Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4741
Hei! Lurer på om det er noen her som har greie på platespillere. Jeg er helt fersk. Har en gammel platespiller, og lurer på hva annet jeg trenger for å få lyd i den. Holder det kun med en forsterker samt høytalere, eller har noen andre tips? Spilleren har DIN han kabel
Ofte må man ha en forforsterkerer, fant ut det da jeg skulle sette opp en jeg arvet. Har desverre ikke så god peiling, men hjelper om du legger ut modell og merke.
Dersom forsterkeren din har RIA innebygget, trenger du ikke å gå til anskaffelse av et eksternt RIA-trinn.

Det er egentlig hva du trenger. Stifter skal gjerne skiftes ut en gang i blant (kommer selvsagt an på hvor ofte du spiller plater.

Ettersom platespilleren er gammel (hvor gammel?), er det en god idé å skifte ut stiften. Er platespilleren halv/helautomatisk eller manuell? Dersom den er manuell må du stille inn armen osv. Dette kan du finne informasjon om på nettet.
Sist endret av Math; 19. september 2018 kl. 18:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du trenger en forforsterker med RIAA-korrigering, også trenger du sansynligvis en DIN til RCA overgang. Skal du spille 78-plater trenger du en egen stift til disse. (Er gjerne en "knott" å vri om forrest på armen, eller under i så fall).
Protractor til maks 100 spenn, vekt kalibrering for vekta på armen, anbefaler og sjekke riaa trinnene til hifiklubben. Anbefaler Audio Technica AT95E koster ca 400 kroner og er den mest kjøpte stiften igjennom tidene
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
De aller fleste receivere og integrerte forsterkere har innebygd RIAA-trinn i inngangen typisk merka "Phono", å kjøpe et separat et er bare tull med mindre du er spesielt interessert eller på død og liv vil ha en forsterker av noe slag som ikke har det innebygd. Hvis du vil ha noe som matcher platespillerens utseende og er tidsriktig vil jeg anbefale deg å se etter en overhalt Tandberg TR-200. De lyder svært godt og er kjent for sine spesielt gode RIAA-trinn, men de spiller ikke ørene av deg heller med sine 15 W. Samtidig har den 5-pin DIN-innganger som overflødiggjør DIN-RCA-adapter, noe som er en bonus, siden det som finnes av adaptere på markedet (meg bekjent) ikke er skjermet og dermed introduserer hørbar støy når de brukes med platespillere.

Vil slenge meg på anbefalingen av AT95E, alternativt kan du kjøpe ny stift til cartridgen som står på (jeg antar at det er en). Hva enn du gjør er det en dårlig idé å bruke den som står på da det er ingen måte å vite hva den har gjennomgått, selv om den ser grei ut. Vinylengine har protractorer du kan skrive ut sjøl.

Hvis platespilleren er reimdrevet må den ha ny reim etter ~40 år. Disse fås kjøpt forskjellige steder til rundt hundrelappen, med mindre du sitter på noe skikkelig unikt. Ideelt sett burde den demonteres, renses innvendig og smøres på riktige steder med korrekt smurning. Dette kan være en relativt enkel jobb eller et sant helvete, spesielt med halv- og helautomatiske platespillere som kan ha svært mye innviklet mekanikk (Garrard og Dual f.eks.). Uansett hva du gjør er det svært viktig at du ikke prøver å tvinge brytere, hendler, tonearmen og andre bevegelige deler, hvis det ikke vil røre på seg er det en god grunn til det.

Som andre har nevnt tidligere, gi oss merke og modellnummer (også på stiften) så kan vi gi deg mer nøyaktig informasjon.