i forhold til sverige og andre land. Di pengene sparest for en grunn. Når oljen går tom, så jeg tror ikke at man trenger og bekymre seg så masse
Vis hele sitatet...
Hvor egentlig disse kronene? Når stort sett alt av dagens teknologi blir totalt ubrukelig ser jeg ikke nytten av å ha masse såkalte penger bundet opp bedrifter (som vil være verdiløs) rundt om i verden. Tall på en PC kan vel ikke spises, kan de? Jeg tror de fleste vil få seg et sjokk når virkeligheten av oljeeventyret en gang innhenter dem. Ga deg forresten KP ved uhell.
Sist endret av sOHaM; 12. februar 2011 kl. 18:37.
Trådstarter
Norge kan gjøre lurt i å investere mer i gull og andre edle metaller som mest sannsynligvis vil øke i verdi da krisen intreffer
Sist endret av toby; 12. februar 2011 kl. 18:40.
Har trådstarter noen kilder der det står "at vi snart har nådd toppen" ? Har selv jobbet i oljebransjen og jeg kan love deg at det er så mye olje der ute at vi ikke vil lide noen nød med det første. Det er faktisk sånn at oljebransjen er bekymret over utviklingen innenfor alternativ energi. (elektrisitet, hydrogen, brenselceller osv) Jo lenger vi kommer i utviklingen av alternative midler jo mindre bruk vil det bli for oljen. = Tap for oljebransjen.
Mike Ruppert har mange gode poenger selv om jeg syns han kan vært litt dyster til tider, forteller han sannheten. Ingenting kan erstatte olje og vi kommer tilslutt å leve i ett langt enklere samfunn igjen, enten vi vil eller ikke.

Jeg har en sann påstand han burde ha brukt i filmen. Alt du og dine foreldre noengang har kjøpt har brukt olje. Det inkluderer mat, fyringsved og jultrær. Alt idag bruker olje. Absolutt alt.

Jeg tror ikke han har rett om hvordan det hele vil spille seg ut, men en ting er sikker. Denne verden ser ikke ut som idag om 20 år.

Og dette er virkeligheten. Ikke en på denne kloden som ønsker nor av det som kommer på ett annet menneske.

Beklager..
Trådstarter
margido:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...reDecRates.png - graf som viser oljeprodusjon samt fremtidig estimat (hentet fra oljedirektoratet) viser at vi har nådd toppen i norge.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:US...20_to_2005.png - dette viser at usa nådde toppen på 70 tallet (hentet fra data fra Energy Information Administration of the Department of Energy)
Sist endret av toby; 13. februar 2011 kl. 15:17.
Hva med å begynne å bruke hamp? Det kan gjøres om til over 25 000 forskjellige produkter, og vil kunne erstatte mye av det man taper på å ikke ha olje tilgjengelig.
Vi skulle bygd vindmølleparker og solgt strøm for alle oljepenga.
Handler da ikke bare om strøm og penger.
Men, det er olje benyttes i så sinnsvakt mange produkter idag, at man ikke direkte vil klare å erstatte alt.

Asfalt er en ting man må finne en løsning på f.eks.
Dekk benyttes idag ekstremt mye olje i. Da naturgummi ikke er noe det er den beste tilgangen på.
Drivstoff. Her må strøm o.l teknologiene bli såpass gode at de erstatter bensin og diesel.
Sitat av Polmen Vis innlegg
Hva med å begynne å bruke hamp? Det kan gjøres om til over 25 000 forskjellige produkter, og vil kunne erstatte mye av det man taper på å ikke ha olje tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Kan man få petrokjemiske produkter ut av hamp? Og du tar feil. Hamp kan ikke gjøres om til 25000 forskjellige produkter. Man kan bruke kjemiske deler av hamp i 25000 andre produkter, akkurat som man kan bruke kjemiske deler av olje i 100000 produkter.

Bare så folk er obs på det (kommer sikkert til å overse det og gå rett på bensin), petrokjemiske produkter kommer da fra petroleum, ie det vi snakker om her som olje (råolje, crude oil). Det finnes sikkert kjemiske deler i andre ting, som hamp og alger som kan erstatte noen av disse, men på langt nær alle.

Med resirkulering og alternative materialer kommer vi oss sikkert forbi kneiken, så jeg anser det egentlig ikke for noen stor katastrofe. Det kommer til å bli som "y2k". Noen arbeidet hard for å få det til å virke, og klarte det, mens alle andre bare trodde det kom til å gå til helvete eller var en bløff. Det var ingen bløff, og det gikk ikke til helvete.

Det hindrer uansett ikke at dette er noe som kommer i fremtiden. Før eller siden vil råolje være så dyrt å få opp at ingen er villige til å gjøre det (i praksis tomt). Oljeindustrien i dag er ikke den gullgruven alle anser det for å være, og jeg tror ikke det kommer til å forbedre seg.
10% av alle handels skip i verden eies av norske redere. Hadde det ikke vert for den ustabile politikken til tilbakestående politikere som vil ha "rettferdige" skatter så hadde dette vert noe vi kunne fått store inntekter av.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Godt å se at det er noen andre som også har tenkt over dette, men rart at tråden er så liten. Den burde ha vært freakforums mest populære. Mange av poengene her er veldig gode ,samtidig som jeg synes noen virker veldig optimistiske. For all del, det er ikke noe poeng i å svartmale situasjonen, men folk bør virkelig sette seg inn i den. Norge har idag nok olje til 8.5 år med dagens produksjon. Personlig finner jeg det utrolig at folk ikke tenker mer over dette. Har snakket med venner som går får å være politisk interessert, engasjert i diverse parti foreksempel. På spørsmål om hvor mye olje norge har igjen svarte de 20 år, og for hele verden 100 år! Ifølge IEA har verden med dagens forbruk, olje i 44 år til.

Hvis dere virkelig lurer på hvordan framtiden til verden vil se at ut, anbefaler jeg dere til å søke opp IEA sine rapporter på youtube. De blir holdt av Fatih Birol. Tror det blir en vekker for mange. Anbefaler dere også til å dra på teknisk ukeblad sine hjemmesider og lese om olje og gass. Masse interessant der om hvilken utfordringer verden står ovenfor de neste årene.

Synes dere andre det er rart med hvor lite folk bryr seg om norge etter oljen?
bare 8,5 år igjen med olje? det hadde jeg ikke trodd! da er problemene nærmere en jeg trodde!

Ang plast så er det jo bare å resirkulere gamle produkter, det burde holde og hvis ikke det holder så har vi hemp som man kan lage plast av!

Drivstoff fikser vi med bio drivstoff og er vi heldige så finner noen smartinger opp noen nye motorer som vi kan bruke, går jo til nød ann å bruke elektriske biler, men for land som får strømmen sin fra gasskraftverk og sånt så kan det jo bli et lite problem!

På en eller annen måte så får vi nok løst problemet.
Reinert med beine !
griped's Avatar
http://www.snl.no/oljeskifer

Geologilæreren min sa at 80% av all oljen sitter i skifer. Vi har bare ikke god nok teknologi til å klare å utvinne det på en økonomisk nok måte. Så trur nok ikke oljen tar slutt med det første
Har garantert funnet opp noe annet innen den tid. Dessuten er ikke alt av havbunn undersøkt enda.

Vi kunne brukt olje kun på ting som virkelig er nødvendig, biler kunne brukt strøm fra vindkraft = Masse olje spart.
Norge har olje i flere tiår, Ekofisk er planlagt for 40 nye år(noe usikkerhet her, men det er masse reserver igjen og 70 milliarder i nye innvesteringer øker nå utvinningsgraden). Norge har en sterkt fallende produksjon og det skal godt gjøres å nå toppåret 2001 igjen. Alt kommer ann på hva vi finner i Lofoten, Barentshavet og om lang tid Antarktis.

Det gjøres funn i Barentshavet nå, Skrugård som det mest kjente, men de fant også nettopp en brønn som påviste et gassfelt av ukjent størrelse. Olje har vi mye igjen av, men mulig vi vil se en reduksjon før vi evt øker litt igjen når funn i Barentshavet kommer i produksjon om 10-15 år. Hvor mye vi øker, eller hvor vi havner er ikke så farlig, vi vil fortsatt produsere olje.

Den oljen vi pumper opp kommer ikke i like store kvanta, men den vil bli svindyr pga økt etterspørsel pga veksten i Asia-regionen hovedsaklig, noe som vil gi oss god fortjeneste selvom utvinningen minker.

Framtiden for oljeutvinning globalt sett er veldig usikker, men undersøkelser sier at vi finner 1 fat olje for 5 fat brukt, noe som tyder på at vi er på vei nedover. Hva som skal erstatte oljen blir spennende å se, men å si at Norge er ferdig som oljenasjon om 8.5 år er bare tull og tøys.
Sist endret av hyd; 16. juni 2011 kl. 22:01.
Jack of all trades
Apoxi's Avatar
Statoil har også nå gjort et lite sprang fremover i en ny måte å utvinne olje man før ikke trodde var mulig å få opp. Såkalt "immobil" olje. Dette er olje som sitter så godt på steinen den er omgitt av at den ikke kommer opp med konvensjonelle midler. Det som nå er gjort er å sprøyte avsaltet vann inn i bergrunnen slik at mer olje slipper steinen. Teknologien har vært under utvikling i 10 år, men først nå har vi kommet dit at man snart kan begynne å bruke den kommersielt.

Kilde: http://www.dn.no/energi/article2162198.ece

Apoxi
Jada, Statoil er flinke på teknologi, vår teknologi er også veldig etterspurt i verdenssammenheng og vi tjener utrolig mye penger på salg av tjenester og utstyr. Ikke bare oljen i seg selv.

All verdens drillskip, rigger og andre fartøy offshore/onshore får hoveddelen av sitt utstyr i fra bedrifter i Norge.
Sist endret av hyd; 16. juni 2011 kl. 22:32.
Når olja tar slutt? Ja, da har vi fortsatt noen billioner igjen å kose oss med og alle vi som sitter å loker her inne nå er mest sannsynlig six feet under før de er brukt opp. Stop worrying.

Tilbake til topic.
Turisme kanskje?
Kalk?
Eksport av fisk?
Sist endret av Kruppy; 16. juni 2011 kl. 22:40.
Blir veldig forvirret. Fra en kant hører man at oljen tar slutt om et par tiår. Samtidig hører man fra geologer og andre at oljeeventyret vil vare lenge utover vår levetid. Kan noen backe opp påstanden om at oljen går slutt innen 10 år med noen pålitelige kilder?
Sitat av Kruppy Vis innlegg
Når olja tar slutt? Ja, da har vi fortsatt noen billioner igjen å kose oss med og alle vi som sitter å loker her inne nå er mest sannsynlig six feet under før de er brukt opp. Stop worrying.

Tilbake til topic.
Turisme kanskje?
Kalk?
Eksport av fisk?
Vis hele sitatet...
Vindkraft
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Blir veldig forvirret. Fra en kant hører man at oljen tar slutt om et par tiår. Samtidig hører man fra geologer og andre at oljeeventyret vil vare lenge utover vår levetid. Kan noen backe opp påstanden om at oljen går slutt innen 10 år med noen pålitelige kilder?
Vis hele sitatet...
Om du gjør deg litt kjent med fakta så er det ganske innlysende at Norge har masse olje og gass igjen etter 10 år. Hvor mye vi produserer er en annen sak. Internasjonalt er det i hvert fall mye olje igjen, men om det er tilfredsstillende for behovet er også en helt annen historie.

Er enormt med ressurser, spørsmålet er hvor mye det vil koste og om vi kan produsere fort nok. Norge har utrolig mye potensiale i Lofoten, Barentshavet og ved delelinjen osv. Mye vi vil finne, men det tar 10-20 år før noe kommer i produksjon fra de blir funnet.

Hva som vil bli konsekvensen av oljemangel internasjonalt er høyere priser på alt i hele samfunnet.
Sitat av toby Vis innlegg
Norge kan gjøre lurt i å investere mer i gull og andre edle metaller som mest sannsynligvis vil øke i verdi da krisen intreffer
Vis hele sitatet...
Regjeringene i Norge er ikke så veldig smarte
Alle gjør feil, også Norges regjering. Nå har det seg altså slik at Norge er et bra land og bo i, alle i Europa og verden misunner Norge fordi vi har det så bra. Lav arbeidsledighet og en industri som blomstrer når andre sliter. I min bedrift, som er Amerikansk, men har 2500 ansatte i Norge, sa ikke opp noen under finanskrisen, tjente mer penger enn noen gang. I den Amerikanske avdelingen sa de opp 2000 stykker og vell så det, si hva du vil, men Norge er et bra sted.

Når du ser på oljenasjoner internasjonalt så er mange plaget med en uendelig lang rekke problemer; Diktaturstyre, krig, fattigdom, korrupsjon, opprør og borgerkrig, økonomisk kollaps, høy arbeidsledighet osv osv. Listen er lang, i Norge finner du lite eller ingenting av dette i en sammenligning.

Å si dritt om hvordan regjeringene opp igjennom tidene blir for dumt, når vi ser hvor utrolig mye bedre vi har gjort det enn alle andre. Ja, vi kunne gjort ting bedre, men sånn vil det alltid være, vi skal være glad for at vi har gjort det bedre enn andre.
Sitat av toby Vis innlegg
Jeg tar selvfølgelig ikke alt som ble beskrevet i filmen for god fisk, men må si jeg ble skremt av dommedagsprofetiene som kom frem. Hva tror dere vil skje når oljen tar slutt?
Vis hele sitatet...
Der finnes bedre teknologi allerede, men ingen tør bringe den på markedet så lenge oljepengene representerer så mye makt som det faktisk gjør, når denne makten avtar, vil nyere teknologier komme på markedet.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Der finnes bedre teknologi allerede, men ingen tør bringe den på markedet så lenge oljepengene representerer så mye makt som det faktisk gjør, når denne makten avtar, vil nyere teknologier komme på markedet.
Vis hele sitatet...
Dette er en voldsom påstand, hva med en kilde eller to til disse fantastiske teknologiene? Jeg er er bare for alternativer, men er likevel en realist oppi det hele. Slike påstander krever en troverdig kilde?

Det finnes så utrolig mye svada om slikt, så om det skal være troverdig må du backe den opp litt.
Sitat av hyd Vis innlegg
Dette er en voldsom påstand, hva med en kilde eller to til disse fantastiske teknologiene? Jeg er er bare for alternativer, men er likevel en realist oppi det hele. Slike påstander krever en troverdig kilde?

Det finnes så utrolig mye svada om slikt, så om det skal være troverdig må du backe den opp litt.
Vis hele sitatet...
Det er ingen andre enn deg som kommer med påstander i de 2 siste inleggene.

Jeg har svart på dette spørsmålet:
Sitat av toby Vis innlegg
Hva tror dere vil skje når oljen tar slutt?
Vis hele sitatet...
Dog fra mitt ståsted.
Sist endret av fxxked; 17. juni 2011 kl. 00:37.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Det er ingen andre enn deg som kommer med påstander i de 2 siste inleggene.

Jeg har svart på dette spørsmåletog i jeg-form.

En hver person som har studert et minimum av historie forstår at mennesker forsvinner om de utfordrer eksisterende regimer.
Vis hele sitatet...
Ja greit, du har sett en sprø video på youtube, var det jeg trodde.
Life will always find its way.

Sitat av hyd Vis innlegg
Ja greit, du har sett en sprø video på youtube, var det jeg trodde.
Vis hele sitatet...
Studerer du historie på youtube?
Sitat av fxxked Vis innlegg
Life will always find its way.

Studerer du historie på youtube?
Vis hele sitatet...
Nei, men jeg har argumentert mot folk som påstår det finnes magiske energikilder der ute før. Magiske krefter som blir holdt skjult av oljeindustrien og den slags, der jeg har det i fra. Det er som regel folk som ikke forstår hvor utrolig lett det ville vært å markedsføre noe som ville revolusjonert samfunnet vårt med grønn energi.

Så når du sa det finnes bedre teknologi allerede, så vil jeg si det er en påstand. Og jeg var egentlig mer interessert i en kildehenvisning da jeg syns slikt ville vært spennende.

Men kan jo være du snakket om vindkraft da, for alt jeg vet, du kan jo utdype.
Nikola Tesla er vel en av dem som gikk i graven med flere spørsmål enn svar. Og for å sittere Albert Einstein: Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, wheras imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution.

Poenget mitt er: Om du skal sitte på rævva og furte til noe er dokumentert så tilhører du dem som slikker oppgulp, de kom aldri først, for at verden skal gå framover må man våge å gå utenfor de oppmålte løypene.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Nikola Tesla er vel en av dem som gikk i graven med flere spørsmål enn svar. Og for å sittere Albert Einstein: Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, wheras imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution.

Poenget mitt er: Om du skal sitte på rævva og furte til noe er dokumentert så tilhører du dem som slikker oppgulp, de kom aldri først, for at verden skal gå framover må man våge å gå utenfor de oppmålte løypene.
Vis hele sitatet...
Jada, godt sitat, Nikola Tesla og Einstein var smarte folk, men hva hjelper det oss nå? Vi har tatt teoriene til Einstein videre, brukt det til mye smart. Men det gir ikke oss noen magiske energimaskiner fordi om.

Og om noen hevder slikt finnes så er det rimelig å kreve noe som kan bevise det, ikke bare svadaprat i fra ende til annen, slik du driver med.
Hvis du skal drive med magi er kanskje David Copperfield noe for deg?

Jeg har svart på et spørsmål om hva jeg tror, noen mennesker tror til og med på personligheter som ikke eksisterer; guder i flere former.

Det går ikke an å få noe vitenskapelige svar inn i framtida, om du mot formodning skulle klare det; da er du jo gud da.

Mitt svar var på hva jeg tror, ut ifra hva jeg har sett før, i mindre skala. Du kan jo søke på "Produktets livssyklus" og selv trekke en parallell til trender; avsluttende og overtakende... og gjøre deg opp _din_ egen mening.
Sist endret av fxxked; 17. juni 2011 kl. 01:24.
Sitat av hyd Vis innlegg
Framtiden for oljeutvinning globalt sett er veldig usikker, men undersøkelser sier at vi finner 1 fat olje for 5 fat brukt, noe som tyder på at vi er på vei nedover. Hva som skal erstatte oljen blir spennende å se, men å si at Norge er ferdig som oljenasjon om 8.5 år er bare tull og tøys.
Vis hele sitatet...
Med dagens resserver og produksjonsrate så har vi olje nok for 8.5 år. Jeg er enig i at oljen vil vare lengre i Norge enn dette, det er klart, for alle de grunnene dere har nevnt ovenfor. Men problemet et jo ikke bare oljen i Norge. IEA gjorde den mest omfattendende undersøkelsen noensinne av oljefelt i 2008, over 400 brønner ble undersøkt. De fant at produksjonen var dalende på så og si alle. Bare for å opprettholde dagens produksjonsnivv, må verden finne 5 nye Saudi-Arabia-er!

Mange sier at det bare er å gå over til andre energiformer, men det er ikke så lett. For å bruke første generasjons biodrivstoff må man ha masse arealer og energi bare for å lage drivstoff. Solkraft må vi ha ekstreme mengder av. Batteriteknologien vi har idag er bra, men ikke bra nok til å erstatte oljen vi har nå.Atomkraft er bra men folk er hysteriske mot det, og hvis alle begynte p bruke atomkraft? Uranium er begrenset dessverre, og ville bli brukt opp enda fortere. Kull blir også brukt i enorme menger og hvis det skulle erstatte olje...

Olje er ekstremt nødvendig i dagens samfunn, men politikerene snakker aldri om hva som vil she når verden går tom for olje. Selv om vi har nok til 46 år, så finner det stadig mindre,og det er ikke slik at prisen på olje vil holde seg konstant. Hva tror dere sydenferien vil koste om 5 år? Oljeprisen og verdensøkonomien henger også veldig sammen. Det var ikke bare bankene som var uvanlige i 2008, oljeprisen var rekordhøy.

Hva jeg stemmer i kommunevalget kommer utelukkende til å bero på hvem som bryr seg om oljespørsmålet, og det et venstre!

Sitat av griped Vis innlegg
http://www.snl.no/oljeskifer

Geologilæreren min sa at 80% av all oljen sitter i skifer. Vi har bare ikke god nok teknologi til å klare å utvinne det på en økonomisk nok måte. Så trur nok ikke oljen tar slutt med det første
Vis hele sitatet...
Griped, det lærern din snakker om regnes som ukonvensjonell olje ifølge IEA, de har tatt det med når de snakker om verdens oljereserver. Hadde de ikke tatt med oljesanden i Alberta foreksempel hadde det vært enda mindre.
Det er jo ikke akkurat slik at verden en dag *poff* går fri for olje. Produksjonen vil gradvis gå nedover og vil nok mest sannsynlig bli erstattet av andre energikilder.

For Norges del, når vi går fri for olje, så vil det nok ikke ha forferdelig stor effekt. Vi vil kanskje få noe større arbeidsledighet, og statsbudsjettet vil nok gradvis gå nedover dersom vi fremdeles holder oss til å kun bruke realavkastningen i oljefondet, i tillegg til reduserte skatteinntekter ved lavere sysselsetting. Men jeg ser ikke for meg noen krise i det hele tatt. Det er jo nettopp dette vi sparer oljefondet til.
Spørsmålet er om Kina har nok kull til å øke i takt med etterspørselen.
True phreak.
De fleste forlatte oljereservoirer i verden har fortsatt over 60% olje igjen. Oljen er der, når det blir lønnsomt å hente den opp, blir den hentet opp. Det er så mange faktafeil i denne tråden at jeg ikke orker å begynne å påpeke dem. Jeg går Petroleumsteknologi på NTNU, og blir servert mye data på dette. Stol på meg når jeg sier at vi har olje igjen i verden i mange år. Prisene vil stige, og etterhvert som det blir lønnsomt, vil andre teknologier gjøres kommersielt tilgjengelig.

Bioplast er også er godt alternativ for mange plasttyper. Plastprodukter kan også lages av petroleumsgass.
Det som kunne vært en interessant (og matnyttig) måte å hente ut mer fossilt brennstoff/naturgass på, ville vært om man i fremtiden hadde funnet en måte å høste utslippet av metangassen som dannes dersom et område med tidligere permafrost og organisk nedbrytte materialer tiner.

Dette hadde ikke bare gitt oss større mengder naturgass, men ville også hatt en bedre innvirkning på miljøet enn dersom naturgassen (i hovedsak metan) hadde sluppet ut i atmosfæren, da metan har et mye høyere oppvarmingspotensiale enn Co2.

Problemet er såklart å finne en måte å høste alt dette på da

En annen måte er å utnytte naturgass bundet i hydrater på sjøbunnen. Dette er en ressurs som man regner med at det finnes enorme mengder av. Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det to norske forskere som har funnet ut en måte å hente ut naturgassen lagret i hydrater, og et av de større oljeselskapene (ConocoPhillips?) planlegger et pilotprosjekt på nettopp dette.

Så at vi går mot en gassdrevet fremtid, er meget sannsynlig.
Jeg er nesten overbevist om at når den tid kommer så vil det være utviklet et annet produkt som kan "ta" plassen til olje.
Det finnes allerede maskiner som kan fungere på plante olje(r). Disse oljene er blandt annet også avfall fra andre prosesser (Feks matlaging i burger shappe). Mennesker er smarte, og vi klarer å tilpasse oss forandring.

Olje er jo ikke gode vi mennesker har utnyttet i flere tusen år...vi klarte da å leve før det?